ما در دوران تحول زندگی می‌کنیم که هم هیجان‌انگیز و هم سخت است. شاید اگر درباره متاورس از شما سوال بپرسند، اطلاعات زیادی نداشته باشید. در حال حاضر پروژه‌های بزرگ زیادی در زمینه تکنولوژی‌ها وجود دارند. پروژه‌هایی که فرصت‌هایی را برای تغییر زندگی ما ایجاد می‌کنند. به‌ویژه، متاورس و رمزارز که برای شکل دادن به آینده مرزهای دیجیتال در زمینه‌هایی مانند بازی، کار، سرگرمی، آموزش، خرید و بسیاری موارد دیگر گرد هم می‌آیند. با این همه اتفاق، بهتر است متاورس را بشناسید و با بهترین پروژه‌های این دنیا در سال 2022 آشنا شوید.


متاورس به چه معناست؟

متاورس به یک دنیای دیجیتالی فراگیر اشاره دارد که در آن کاربران به شکل یک آواتار می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیت‌های روزانه را انجام دهند. متاورس مرز بین دنیای واقعی و مجازی است. غول‌های فناوری مانند متا، گوگل، مایکروسافت و تنسنت در حال انجام پروژه‌های متاورس هستند. هرکدام از این غول‌ها به امید تبدیل‌شدن به یک نیروی شکل‌دهنده اصلی متاورس در پشت این قلمرو دیجیتال قرارگرفته‌اند.


پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار جهانی متاورس می‌تواند در هشت سال آینده تا ۴۰ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۶۷۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. براساس این گزارش، عوامل عمده‌ای که انتظار می‌رود باعث رشد درآمد در این دنیا شود عبارتند از رشد فزاینده، تمرکز بر ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکی با استفاده از اینترنت، افزایش شتاب و محبوبیت واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR).


ارزهای دیجیتال در دنیای متاورس هم استفاده می‌شوند. توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی متاورس هستند. NFT می‌تواند هر چیزی را در یک دنیای مجازی نشان دهد، از لباس آواتار گرفته تا بلیت کنسرت و خلاقیت‌های هنری که همگی می‌توانند بر اساس ارز دیجیتال بومی متاورس خرید، فروش و مبادله شوند. به‌این‌ترتیب، متاورس به خانه بازارهای مجازی پررونق تبدیل شده است.


معرفی بهترین پروژه‌های متاورس

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در متاورس در سال ۲۰۲۲ هستید، در اینجا ده پروژه متاورس آورده شده است که باید به آن‌ها توجه کنید.


  • دسنترالند (MANA)
  • اکسی اینفینیتی (AXS)
  • سند باکس (SAND)
  • گالا (GALA)
  • سنسوریوم گلکسی (SENSO)
  • متا هیرو (HERO)
  • سومنیوم اسپیس (Cube)
  • استار اطلس
  • بلاک توپیا
  • کریپتو ووکسلز (CVPA)

دسنترالند Decentraland (MANA)

دسنترالند Decentraland (MANA)

دسنترالند (Decentraland)، در حال حاضر یک پروژه متاورس تثبیت شده است که به لطف این واقعیت که مردم با میل خود زمین‌های مجازی را در آنجا می‌خرند، بازتاب زیادی به دست آورده است. بله، کاربران برای خرید این زمین‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند. درست مانند زندگی واقعی، در دسنترالند می‌توانید از برندهای مورد علاقه خود خرید کنید، به رویدادهای مختلف بروید، بازی کنید، افراد جدیدی را ببینید، پروژه‌های تجاری جدید بسازید و حتی شرط‌بندی کنید.


همه این‌ها حسی واقعی دارند. به همین دلیل است که این پروژه متاورسی یکی از بهترین پروژه‌ها در نوع خود باقی می‌ماند. دسنترالند بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و کاملاً متعلق به کاربر است و به افراد اجازه می‌دهد تا فضای زیادی برای ایجاد تنظیمات، آواتارها، بازارها، زیرساخت‌های دیجیتال و برنامه‌های کاربردی خود داشته باشند. ارز دیجیتالی که از این دنیای مجازی شلوغ پشتیبانی می‌کند، مانا (MANA) نام دارد که به‌راحتی می‌توان آن را از طریق تعدادی از صرافی‌های برتر ارز دیجیتال خریداری کرد.


به‌تازگی پلتفرم دسنترالند، شاهد ادغام گسترده‌‌ی ابزارهای تجارت الکترونیک بوده که آن را به مقصدی کلیدی برای تبلیغات و بازاریابی تبدیل کرده است. به همین دلایل دسنترالند به رشد خود ادامه خواهد داد و در صدر بهترین پروژه‌های متاورس در سال ۲۰۲۲ باقی خواهد ماند.


