آلت کوین‌ها ارزهایی هستند که بعد از بیت کوین به وجود آمده اند. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که به بازار آمد. آن زمان هیچ ارز دیگری در بازار وجود نداشت. این موضوع باعث شد تا ارزهای دیجیتال دیگری که به نام «آلت کوین» شناخته می‌شوند در صف و بعد از بیت کوین قرار بگیرند. از آن زمان به بعد هزاران آلت کوین جدید ایجاد و به بازار ارزهای دیجیتال اضافه شدند. به هر نوع ارز دیجیتال به‌ جز بیت کوین آلت کوین گفته می‌شود. اتریوم محبوب‌ترین آلت کوین است که با نماد ETH در بازار خریدوفروش می‌شود. برای خرید اتریوم و همچنین دیگر آلت کوین ها می توانید بر روی لینک درج کنید.

بر اساس وب‌ سایت CoinMarketCap، تا فوریه 2022 بیش از 17 هزار نوع ارز دیجیتال در بازار وجود دارد. بیت کوین تقریباً نیمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد و در رتبه اول بازار قرار دارد. اتریوم هم تقریباً یک‌چهارم از ارزش بازار را تشکیل می‌دهد. حدود 40 درصد از ارزش بازار باقی میماند که آن‌هم مختص آلت کوینها است. این موضوع نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال زیادی به‌جز بیت کوین و اتریوم در بازار وجود دارند. در اینجا بررسی می‌کنیم که چرا کارشناسان می‌گویند بیشتر سرمایه‌گذاران باید روی ارزهای دیگری به‌جز بیت کوین هم سرمایه‌گذاری کنند.


معرفی آلت کوین

آلت کوین یک ارز دیجیتال جایگزین برای بیت کوین است. کلمه Altcoin ترکیبی از دو کلمه Alternative و Coin است و به گروهی از ارزهای دیجیتال اشاره دارد که بیت کوین نیستند. در واقع تمام ارزهای دیجیتال به‌ غیراز بیت کوین، آلت کوین هستند. پس از بیت کوین 9 ارز دیجیتال محبوب وجود دارد که عبارت‌اند از:

Introducing Altcoin

  • اتریوم
  • XRP (ریپل)
  • تتر
  • ADA (کاردانو)
  • پولکادوت
  • استلار
  • یو اس دی کوین
  • دوج کوین
  • چین لینک
  • یونی سوآپ

انواع آلت کوین

آلت کوینها بر اساس عملکرد و مکانیسم به چند دسته تقسیم می‌شوند ازجمله:

  1. Mining-based altcoins آلت کوین استخراج شدنی
  2. Pre-mined altcoins آلت کوین از پیش استخراج‌شده
  3. Security tokens توکنهای امنیتی
  4. Meme coins میم کوین
  5. Utility tokens توکنهای کاربردی
  6. Governance Tokens توکنهای حکومتی
  7. Stablecoins استیبل کوین
  8. Forks فورک

در ادامه هرکدام از انواع آلت کوینها را با جزئیات برایتان توضیح می‌دهیم.


آلت کوینهای استخراج شدنی

این ارزهای دیجیتال را می‌توان با دستگاه‌های ماینر و با حل معادلات پیچیده ریاضی به دست آورد. آلت کوینهای قابل‌استخراج محبوب لایت کوین، مونرو و زِد کش هستند.


آلت کوین‌های از پیش استخراج‌ شده

این نوع از آلت کوینها قابل‌استخراج نیستند. تمام این ارزهای دیجیتال در زمان عرضه به وجود می‌آیند. یکی از آلت کوینهای از پیش استخراج‌شده ریپل است که با نماد XRP در بازار معامله می‌شود.


توکن‌های امنیتی

توکنهای امنیتی مانند اوراق بهادار هستند که در بورس معامله می‌شوند. این دارایی‌ها به افراد سود می‌دهند. این توکنها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد خوبی هستند.


میم کوین

سکه‌های میم یا میم کوینها که به‌عنوان سکه‌های تقلیدی نیز شناخته می‌شوند، ارزهای دیجیتالی هستند که معمولاً از ارزهای دیگر بازار الگوبرداری می‌کنند. این ارزهای دیجیتال معمولاً یکهو محبوب می‌شوند. مثلاً دوج کوین یکی از میم کوین‌ها است که ایلان ماسک باعث محبوبیت و رشد آن شد. این ارز دیجیتال در سال 2021 به بازار آمد و در مدت‌زمان کمی توانست سود زیادی را به ثبت برساند.


توکنهای کاربردی

توکنهای کاربردی مانند ارزهای دیجیتال در بازار برای کسب سود معامله نمی‌شوند. این توکنها برای خرید کالا، خدمات و پرداخت هزینه‌های شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرند.


توکنهای حکومتی

توکنهای حکومتی نوعی توکن کاربردی هستند که به دارندگان خود حق رأی در بلاکچین آن ارز دیجیتال را می‌دهند. دارندگان این ارزهای دیجیتال می‌توانند با رأی دادن به بهبود بلاکچین ارز دیجیتال خود کمک کنند. در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) که در آن دارندگان ارزهای دیجیتال تراکنش‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند توکن‌های حاکمیتی باید برای بهبود اوضاع بازار وجود داشته باشند. توکنهای حاکمیتی نوسانات بازار را افزایش می‌دهند.


