طلا از دیرباز یک دارایی محبوب و ارزشمند بوده است که از آن برای سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش استفاده می‌کردند. اگرچه در عصر حاضر بازارهای مالی مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند، اما برخی از افراد هنوز هم ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را صرف خرید طلا کنند؛ چراکه طلا را دارایی قابل اعتمادتری برای سرمایه‌گذاری می‌دانند؛ اما خرید طلا به سرمایه هنگفت نیاز داشته و تمام افراد قدرت سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها را ندارند. یک پروژه بلاک چینی با هدف در دسترس قرار دادن سرمایه‌گذاری طلا برای تمام افراد، استیبل کوین پکس گلد (PAXG) را در اختیار کاربران قرار داده است. در این مطلب ضمن بررسی ماهیت پکس گلد، به بررسی کاربردهای این توکن خواهیم پرداخت.
آشنایی با رمز ارز پکس گلد (PAXG)

آشنایی با رمز ارز پکس گلد (PAXG)

پکس گلد (Pax Gold) یک استیبل کوین با پشتوانه طلا است که با نماد اختصاری «PAXG» در بازار کریپتوکانسی‌ها قرار گرفته و قیمت آن با قیمت هر اونس طلا برابری می‌کند. این استیبل کوین در سال 2019 ایجاد شد. در وصف بیشتر ماهیت پروژه پکس گلد می‌توان گفت:


1- پکس گلد یک توکن با استاندارد «ERC-20» در شبکه اتریوم است که قیمت آن به قیمت هر اونس طلای تروآ متصل (Peg) شده است؛ یعنی قیمت آن با قیمت هر اونس طلا برابری می‌کند.


2- استیبل کوین پکس گلد توسط شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust) ارائه شده که مدیرعامل آن چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) است.


3- استیبل کوین پکس گلد توسط ذخیره طلای واقعی پشتیبانی می‌شود. هر توکن PAXG با سپرده یک اونس تروآ (t oz) از یک شمش طلای London Good Delivery به وزن ۴۰۰ اونس مطابقت دارد.


4- شمش‌های طلای پشتیبان پکس گلد توسط شرکت پکسوس در انبارهای امنی در لندن نگهداری می‌شوند.


5- پکس گلد توسط انجمن بازار شمش لندن (LBMA) تأیید شده است.


6- سرمایه‌گذاران با خرید هر توکن PAXG، صاحب یک اونس طلای واقعی می‌شوند؛ یعنی هرکس با خرید پکس گلد صاحب یک اونس طلای نگهداری‌شده در انبارهای پشتیبان این توکن در لندن خواهد شد.


7- ارائه استیبل کوین پکس گلد سبب می‌شود تا کاربران با هر مقدار سرمایه بتوانند در طلا سرمایه‌گذاری کنند.


منابع پکس گلد چگونه تأمین می‌شوند؟

منابع پکس گلد چگونه تأمین می‌شوند؟

همانطور که اشاره شد، هر توکن PAXG توسط یک اونس طلای تروآی خوب از شمش‌های 400 اونسی پشتیبانی می‌شود. این شمش‌ها توسط گود دلیوری لندن (London Good Delivery) در خزانه‌هایی به‌نام برینک (Brink) نگهداری شده‌اند که متعلق به شرکت پکسوس هستند. بررسی مفاهیم زیر می‌توانند تأمین منابع پکس گلد را بهتر نشان دهد:


گود دلیوری (Good Delivery)

گود دلیوری سیستمی است که تجارت جهانی شمش‌های طلا و نقره را امکان‌پذیر می‌کند. این سیستم استانداردهایی را تنظیم و حفظ خواهد کرد که کیفیت را در بازار در کنترل دارند. این استاندارد بالفعل بوده و در سراسر جهان مورد اعتماد است. دارندگان PAXG مالک طلای اصلی هستند و می‌توانند به‌راحتی توکن‌ها را برای معادل طلای فیزیکی خود بازخرید کنند. هر کسی که مالک PAXG باشد، تحت نظارت شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust) حقوق مالکیت آن طلا را دارد. صدور PAXG توسط اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) نیز تأیید شده است.


شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust Company)

شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust Company)

پکسوس تراست یک مؤسسه مالی و شرکت فناوری مستقر در نیویورک است که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارد. محصولات ارائه‌شده این شرکت شامل خدمات کارگزاری ارز دیجیتال، خدمات توکن‌سازی دارایی و خدمات تسویه‌حساب رمز ارزی هستند. پکسوس تراست ارائه‌دهنده اصلی توکن PAXG محسوب می‌شود که مسئول حفظ طلاهای فیزیکی پشتوانه توکن‌های PAXG است. پکسوس تراست در سال 2015 اولین شرکتی در جهان شد که توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) برای ارائه دارایی‌های رمزنگاری کاملاً تنظیم‌شده مورد تایید قرار گرفت. شرکت پکسوس مدل کسب‌و‌کار خود را با هدف به حداکثر رساندن حمایت از سرمایه‌گذاران طراحی کرد. پکسوس به‌عنوان یک شرکت مورد اعتماد دولتی، ساختار مقاوم در برابر ورشکستگی را با توجه به دارایی‌های مشتری حفظ می‌کند؛ به این معنی که آن‌ها جدا از دارایی‌های شرکت ذخیره می‌شوند. حتی در صورت ورشکستگی شرکت پکسوس، طلای مشتریان سالم می‌ماند.


