در بازار ارزهای دیجیتال ارزهای زیادی وجود دارند که برای آشنایی با تمام آن‌ها زمان زیادی لازم است. یکی از این ارزهای دیجیتال اتریوم کلاسیک نام دارد. اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین است. البته نباید با ارز دیجیتال اتریوم اشتباه گرفته شود. ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک مستقل از اتریوم عمل می‌کند. اتریوم کلاسیک با استفاده از بلاکچین و قوانین اجماع که در ابتدا بر اتریوم حاکم بود، ایجاد شده است. درحالی‌که اتریوم کلاسیک ازنظر ارزش بازار در میان ارزهای دیجیتال برتر قرار دارد، ارزش بازار آن بسیار کمتر از اتریوم است.


با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌کند، چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می‌تواند ارز دیجیتال خوبی برای سبد ارزهای دیجیتال شما باشد یا خیر. همچنین خرید اتریوم کلاسیک از صرافی اکسبیتو را به شما آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید. برای خرید ارز دیجیتال اتریوم می توانید از طریق صرافی امنو سریع ما، یعنی اکسبیتو اقدام نمایید.


معرفی اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک که با نماد ETC در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود یک رمز ارز است که در سال 2016 به‌عنوان هارد فورکی (مشتق) از اتریوم ETH ایجاد شد. بلاکچین اتریوم کلاسیک مانند شبکه اتریوم می‌تواند از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی و توکن‌های اتریوم کلاسیک خود را حفظ کند. اتریوم کلاسیک در اثر یک هک بزرگ از اتریوم فورک شد که اتفاقی نادر برای بلاکچین ارزهای دیجیتال بود. این هک منجر به از دست رفتن 3.6 میلیون توکن اتریوم شد. بلاکچین اصلی اتریوم با به‌روزرسانی بلاکچین می‌توانست تراکنش‌های نادرست را حذف کند، اما دارندگان اتریوم با این رویکرد مخالف بودند که درنهایت منجر به فورک شد. اتریوم کلاسیک با استفاده از دفتر کل اتریوم بدون تغییر ایجاد شد که شامل تراکنش‌های هک شده است.

معرفی اتریوم کلاسیک.png

چه کسی اتریوم کلاسیک را ایجاد کرد؟

ویتالیک بوترین که یک برنامه‌نویس روسی کانادایی و مؤسس اتریوم است ادعا کرد که اتریوم کلاسیک را ایجاد کرده است. اتریوم کلاسیک در 20 ژوئیه 2016، زمانی که گروهی از توسعه‌دهندگان با به‌روزرسانی بلاکچین اتریوم مخالفت کردند، به وجود آمد.


ویژگی‌های اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک به این دلیل متفاوت است که از بلاکچین اصلی اتریوم حمایت می‌کند. بلاکچین اتریوم کلاسیک از پروتکل اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند که به منابع محاسباتی گسترده‌ای برای استخراج ETC نیاز دارد. درحالی‌که هم اتریوم کلاسیک و هم اتریوم در حال حاضر از روش اثبات کار استفاده می‌کنند، اتریوم همچنین از مکانیسم اجماع متفاوتی استفاده می‌کند.


ارزش بازار اتریوم کلاسیک حدود 5.48 میلیارد دلار است و در رتبه ۲۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. هر واحد از اتریوم کلاسیک در لحظه نگارش این مقاله با قیمت 43.68 دلار معامله می‌شود و حجم معاملات روزانه آن 2.47 میلیارد دلار است. برای خرید اتریوم کلاسیک باید از صرافی استفاده کنید. صرافی ایرانی اکسبیتو ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک را به زودی ارائه می‌کند.


اتریوم کلاسیک چگونه عمل می‌کند؟

اتریوم کلاسیک هم تقریباً به همان روش اتریوم عمل می‌کند. بلاکچین اتریوم کلاسیک بر استخراج «اثبات کار» متکی است، به این معنی که افراد از سراسر جهان سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه و حفظ امنیت آن اجرا می‌کنند. در مقابل، ماینرها می‌توانند ETC استخراج کنند.