اکسی اینفینیتی Axie Infinity (AXS)

بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) که مبتنی بر بلاکچین است، با حیوانات و فرصت‌هایی که در اختیار بازیکنانش قرار می‌دهد، دنیا را در برگرفته است. بازیکنان در بازی اکسی اینفینیتی می‌توانند در عین انجام کاری لذت‌بخش مانند بازی، پول زیادی به دست بیاورند. درواقع، بسیاری از افراد، بازی Axie را به یک شغل تمام‌وقت تبدیل کرده‌اند. در قلب این پروژه متاورس بلاکچین اتریوم، ارزهای دیجیتال بومی AXS و SLP قرار دارند. هر یک از این ارزها برای اهداف مختلفی ایجاد شده‌اند. AXS یا Axie Infinity Shards به‌عنوان یک نشانه حکومتی عمل می‌کند.

 اکسی اینفینیتی Axie Infinity (AXS)

بازیکنانی که با خرید AXS می‌توانند به توسعه آینده بازی، ازجمله به‌روزرسانی‌ها و استفاده از موجودی خزانه رای دهند. AXS همواره در میان برترین ارزهای دیجیتال متاورس رتبه‌بندی شده است و تنها در سال ۲۰۲۱، ارزش آن در مقایسه با سال قبل حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافت. در مورد توکن‌های SLP، که به‌عنوان Smooth Love Potion نیز شناخته می‌شوند، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان پاداش از طریق حالت نبرد یا ماجراجویی به دست آورد. مهم‌تر از آن، توکن‌های SLP هستند که می‌توانند برای پرورش Axies استفاده شوند. با افزایش محبوبیت این بازی، این موجودات به‌طور فزاینده‌ای ارزشمندتر شدند. Axie Infinity به‌عنوان یکی از متاورس‌های برتر امسال و سال‌های بعد به کار خود ادامه خواهد داد.


جعبه شنی The Sandbox (SAND)

سند باکس (The Sandbox)، یک دنیای مجازی است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این پروژه متاورسی هم دقیقاً مانند دسنترالند بر تولید محتوای اصلی و همچنین بازی متمرکز است. سند باکس که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده، به کاربران اجازه می‌دهد آیتم‌های درون بازی را بسازند و از این راه کسب درآمد کنند.

جعبه شنی The Sandbox (SAND)

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال متاورس را بشناسید


سند باکس با الهام گرفتن از شرکت‌هایی مانند ماین کرفت (Minecraft) و روبلاکس (Roblox) از رویکرد وکسل سه‌بعدی استفاده می‌کند تا به بازیکنانش اجازه دهد تخیل خود را به کار بگیرند و دنیاهای متاورسی را به هر شکلی که می‌خواهند بسازند. هرکسی می‌تواند تجربه بازی خود را با استفاده از ارز اصلی پلتفرم یعنی SAND بسازد، مالکیت آن را به دست بیاورد و کسب درآمد کند. این توکن ابزاری ERC-20 در کل اکوسیستم سند باکس استفاده می‌شود و از تمام تراکنش‌ها و تعاملات پشتیبانی می‌کند.


تا به امروز، کاربران بیش از ۷۰ میلیون جهان و محیط منحصربه‌فرد ایجاد کرده‌اند که منجر به بازار پر جنب‌وجوش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) شده است. یکی دیگر از ارزهای دیجیتال سندباکس، LAND نام دارد. هر LAND یک توکن غیرقابل تعویض منحصربه‌فرداست که روی بلاکچین عمومی اتریوم (ERC-721) قرار دارد.


گالا Gala (GALA)

گالا (Gala)، یک پلتفرم بازی بلاکچین است که از بهترین توکن‌های غیرقابل تعویض و لذت بازی استفاده می‌کند تا فضایی ایجاد کند که بازیکنان بتوانند آزادانه آیتم‌های درون بازی را مبادله کنند. گالا میزبان تعدادی بازی مبتنی بر بلاکچین است که به‌عنوان بازی‌های اجتماعی با تمرکز بر روابط بین بازیکنان ایجاد شده‌اند. در حال حاضر، بازی‌های موجود در این پلتفرم، میراندوس (Mirandus)، تانک عنکبوتی (Spider Tank)، تاون استار (Town Star)، استحکامات (Fortified) و پژواک امپراتوری (Echoes of Empire) هستند.

