معامله‌گران کریپتو معمولاً مشتاق‌اند که هرچه زودتر وارد معامله شوند و بدون در نظر گرفتن اندازه حساب و نحوه مدیریت وجوه خود، شروع به کسب درآمد می‌کنند. در نتیجه، معامله‌گران مبتدی بدون توجه به شیوه‌هایی که باعث ثبات می‌‌‌‌‌‌‌‌شود، با پول خود قمار می‌کنند. ندارند. اگر خودتان را این‌چنین آدمی می‌بینید، وقت آن رسیده که برخی از روش‌های مدیریت ریسک، را بررسی کنید تا از خطر ضرر مالی در معامله جلوگیری کنید.


مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چیست؟

به عنوان یک تریدر تازه‌کار، شک نداشته باشید که هنگام معامله ارزهای دیجیتال، تجربه‌های منفی خواهید داشت. منظور از اتفاق‌های منفی، معاملاتی است که بر خلاف نتیجه دلخواه شما هستند. مانند افزایش قیمت غیرمعمول، اشتباهات و بسیاری از اتفاقات ناخوشایند دیگر. ریسک در معاملات عادی است. هر معامله‌‌‌‌گر کریپتو ریسک می‌کند. معامله‌گران معاملات فیوچرز کریپتو ریسک بیشتری می‌کنند، زیرا تمایل دارند به طور منظم از اهرم استفاده کنند. رعایت نکردن شیوه‌های مدیریت ریسک بر روی تراز معاملاتی شما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌توانید تمام سرمایه خود را از دست بدهید.


شیوه‌های مدیریت ریسک راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که به کمک آن ریسک کمتری کنید و احتمال ضرر خود را تا حد امکان پایین بیاورید. آن‌ها از شما در برابر ریسک‌ها و خطرات معامله ارزهای دیجیتال محافظت می‌کنند. این راه‌های مدیریت ریسک نه تنها از شما محافظت می‌کنند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا زمانی که استراتژی‌های معاملات ارزهای دیجیتال مناسب وجود داشته باشد، به نتیجه دلخواه برسید.


بهترین راه‌های مدیریت ریسک

برای مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال، راه‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله ما به معرفی چند قدم و استراتژی خواهیم پرداخت که به کمک آن‌ها، شما می‌توانید به راحتی معامله کنید و با کمترین ریسک مواجه شوید.

بهترین راه‌های مدیریت ریسک

آموزش ببینید

اولین قدم برای کم کردن ریسک در معاملات این است که در مورد بازار ارزهای دیجیتال آموزش ببینید. مثل هر شغل یا منبع درآمد دیگری برای رسیدن به نقطه‌ای مناسب در بازار ارزهای دیجیتال، باید به خوبی بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنید و موارد مختلف را در آن یاد بگیرید. در ادامه به چند مورد از مواردی که باید به خوبی یاد بگیرید، اشاره خواهیم کرد. شما می‌توانید این آموزش‌ها را در قالب منابع موجود در اکسبیتو بررسی کنید.


  • شبکه‌های بلاک‌چین و اهمیت آن‌ها در ارزهای دیجیتال
    شبکه بلاک‌چین، بستری است که تمام ارزهای دیجیتال بر آن ایجاد می‌شوند. کلیه توانایی‌ها، نقطه ضعف‌ها و نکات حائز اهمیت درباره یک ارز دیجیتال را می‌توان با بررسی شبکه آن پیدا کرد. به همین دلیل است که شما باید شبکه‌های ارز دیجیتال را به خوبی بررسی کنید و در مورد آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورید.

  • وایت پیپر ارزهای دیجیتال و اهداف پروژه هر ارز دیجیتال
    وایت پیپر ارز دیجیتال در واقع پروپوزالی است از اهداف، توانایی‌ها و پتانسیل یک ارز دیجیتال و شبکه حامی آن. خواندن وایت پیپر یک ارز دیجیتال می‌تواند نظر شما را به طور کامل درباره آن عوض کند. تمامی ارزهای دیجیتال مهم و معتبر، وایت پیپر خود را در وبسایت آن منتشر می‌کنند. اما برای شروع، لازم است با مفهوم وایت پیپر به طور کامل آشنا شوید و بعد به سراغ خرید ارز دیجیتال بروید.

