مهم‌ترین نوآوری خلق‌شده در فناوری ارز‌های دیجیتال این است که تاریخچه‌ای معتبر، تغییرناپذیر و شفاف از تراکنش‌ها و داده‌ها ارائه‌ می‌دهد. در دهه‌ی گذشته سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال روز‌به‌روز در بین سرمایه‌گذاران به انتخابی محبوب‌تر تبدیل شده است. عرضه‌ ارزهای دیجیتال یکی از عوامل تأثیرگذار در ارزش بازار هر یک از کوین‌ها است.


انجام معاملات موفق و سودآور در بازار ارزهای دیجیتال ملزم به آشنا بودن به تمام مفاهیم مربوط به انواع عرضه ارز دیجیتال است. عرضه و تقاضا اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ی قیمت یک ارز است بنابراین توانایی تجزیه و تحلیل عرضه یک ارز پیش از سرمایه‌گذاری و استخراج آن، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. تقاضا و عرضه کوین مد نظر شما، چیزی است که ارزش آن را تعیین می‌کند.


بنابراین، سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری یا استخراج یک کوین، این دو عامل را به طور کامل تجزیه و تحلیل می‌کنند. همچنین، ارزهای دیجیتال از اصل عرضه برای رشد بهتر در بازار استفاده می‌کنند. به طور کلی، عرضه به معنای کل مقدار کوین‌های در گردش در بازار است. این اصطلاح به سه روش برای ارز دیجیتال استفاده می‌شود: عرضه حداکثر ارز دیجیتال، عرضه کلی ارز دیجیتال و عرضه بی‌نهایت ارز دیجیتال. این مطلب مناسب تمام تازه‌واردان در دنیای ارز دیجیتال است. در ادامه به بررسی انواع عرضه‌ها و تفاوت عرضه حداکثر ارز دیجیتال با هر یک می‌پردازیم.


عرضه کلی ارز دیجیتال چیست؟

عرضه کل نشان‌دهنده‌ی کوین‌هایی است که قبلاً ایجاد یا استخراج شده‌اند. همه سکه‌های موجود در این معیار برای استفاده در دسترس نیستند و کوین‌هایی که سوزانده شده‌اند، شامل عرضه کلی ارز دیجیتال نمی‌شوند. عرضه‌ کلی ارز دیجیتال برخلاف عرضه در گردش است.


عرضه کلی ارز دیجیتال چیست؟

عرضه در گردش تمام توکن‌هایی را که استخراج شده‌اند و قابل استفاده هستند، محاسبه می‌کند. عرضه در گردش به جای عرضه کل برای محاسبه ارزش بازار یک ارز دیجیتال استفاده می شود. قیمت ارزهای دیجیتال معمولاً بیشتر تحت تأثیر کوین‌هایی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا آن‌هایی که غیرقابل دسترس‌اند.


بیشتر بخوانید: سکه در گردش چیست؟

عرضه کلی ارز دیجیتال یک شاخص مهم برای سودآوری یک ارز دیجیتال و اینکه آیا سرمایه‌گذاران باید در یک ارز سرمایه‌گذاری کنند یا نه، است. به عنوان مثال: شکاف بزرگ بین عرضه در گردش و عرضه کلی می‌تواند پیامدهایی برای وجود سودآوری در آینده داشته باشد. بسیاری از کوین‌هایی که قرار است وارد بازار شوند، می‌توانند بر قیمت ارزهای دیجیتال اثر نزولی داشته باشند.


عرضه کلی ارز دیجیتال را نمی‌توان برای تعیین حداکثر تعداد کوین‌هایی که می توان استخراج نمود، استفاده کرد. در مورد بیت کوین، حداکثر مقداری که می توان استخراج کرد، ۲۱میلیون است. اگرچه تخمین زده می‌شود که حدود چهار میلیون بیت‌کوین مفقود شده یا "از دست رفته" است.


ویژگی‌های کلیدی عرضه کلی ارز

  • عرضه کلی ارز دیجیتال برابر است با عرضه حداکثر به اضافه هر کوین اضافی که استخراج شده اما هنوز منتشر نشده است.
  • عرضه کلی همیشه بیشتر از عرضه در گردش است.
  • می‌تواند ثابت، داینامیک یا هیبریدی باشد.

نحوه‌ی محاسبه عرضه کلی ارز دیجیتال

تعداد ارزهایی که در بازار ارزهای دیجیتال مفقود یا سوزانده شده‌اند را از مقدار ارزهایی که آن‌ها را استخراج کرده‌اند، کم کنید.

نحوه محاسبه عرضه کلی ارز دیجیتال


عرضه بی نهایت ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی اکثر ارزهای دیجیتال محدودیت در عرضه دارند اما نه همه‌ی آن‌ها. عرضه‌ی بی‌نهایت ارز دیجیتال در دسته‌ی استثناء قرار می‌گیرد. زمانی که نوعی از ارز دیجیتال ساخته می‌شود، توسعه‌دهندگان آن مسیر کلی و مقدار عرضه را در کد اصلی آن رمز ارز درج می‌کنند.


