بازار کریپتو میزبان رمز ارزهای گوناگون با ساختار، ویژگی‌ها و عملکرد منحصربه‌فرد است. برای مثال، برخی از آن‌ها بر روی انتقال دارایی و تراکنش تمرکز دارند و برخی دیگر، اینترنت اشیا را اولویت قرار داده‌اند. همچنین، گروه‌های مختلفی از ارزهای دیجیتال از جمله میم کوین، استیبل کوین، توکن‌های متاورسی و موارد مشابه در دسترس هستند. شیبا یکی از میم کوین‌های بازار محسوب می‌شود که در ابتدا بیشتر به‌عنوان یک شوخی طراحی و عرضه شد، اما اکنون موارد استفاده فراوان و متنوعی پیدا کرده است. آیا با کاربردهای یکی از بزرگترین میم کوین‌های بازار آشنا هستید؟ در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا با ارز دیجیتال Shiba و بنیان‌گذار آن آشنا می‌شویم، سپس کاربردهای این رمز ارز محبوب را بررسی می‌کنیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.


 آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

پیش از هرچیزی، بهتر است با خود ارز شیبا و عملکرد آن در بازار کریپتو آشنا شویم و به درک بهتری از آن برسیم.


شیبا اینو یک ارز غیرمتمرکز مبتنی بر مدیریت جامعه است که توسط میلیون‌ها نفر از سراسر جهان هولد می‌شود. توکن SHIB بر پایه شبکه اتریوم از زمان ظهور آن در پایان سال 2020، رشد کرده و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و اکنون، در بسیاری از جایگاه‌ها و بسترها به‌عنوان ابزار پرداخت پذیرفته می‌شود. پذیرش شیبا در این مکان‌ها به‌شکل مستقیم یا از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد.


کوین شیبا در ماه اوت 2020 به‌شکل ناشناس توسط فردی با نام مستعار «ریوشی» (Ryoshi) ایجاد شد. ریوشی در ارتباط با خود می‌گوید که او شخص خاصی نیست و هیچ اهمیتی ندارد. به باور او، تلاش‌ها برای فاش کردن هویت وی حتی اگر موفقیت‌آمیز باشند، نتیجه مفید و مثبتی در پی نخواهند داشت.


 آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

این میم کوین به‌سرعت به ارزش و جایگاه چشم‌گیری دست یافت؛ چراکه جامعه بزرگی از سرمایه‌گذاران بر اثر ظاهر دوست‌داشتنی این کوین، همراه با تیترها و توییت‌هایی از اشخاص مشهور در دنیای تکنولوژی و کریپتو از جمله ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین برجسته آمریکایی و ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، به‌سمت آن جذب شدند.


درحال‌حاضر، ارز دیجیتال SHIB در رتبه‌بندی ارزشمندترین رمز ارزها در بازار کریپتو با بیش از 18.5 میلیارد دلار ارزش بازاری (Market Cap) در جایگاه یازدهم قرار دارد. بالاترین قیمت شیبا در اکتبر 2021 در سطح 0.00008845 دلار به ثبت رسیده است.


این میم کوین در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ و محبوب از جمله اکسبیتو برای خرید و معامله در دسترس قرار دارد. همچنین، امکان معامله آن در صرافی غیرمتمرکز اختصاصی اکوسیستم شیبا یعنی ShibaSwap هم ارائه می‌شود.


بنیانگذار شیبا کیست؟

بنیانگذار شیبا کیست؟

پیش‌تر در این مطلب با اکوسیستم شیبا و ارز دیجیتال SHIB به‌طور کلی آشنا شدیم و تاریخچه آن‌ها را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، این میم کوین از زمان راه‌اندازی آن تاکنون مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده و تکامل محسوسی را به خود دیده است. حال قصد داریم تا به هویت بنیان‌گذار Shiba و جایگاه آن بپردازیم.


پیش‌تر هم اشاره کردیم که خالق ناشناس کوین شیبا تحت‌عنوان Ryoshi شناخته می‌شود. مطابق انتظار، اطلاعات بسیار محدودی از بنیانگذار مرموز و ناشناخته این رمز ارز در دسترس هستند؛ یعنی شرایط او را می‌توان مشابه شرایط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بنیانگذار بیت کوین دانست.


