بیت کوین (BTC) اولین رمز ارز دنیا است و هنوز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. این رمز ارز با ویژگی‌های خاص خود از قبیل امنیت بالا، سرعت تراکنش، غیرمتمرکز بودن و پذیرفته شدن در شبکه‌های مالی بین‌المللی به گزینه‌ای وسوسه‌کننده در بازار تجارت دیجیتال ایران تبدیل شده است. در این مقاله ضمن معرفی ویژگی‌های بیت کوین، مزایای استفاده از بیت کوین در ایران را تشریح می‌کنیم.


آشنایی با بیت کوین (BTC)

آشنایی با بیت کوین (BTC)

بیت کوین اولین و ارزشمندترین رمز ارز دنیا است. بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند دارای پشتیبانی از تراکنش‌های بین کاربران بر بستر یک شبکهٔ غیرمتمرکز است. این شبکه در مالکیت شخص خاصی نیست و بین کاربران توزیع شده و بدین دلیل، قابل اعتماد محسوب می‌شود؛ زیرا یک مرجع کنترل آن را در دست ندارد و این کاربران هستند که آن را عملا اداره می‌کنند.


بیت‌کوین‌های جدید از طریق بخشی از فرایندی به‌عنوان استخراج (Mining) تولید شده و به‌صورت جایزه به افرادی که با سیستم‌های کامپیوتر خود به تأیید تراکنش‌ها کمک می‌رسانند، داده می‌شوند. این فرایند پردازش کامپیوتری بالایی نیاز دارد و شبکه بیت کوین با ایجاد سیستم جایزه توانسته کاربران بسیاری را به خود جذب و بازار بزرگی برای این شبکه فراهم کند. هر کاربر موجودی سکه‌های بیت کوین خود را در یک کیف پول (Wallet) نرم‌افزاری ذخیره می‌نماید که حاوی کدهای نرم‌افزاری خاصی است.


علاوه‌بر آن، رمز ارز بیت کوین بر اساس کد متن‌باز (Open-Source) بلاک چین فعال شده است که سوابق تاریخی تراکنش‌ها را در بلوک‌هایی نگه داشته و آن‌ها را به هم زنجیر کرده تا از دستکاری شدن آن‌ها جلوگیری کند.


کاربردهای بیت کوین در ایران کدامند؟

کاربردهای بیت کوین در ایران کدامند؟

با این که شبکهٔ بیت کوین در خارج از ایران تأسیس شده، اما این رمز ارز طرفداران بسیاری در ایران دارد و قابل استفاده در بازار برای اهداف گوناگونی است که در ادامه تشریح شده‌اند. نکتهٔ مهم قابلیت رشد بالای این رمز ارز بوده که هنوز ادامه دارد و بازار این رمز ارز مشهور هنوز درحال گسترش است. همچنین مکانیزم آن که ماهیت فرار از تحریم را دارد، فرصت خوبی را برای ایرانیان فراهم می‌کند.


سرمایه‌گذاری بلندمدت

بازار بیت کوین بازاری با نوسانات بسیار است. خرید و فروش بیت کوین یک فعالیت ریسک‌پذیرانه بوده و قیمت بیت کوین بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند. بنابراین اگر به برنامه‌ریزی بلندمدت فکر می‌کنید می‌توانید در این بازار نیز سرمایه‌گذاری انجام دهید. بیت کوین از ابتدای پیدایش خود افزایش ارزش بسیار بالایی را تجربه کرده است و درعین‌حال نوسانات شدیدی هم در بعضی دوره‌ها داشته که احتمالاً دوباره تکرار شوند؛ ولی روند کلی رشد ارزش این رمز ارز حفظ شده و می‌تواند در یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سود خوبی را عاید سرمایه‌گذاران کند.


ترید یا نوسان‌گیری.

ترید یا نوسان‌گیری

نوسان‌گیری یا ترید (Trade) به معنی اجرای استراتژی‌های خرید و فروش در نوسانات بازار در زمان‌های مناسب است. بدین ترتیب کسی که رمز ارز را در بازه‌ای از زمان ارزان‌تر خریده، می‌تواند آن را با قیمتی گران‌تر از قبل فروخته و سود کسب کند. این فعالیت نیازمند رصد منظم روندهای بازار و توجه به تحلیل‌های فنی و دقت در انجام معاملات است. به‌هرحال نمی‌توان این توصیه اقتصادی را جدی نگرفت که همهٔ دارایی خود را روی یک سبد سرمایه‌گذاری نکنید؛ اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بر ترید دارید حتما از دوره‌های آموزشی حرفه‌ای استفاده کرده و مشاوران متخصص قوی را به کار بگیرید.


