لایف استایل یا سبک زندگی، مفهومی است، که این روزها در موقعیت‌های بسیاری با آن مواجه می‌شویم. سبک زندگی برای تریدرها نیز موضوع مهمی است. یک معامله‌گر باید بتواند سبک زندگی و شغل خود را با یکدیگر تا حد ممکن هماهنگ کند. از آنجا که معامله‌گری شغل خاصی است، ایجاد این هماهنگی پیچیده به نظر می‌آید. یک تریدر به خاطر نوسانات بازار با هیجان زیادی در طول روز مواجه می‌شود، او همچنین باید به طور مداوم پیگیر اخبار باشد و دانش خود را درباره بازارهای مالی افزایش دهد. این‌ها همه با یک زندگی پشت میز نشینی نیز همراه است. در این مقاله قرار است به بررسی لایف استایل تریدرها و ذهنیت‌های مختلف درباره آن‌ها بپردازیم.


رفتار معامله‌گران در هر تایمی از بازار چگونه است؟.png

رفتار معامله‌گران در هر تایمی از بازار چگونه است؟

معامله گران حرفه ای، معمولا رفتار خاصی را در هر تایمی از بازار دارند. آن ها سعی می‌کنند مانند یک روتین، این سبک زندگی را دنبال کنند تا معاملاتشان همچنان مثبت باقی بماند. در ادامه به شرح این رفتارها خواهیم پرداخت.


  • قبل از شروع کار بازار

پیش از این که بازارها در سال 9:30 شروع به کار کنند، بیشتر معامله‌گران روزانه، در حالی که قهوه‌ی صبح خود را می‌نوشند، اخبار شب گذشته را بررسی می کنند. در میان اخبار آن‌هایی که می‌توانند بر بازار تاثیر بگذارند، حائز اهمیت هستند. این معامله‌گران معمولا اخبار را از سایت‌های خبری مربوط به بازارهای مالی دنبال می‌کنند.


یکی دیگر از کارهایی که معامله‌گران پیش از شروع کار بازار انجام می‌دهند، بررسی تقویم اقتصادی است. این کار با هدف استفاده از رویدادهای اقتصادی پیش رو در معاملات انجام می‌شود. بعد از مطالعه درباره رویدادهای آتی و بررسی نظر تحلیلگران، تریدرها به سراغ کامپیوترشان می‌روند و وارد پلتفرم معامله‌گری خود می‌شوند. از آن جایی که تکنولوژی‌های متعددی برای معامله مورد استفاده تریدرها قرار می‌گیرد، آن‌ها پیش از شروع فرایند معامله باید مطمئن شوند همه چیز به خوبی کار می‌کند.


بعد از این مرحله، حالا نوبت به آنالیز بازار برای پیدا کردن فرصت‌های مناسب معامله‌گری می‌رسد. معامله‌گران، نمودارها را باز می‌کنند و اندیکاتورها را مورد بررسی قرار می‌دهند.


  • معاملات اولیه

اولین نیم ساعت بازار معمولا با نوسانات زیادی همراه است. بسیاری از تریدرها در این زمان دست به کاری نمی‌زنند، تا بازار خود را پیدا کند. این بخش از بازار را می‌توان «بازی صبر» نامید، زیرا برنده این بازی کسی است که صبر بیشتری داشته باشد. به محض این که یک فرصت مناسب برای معامله و کسب سود فراهم شد، معامله‌گر کار خود را برای انجام معاملات آغاز می‌کند. انجام به موقع معاملات اهمیت زیادی دارد، چرا که دقایق مشخص می‌کنند یک معامله به سود یا ضرر ختم خواهد شد.


بسته به این که "هدفِ معامله گر" چیست، او می‌تواند بعد از بستن یک معامله به فکر باز کردن معامله های دیگر باشد یا این که همزمان با داشتن یک معامله باز، به دنبال فرصت های معامله دیگر بگردد.