گالا Gala (GALA)

یکی از نقاط قوت این پروژه بلاکچین سطح اختیار و مالکیتی است که به گیمرها می‌دهد. این موضوع تا حد زیادی از طریق ارز دیجیتال بومی بازی یعنی GALA به دست می‌آید. این ارز در سراسر پلتفرم برای مواردی مانند حاکمیت شبکه، پاداش‌ها و مشوق‌های گره استفاده می‌شود. البته هنگام خرید دارایی‌های دیجیتال، NFT از فروشگاه بازی و بازار پخش نیز از Gala استفاده می‌شود. همانند سایر متاروس‌های مبتنی بر بلاکچین، بازیکنان Gala می‌توانند آواتارهای خود را ایجاد و سفارشی کنند.


سنسوریوم گلکسی Sensorium Galaxy (SENSO)

سنسوریوم گلکسی (Sensorium Galaxy) یک متاورس دیجیتالی است که با همکاری برخی از هنرمندان، تولیدکنندگان و شرکت‌های رسانه‌ای برتر جهان ساخته شده است. در حال حاضر این متاورس در مرحله بتا قرار دارد. این متاورس از چند جهان تشکیل شده که هرکدام به‌عنوان یک مرکز اختصاص داده‌شده به تجربیات عمل می‌کنند. PRISM دنیای برتر Sensorium Galaxy است که نقطه ورود موسیقی و سرگرمی است.

سنسوریوم گلکسی Sensorium Galaxy (SENSO)

اینجاست که کاربران متاورس به اجرای انحصاری VR توسط هنرمندان برجسته از جمله David Guetta، Steve Aoki، Armin van Buuren و بسیاری دیگر دسترسی خواهند داشت. با ادغام فناوری پیشرفته هوش مصنوعی و واقعیت مجازی با محتوای سرگرمی درجه‌یک در یک کهکشان واقعیت مجازی، Sensorium می‌تواند تجربه چند حسی بی‌نظیری را ارائه دهد که به جهان‌های دیگرش نیز گسترش می‌یابد. از جمله این جهان‌ها MOTION است که بر میزبان ذهن آگاهی و کاوش و دستیابی به اهداف تمرکز دارد.


یکی از ویژگی‌های مهم Sensorium Galaxy ارز بومی آن یعنی سنسو (SENSO) است که از فناوری بلاکچین برای تقویت یک اقتصاد غیرمتمرکز منصفانه، شفاف و متعلق به کاربر استفاده می‌کند. این توکن را می‌توان از طریق تراکنش‌های مختلف، از ایجاد آواتارهای جدید گرفته تا خرید بلیت رویداد و توسعه محتوای اصلی، به دست آورد.


متاهیرو Metahero (HERO)

متا هیرو (Metahero) وعده معرفی مفهوم جدیدی از کلونی‌های دیجیتال فوق‌العاده واقعی را می‌دهد که کاربران می‌توانند آن را سفارشی کنند و در تعدادی از فعالیت‌های متاورس استفاده کنند. هر آواتار سه‌بعدی دارای تیپ بدنی واقعی و چهره‌ای واقع‌گرایانه است که به لطف مشارکت مدل‌سازی سه‌بعدی متاهیرو با Wolf Digital World (WDW) به دست آمده است. در نتیجه آواتارهای AAA خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌شوند.

متاهیرو Metahero (HERO)

این پلتفرم همچنین به کاربران امکان می‌دهد بدن خود را اسکن کنند و اسکن را به‌عنوان یک NFT که می‌تواند در متاورس استفاده شود، برش دهند. آواتارها می‌توانند با مهارت‌ها و قدرت‌های مختلف با طیف وسیعی از کلاس‌ها مانند Close Combat Specialist، Spellcaster، Mentalist، Enchanter، Elementalist، Range Combat Specialist و Assassin سازگار شوند. بازیکنان می‌توانند Recruit خود را ارتقا دهند و می‌توانند NFT را که به حساب هر Recruit قدرت می‌دهد، مبادله کرده یا بفروشند. HERO توکن بومی Metahero است که در معاملات دنیای مجازی نیز موفق بوده و انتظار می‌رود که هم NFTها و هم ارزهای نوآورانه این متاورس در آینده نزدیک به بازارهای بزرگ‌تری راه پیدا کنند.


سومنیوم اسپیس Somnium Space (Cube)

در حال حاضر داشتن یک تجربه سه‌بعدی کافی نیست. با وجود چندین پلتفرم عالی برای انتخاب، برای اینکه یک متاروس بتواند کاربران زیادی جذب کند باید یک پیشنهاد عالی به آن‌ها بدهد. خوشبختانه سومنیوم اسپیس (Somnium Space) این کار را انجام می‌دهد. پلتفرم سومنیوم اسپیس، بلاکچین سه‌بعدی در دسترسی است. این پلتفرم، مملو از تجربیات گیج‌کننده و فرصت‌هایی برای آزمایش با تمام جنبه‌های متاورس است.