حواله‌های بین‌المللی

امروزه مرتبا تعداد بیشتری از صنایع درحال به‌کارگیری بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت معتبر هستند. کاربرد روزانهٔ بیت کوین به‌عنوان پول هنوز به‌اندازهٔ ارزهای فیات (مثل دلار) مرسوم نشده است ولی می‌توان حساب بیت کوین را به هر کارت ویزا متصل کرد و حواله‌های پولی بین‌المللی با آن انجام داد. بدین ترتیب به‌راحتی می‌توان حواله‌های بین‌المللی ارسال کرد.


درحال‌حاضر شبکه مالی ویزا از اکوسیستم رمز ارز و به‌ویژه بیت کوین پشتیبانی کرده و با اتصال کارت ویزای خود به بیت کوین می‌توانید از هزاران فروشگاه در سراسر دنیا خرید کنید؛ فرصتی عالی که به گسترش شبکه رمز ارز بیت کوین کمک شایانی کرده است.


پلتفرم‌های خدماتی.

پلتفرم‌های خدماتی

امروزه مرتبا خدمات بیشتری برای رمز ارز بیت کوین عرضه می‌شوند و کارآفرینان بسیاری به‌علت مزایای ارزشمند رمز ارز بیت کوین استفاده از آن را در فعالیت‌های خود فعال‌سازی می‌کنند. بسیاری از پلتفرم‌های خدماتی و نیز فروش اجناس برای انتقال پول از بیت کوین بهره می‌برند. حتی اگر قصد خرید از سایت بزرگ آمازون داشته باشید که به‌طور مستقیم بیت کوین را در درگاه خرید خود نمی‌پذیرد، از طریق سایت‌های فرعی می‌توانید با رمز ارز بیت کوین خرید کنید. از معروف‌ترین شرکت‌هایی که خدمات آن‌ها در ایران مورد نیاز است و بیت کوین را می‌پذیرند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:


  • مایکروسافت (Microsoft): شرکت معتبر کامپیوتری

  • گوگل (Google): پرداخت هزینه خدمات ابری

  • تویچ (Twitch): پلتفرم بازی رایانه‌ای

  • نیم چیپ (Namecheap): خرید دامنه

  • مگا دات آی او (Mega.io): ارائه‌دهنده خدمات ذخیره ابری

خرید بازی توسط گیمرها

برخی پلتفرم‌های بازی مثل تویچ (Twitch) امکان پرداخت هزینهٔ سرویس‌های بازی را با بیت کوین فعال کرده‌اند. همچنین سایت‌های واسطی مثل bitpay.com امکان پرداخت هزینه‌های سایت‌های مختلف بازی و خرید بازی‌ها یا فعال کردن حساب کاربری گیمرها را به‌وسیلهٔ بیت کوین فراهم ساخته‌اند. امروزه بازی‌هایی بر اساس بلاک چین ساخته شده‌اند که جوایزی به‌صورت بیت کوین به کاربران اهدا می‌کنند. در مجموع فناوری بلاک چین بیت کوین در زمینهٔ بازی درحال رشد روزافزون است و گیمرها همواره درحال دریافت خدمات جدیدتری از این فناوری هستند.


فروشگاه های آنلاین

فروشگاه‌های آنلاین

امروزه فروشگاه‌های آنلاین بسیاری امکان خرید مستقیم توسط بیت کوین را فعال کرده‌اند. سایت عظیم آمازون (amazon.com) نیز با کمک سایت‌های واسط قابلیت خرید توسط بیت کوین دارد. گرچه درصورتی‌که یک حساب بانکی بین‌المللی داشته باشید می‌توانید کارت ویزای خود را به بیت کوین متصل کرده و آزادانه از فروشگاه‌های بسیاری که این شبکه می‌پذیرد، خرید کنید. بدین ترتیب در یک بستر غیرمتمرکز می‌توانید ثبت سفارش دهید و هویت ایرانی شما که در بسیاری موارد موجب قرار گرفتن در لیست تحریم می‌شود، دیگر فاش نشده و مشکلی ایجاد نمی‌کند.


مزایای استفاده از بیت کوین در ایران چیست؟

مزایای استفاده از بیت کوین در ایران چیست؟

با این که بیت کوین هنوز به‌طور مستقیم توسط فروشندگان در ایران پشتیبانی نمی‌شود و هنوز باید با ریال در ایران خرید کنیم، ولی استفاده از این رمز ارز برای خرید و فروش یا ترید کردن و کسب درآمد از این راه ممکن است. در ادامه چند نکتهٔ مهم در رابطه با مزایای استفاده از بیت کوین در ایران را ذکر می‌کنیم.