  • نفس راحت

بعد از این که معامله‌گران ناهار و قرارهای ملاقات را پشت سر گذاشتند، بازار هم نفس راحتی می‌کشد و حجم معاملات و قیمت‌ها سرجای خود قرار می‌گیرند. تریدرها از فواید این به اصطلاح «نفس راحت» استفاده می‌کنند. پیش از این که بازار در ساعت 4 بسته شود، تریدرها به دنبال پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی خوب می‌گردند.


بعد از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی، تریدرها مدام آن‌ها را بررسی می‌کنند، علاوه براین به دنبال فرصت‌های معاملاتی بیشتر هم می‌گردند. معامله‌گران روزانه در طول شب پوزیشن‌های خود را باز نمی‌گذارند، به همین خاطر از ساعت خاصی به بعد پوزیشن جدیدی باز نمی‌کنند. با نزدیک شدن به ساعت 4، تریدرها همه معاملاتشان را می‌بندند و سفارشاتی که هنوز انجام نشده را لغو می‌کنند.


  • بعد از بسته شدن بازار

بعد از این که بازار بسته شد، معامله‌گران روزشان را با بررسی معاملاتی که انجام داده‌اند، به پایان می رسانند. در این فرایند آن‌ها اشتباهات و تصمیم‌های درست خود را یادداشت کرده و برای معاملات بعدی دوباره به آن‌ها مراجعه می‌کنند. بسیاری از معامله‌گران از ژورنال معاملاتی برای بهبود معامله‌هایشان استفاده می‌کنند. استفاده مداوم و سازماندهی شده از ژورنال معاملاتی می‌تواند اطلاعات زیاد و خاصی را در اختیار معامله گران قرار دهد. در این ساعات معامله‌گران سعی می‌کنند دوباره اخبار را رصد کنند تا برای دور بعدی معاملات آماده شوند.


ذهنیت‌های مختلف درباره معامله‌گری چگونه است؟.png

ذهنیت‌های مختلف درباره معامله‌گری چگونه است؟

درباره زندگی تریدرها تصورات متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها درست و برخی نیز اشتباه هستند. در ادامه این مطلب به بررسی چند مورد از این تصورات و میزان درستی آن‌ها خواهیم پرداخت.


  • معامله‌گران منضبط هستند

یک معامله‌گر خوب منضبط است. معامله‌گرانی که انضباط را در دستور کار خود قرار داده‌اند، می‌دانند باید چه زمان‌هایی برای ورود، بررسی و خروج از بازار آماده شوند. فرقی نمی‌کند بخواهید به یک معامله‌گر بازار سهام، یا فارکس یا کریپتوکارنسی تبدیل شوید، ثبات و نظم به شما در سوار شدن بر نوسانات بازار کمک می‌کند.


معامله‌گران حرفه‌ای اجازه نمی‌دهند احساسات بر برنامه‌هایی که در ذهن دارند تاثیر بگذارد. در بازارهایی مثل فارکس، معامله‌گران پیش از باز شدن بازار، خود را برای حضور در آن آماده می‌کنند. بعد از بسته شدن بازار نیز، حرفه‌ای‌ها فعالیت‌های خود را ارزیابی می‌کنند تا ببینند آیا تغییری برای استراتژی‌های معاملاتی آن‌ها لازم است یا خیر.


  • همه افراد می‌توانند معامله کنند

افراد ضعیف نمی‌توانند مسیر معامله‌گری را تا انتها طی کنند. استفاده نادرست از اهرم، داشتن عادت‌های بد در معامله‌گری، نوسانات شدید بازار و... فشارهای زیادی بر معامله‌گر وارد می‌کند و نهایتا باعث تاثیرات عاطفی ناشی از زیان می‌شود. وقتی یک معامله‌گر، زیر و بم بازار را کشف می‌کند، ترشح سروتونین در مغز او به شدت افزایش پیدا می‌کند. این روند می‌تواند حتی بدون داشتن معامله‌های موفق نیز ادامه پیدا کند.


تغییرات ناگهانی احساسات، باید در درازمدت کنترل شوند، در غیر این صورت ممکن است سطح استرس فرد را بالا ببرند و نهایتا بر نتیجه کار یک تریدر اثر بگذارند. یک تریدر موفق، با شکست‌ها، پیچ و خم‌ها و افت و خیزهای بازار کنار می‌آید. اگر یک تریدر بتواند بین زندگی و کار خود تعادل ایجاد کند، این موضوع به خوبی بر وضعیت معاملات او اثرگذار خواهد بود.