  • استراتژی‌های معاملاتی مناسب برای مبتدیان
    تریدرها برای انجام معاملاتشان از راه‌های مختلفی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، اما بسیاری از این استراتژی‌ها با ریسک‌های زیادی همراهند و برای مبتدیان مناسب نیستند. شما باید با استراتژی‌های مناسب برای افراد مبتدی آشنا شوید و در مورد آن‌ها اطلاعات خوبی کسب کنید.
    آموزش ببینید

  • انواع معامله و نحوه انتخاب کردن از میان آن‌ها
    معامله ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد که بسته به نوع سرمایه‌گذاری و تریدر بودن، متفاوت می‌شوند. شما برای به حداقل رساندن ضرر خود در بازار ارزهای دیجیتال باید در مورد این موارد، اطلاعات کافی کسب کنید.

  • تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی
    تحلیل ارزهای دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بسیاری با استفاده از ابزارهای تحلیل ارز دیجیتال، چارت قیمت را به صورت تکنیکال تحلیل می‌کنند و عده دیگری با بررسی ارزهای دیجیتال به تحلیل بنیادی این ارزها می‌پردازند.

  • راه‌های مختلف کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال
    در بازار ارزهای دیجیتال، علاوه بر معامله کردن، راه‌های دیگری برای کسب درآمد وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی برای فعالان حوزه دیجیتال دارد. شما باید با این راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال آشنا شوید و راه مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید.

تمام این موارد می‌تواند به شما کمک کند قبل از اینکه حتی وارد معامله ارزهای دیجیتال شوید، احتمال ضرر خود را به شدت کاهش دهید.


برنامه معاملاتی داشته باشید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر مرتکب شوید این است که تجارت را بر پایه احساسات شروع کنید. نمی‌توان انکار کرد که اصلا امکان ندارد از این طریق، به نتایج مثبتی دست پیدا کنید، اما این فقط می‌تواند نتیجه شانس باشد و نه بیشتر. شما نیاز به یک برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت ریسک و به دست آوردن نتایج ثابت دارید.


طرح معاملاتی شما، رویکرد سازماندهی شده شما برای معامله است. این سیستمی است که شما از طریق تجربه خود در بازار ایجاد کرده‌اید تا پوشش و نتایج مورد نظر را به شما ارائه دهد. برنامه معاملاتی شما باید زمان باز کردن معاملات، بسته شدن معاملات، میزان ریسکی که باید در هر معامله بپذیرید، نسبت ریسک به پاداش شما و موارد دیگر را پوشش دهد. برنامه‌ریزی همه این موارد، تجارت را برای شما ساده می‌کند و به شما کمک می‌کند پول خود را به خوبی مدیریت کنید.


به اندازه‌ای که می‌توانید ضرر کنید، سرمایه‌گذاری کنید.

این جنبه‌ای از سرمایه‌گذاری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. زیرا بسیاری از معامله‌گران به اشتباه معتقدند هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد و آنها همه چیز را تحت کنترل دارند. سوال اینجاست که چرا باید از این قانون پیروی کرد؟ به عنوان یک پاسخ ساده باید گفت: زیرا ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. علاوه بر این، معامله کردن پولی که نباید از دست بدهید، باعث می‌شود فشار و استرس زیادی متحمل شوید که می‌تواند منجر به اشتباهات بیشتری در سرمایه‌گذاری و معامله شما شود.

به اندازه سرمایه ضرر کنید

واقعیت این است که بازار کریپتو، بازاری بی‌ثبات است و بهتر است تنها مقدار کمی از پس‌انداز یا سرمایه‌ی آزاد خود را معامله کنید. از دست دادن پول دردناک است و زمانی که پول برای هدف دیگری در نظر گرفته شده باشد، دردناک‌تر است. به همین دلیل سرمایه تجاری شما باید بعد از کنار گذاشتن هزینه‌های اصلی و هزینه‌های روز مبادا باشد.


سرمایه خود را در نظر بگیرید.

شما نباید در یک معامله 100% سرمایه خود را به خطر بیندازید. معامله‌گران موفق ترجیح می‌دهند درصد ثابتی از سرمایه خود را در هر معامله ریسک کنند. علاوه بر این شما نباید تمام سرمایه خود را روی یک دارایی سرمایه‌گذاری کنید، بلکه باید سعی کنید چندین دارایی مختلف داشته باشید. با توجه به نظر کارشناسان ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید فقط یک درصد از تمام دارایی خود را در معرض ریسک قرار دهید و بقیه آن نباید در خطر از دست رفتن قرار بگیرد.


