طلا از قدیم به‌عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه مردم شناحته می‌شد، اما به‌رغم همه مزایایی که دارد، این فلز گرانبها با محدودیت‌هایی نیز همراه است. برای مثال، جابه‌جایی یا ذخیره طلا در هر مقداری آسان نیست و تقسیم آن به واحدهای کوچک‌تر برای خرید بسیار دشوار است. در واقع، بیشتر معاملات طلا که در صرافی‌ها انجام می‌شوند، معاملات مشتقه هستند؛ بدون اینکه هیچ طلای واقعی رد و بدل شود.


به‌دنبال ظهور فناوری بلاک چین، برخی از افراد آینده‌نگر به این نتیجه رسیدند که تبدیل طلا به یک دارایی دیجیتال ایده خوبی است. پکسوس (Paxos) یکی از شرکت‌هایی بود که طلا را به بلاک چین آورد. بیایید ببینیم آنها چگونه این کار را انجام دادند و توکن پکس گلد (PAXG) آنها چه مزایا و معایبی دارد. با ما همراه باشید.


 پکس گلد (PAXG) چگونه رمز ارزی است؟

پکس گلد (PAXG) چگونه رمز ارزی است؟

پکس گلد (PAXG) یک ارز دیجیتال است که توسط طلای فیزیکی نگهداری‌شده در خزانه‌های بانک لندن پشتیبانی می‌شود. هر توکن PAXG نمایانگر یک اونس از شمش طلای لندن است. این رمز ارز توسط همان تیم توسعه‌دهنده پکسوس (Paxos) ایجاد گردید و در سپتامبر 2019 راه‌اندازی شد.


هدف اصلی پکس گلد، دموکراتیک کردن و فراگیری مالکیت طلا با در دسترس قرار دادن آن در یک شبکه بلاک چین پر‌سرعت و باز است. این باعث می‌شود که تجارت طلا تسهیل شده و دردسرهای ذخیره فیزیکی آن برطرف شوند.


PAXG یک توکن ERC-20 است که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. هر کسی می‌تواند توکن‌های PAXG را در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف خرید و فروش کند. پکس گلد به ابزاری قابل دسترس برای معامله‌گران برای شروع سرمایه‌گذاری در طلا تبدیل شده است. به‌عنوان یک دارایی دیجیتال، شما می‌توانید هر مقدار از توکن PAXG‌ را به‌ قصد سرمایه‌گذاری در طلا خریداری کنید و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.


این یک توکن دیجیتال است که تا 18 عدد اعشار قابل تقسیم می‌باشد. این ویژگی‌ها سرمایه‌گذاری در طلا را برای کاربران تسهیل کرده‌اند و مالکیت کسری شمش فیزیکی طلا را برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کنند.


ازآنجایی‌که مقدار طلای موجود در خزانه همیشه با عرضه توکن‌های PAXG در بلاک چین مطابقت دارد، Paxos به شما اجازه می‌دهد تا توکن‌های PAXG را در هر لحظه به شمش‌های طلا بازخرید کنید.


تاریخچه پیدایش پکس گلد چیست؟

تاریخچه پیدایش پکس گلد چیست؟

پکس گلد (PAX Gold) یک استارت‌آپ است که توسط ریچ تئو (Rich Teo)، کارمند سابق شرکت Cedar Hill Capital Partners، و چارلز کارلس (Charles Cascarilla)، تحلیلگر سابق گلدمن ساکس (Goldman Sachs) در سال 2012 معرفی شد.


قبل از راه‌اندازی پکس گلد، پکسوس (Paxos) یک استیبل کوین با پشتوانه دلار به نام پکس دلار (USDP) را معرفی کرده بود. پس از موفقیت USDP، تیم پکسوس به معرفی استیبل کوین با پشتوانه طلای پکس گلد (PAXG) در سال 2019 پرداخت. USDP و PAXG چندین ویژگی مشترک دارند. برای مثال، هر دو توکن توسط دارایی‌های فیزیکی نگهداری شده در حساب‌ها/خزانه‌های نظارت‌شده پشتیبانی می‌شوند. به‌طور مشابه، گزارش‌های ممیزی این توکن‌ها به‌طور منظم در وب‌سایت Paxos قابل مشاهده هستند.


گفتنی است، تیم پکسوس حدود 500 میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران مشهوری مانند Mithril Partners ،OakHC و PayPal Ventures جمع‌آوری کرد.