سومنیوم اسپیس Somnium Space (Cube)

چیزی که آن را واقعاً منحصربه‌فرد می‌کند این است که چگونه به کاربران امکان می‌دهد آواتارهای خود و فضاهای اطراف خود را کاملاً تصور و سفارشی کنند. درواقع، Somnium خود را به‌عنوان «یک پلتفرم واقعیت مجازی باز، اجتماعی و پایدار» توصیف می‌کند که نه‌تنها مکانی است که کاربران می‌توانند در آن «زندگی کنند»، بلکه ویژگی‌هایی مانند سرگرمی، ارتباطات، تجارت الکترونیک و موارد دیگر را نیز ارائه می‌دهد.


سومنیوم Somnium رویکرد چند زنجیره‌ای را انتخاب کرده است که شامل سولانا (Solana) نیز می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این پلتفرم اقتصاد آن است که بر اساس CUBE است. ارز دیجیتال درون پلتفرمی برای پشتیبانی از تراکنش‌ها و انتقال دارایی‌ها استفاده می‌شود و به یکی از باثبات‌ترین ارزهای دیجیتال در میان گزینه‌های متاورس موجود در حال حاضر تبدیل شده است.


استار اطلس Star Atlas

استار اطلس (Star Atlas)،این عنوان سینمایی و مسحور کننده همه چیزهای خوب دیجیتالی را در یک مکان جمع‌آوری کرده است. استار اطلس واقعاً یک بسته کامل است. یکی دیگر از ویژگی‌های عالی استار اطلس دو توکن Star Atlas هستند که بر روی بلاکچین Solana ساخته شده‌اند: ATLAS و POLIS. ATLAS بسیار شبیه ارز معمولی درون بازی است که کاربران می‌توانند برای انجام فعالیت‌هایی مانند ورود به جنگ‌ها و کاوش در جهان‌های مختلف هنگام دسترسی به بازار به آن تکیه کنند.

استار اطلس Star Atlas

از سوی دیگر، POLIS به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا در موردی شرکت کنند که توسعه‌دهندگان به آن جنبه سیاسی بازی میگویند. مهم‌تر از آن، بازیکنان مسئول تصمیم‌گیری در مورد بازی هستند و شاید حتی بیشتر از سازندگان رأی دهند. این پروژه تعدادی از ویژگی‌های تمرکززدایی را به نمایش گذاشته است که مطمئناً بسیاری از گیمرها را مجذوب خود کرده و آن را به یک پروژه متاورس برتر در سال 2022 تبدیل می‌کند.


بلاک توپیا Bloktopia

پروژه متاورس با موضوع آسمان‌خراش بلاک توپیا که هدف آن پلتفرمی منحصربه‌فرد است که در آن کاربران در یک ساختمان 21 طبقه می‌توانند آموزش ببینند، با افراد جدید ملاقات کنند، تجارت کنند و طیف وسیعی از فعالیت‌ها را آزمایش کنند. این ساختمان در ابتدا کامل نخواهد بود، بنابراین این متاورس به‌شدت به مشارکت و خلاقیت هر کاربر متکی است. در حال حاضر چند پروژه پنهانی جالب مانند فضای سرگرمی کشتی جهانی (WWE) در آن وجود دارد. علاوه بر این، بلاک توپیا به دنبال ایجاد سازوکارهای جدیدی برای تولید محتوا و درآمد برای همه کسانی است که زندگی در فراجهان را انتخاب می‌کنند.

بلاک توپیا Bloktopia

کریپتو ووکسلز Cryptovoxels (CVPA)

کریپتو ووکسلز Cryptovoxels یک متاورس مبتنی بر اتریوم با حالات شبیه Minecraft است. به‌این‌ترتیب، این ابر جهان متشکل از دنیای کاملی از زیرساخت‌های دیجیتال و بلوک‌هایی است که کاربران می‌توانند به‌طور مداوم در بالای آن ساخت‌وساز کنند. دارایی‌ها را می‌توان در Open Sea درازای اتریوم معامله کرد، اما Cryptovoxels واحد پول خود را نیز دارد. CVPA ارز دیجیتال بومی این پلتفرم است. کاربران در این پلتفرم مالکیت کامل هر قطعه زمین معروف به Voxels را حفظ می‌کنند، زیرا آن‌ها یک NFT هستند. همین دلیل، Cryptovoxels پروژه‌ای است که باید در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن به خاطر داشت.

کریپتو ووکسلز Cryptovoxels (CVPA)