در برخی موارد، محدودیت‌های عرضه از قبل تعیین می‌شود و بعد از آن، ارز دیجیتال بر اساس یک روند نزولی استخراج می‌شود. بیت‌کوین یکی از بهترین مثال‌ها در این حوزه است: تنها ۲۱میلیون بیت‌کوین قابل استخراج است. به گفته‌ي متخصصین، عرضه جهانی اولین ارز دیجیتال تا اواسط دهه ۲۱۰۰به مرزهای خود خواهد رسید. در سایر موارد، ارز دیجیتال به یک‌باره صادر می‌شود. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال با عرضه نامحدود وجود دارد.


به عنوان مثال: Dogecoin چنین محدودیتی ندارد و در تئوری ۵ میلیارد کوین در سال تولید می‌کند. Peercoin نیز چنین محدودیتی ندارد. اما عدم وجود محدودیت به شدت بر تورم کوین‌ها تأثیر می‌گذارد. هدف از استخراج این نوع کوین‌ها ایجاد تعادل بین از دست‌دادن سکه‌ها و عرضه است. برای مثال اتر هر سال 25 درصد از عرضه اولیه را صادر می‌کند.


بزرگ‌ترین حد ماینینگ برای ریپل تعیین شده است: ۱۰۰میلیارد و قیمت آن در مقایسه با ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده کم‌ترین است. NEM و IOTA نیز قیمت های نسبتاً پایینی دارند و محدودیت عرضه آن‌ها به ترتیب ۹میلیارد و ۲.۸ میلیارد سکه تعیین‌شده است.


ارزش عرضه بی‌نهایت ارز دیجیتال

بیت‌کوین که کم‌ترین حد عرضه را دارد، گران‌ترین ارز دیجیتال است. با این حال نمی‌توان با اطمینان گفت که هر چه محدودیت کوچک‌تر باشد، ارز دیجیتال گرا‌ن‌تر است، زیرا ارزش هر کوین تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. این بدان معنا نیست که ارزهای دیجیتال با عرضه نامحدود ارزشی ندارند.


به عنوان مثال، اتریوم عرضه ثابتی ندارد و همچنان دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. ایده اصلی این است که بفهمیم آیا ارزهای رمزنگاری شده با سقف شانس بیشتری برای حفظ ارزش خود نسبت به ارزهای دیجیتال با عرضه نامحدود دارند یا خیر. تصمیم نهایی باید مبتنی بر بررسی دقیق باشد که علاوه بر ساختار عرضه، عوامل بیشتری را شامل می‌شود.


عرضه حداکثر ارز دیجیتال چیست؟

عرضه حداکثر ارز دیجیتال، بالاترین مقدار کمی در تعداد توکن‌هایی است که می‌توان استخراج کرد. این عدد اغلب از پیش تعیین‌شده است و قابل تغییر نیست. با این اوصاف، برخی از ارزهای دیجیتال با حداکثر عرضه متغیر مانند اتریوم وجود دارند. این بدان معنا است که در صورت تغییر پروتکل، کل عرضه اتریوم افزایش می‌یابد.


ویژگی‌های کلیدی عرضه حداکثر ارز دیجیتال

  • حد بالای تعداد کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد.
  • می‌تواند ثابت یا متغیر باشد.
  • اغلب از پیش تعیین‌شده است.
  • قابل تغییر نیست.

محاسبه عرضه حداکثر

حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال را می‌توان به دو روش محاسبه کرد: با مشاهده کد یا با استفاده از یک ابزار آنلاین.


یک؛ برای محاسبه حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال با مشاهده کد، باید متغیر «maxSupply» یا «supply» را در کد سکه پیدا کنید. این متغیر معمولاً در فایل قرارداد اصلی سکه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال: maxSupply بیت کوین را می‌توان در فایل قرارداد اصلی توکن BTC یافت.


دو؛ همچنین می‌توانید از یک ابزار آنلاین مانند CoinMarketCap برای محاسبه حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال استفاده کنید. برای انجام این کار، کافی است به برگه «نمای کلی» مربوط به سکه‌ای که می‌خواهید بررسی کنید بروید و به بخش «تامین در گردش» بروید. حداکثر عرضه در کنار عرضه در حال گردش درج خواهد شد.


اهمیت عرضه حداکثر ارز دیجیتال

از عرضه حداکثر ارز دیجیتال می‌توان در انجام معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کرد در این قسمت به شرح یکی از این روش‌ها می‌پردازیم:


بر اساس روندهای فعلی و پیش‌بینی شده‌ی بازار، محافظه‌کارانه‌ترین روش تخمین، استفاده از حداکثر تعداد سکه‌هایی که تا به حال در طول عمر ارز دیجیتال وجود خواهد داشت، که همان عرضه حداکثر ارز دیجیتال است. وقتی کوین مد نظرمان به حداکثر عرضه رسید، توکن‌های جدید دیگر استخراج نمی‌شوند.