مزایا و معایب پکس گلد (PAXG) کدامند؟

مزایا و معایب پکس گلد (PAXG) کدامند؟

استیبل کوین PAX Gold روشی راحت و مقرون‌به‌صرفه را برای سرمایه‌گذاری در طلا بدون نیاز به ذخیره‌سازی فیزیکی یا نگرانی‌های امنیتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. بااین‌حال، معایبی نیز وجود دارند که باید هنگام سرمایه‌گذاری در توکن PAXG در نظر بگیرید. در ادامه به مزایا و معایب این رمز ارز می‌پردازیم.


مزایای پکس گلد

مزایای پکس گلد

مزایای رمز ارز پکس گلد عبارت‌اند از:


  • سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی: رمز ارز PAXG به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به نگهداری طلای واقعی، در معرض نوسانات این دارایی گرانبها قرار بگیرند. این توکن یک راه مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای سرمایه‌گذاری در طلا فراهم می‌کند.

  • شفافیت و اعتماد: ذخایر طلای حسابرسی‌شده پشتوانه توکن‌های PAXG اعتماد کاربران را به خود جلب می‌کنند. امکان تأیید ذخایر طلا در خزانه‌های پکسوس، اعتماد به این توکن و پذیرش آن را افزایش می‌دهد.

  • تسویه فوری و دسترسی جهانی: ارز دیجیتال PAXG امکان تسویه فوری و دسترسی جهانی را فراهم می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا به تجارت و انتقال مالکیت طلا به صورت کارآمد بپردازند.

  • دسترسی و نقدینگی: یکی از ویژگی‌های برجسته PAXG دسترسی آسان آن است. برخلاف طلای فیزیکی که نیاز به مراجعه به یک فروشنده یا بانک دارد، PAXG را می‌توان به صورت آنلاین در هر زمان و هر مکان خرید، فروخت یا معامله کرد.

  • تقسیم‌پذیری: شمش‌ها یا سکه‌های طلای فیزیکی در اندازه‌های مشخصی عرضه می‌شوند که خرید یا فروش مقادیر مشخص آن‌ها سخت است. PAXG را می‌توان به بخش‌های کوچک تقسیم کرد که امکان انجام معاملات دقیق را بدون توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

  • ذخیره‌سازی امن: ذخیره‌سازی طلای فیزیکی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و اغلب به انبار یا صندوق امانات نیاز دارد. با توکن PAXG، طلای موجود در خزانه‌ها خطر سرقت یا گم شدن دارایی را کاهش می‌دهد.

  • انعطاف‌پذیری: پلتفرم‌های کریپتو از وام‌دهی و استیکینگ توکن PAXG نیز پشتیبانی می‌کنند. این استیبل کوین با پلتفرم‌های مختلف اکوسیستم بلاک چین از جمله کیف پول‌های مبتنی بر اتریوم، برنامه‌های غیرمتمرکز و دکس‌ها (DEX) سازگار است.

معایب پکس گلد

معایب پکس گلد

معایب پکس گلد شامل موارد زیر هستند:


  • ریسک طرف مقابل: در حالی که هدف توکن PAXG کاهش ریسک طرف مقابل با ارائه ذخایر طلای حسابرسی‌شده است، هنوز سطحی از اتکا به شرکایی که مسئول ذخیره‌سازی طلای فیزیکی هستند، وجود دارد.

  • نوسانات: اگرچه رمز ارز PAXG توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود، ارزش این توکن همچنان می‌تواند بر اساس تحولات بازار و احساسات سرمایه‌گذاران نوسان داشته باشد. قیمت ارز دیجیتال PAXG ممکن است همیشه منعکس‌کننده قیمت لحظه‌ای دقیق طلا نباشد.

  • مشکلات رگلاتوری: مانند هر ارز دیجیتال دیگری، چارچوب‌های مقرراتی و الزامات انطباق با قوانین می‌توانند بر استفاده، تجارت و مالکیت توکن پکس گلد تأثیر بگذارند؛ بنابراین درک و رعایت مقررات مربوطه در حوزه‌های قضایی مختلف ضروری است.

  • مشکل یادگیری: اگر با ارزهای دیجیتال آشنا نباشید، ممکن است زمان زیادی ببرد تا بتوانید از پکس گلد استفاده کنید. ضمن اینکه یادگیری کیف پول دیجیتال، کلیدهای خصوصی و بلاک چین می‌تواند برای افراد تازه‌وارد نگران‌کننده باشد.

  • وابستگی به فناوری: فناوری در قلب همه اشکال طلای دیجیتال از جمله PAXG قرار دارد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران به پلتفرم‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌هایی که از توکن طلای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند متکی هستند. هرگونه نقص فنی، هک یا قطعی می‌تواند بر سرمایه‌گذاری کاربران تأثیر بگذارد.