البته کاربران می‌توانند ارز اتریوم کلاسیک را برای یکدیگر بفرستند، همان‌طور که کاربران شبکه بیت کوین یا اتریوم به ترتیب BTC یا ETH را برای یکدیگر ارسال می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از اتریوم کلاسیک برای تعامل با برنامه‌های کاربردی موجود در شبکه Ethereum Classic، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند و توکن‌هایی را که در شبکه اجرا می‌شوند را با یکدیگر تعویض کنند.

اتریوم کلاسیک چگونه عمل می‌کند؟.png

اما اکوسیستم اتریوم کلاسیک به اندازه اتریوم یا سایر شبکه‌های قرارداد هوشمند مانند سولانا فعالیت ندارد. به‌عنوان‌مثال، طبق گفته DeFi Llama، از فوریه 2022 این شبکه در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز فعالیت بسیار کمی داشته است. نرخ نسبتاً پایین استفاده از اتریوم کلاسیک مشکلاتی را به وجود آورده است. بلاکچین‌ها برای امنیت به داشتن گروهی از کاربران که شبکه را اجرا می‌کنند، متکی هستند. وقتی افراد کافی وجود نداشته باشد که به‌طور فعال این کار را انجام دهند، بلاکچین آسیب‌پذیر می‌شود.


در طول سال‌های 2019 و 2020، شبکه Ethereum Classic توسط چندین هکر موردحمله قرار گرفت که در آن یک هکر توانست کنترل اکثریت قدرت محاسباتی شبکه را به دست‌آورد. با انجام این کار، آن‌ها می‌توانند دفتر کل را تغییر دهند تا ETC بیشتری به خود اختصاص دهند. با این‌حال، طرفداران اتریوم کلاسیک به کار در شبکه و به‌روزرسانی کدهای خود ادامه می‌دهند. در دسامبر 2020، توسعه‌دهندگان اصلی شبکه را ارتقا دادند تا 51 درصد از حملات را خنثی کنند. جدیدترین به‌روزرسانی بلاکچین اتریوم کلاسیک Mystique نام دارد که در سال 2022 ایجاد شده است.


تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟

اگرچه اتریوم کلاسیک یک دارایی دیجیتال است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن معامله کنند، اما اتریوم قانونی‌تر و قابل معامله تر است. در اوایل سال 2021، بورس کالای شیکاگو(CME) معاملات آتی اتریوم را تأیید کرد. فقط بیت کوین و اتر برای چنین تراکنش‌هایی تأیید شده‌اند. قراردادهای آتی قراردادهای مشتقه در یک اوراق بهادار اساسی با قیمت و تاریخ سررسید ثابت هستند. قراردادهای آتی اتریوم به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا اتر را بر اساس حدس و گمان¬هایشان معامله کنند. هنگام مقایسه ارزش بازار این دو ارز دیجیتال، اتریوم برنده می‌شود. ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب قیمت ارز بر اساس یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا در سکه‌ها یا توکن¬های موجود در گردش محاسبه می‌شود.


اتریوم کلاسیک دارای 129.5 میلیون سکه در گردش با ارزش بازار 5.8 میلیارد دلار است، درحالی‌که اتریوم تقریباً 117.3 میلیون ارز در گردش و ارزش بازار بیش از 375 میلیارد دلار دارد. ETC با 43.68 دلار معامله می‌شود، درحالی‌که ETH با بیش از 3189 دلار به ازای هر ارز دیجیتال معامله می‌شود. اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند، نگرانی‌های امنیتی پیرامون ETC احتمالاً سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای اتریوم کلاسیک تشویق می‌کند. مانند هر تراکنش دیگری زمان تراکنش اتریوم کلاسیک هم باید کارمزد پردازش شبکه و تراکنش را پرداخت کنید. کارمزد تراکنش برای اتریوم و اتریوم کلاسیک نیز با هم متفاوت است.