  • معامله گران همیشه در حال یادگیری هستند

معامله‌گری که بخواهد در هر کدام از بازارهای مالی فعال باشد، باید به طور پیوسته دانش خود را درباره این بازارها افزایش دهد. اطلاعات و دانش‌های مربوط به ترید، دائما در حال بروز شدن هستند به همین خاطر تلاش یک تریدر برای کسب این اطلاعات همیشگی است. اکثر دانش‌های مربوط به معامله‌گری عمومی هستند و در بازارهای مالی مختلف مانند فارکس و کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


بازاری که شما در آن شرکت دارید حتما با نوسان همراه است. به همین خاطر باید صبر خود را برای پیگیری مداوم بازار تقویت کنید. بسیاری از معامله‌گران با تلاش بی‌پایان حتی یاد می‌گیرند که زمان ورود و خروج خود را در بازار به دقیق‌ترین شکل ممکن تنظیم کنند.


ذهنیت‌های مختلف درباره معامله‌گری چگونه است؟ (2).png

  • معامله گران سریع پولدار می‌شوند

یکی از تصوراتی که درباره ترید وجود دارد این است که یک کارمند تنها در عرض یک سال می‌تواند از طریق معامله‌گری، میلیاردر شود. اینگونه فکر کردن شما را در مدت طولانی ناامید می‌کند. به درآمد رسیدن یک تریدر ممکن است سال‌ها طول بکشد. در این مدت شما به عنوان معامله‌گر، اشتباهات زیادی خواهید داشت، بازارهای مختلفی را هدف قرار داده و استراتژی‌های مختلفی را امتحان خواهید کرد. نهایتا بعد از طی این فرایند است که می‌توانید از کسب درامد از تریدینگ لذت ببرید.


  • معامله‌گری، یک شغل تمام وقت است برخی فکر می‌کنند تریدرها، معامله‌گری را به عنوان یک شغل تمام وقت می‌بینند. این تصور را نمی‌توان به طور کامل رد یا تایید کرد. این که یک شخص به تریدر بودن به عنوان یک شغل تمام‌وقت نگاه کند یا پاره‌وقت، بیشتر بستگی به خود او دارد. برخی افراد دوست دارند به طور دائم بازار را پیگیری کنند و نمودارها را مورد بررسی قرار دهند. اگر این افراد سرمایه کافی داشته باشند، می‌توانند تریدری را به عنوان شغل تمام وقت در نظر بگیرند. برای کسانی که در بورس به عنوان تیم‌های معامله‌گری فعال هستند و برای سرمایه‌گذاران سبدگردانی می‌کنند نیز معامله‌گری یک شغل تمام‌وقت به حساب می‌آید.

در طرف دیگر، معامله‌گران بسیار زیادی هستند که معاملات و انجام تحلیل‌های خود را به ساعات خاصی از روز موکول می‌کنند. در حقیقت برای این افراد معامله‌گری یک شغل تمام وقت نیست و تنها بخشی از وقت آن‌ها را در طول روز می‌گیرد.


  • معامله‌گری، مانند شروع یک کسب و کار است

در هر کسب و کاری که بخواهید ورود کنید حتما باید ریسک‌هایی را در نظر بگیرید. به همین خاطر معامله‌گری را هم می‌توان یک کسب و کار دارای ریسک در نظر گرفت. ارتباط ترید با مفهوم کسب و کار را می‌توان از دو بعد مختلف بررسی کرد. بعد اول این است که شما با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف، در واقع با هدف کسب سود، به حمایت از این کسب و کارها پرداخته اید. بعد دیگر، نگاه به خود معامله گری به عنوان یک کسب و کار است. بسیاری معتقدند که می‌توان به معامله‌گری به عنوان یک کسب و کار مستقل نگاه کرد.