ریوشی در بلاگ خود با نام RYOSHI RESEARCH، خود را «یک شخص عادی بی‌تاثیر که بر روی کیبورد ضربه می‌زند» توصیف کرده است. ریوشی می‌گوید که معمولا در پروژه‌ها، نقش‌های متفاوتی از جمله مدیرعامل، «فرد آشنا به مسائل فنی» و نقشه راه وجود دارند. او تاکید می‌کند که در رابطه با شیبا، هرگز یک شخص تمام مسئولیت‌ها را بر عهده ندارد و اشاره دارد که او اصلا SHIB هولد نمی‌کند. به باور ریوشی، ازاین‌طریق او می‌تواند بدون تعصب بماند و با روش‌های دیگری از وجود این میم کوین، بهره ببرد.


بنا به برخی از گمان‌ها و شایعات، ویتالیک بوترین در فراهم کردن نقدینگی اولیه‌ای که منجر به راه‌اندازی شیبا بر بستر پلتفرم Uniswap شد، نقش داشته است. بنا به سخنان ریوشی، او در همایش Devcon در اوساکا با یکی از «دوستان» خود دیدار داشته و این شخص، به Ryoshi تعداد 10 واحد ETH ارسال کرده تا جفت نقدینگی را بر روی یونی سواپ راه‌اندازی کند. همچنین، ریوشی اظهار داشته که شیبا نوعی آزمایش در ایجاد جامعه غیرمتمرکز بوده؛ به همین دلیل، او تمام درخواست‌های اینفلوئنسرها و پیشنهادات دریافتی از سوی صرافی‌های گوناگون را رد کرده است.


کاربردهای ارز دیجیتال شیبا چیست؟

کاربردهای ارز دیجیتال شیبا چیست؟

در بخش‌های قبلی این مطلب با عملکرد میم کوین SHIB و تاریخچه آن آشنا شدیم. همچنین، به بنیانگذار این رمز ارز و سابقه این شخص پرداختیم. پیش‌تر خواندید که خالق شیبا با نام مستعار ریوشی، همچون خالق بیت کوین به‌صورت کاملا ناشناس فعالیت می‌کند و اطلاعات خاصی از هویت او در دسترس نیست.


حال، زمان پاسخ به پرسش اصلی این مقاله رسیده است؛ یعنی کاربرد ارز دیجیتال شیبا چیست؟ SHIB با گذر زمان و طی کردن مسیر تکامل خود، کاربردهای گسترده‌تر و متنوع‌تری ارائه کرده است و اکنون نام آن در حوزه‌های مختلفی از جمله NFTها، معاملات، متاورس، پرداخت‌های دیجیتال و موارد مشابه دیده می‌شود. در ادامه، چندی از کاربردهای این میم کوین در دنیای کریپتو را بررسی می‌کنیم.


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

طی سال‌های اخیر، NFTها پدید آمده و به محبوبیت بسیاری دست یافته‌اند. NFT به توکنی گفته می‌شود که منحصربه‌فرد است و فقط یک نسخه از آن وجود دارد. به عبارت دیگر، به آن‌ها توکن‌های غیرمثلی نیز گفته می‌شود.


مجموعه NFT شیبا تحت‌عنوان Shiboshis، مجموعه‌ای از 10000 توکن منحصربه‌فرد است که بخشی از اکوسیستم رمز ارز SHIB محسوب می‌شود. هر Shiboshi یک اثر هنری دیجیتال است که ویژگی‌ها و موارد گوناگون الهام گرفته از نژاد سگ شیبا اینو را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت، این توکن‌ها فراتر از آثار دیجیتال هستند و به هولدرها، مزایا و تجربیات مختلفی ارائه می‌دهند.


صرافی رمز ارزی غیرمتمرکز

صرافی رمز ارزی غیرمتمرکز

در دنیای کریپتو عموما دو نوع پلتفرم معاملاتی متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) وجود دارند. صرافی‌های غیرمتمرکز به‌دلیل عدم وجود یک نهاد متمرکز در عملیات، کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند.