اگر کاربر بیش از 430 توکن PAXG داشته باشد، این انتخاب را دارد که توکن‌های خود را در ازای شمش‌های طلای فیزیکی بازخرید کند؛ اما شرکت برای ایجاد و بازخرید توکن PAXG هزینه دریافت می‌کند. حداقل مبلغ قابل خرید در پلتفرم پکسوس حدود 0.01 PAXG است.


تفاوت بین پکس گلد (PAXG) و ای‌تی‌اف طلا چیست؟

تفاوت بین پکس گلد (PAXG) و ای‌تی‌اف طلا چیست؟

توکن پکس گلد با ای‌تی‌اف طلا (ETF) تفاوت دارد. به همین خاطر این دو مفهوم را هرگز نباید با هم اشتباه بگیرید. اگرچه هر دوی این مفاهیم به نوعی سرمایه‌گذاری روی طلا را منعکس می‌کنند، اما تفاوت‌های بارزی بین آن‌ها وجود دارند که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. برای درک تفاوت بین پکس گلد (PAXG) و ای‌تی‌اف‌های طلا (Gold ETFs) می‌توان گفت:


1- ای‌تی‌اف‌های طلا، صندوق‌های قابل معامله طلا در بازارهای مالی هستند که بیشتر در بازارهای سهام عرضه می‌شوند؛ اما پکس گلد یک ارز دیجیتال بوده که در شبکه بلاک چین اتریوم عرضه شده است.


2- ای‌تی‌اف‌های طلا، فرصت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا را برای افراد فراهم می‌کنند؛ یعنی افراد با خرید ای‌تی‌اف‌ طلا، مالک طلای واقعی نیستند، بلکه فقط قیمت دارایی آن‌ها با قیمت طلا برابری می‌کند؛ اما پکس گلد فرصت سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا را فراهم کرده است. افراد با داشتن یک توکن PAXG، مالک یک اونس طلای واقعی در انبارهای طلای شرکت پکسوس خواهند بود.


3- ای‌تی‌اف‌های طلا از طریق بازارهای سهام قابل معامله هستند و پکس گلد از طریق پلتفرم‌ها و صرافی‌های رمز ارزی معامله می‌شود.


4- برای معامله ای‌تی‌اف طلا باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کرده و احراز هویت نمایید؛ اما برای معامله پکس گلد الزامی به ثبت‌نام و احراز هویت نیست و حتی می‌توان این توکن را در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز معامله کرد.


5- کاربران ایرانی به برخی از ای‌تی‌اف‌های مشهور طلا که در بازارهای سهام بین‌المللی ارائه شده‌اند، دسترسی مستقیم برای معامله را ندارند؛ اما کاربران ایرانی به‌‌راحتی می‌توانند توکن PAXG را از طریق صرافی‌های ایرانی خریداری کنند.


6- ای‌تی‌اف‌های طلا قابل تبدیل به طلای واقعی نیستند؛ اما اگر کسی تعداد قابل توجهی (430 عدد) توکن‌های PAXG داشته باشد، می‌تواند آن‌ها را با شمش طلای واقعی تعویض نماید.


پکس گلد (PAXG) چه کاربرد‌هایی دارد؟

پکس گلد (PAXG) چه کاربرد‌هایی دارد؟

استیبل کوین پکس گلد با توجه به ماهیتی که دارد، می‌تواند کاربردهای متنوعی برای کاربران داشته باشد. در واقع هرکس می‌تواند برای هدف خاصی از این توکن استفاده کند. کاربردهای اصلی پکس گلد عبارتند از:


سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری روی طلای فیزیکی با چالش‌های بسیاری همراه است. برای مثال، طلای فیزیکی در معرض دستبرد و سرقت قرار دارد. همچنین نگهداری و حمل آن آسان نیست؛ اما توکن پکس گلد را نمی‌توان سرقت کرد، همچنین نیازی به حمل فیزیکی ندارد و کاربران توکن‌های PAXG خود را در کیف پول‌های دیجیتالی نگهداری می‌کنند. بنابراین اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد پکس گلد، فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری روی طلا برای کاربران است. خرید طلای فیزیکی به سرمایه بالا نیاز دارد، اما با پکس گلد می‌توان با هر مقدار سرمایه اولیه (حتی کمترین سرمایه ممکن) روی طلا سرمایه‌گذاری کرد.