اهمیت عرضه حداکثر

اکثر ارزهای رمزنگاری شده محدودیت زیادی برای تعداد سکه‌های در گردش دارند. عرضه حداکثر ارز دیجیتال کلی توسط پروتکل‌های زیربنایی هر ارز دیجیتال تعیین می‌شود، که هر کدام چارچوب‌های خود را تعیین می‌کنند. حداکثر عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد ثابت است در حالی که اتر تعداد ثابتی ندارد.


ارزهای دیجیتالی که عرضه حداکثر دارند

در این قسمت به بررسی عرضه حداکثر ارزهای مهم در بازار دیجیتال خواهیم پرداخت:

بیت‌کوین

بیت کوین (BTC) محبوب‌ترین ارز دیجیتال در سراسر جهان است. در سال‌های گذشته، بیت‌کوین به دلیل افزایش چشم‌گیر تقاضا و به‌دنباله‌ی آن رشد ارزش بیت‌کوین‌، گزینه‌ای برای اکثر سرمایه‌گذاران بوده است.

عرضه حداکثر بیت کوین


لایت‌کوین (LTC)

یک ارز دیجیتال است که در پروژه اصلی بیت‌کوین فورک شده است. سرعت تراکنش و مقیاس‌پذیری بهتری را ارائه می‌دهد و حداکثر عرضه‌ی ۸۴ میلیونی دارد (تقریباً ۷۵٪ از آن در حال حاضر در گردش است).


کاردانو

یک ارز رمزنگاری شده است که پلتفرم برنامه بررسی‌شده را تقویت می‌کند. این دارایی رمزنگاری شده که با نماد ADA عرضه می‌شود، دارای حداکثر عرضه ۴۵میلیارد است که یکی از بالاترین‌ها است.


استلار Stellar (XLM)

یکی دیگر از کوین‌های ارز دیجیتال با عرضه محدود است. می‌توانید از آن برای تسویه پرداخت در سطح فردی استفاده کنید. حداکثر حد عرضه آن ۵۰میلیارد است و ارزش آن در حدود ۴۰دلار در هر واحد است.


چین لینک (Chainlink)

چین لینک، یک توکن مبتنی بر Ehtereum، یکی دیگر از ارزهای رمزپایه محبوب با عرضه ثابت/محدود است. شما می‌توانید از این ارز برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده کنید و ارزش آن در حدود ۳۰دلار در هر واحد است. Chainlink (LINK) دارای حداکثر محدودیت عرضه ۱میلیارد است.


نکته‌ای که به طور کلی بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که ارزش بازار ارز دیجیتال با کل حجم مبلغ فیات سرمایه‌گذاری‌شده، یکی نیست. تازه‌ واردان در این حوزه اغلب تصور می‌کنند که ارزش بازار نشان‌دهنده‌ی کل پول فیات سرمایه‌گذاری‌شده روی یک رمز ارز است.


رابطه عرضه ارز دیجیتال و قیمت آن

به طور کلی عرضه یک ارز دیجیتال و قیمت آن برای کاربران مشخص و واضح هستند اما دو سو تفاهم کلی وجود دارد که در ادامه آن‌ها مطرح خواهیم کرد.

  • هنگامی که برای اولین بار یک رمز ارز ایجاد می‌شود، لزوماً همه کوین‌ها خریداری نمی‌شوند. اگر فقط یک نفر یک واحد با قیمت ۱ دلار خریداری کند و تعداد کل واحد‌ها ۲۰۰۰۰۰۰۰ باشد، در این صورت کل ارزش بازار همچنان ۲۰۰۰۰۰۰۰ دلار خواهد بود.
    رابطه عرضه ارز دیجیتال و قیمت ارز دیجیتال

  • اگر تقاضا برای ارز رمزنگاری شده افزایش یابد و مردم خرید تهاجمی خود را آغاز کنند، تقاضا قیمت آن را بالا خواهد برد. این کار ارزش کوین‌های افراد دیگر را افزایش می‌دهد و ارزش کل بازار را حتی بیشتر افزایش می‌دهد. این برداشت نادرست و اشتباهات مشابه‌اش تغییر زیادی در تصور فرد درباره‌ی مفاهیمی چون عرضه حداکثر ارز دیجیتال دارند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی اصطلاحات ابتدایی در بازار ارز دیجیتال و تفاوت هر یک از این مفاهیم پرداختیم. این مفاهیم پایه‌ای در تحلیل بنیادی و درک ارزش بازار نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شما باید معیارهای عرضه را بدون توجه به اینکه کدام ارز دیجیتال را معامله می کنید، درک کنید. هر چه عرضه در گردش، کل و حداکثر را بهتر تجزیه و تحلیل کنید، شانس بیشتری برای تصمیم‌گیری در معاملات ارزهای دیجیتال بهتر دارید.