در طی چند سال گذشته، ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) رشدی انفجاری را به نمایش گذاشته و در برابر زمستان سرد ارزهای دیجیتال در بین سال‌های 2022 و 2023 به‌خوبی پایگاه علاقه‌مندان خود را حفظ کرده است. شیبا با اینکه در سال ۲۰۲۰ عرضه شد، اما توانسته در سه سال گذشته، سود خوبی را برای افراد به ارمغان بیاورد و سرمایه‌گذاران را متأسف کند که چرا زودتر با این ارز کار خود را شروع نکرده بودند. رشد سریع شیبا به‌حدی بود که از جنبه سهم بازار در بین ۲۰ ارز دیجیتال بزرگ دنیا قرار گرفته است. در ادامه به معرفی ارز دیجیتال شیبا و مقایسه آن با چندین رمز ارز مشابه معروف بازار می‌پردازیم.


معرفی ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

معرفی ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

توکن شیبا (SHIB) در یکم آگوست ۲۰۲۰ میلادی، به‌عنوان یک میم کوین توسط توسعه‌دهنده ناشناس با نام مستعار ریوشی (Royshi) ساخته شد. این رمز ارز هویت خود را از نژاد ژاپنی سگ شیبا اینو گرفته است. شیبا تقلیدی از ارز دیجیتال محبوب دوج کوین (DOGE) بود که بر شبکه اتریوم ساخته شد و از استاندارد ERC-20 استفاده کرد. شیبا نیز مثل اتریوم و دوج کوین یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز و نظیربه‌نظیر است و کاربران بدون نظارت مرکزی متمرکز می‌توانند به خرید و فروش آن بپردازند.


بنیان‌گذاران شیبا تلاش کردند بر موفقیت دوج کوین سرمایه‌گذاری کنند و با افزایش عملکرد و کاربرد شیبا آن را عملیاتی‌تر سازند. شیبا بر پایه شبکه اتریوم ساخته شد تا با اکثریت صرافی‌ها و دیگر برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp) سازگار باشد. شیبا برای اجرای قراردادهای هوشمند نیز سازماندهی شده است.


ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) با نماد SHIB برای پرداخت‌های نظیربه‌نظیر یا روش پرداختی برای بنگاه‌های اقتصادی که آن را می‌پذیرند به کار می‌رود. شیبا برای تراکنش‌های خود از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند.


معرفی ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

توکن شیبا مشترکاتی با دوج کوین دارد و تنها وجه مشترک آن‌ها نماد سگ نیست؛ بلکه شیبا خود را نسخه بهتری از دوج کوین می‌داند و در تبلیغات خود را «قاتل دوج کوین» معرفی کرده است.


بخش خنده‌دار ماجرا اینجاست که دوج کوین در ۲۰۱۳ بیشتر به‌صورت یک شوخی شروع به کار کرد و ارزش واقعی و کاربرد جدی نداشت. پس شیبا هم به‌عنوان نسخه بهتری از آن باید همین‌طور باشد.


ارزش اولیه شیبا در هنگام عرضه کمتر از 0.00000001 دلار مشاهده می‌شد و تمام ۱ کوادریلیون (۱۰ به توان ۲۴) واحدهای آن، از قبل ضرب شده بودند. در ۱۴ می ۲۰۲۱ با وجود افت ۵۰ درصدی از بالاترین قیمت تاریخی خود بیش از ۱،۲۰۰،۰۰۰ درصد رشد را نشان داد که عدد عجیبی در بازار ارزهای دیجیتال است.


تفاوت شیبا و فلوکی (Floki) چیست؟

تفاوت شیبا و فلوکی (Floki) چیست؟

شیبا و فلوکی هر دو ارزهای دیجیتال مبتنی بر میم (Meme) هستند که در بازار محبوبیت پیدا کردند. هر دو از سگ نژاد Shiba Inu الهام گرفته شده‌اند که نماد دوج کوین نیز بود؛ ولی این دو توکن تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.


ساده‌ترین تفاوت سال تأسیس آن‌ها است. فلوکی در جولای ۲۰۲۱ میلادی و شیبا در ۱ آگوست ۲۰۲۰ تأسیس شد. تفاوت کوچک بعدی منشأ ایده است که شیبا از دوج کوین تقلید کرد، ولی فلوکی از سگ ایلان ماسک الهام گرفت.


شیبا هدف خود را خلق یک اکوسیستم غیرمتمرکز عنوان کرده و علاوه‌بر این، توکن SHIB دارای دو توکن LEASH و BONE است؛ ولی فلوکی هدف خود را ایجاد یک جامعه غیرمتمرکز و تقویت مفهوم مالکیت در بین دارندگان توکن عنوان کرده و توکن بومی آن FLOKI نام دارد.


عرضه کل توکن SHIB بسیار بسیار زیاد است، LEASH تأمین محدودی داشته و BONE از حاکمیت درون اکوسیستم تبعیت می‌کند. از طرفی، تأمین توکن FLOKI نیز یک کوادریلیون واحد است که با مکانیزم ضدتورمی طراحی شده و اقداماتی برای سوزاندن توکن انجام می‌شود تا گردش سکه‌ها تحت مدیریت و کنترل باشد.