یکی دیگر از بخش‌های اساسی اکوسیستم شیبا، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز این میم کوین با نام ShibaSwap محسوب می‌شود. این پلتفرم، امکان انجام معاملات غیرمتمرکز با رمز ارزهای گوناگون از جمله توکن SHIB را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین، در صرافی شیبا سواپ می‌توانید توکن‌های خود را استیک و از این طریق، کسب درآمد کنید.


پرداخت دیجیتال

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های هدف بسیاری از پروژه‌های رمز ارزی از جمله بیت کوین، فراهم کردن بستری برای انجام پرداخت‌ها به‌طور کاملا دیجیتال و بدون وجود بانک‌ها و موسسات مالی است.


توکن شیبا اینو به‌عنوان یک روش پرداختی در دنیای واقعی، شاهد افزایش محسوس محبوبیت خود بوده و هرروز پلتفرم‌های پرداختی و فروشگاه‌های بیشتری به پذیرش SHIB روی می‌آورند. پرداخت با شیبا به‌شکل‌های گوناگونی از جمله کارت‌های رمز ارزی، گیفت کارت، تراکنش پایاپای و موارد مشابه انجام می‌شود.


بازی‌های ویدئویی رمز ارزی

بازی‌های ویدئویی رمز ارزی

ارزهای دیجیتال به دنیای ویدئوگیم هم وارد شده‌اند و پروژه‌های کریپتویی متعددی با تمرکز بر این حوزه، فعالیت می‌کنند. بخش دیگر اکوسیستم شیبا اینو، بازی‌های ویدیویی است. در حقیقت شیتوشی کوزاما، سرپرست پروژه شیبا، یک شرکت وابسته به این میم کوین تحت‌عنوان Shiba Inu Games راه‌اندازی کرده است. این اقدام جهت فراهم کردن بستری برای توسعه بازی‌های مرتبط با پروژه شیبا انجام شد.


یکی از بازی‌های شاخص این شرکت، Shiba Eternity نام دارد. شیبا اترنیتی یک بازی کارتی رقابتی (CCG) است که با مضمون اکوسیستم SHIB طراحی شده و امکان تجربه آن بر روی گوشی‌های موبایل، وجود دارد.


حاکمیت اکوسیستم

معمولا در اکوسیستم‌های رمز ارزی، توکن بومی یک پروژه نقش بسیار پررنگ و موثری در حاکمیت و مدیریت آن دارد. در برخی از موارد، هولدرهای توکن بومی یک پروژه در تصمیمات و طرح‌های پیشنهادی مرتبط با آن پروتکل حق رای دارند.


در پروژه شیبا اینو، کاربران و جامعه طرفداران آن می‌توانند با هولد توکن BONE در حاکمیت آن نقش داشته باشند و در تصمیمات مرتبط با توسعه و مدیریت اکوسیستم Shiba Inu، شرکت کنند.


سازمان خودمختار غیرمتمرکز

سازمان خودمختار غیرمتمرکز

سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) در کریپتو، سازمان‌هایی هستند که هیچ مدیر و شخص مسئولی در آن‌ها حضور ندارد و مدیریت در آن‌ها توسط کاربران به‌شکل غیرمتمرکز انجام می‌شود.


Doggy DAO دائوی اکوسیستم شیبا اینو محسوب می‌شود که نقش برجسته‌ای در حاکمیت پروژه مذکور دارد. این سازمان از طریق توکن حاکمیتی BONE، به کاربران امکان نقش داشتن در فرآیند تصمیم‌گیری موثر در اکوسیستم را ارائه می‌دهد. دائوها قدرت را به‌جای سپردن به دست تعداد کمی از افراد، میان اعضای جامعه تقسیم می‌کنند.


متاورس

از سال‌ها پیش تاکنون، انسان‌ها خیال تجربه محیط‌های ساختگی با امکان انجام کارهای مختلف در قالب دنیایی مجازی به شکل ملموس و فراگیر را در سر داشته‌اند. متاورس به‌عنوان یکی از شاخه‌های دنیای بلاک چین، این امکان را برای افراد فراهم می‌سازد.