چگونه لایف استایل تریدر‌ها با استایل معامله آنها مطابقت دارد؟.png

چگونه لایف استایل تریدر‌ها با استایل معامله آنها مطابقت دارد؟

یکی از مشکلاتی که برخی تریدرها با آن‌ها مواجه هستند، عدم تطابق لایف‌ استایل آن‌ها با سبک زندگیشان است. اگر این دو مورد با یکدیگر مطابقت نداشته باشند، تعداد معاملات موفق تریدر کاهش خواهد یافت. روانشناسی معامله، به تریدر کمک می‌کند با توجه به روحیات شخصی خود به انجام معامله به انتخاب یا طراحی استایل معامله‌گری خود بپردازد.


هدف از تطابق استایل معامله‌گری با لایف استایل تریدر این است، که انجام معامله برای او تبدیل به یک فعالیت استرس زا نشود و چالش‌های روحی و روانی به همراه نداشته باشد. برای تطابق هرچه بیشتر این دو، توجه به چهار رویکرد ضروری است، که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:


  • انتخاب سبک معامله‌گری شخصی

هر فردی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های سبک زندگی خود را می‌شناسد. حال اگر یک معامله گر بخواهد سبک معامله‌گری خود را هماهنگ با سبک زندگی خود انتخاب کند، می‌داند که باید به سراغ کدام روش‌ها، ابزارهای تکنیکالی و فاندامنتالی و... برود. حتی اگر معامله‌گر یک سبک از قبل تست شده را برای خود انتخاب کند باید آن را با سبک زندگی خود آزمایش کند تا ببیند این دو چقدر با یکدیگر مطابقت دارند.


  • انتخاب تایم‌فریم معامله‌گری

یکی از مواردی که ویژگی‎‌های زندگی شخصی تریدر بر انتخاب آن تاثیر می‌گذارد، تایم‌فریمی است که معامله‌گر برای انجام تحلیل‌ها و معاملات خود استفاده می‌کند. انتخاب تایم‌فریم به مواردی مانند ریسک‌پذیر بودن، مقدار اهمیت دادن به فاکتورهای تکنیکالی و فاندامنتالی، میزان اتکا به حرکات قیمتی، صبور یا عجول بودن و... بستگی دارد. بازارهای مالی دارای الگوهای تکرار شونده تو در تو هستند، به همین خاطر اکثر استراتژی‌های معاملاتی را می‌توان در همه تایم‌فریم‌ها اجرا کرد در نتیجه یکی از عناصر اصلی در انتخاب تایم‌فریم همان سبک زندگی است.


  • مدیریت احساسات در معامله‌گری

⚠️ هرکسی در زندگی خود دارای نقاط ضعف و قوت است. یک معامله‌گر خوب بر اساس این نقاط قوت و ضعف، برای خود قوانینی تعیین می‌کند تا بتواند معاملات خود را بدور از احساسات انجام دهد. نکته لازم به ذکر این است که سبک زندگی ما هم همیشه دارای ثبات نیست و گاهی تغییر می‌کند. همزمان با این تغییرات، سبک معاملاتی فرد نیز باید انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد.

  • مدیریت سرمایه

معامله‌گر قرار است بخشی از سرمایه خود را از زندگی خود خارج و به فرایند معامله‌گری وارد کند، پس این موضوع را می‌توان به لایف استایل و تریدینگ استایل مرتبط دانست. تعیین مقدار درست سرمایه‌ای که قرار است به معامله وارد شود، به آسودگی خیال معامله‌گر کمک می‌کند. معامله‌گران حرفه‌ای برای خود یک سیستم مدیریت ریسک طراحی می‌کنند که با سبک زندگی و خواسته‌هایشان سازگاری داشته باشد. بعد از آن نوبت به این می‌رسد که کاملا به انجام آن پایبند باشند.


سخن پایانی


سبک زندگی معامله‌گران و تصوراتی که درباره شغل معامله‌گری وجود دارد، موضوعاتی بودند که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. هرچه یک معامله‌گر بتواند این دو را به یکدیگر نزدیک‌تر کند، معاملات نتیجه بخش‌تری خواهد داشت. این کار را می‌توان با انجام آزمون و خطا انجام داد.