فلوکی دارای مالیات بر تراکنش است و به ایلان ماسک وابستگی دارد؛ ولی شیبا مستقل‌تر است و پاداش سهام‌گذاری عرضه می‌کند.


در پایان این بخش باید گفت فلوکی و شیبا هر دو میم کوین بوده و شباهت‌های بسیاری مثل نوسان قیمت دارند؛ ولی تفاوت‌هایی کلیدی نیز در مقایسه آن‌ها مشاهده می‌شوند.


تفاوت شیبا و دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

تفاوت شیبا و دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

دوج کوین در سال ۲۰۱۳ میلادی تأسیس شد و نسبت به شیبا که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، سابقه بیشتری در دنیای ارزهای دیجیتال دارد.


یکی از تفاوت‌های کلیدی بین شیبا و دوج کوین در استراتژی تأمین سرمایه است. دوج کوین اساسا با سقف تأمین ۱۰۰ میلیارد توکن طراحی شده بود، ولی برای تشویق به فعالیت کاربران این سقف را برداشت و با تولید ۵ میلیارد توکن سالانه به‌سمت تأمین نامحدود رفت؛ ولی در مقابل، شیبا سقف تأمین سکه ۱ کوادریلیون واحدی دارد.


از جنبه تکنیکی دوج کوین از الگوریتم هشینگ Scrypt استفاده می‌کند و با اینکه از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) بهره می‌برد، برای حرکت به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) برای سهام‌گذاری جامعه کاربری برنامه‌ریزی کرده است. در مقابل شیبا از زیرساخت اتریوم سود می‌برد و با ترکیب تکنیک‌های اثبات سهام و اثبات اعتبار (PoA) تلاش می‌کند مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن را بهبود ببخشد.


دوج کوین پاداش بلوک ثابت ۱۰،۰۰۰ DOGE به‌ازای هر بلاک را به ماینرها یا تأییدکنندگان پرداخت می‌کند تا امنیت و اعتبار تراکنش‌ها فراهم شوند؛ ولی شیبا از مکانیزم پاداش بلاک سنتی استفاده نمی‌کند.


تفاوت شیبا و دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

دوج کوین زمان تأیید بلاک تقریبا ۱ دقیقه‌ای دارد و حدود ۳۳ تراکنش در ثانیه پردازش می‌کند؛ در عوض، شیبا که بر شبکه اتریوم فعالیت داشته و تأیید تراکنش‌های سریع‌تری با سرعت حدود ۱۳ تا ۱۵ ثانیه برحسب ازدحام شبکه دارد.


در فوریه ۲۰۲۴ دوج کوین با ۱۱.۳ میلیارد دلار ارزش، دهمین ارز دیجیتال بزرگ از جنبه سهم بازار شد؛ اما شیبا با ۵.۳ میلیارد دلار ارزش، مقام هجدهم را کسب کرد.


دوج کوین فاقد توکن حاکمیتی است، ولی شیبا از توکن BONE برای تقویت مشارکت‌دارندگان توکن در رأی دادن برای تصمیمات آینده استفاده می‌کند. همچنین، دوج کوین به تشویق جامعه کاربری و حفظ فرهنگ میم خود تکیه کرده است و در سوی مقابل، مدل شیبا ابزارهای مشوق و پاداش‌هایی به اکوسیستم دارندگان توکن عرضه می‌کند.


در پایان این بخش باید گفت دوج کوین یک دارایی دیجیتالی را ارائه داده که اساسا بر تراکنش‌های نظیربه‌نظیر تأکید دارد؛ اما شیبا از یک راهکار چندتوکنی استفاده می‌کند که به‌سمت ساختن یک اکوسیستم تأمین مالی غیرمتمرکز حرکت خواهد کرد.


تفاوت شیبا و پپه (PEPE) چیست؟

تفاوت شیبا و پپه (PEPE) چیست؟

پپه در آوریل ۲۰۲۳ تأسیس شد و شیبا در ۱ آگوست ۲۰۲۰ کار خود را شروع کرد. پپه با رشد سریع خود توانست در ۱۳ آگوست ۲۰۲۳ به سهم بازار ۵۴۱.۸۹ میلیون دلاری دست یابد و در بین ۵۰ ارز دیجیتال برتر بازار قرار گیرد. در همین زمان، شیبا به سهم بازار ۶.۲۲ میلیارد دلاری رسیده بود و در بین ۲۰ ارز دیجیتال برتر بازار حضور داشت.


نماد پپه کوین یک قورباغه سبز انیمیشنی است که در اینترنت مشهور شده بود و نماد شیبا یک سگ نژاد Shiba Inu‌ است که اصلیت ژاپنی دارد. علاوه‌بر آن، تأمین توکن کل پپه برابر ۴۲۰.۶۹ تریلیون توکن است؛ درحالی‌که شیبا با ۱ کوادریلیون توکن کار خود را آغاز کرد و درحال‌حاضر (مارس 2024)، ۵۸۹.۵۹ تریلیون توکن در گردش دارد. مکانیزم ضدتورمی پپه ۱ درصد از هر تراکنشی را می‌سوزاند و گردش سکه‌ها را در طی زمان کاهش می‌دهد؛ اما شیبا مکانیزمی برای سوزاندن توکن‌ها یا مکانیزمی برای بازتوزیع ندارد و به جامعه کاربری خود برای ارزش بخشیدن به توکن وابسته است. پپه از یک سیستم بازتوزیع بهره می‌برد که به دارندگان توکن ۱ درصد از هر تراکنش پاداش می‌دهد و مشوقی برای نگهداری توکن در درازمدت ارائه می‌کند.