  • محدودیت بازخرید: درحالی‌که ارز دیجیتال PAXG را می‌توان با طلای فیزیکی بازخرید کرد، حداقل مقدار 430 PAXG مورد نیاز است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران کوچک‌تر نمی‌توانند مستقیماً PAXG خود را با طلای فیزیکی مبادله کنند.

  • الزام به احراز هویت برای بازخرید: فقط کاربران احراز هویت‌شده مجاز به بازخرید توکن‌های PAXG هستند. در صورت تخطی از قوانین، صادرکننده کاملاً حق ممنوعیت استفاده کاربران از توکن‌های خود را دارد.

 آیا پکس گلد (PAXG) امن است؟

آیا پکس گلد (PAXG) امن است؟

پکس گلد پروتکل‌های امنیتی و ممیزی‌های قوی را برای محافظت از سرمایه کاربران خود به کار می‌برد. همان‌طور که گفتیم، PAX Gold به‌طور کامل توسط طلای فیزیکی که در یکی از شناخته‌شده‌ترین انبارهای جهان درحال‌حاضر نگهداری می‌شود، پشتیبانی شده است. با توجه به استفاده از فناوری بلاک چین، هر تراکنش و جابه‌جایی توکن‌های PAX Gold را می‌توان به‌صورت عمومی تایید و به‌طور دائمی ثبت کرد و سطح بالایی از اعتماد را فراهم نمود. ترکیب ذخیره‌سازی فیزیکی امن و ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین، اعتماد کلی به توکن پکس گلد را به‌عنوان یک دارایی دیجیتال با پشتوانه طلای فیزیکی افزایش می‌دهد.


طلا شهرت دیرینه‌ای به‌عنوان یک دارایی امن داشته است؛ به‌خصوص در دوره‌های عدم قطعیت اقتصادی. سابقه تاریخی موفق این دارایی توانایی آن در حفظ ارزش و محافظت در برابر تورم را به اثبات می‌رساند. PAX Gold از این ویژگی‌های ذاتی طلا بهره برده و آن‌ها را به حوزه دیجیتال گسترش می‌دهد و به سرمایه‌گذاران یک گزینه پایدار و قابل اعتماد را در میان نوسانات فزاینده بازار ارائه می‌کند.


 آیا پکس گلد (PAXG) امن است؟

با توکنیزه کردن طلا از طریق استیبل کوین PAXG، افراد می‌توانند از مزایای بالقوه مالکیت طلا، مانند حفظ ثروت و محافظت در برابر اثرات فرسایشی تورم، در قالبی مدرن و قابل دسترس بهره ببرند. این ادغام ویژگی‌های طلا با سهولت و انعطاف‌پذیری ارزهای دیجیتال، روشی جذاب را برای سرمایه‌گذارانی فراهم می‌کند که به‌دنبال ثبات و اطمینان در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.


همچنین برخلاف طلای فیزیکی که خرید، فروش و ذخیره آن می‌تواند دست‌وپا گیر باشد، PAX Gold دسترسی و نقدینگی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. از طریق توکن‌سازی، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی مقادیر جزئی طلا را با چند کلیک بخرند یا بفروشند و نیاز به نگهداری فیزیکی طلا را از بین ببرند. این قابلیت دسترسی فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران در هر اندازه‌ای برای مشارکت در بازار طلا باز می‌کند.


ضمناً، رمز ارز پکس گلد تحت بالاترین استانداردهای مقرراتی عمل کرده و آرامش خاطر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. این ارز دیجیتال به‌طور کامل با وزارت خدمات مالی نیویورک مطابقت دارد و برای اطمینان از صحت و یکپارچگی ذخایر طلای خود، تحت ممیزی‌های شخص ثالث منظم قرار می‌گیرد. این تعهد به رعایت مقررات و شفافیت، پکس گلد را به یک ارز دیجیتال امن تبدیل کرده است.


سخن پایانی و معایب پکس گلد

سخن پایانی


طلای دیجیتال ایده‌ای نوپدید است که از مشکلاتی که هنگام خرید، نگهداری و تجارت طلای فیزیکی به وجود می‌آیند جلوگیری می‌کند. تیم پکسوس با ارز دیجیتال پکس گلد، طلای جاودانه را به بلاک چین آورده است.


بااین‌حال، یک مانع بزرگ در این راه وجود دارد و آن پذیرش بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. هنگامی که مردم به‌طور کلی کار با بلاک چین را یاد بگیرند، استفاده از طلای دیجیتال نیز به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. از این گذشته، طلای دیجیتال بسیار قابل حمل‌تر و نقدینه‌‌تر است و به همین جهت، کارشناسان آینده روشنی برای ارز دیجیتال پکسوس گلد متصور هستند.