استیبل کوین‌ها استیبل کوین‌ها یا کوین‌های ثابت همان‌طور که از نامشان پیداست قیمت ثابتی دارند. این ارزهای دیجیتال به پول واقعی و یا یک کالای باارزش مانند طلا متصل هستند. قیمت آن‌ها هم با قیمت پشتوانه آن‌ها تغییر می‌کند که البته این تغییر بسیار جزئی است. بنابراین خرید این ارزها سود زیادی را برای سرمایه‌گذار به همراه ندارند، در عوض سرمایه‌گذاری روی استیبل کوین‌ها ریسک پایینی دارد. استیبل کوین‌های محبوب USDT تتر، دای MakerDAO و USD Coin (USDC) هستند.می توانید برای معامله هر یک از ارزهای دیجیتال مانند خرید ارز دای و یا همینطور خرید ارز تتر بر روی لینک ها کلیک نمایید و نسبت به شروع معاملات اقدام نمایید.

فورک

فورک نوعی آلت کوین است که کد نویسان آن را ایجاد می‌کنند. این ارزهای دیجیتال تغییرات قابل‌توجهی در پروتکل بلاکچین به وجود می‌آورند که نحوه ثبت، معامله و دریافت ارزهای دیجیتال را تغییر می‌دهد. فورکها به دو نوع سافت فورک و هارد فورک تقسیم می‌شوند. فورکها از ارزهای دیجیتال دیگر مشتق می‌شوند و می‌توانند مشکلات موجود در تراکنش‌ها را حل کنند. بیت کوین کش نمونه‌ای از فورک یا اسپین آف بیت کوین است. این فورک زمانی به وجود آمد که سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزینی برای بیت کوین بودند.


Advantages and disadvantages of Altcoins

مزایای آلت کوین ها

آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین مزایایی دارند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آلت کوینها مشکلات بیت کوین را حل کردند.
  • پاداش‌های بیشتری ارائه می‌دهند.
  • هر آلت کوین مزیت‌ها و اهداف منحصربه‌فرد خود را دارد.

معایب آلت کوین ها

آلت کوین‌ها علاوه بر مزایا معایبی نیز دارند:

  • این ارزهای دیجیتال ازنظر ارزش بازار به بیت کوین نمی‌رسند.
  • ریسک بسیار بالایی دارند، زیرا بعضی از آلت کوینها کلاه‌برداری هستند و یا درنهایت شکست می‌خورند.
  • خرید بسیاری از آلت کوینها سخت است زیرا فقط در صرافی‌های خاصی معامله می‌شوند.

کدام آلت کوین‌ها در بازار ماندنی هستند؟

پاسخ به این سؤال می‌تواند کمی سخت و چالش‌برانگیز باشد. ارزش ارزهای دیجیتال روزبه‌روز دستخوش تغییرات است. یک مثال جدی از ارزش زودگذر ارزهای دیجیتال، افزایش اخیر ارز دیجیتال Omicron است. پس از انتشار اخبار مربوط به نوع جدید کروناویروس که او میکرون نام دارد، ارزش این ارز دیجیتال هزار درصد افزایش یافت و سپس به‌سرعت به همان محدوده قیمتی قبل کاهش پیدا کرد.


با فراگیرتر شدن فناوری بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال در آینده احتمالا برای خریدوفروش و استفاده از خدمات مختلف باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. ده سال پیش هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که بتوان از تلفن همراه برای پرداخت قبوض و ... استفاده کرد، اما امروزه برنامه‌هایی مانند Venmo و CashApp در همه جای دنیا مورداستفاده هستند.


سرمایه‌ گذاری روی آلت کوین ها خوب است یا نه؟

کارشناسان همیشه در مورد بازار ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهند، زیرا این بازار نوسان زیادی دارد و ممکن است سرمایه شما را به خطر بیندازد. بیت کوین و آلت کوینها هم با این ارزهای دیجیتال تفاوتی ندارند. اتریوم که بیشتر به‌عنوان آلت کوین شناخته می‌شود قابلیت‌های زیادی ازجمله پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را ارائه می‌دهد. این ارز از زمان راه‌اندازی در سال 2015 تابه‌حال رشد خوبی داشته و ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله حدود 500 میلیارد دلار است. قبل از اینکه روی آلت کوین‌هایی مانند تتر، کاردانو و ... سرمایه‌گذاری کنید، باید نحوه عملکرد آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید معاملات موفقیت‌آمیزی داشته باشید.


کلام پایانی


سرمایه‌ گذاران معمولاً سعی می‌کنند تا ارزهای دیجیتال را در قیمت پایین خریداری کرده و در قیمت بالاتر بفروشند. کارشناسان به اکثر سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند که حتماً دو ارز دیجیتال معتبر یعنی بیت کوین و اتریوم را در پرتفوی خود داشته باشند.


یک‌شبه رویکرد سرمایه‌گذاری خود را تغییر ندهید. میزان تحمل ریسک، وسعت زمانی و اهداف مالی خود را مشخص کنید. اگر به بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید اما آمادگی خرید و نگهداری آن‌ها به‌صورت مستقیم را ندارید، راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به‌طور غیرمستقیم وجود دارد.