فرایند توکن‌سازی به هر کسی در جهان این امکان را می‌دهد تا با حداقل خرید 0.001 اونس تروآ (t oz) یا اختصاص حدود 20 دلار در زمان نگارش (مارس 2024) این مقاله، کسری از دارایی طلا را از طریق توکن PAXG داشته باشند. پکس گلد یک راه‌حل محبوب برای سرمایه‌گذارانی است که خواهان انعطاف، اعتماد، دسترسی و کارمزد پایین برای تجربه مالکیت طلا هستند.


 کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در طلا

کاهش هزینه سرمایه‌گذاری در طلا

هنگامی که یک تراکنش توکن PAXG در بلاک چین اتریوم انجام می‌شود، کارمزد تراکنش حدود 0.02 درصدِ پکس گلد بوده و کارمزد استاندارد گس اتریوم که معمولاً چند سنت در هر تراکنش است، از کاربر دریافت می‌شود. در مقابل، کارمزد معامله از طریق دلالان طلای سنتی می‌تواند از 0.5 تا 35 درصد از مبلغ خرید هزینه داشته باشد. شرکت پکسوس هیچ هزینه‌ای برای ذخیره‌سازی یا نگهداری دریافت نمی‌کند؛ بلکه فقط یک کارمزد اندک می‌گیرد.


کاهش موانع خرید طلا

پکس گلد به‌عنوان یک دارایی مبتنی بر اتریوم طراحی شده که به استاندارد ERC-20 پایبند است؛ به این معنی که PAXG با تمام کیف پول‌های اتریوم سازگار بوده و عملاً به هر کسی که به تلفن همراه دسترسی دارد، این توانایی را می‌دهد تا PAXG را در یک محیط بدون مجوز، با کاهش خطر توقیف یا سرقت، نگهداری کند. علاوه‌بر این، PAXG و سایر دارایی‌های رمزنگاری به‌راحتی در صرافی‌های مختلف در سراسر جهان خرید، فروش و معامله می‌شوند.


ذخیره ارزش

ذخیره ارزش

پکس گلد یک استیبل کوین است و قیمت آن با قیمت طلا در بازار آزاد برابری می‌کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید پکس گلد از دارایی‌های خود در برابر تورم و نوسان‌های شدید سایر ارزهای دیجیتال جلوگیری نمایند. تریدرها یا سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان رکود بازار، دارایی‌های خود را به پکس گلد تبدیل کرده و ازاین‌طریق ارزش سرمایه خود را در برابر خطرات احتمالی بازار حفظ کنند.


معامله قابل اعتماد طلا

خرید و فروش قابل اعتماد طلا ممکن است دشوار باشد؛ چراکه بازار طلا با جعل و رقیق شدن خلوص طلا که چالش‌های مداومی را برای این صنعت ایجاد می‌کند، مواجه است. رمز ارز PAXG با نمایش دیجیتالی خود از طلا، به‌دنبال رفع این چالش‌ها است. توکن PAXG نه‌تنها تجربه خرید، فروش و مالکیت بسیار ساده و انعطاف‌پذیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بلکه با تخصیص توکن‌ها به شماره سریال‌های جداگانه از هر شمش طلا، به تضمین خلوص طلای زیرین کمک می‌کند. هنگامی که PAXG را ارسال می‌کنید، مالکیت تخصیص یافته با انتقال کاربر به شخص دیگر منتقل خواهد شد.


استیکینگ

توکن PAXG را می‌توان در برخی از پلتفرم‌ها و صرافی‌ها استیک کرده و در برابر این امر از شبکه پاداش گرفت. در واقع استیکینگ پکس گلد در حجم بالا می‌تواند یک درآمد غیرفعال برای دارنده آن ایجاد کند.


سخن پایانی کاربرد پکس گلد (PAXG) در دنیای ارز دیجیتال

سخن پایانی


پکس گلد (PAXG) یک استیبل کوین با پشتوانه طلا بوده که توسط شرکت پکسوس (Paxos) ارائه شده است. پکس گلد از طریق شرکت ارائه‌دهنده خود قابلیت بازخرید دارد؛ به این معنی که می‌توان آن را به ارز فیات یا حتی طلای فیزیکی تبدیل کرد. توکن PAXG را می‌توان فوراً خرید، فروخت و با سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متعدد معامله کرد. این توکن درجه بالایی از دسترسی را برای کاربران جهانی ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، مشتریان می‌توانند توکن‌های PAXG را به شمش‌های طلای لندن Good Delivery در اندازه کامل در وب‌سایت Paxos.com مبادله نمایند. همچنین، مشتریان می‌توانند از طریق انواع خرده‌فروشان شریک طلا در سراسر جهان، توکن‌های PAXG خود را به مقادیر کمتری از طلای فیزیکی تبدیل کنند. نظر شما در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای پکس گلد چیست؟