جامعه کاربری پپه در فعالیت‌های خیریه مثل اهدای پول به پناهگاه حیوانات و سازمان‌های محیط‌زیستی نیز فعال است. در سوی مقابل، جامعه کاربری شیبا نیز به سخاوتمندی شناخته شده و برای مثال، بودجه بزرگی برای مبارزه با کرونا به هندوستان اهدا کرده است.


تفاوت شیبا و بونک (BONK) چیست؟

تفاوت شیبا و بونک (BONK) چیست؟

شیبا در آگوست ۲۰۲۰ تأسیس شد؛ درحالی‌که بونک در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز به کار کرد. شیبا بر شبکه اتریوم فعالیت می‌کند، ولی بونک از پروتکل سولانا بهره می‌برد.


سهم بازار شیبا حدود ۵.۸ میلیارد دلار و سهم بازار بونک ۱.۷ میلیارد دلار است. اگر به آمارها توجه کنیم رشد بالاتری برای بونک مشاهده می‌شود و علت واقعی آن این است که این توکن تازه‌واردتر از شیبا بوده و از قعر جدول درحال صعود است که کار آسان‌تری به نظر می‌رسد. برای مثال فهرست شدن بونک در صرافی بزرگ OKX در سال ۲۰۲۴ میلادی باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن شد.


تأمین توکن شیبا ۵۸۹ تریلیون توکن و تأمین توکن بونک ۶۰.۸ تریلیون توکن است. مکانیزم توزیع اولیه شیبا استخر نقدینگی بود و در مورد بونک از مکانیزم ایردراپ استفاده شد. همچنین، شیبا از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند؛ اما مکانیزم اجماع بونک اثبات تاریخ (PoH) است.


استراتژی‌های تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) بونک و شیبا متفاوت هستند. جامعه توسعه‌دهندگان بونک با یکپارچه‌سازی سعی دارند حضور DeFi را تقویت کنند. توسعه‌دهندگان ربات نرم‌افزاری BONKbot شروع به تبلیغ ارائه یک توکن BONK برای هر سپرده‌گذاری توکن SOL کردند. این ربات به‌طور تخصصی برای حداقل کردن لغزش قیمت (Slippage) و افزایش سرعت معامله طراحی شده است.


تفاوت شیبا و بونک (BONK) چیست؟

در آوریل ۲۰۲۳ نیز توسعه‌دهندگان خارجی یک صرافی غیرمتمرکز به نام BonkSwap را فعال کردند که به تأمین‌کنندگان نقدینگی و سهام‌گذاران پاداش می‌دهد. همین تیم یک بازی پیش‌بینی معاملات آتی به نام BonkoBust را ارائه کرد. این استراتژی‌ها باعث شده‌اند که درحال‌حاضر بیش از ۶۰ تریلیون توکن BONK در گردش باشند.


بااین‌حال، تیم توسعه‌دهنده شیبا تلاش دارد یک اقتصاد وب ۳ مبتنی بر بلاک‌ چین را در شبکه شیبا بسازد. خبرهای آن باعث شده‌اند نهنگ‌های بزرگ (سرمایه‌گذاران کلان) در سال ۲۰۲۳، به خرید شیبا با ارزش ۵۶.۵ میلیون دلار بپردازند و در سال ۲۰۲۴ نیز بیش از ۳۳۱ میلیارد شیبا در ده تراکنش بزرگ خریداری شدند.


سخن پایانی مقایسه شیبا با سایر میم کوین‌ها

سخن پایانی


ارز دیجیتال شیبا (SHIB) از دسته میم‌کوین‌ها بوده که با وجود مدت کوتاهی که وارد بازار شده است، توانسته اقبال خوبی داشته باشد و سهم بازار مناسبی کسب کرده و به باشگاه ۲۰ ارز دیجیتال بزرگ از منظر سهم بازار بپیوندد. شیبا که از ابتدا خود را رقیب دوج کوین معرفی کرده بود، از نظر فنی شباهت بسیاری به آن دارد. این توکن جذاب در رقابت‌ با میم‌ کوین‌های دیگری مثل فلوکی، دوج کوین و پپه در تلاشی تنگاتنگ برای کسب سهم بازار بیشتر است، زیرا این میم کوین‌ها همگی به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و باید برای جذب سهم بازار مناسب با هم بجنگند. با اینکه همه این میم کوین‌ها درحال رشد هستند، زمان به تدریج برنده این رقابت را مشخص خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک از این میم کوین‌ها می‌تواند دیگران را در این رقابت دشوار پشت‌سر بگذارد.