اهداف اتریوم کلاسیک چیست؟

از زمان شکل‌گیری اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic ایجاد شده است. هدف این پروژه همچنان به کار در جهت تبدیل‌شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می‌تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند. همانند سایر ارزهای دیجیتال، اتریوم هم به تلاش خود برای تبدیل‌شدن به یک فروشگاه دیجیتالی ارزشمند ادامه خواهد داد؛ به این معنی که می‌توان آن را ذخیره و مبادله کرد و این ارز درعین‌حال ارزش خود را حفظ می‌کند. ذخیره ارز دیجیتال شامل قدرت خرید آن است که می‌تواند به‌سرعت به پول نقد تبدیل شود یا برای خرید دارایی دیگری مانند ارزهای دیجیتال دیگر مور استفاده قرار بگیرد.


استخراج اتریوم کلاسیک

فرآیند استخراج اتریوم کلاسیک همانند فرآیند استخراج سایر ارزهای دیجیتال است. شبکه‌ای از دستگاه‌ها به نام ماینر که توسط استخراج‌کنندگان رمز ارز اداره می‌شود، برای تأیید بلوک‌های تراکنش‌های Ethereum Classic و ضرب ETC جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند. استخراج‌ کنندگان اتریوم کلاسیک پاداش‌هایی را دریافت می‌کنند که با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک به آن‌ها پرداخت می‌شود. این پاداش‌ها در قالب هزینه‌های تراکنش و شبکه ایجاد می‌شوند که از کاربرانی که در اتریوم کلاسیک تراکنش دارند یا از بلاکچین کلاسیک اتریوم استفاده می‌کنند، دریافت می‌شود.


نحوه خرید اتریوم کلاسیک

سرمایه‌گذاران می‌توانند اتریوم کلاسیک را از طریق بسیاری از صرافی‌های رایج ارزهای دیجیتال و برخی کارگزاری‌های خرده‌فروشی خریداری کنند. همچنین می‌توانید از یک کیف پول ارز دیجیتال برای خرید ارز دیجیتال از طریق یک صرافی غیرمتمرکز مانند Exodus استفاده کنید. برای خرید اتریوم کلاسیک در ایران می‌توانید از صرافی‌های ایرانی کمک بگیرید. صرافی ایرانی و آنلاین اکسبیتو برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران ایرانی ایجاد شده است.


برای خرید اتریوم کلاسیک از صرافی اکسبیتو ابتدا باید در این صرافی ثبت‌ نام کنید. بعد از ثبت‌ نام باید مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارید. زمانی که حساب شما تأیید شد می‌توانید حساب خود را با ریال شارژ کرده و برای خرید اتریوم کلاسیک و یا هر ارز دیجیتال دیگری اقدام کنید.


برای خرید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک و یا هر ارز دیجیتال دیگر باید قیمت آن را بدانید. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای اتریوم کلاسیک می‌توانید نام این ارز را در سایت CoinMarketCap جستجو کرده و قیمت اتریوم کلاسیک را مشاهده کنید.

نحوه خرید اتریوم کلاسیک.png

سخن آخر

زمانی که اتریوم هارد فورک را راه‌اندازی کرد، اکثر اینفلوئنسرهای مشهور را با خود همراه کرد. این قضیه شامل Enterprise Ethereum Alliance می‌شود که متشکل از شرکت‌های عظیمی مانند مایکروسافت است که می‌خواهند پذیرش اتریوم را افزایش دهند. البته اتریوم در فورک کردن در صدر جدول قرار گرفته است. اتریوم شهرت بیشتر، سرمایه‌گذاری بیشتر و ارزش بالاتری دارد، اما Ethereum Classic هنوز هم جامعه‌ای از کاربران و توسعه‌دهندگان سرسخت و همچنین ارزش بازار چند میلیارد دلاری دارد که آن را در بین 50 ارز برتر بازار قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید اتریوم ارزان خریداری کنید می‌توانید از صرافی اکسبیتو استفاده کنید، زیرا این صرافی کارمزد بسیار کمی از شما دریافت می‌کند. برای آگاهی از کارمزدها و سطوح کاربری در اکسبیتو بر روی لینک درج شده کلیک نمایید.