یکی از پروژه‌های برجسته وابسته به شیبا اینو، دنیای متاورسی این پروتکل تحت‌عنوان SHIB: The Metaverse است. این دنیای مجازی گسترده به‌عنوان بخشی از اکوسیستم رمز ارزی Shiba Inu فعالیت می‌کند و توکن اختصاصی خود با نماد VERSE را برای تراکنش‌ها در این بستر دارد.


خیریه

خیریه

پروژه‌های رمز ارزی در اهداف خیریه نیز شرکت دارند و بخشی از برنامه‌های خود را به این موضوع اختصاص می‌دهند. میم کوین شیبا اینو با انجام اقداماتی در حوزه خیریه و تلاش برای گسترش دسترسی جهانی، منجر به نفوذ بیشتر بازار ارزهای دیجیتال در مناطق مختلف جهان شده است.


پاداش در قالب توکن

در اکوسیستم Shiba Inu، اقداماتی وجود دارند که انجام آن‌ها برای کاربران پاداش به‌دنبال دارد. این اقدامات شامل سپرده‌گذاری یا استیک دارایی، مکانیزم توکن‌سوزی و شرکت در حاکمیت پروژه هستند که پاداش‌هایی در قالب توکن‌های BONE ،SHIB و LEASH به کاربران ارائه می‌دهند.


 چه چیزی به شیبا ارزش می‌دهد؟

چه چیزی به شیبا ارزش می‌دهد؟

در بخش‌های پیشین این مقاله پیرامون ارز دیجیتال شیبا اینو و چگونگی عملکرد این پروژه نوشتیم. علاوه‌بر آن، به خالق این رمز ارز پرداختیم و کاربرد این توکن را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، پروتکل Shiba Inu در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کند و به کاربران فراوانی، سرویس می‌دهد.


SHIB یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌ها در دنیای بلاک چین محسوب می‌شود و پس از رقیب بزرگ آن یعنی دوج کوین (Dogecoin)، ارزشمندترین میم کوین بازار است. شیبا حتی در میان بقیه ارزهای دیجیتال هم جایگاه برجسته‌ای دارد و سهم بزرگی از سرمایه بازار را به خود اختصاص داده است. بااین‌حال، چه چیزی به Shiba Inu ارزش می‌دهد؟


نمی‌توان به‌سادگی از دلایل پشت ارزش بالای این توکن مطمئن بود، اما احتمالا چند عامل به آن در رسیدن به این جایگاه کمک کرده‌اند. احتمالا یکی از عوامل این موضوع، توجه ویژه بوترین به شیبا اینو است. همچنین، ماهیت «میم» این ارز دیجیتال هم احتمالا نقش پررنگی در این امر ایفا می‌کند؛ چراکه ازاین‌طریق، توجه افراد و رسانه‌های زیادی به آن جلب شده است.


علاوه‌بر موارد مذکور، توکن SHIB در اکوسیستم شیبا به‌شکل‌های مختلف و در فعالیت‌های مرتبط با دیفای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هرچه موارد استفاده یک توکن بیشتر باشد، ارزش ذاتی آن هم بیشتر است.


سخن پایانی کاربرد شیبا در دنیای ارز دیجیتال

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو با ارز دیجیتال شیبا و عملکرد آن آشنا شدیم، هویت بنیانگذار این پروژه را بررسی کردیم و کاربردهای توکن SHIB را همراه با عوامل موثر در ارزش آن، شرح دادیم.


شیبا یکی از رمز ارزهای بسیار شناخته‌شده در حوزه بلاک چین است که نوسانات قیمتی بالایی دارد و بخش بزرگی از سرمایه بازار را در دست گرفته است. این پروژه در طول زمان تکامل یافته و اکنون در بخش‌های گوناگونی از جمله متاورس، بازی، پرداخت دیجیتال، پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز و مواردی از این قبیل، وارد شده و فعالیت می‌کند. در آینده، این میم کوین با بهره‌گیری از پتانسیل خود و توسعه بیشتر، شاید بتواند از رقیب سرسخت خود، دوج کوین، هم پیشی بگیرد.