این کار به شما کمک می‌کند ریسک خود را محدود کنید و به شما امکان کنترل سرمایه را می‌دهد. برخی از معامله‌گران در هر معامله دو تا سه درصد ریسک می‌کنند. برخی نیز معتقدند که بدون توجه به تعداد فرصت‌هایی که می بینند، بیش از 5 درصد سرمایه خود را در معاملات آزاد ندارند. نوسانات غیر منتظره قیمت در بازار اتفاق می‌افتد. اگر بیش از حد توان خود ریسک کنید، چنین نوساناتی می‌تواند شما را وحشت زده کند و شما را به سمت تصمیم گیری‌های غیرمنطقی سوق دهد.


از اهرم‌ها استفاده نکنید.

اهرم به شما امکان می دهد با استفاده از سرمایه قرض گرفته شده معامله کنید. در نتیجه، سود شما می‌تواند بزرگ شود، اما زیان شما نیز می‌تواند بزرگ شود. مورد دوم نیاز به درک نحوه عملکرد اهرم، تأثیر آن بر نتایج معاملاتی شما و بهترین نحوه مدیریت آن را افزایش می‌دهد. معامله‌گران فیوچرز اغلب وسوسه می‌شوند که از اهرم بسیار بالایی استفاده کنند تا بتوانند پول زیادی به دست آورند. اما متأسفانه فراموش می‌کنند که یک اشتباه کوچک نیز می‌تواند آن‌ها را به ضررهای عمیق بکشاند.

از اهرم استفاده نکنید.

همیشه نسبت ریسک به پاداش خود را محاسبه کنید

قبل از اجرای یک معامله، باید نسبت ریسک به پاداش آن را اندازه گیری کنید. اگر بتوانید نتیجه بالقوه را تعیین کنید، به احتمال زیاد به معاملاتی با احتمال موفقیت بالا بروید.


در محاسبه نسبت ریسک به پاداش، معامله‌گران معمولاً نسبت به نسبت 1:1.5 تا 1:3 را انتخاب می‌کنند. نسبت 1:1.5 به این معنی است که هدف سود مبلغی را به دست خواهد آورد که 1:1.5 برابر بیشتر از ریسک است. هر معامله‌ای که در 1:1 به پایان می‌رسد گفته می‌شود که به صفر می‌رسد، زیرا هیچ سود یا زیان وجود ندارد، در حالی که هر معامله‌ای که نسبت ریسک به پاداش کمتر از 1:1 را نشان می‌دهد نباید اجرا شود.


از Stop Loss استفاده کنید.

دستور توقف ضرر (stop-loss) به تعیین یک نقطه خروج در بازار کمک می‌کند. زمانی که معامله بر خلاف پیش‌بینی شما باشد، ضرر شما را محدود می‌کند. شما در یک مقطع زمانی ضرر خواهید داشت و این اجتناب ناپذیر است. هر بار که معامله می‌کنید، می‌توانید با استفاده از دستور توقف ضرر، میزان ضرری را کنترل کنید.


برخی از افراد معتقدند که نیازی به تعیین حد ضرر ندارند، زیرا زمان مناسب برای خروج از بازار را می‌دانند. با این حال، فراموش می‌کنند یا نمی‌دانند که بازار پر از شگفتی است و حواسشان می‌توانند به راحتی پرت شود. علاوه بر این، نداشتن دستور توقف ضرر، تعیین از قبل میزان ضرر را در معامله‌ای که پایه و اساس دقیق نداشته دشوار می‌کند. استاپ ضرر به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که خیلی زود از معاملات خارج نمی‌شوید و سود احتمالی را از دست نمی‌دهید.


سود خود را با Take Profit تضمین کنید.

برداشت سود (Take profit) به طور مشابه برای توقف ضرر (stop-loss) عمل می‌کند، با این تفاوت که Take profit برای تضمین سود استفاده می‌شود و نه برای جلوگیری از ضرر. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که زمانی که قیمت به نقطه مشخص شده رسید سود می‌برد. داشتن انتظار واضح برای سود تجاری به شما کمک می کند تا ریسک مناسبی را که باید بپذیرید از قبل تعیین کنید. علاوه بر این، به شما در حفظ نظم و انضباط در معاملات کمک می کند.


واقع‌بین باشید

داشتن انتظارات واقع بینانه کلید مدیریت ریسک است. شما نمی‌توانید بدون به خطر انداختن سرمایه خود، 40 درصد سود ماهانه داشته باشید. داشتن چنین هدفی همیشه شما را وادار می‌کند که بیش از حد معامله کنید یا از اهرم بیش از حد استفاده کنید، که می‌تواند منجر به ضررهای کلان شود. تعیین اهداف واقعی‌تر به شما کمک می‌کند تا بر احساسات تجاری مانند طمع، ترس و امید کنترل داشته باشید.