حفظ حریم خصوصی

رمز ارز بیت کوین دارای فناوری خاصی است که حریم خصوصی افراد به‌خوبی در آن محافظت می‌شود. حفظ حریم خصوصی به این معنی است که افراد بتوانند مقدار دیده شدن اطلاعات خصوصی خود توسط دیگران را کنترل کنند. معاملات در شبکهٔ بیت کوین شبه‌ناشناس (Psuedonymous) هستند. تا وقتی که هویت مالک بیت کوین آشکار نشود، پرداخت‌ها به‌صورت ناشناس انجام می‌گیرند. بااین‌حال تراکنش‌ها، امضاهای آن‌ها و آدرس‌های اضافه‌شده به بلاک چین بیت کوین برای همه قابل رویت هستند. راه خصوصی نگه داشتن تراکنش‌ها این است که به دیگران اطلاع ندهید که شما مالک کدام آدرس‌ها هستید.


کارمزد پایین

هزینه‌های کارمزد تراکنش در سال ۲۰۱۰ با حداقل ۰.۰۱ بیت کوین در شبکهٔ بیت کوین برنامه‌نویسی و تثبیت شد؛ ولی یک سال بعد با بالا رفتن حجم تراکنش‌ها این شرط حذف گردید. به‌علاوه با بالا رفتن ارزش بازار بیت کوین به دلار ایالات متحده آمریکا، هزینه‌های تراکنش بیت کوین کاهش یافته است. به بیان دیگر هر چه قیمت دلاری بیت کوین افزایش یابد، هزینه‌های تراکنش مرتبط به آن کاهش می‌یابند. درحال‌حاضر هزینه‌های تراکنش بیت کوین حتی از اتریوم که دومین رمز ارز محبوب دنیا به حساب می‌آید، کمتر است.


سرعت بالای انتقال

سرعت بالای انتقال

معمولا در طی ۱۰ دقیقه یک تأیید اولیه برای تراکنش‌های بیت کوین دریافت می‌شود، اما اگر مبلغ بسیار اندکی را به‌عنوان هزینه انتقال مشخص کنید ممکن است بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد.


دو عامل مهم در طولانی شدن تراکنش‌ها، عبارتند از هزینه‌های تراکنش و فعالیت شبکه. البته بعضی صرافی‌ها قبل از در نظر گرفتن مقدار پولی که قرار است ارسال شود، منتظر دریافت تعداد زیادی تأیید می‌مانند تا امنیت کار را حفظ کنند. بدین ترتیب در کل بسته به هر تراکنش، زمان لازم برای انتقال متغیر است؛ زیرا تراکنش‌ها در بیت کوین نیازمند دریافت تأیید از شبکه قبل از کامل شدن هستند. این یک مکانیزم امنیتی است و در عمل آرامش خیال بالایی برای کاربران ایجاد می‌کند.


غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن مزیت اصلی کلیهٔ ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین است؛ زیرا هیچ نهاد رسمی مشخصی آن را کنترل نمی‌کند و این شبکه بر پایه فعالیت کاربران خود پایدار باقی می‌ماند. بدین ترتیب لازم نیست نگران ورشکست شدن ناگهانی بیت کوین مثل برخی موسسات مالی اعتباری باشیم. این یک نگرانی جدی در بازارهای سنتی بود که اگر موسسه‌ای که پول خود را در آن گذاشته‌ایم، ورشکستگی اعلام کند چطور می‌توانیم دارایی‌های خود را پس بگیریم؛ اما در شبکه‌ مالی رمز ارز بیت کوین به‌علت ماهیت غیرمتمرکز بودن آن، این نگرانی دیگر جایی ندارد.


دسترسی آسان

با دسترسی به اینترنت می‌توانیم با رمز ارز بیت کوین کار کنیم. امروزه کیف پول‌های رمز ارز بسیاری وجود دارند که به‌راحتی قابل استفاده هستند و با داشتن اپلیکیشن گوشی همراه می‌توان در هر لحظه کیف پول رمز ارز را چک کرد. همچنین مرتبا ابزارهای جدیدی برای کار با رمز ارز بیت کوین به بازار عرضه می‌شوند و صرافی‌های بسیاری در ایران و جهان خدمات متنوعی برای استفاده از قابلیت‌های بیت کوین ارائه می‌کنند. امروزه دیگر کار با بیت کوین یک معما برای کاربران نیست و همه به‌آسانی به آن دسترسی دارند.


امنیت بالا

امنیت بالا

بالا بودن امنیت یکی از مهم‌ترین مزایای شبکه بیت کوین است. پروتکل‌های پیچیده‌ای که صحت تراکنش‌ها را کنترل می‌کنند در این شبکه فعال هستند و به‌خاطر ماهیت توزیع‌شدهٔ این شبکه، اطلاعات کاربران غیرقابل سرقت، حذف یا هک شدن است؛ زیرا هر تراکنشی در این شبکه توسط مکانیزم‌های پیچیده به تأیید کاربران دیگر می‌رسد و بدین ترتیب امنیت بسیار بالایی در این شبکه برقرار خواهد بود.


سخن پایانی


رمز ارز بیت کوین دارای یک شبکهٔ ارتباطی قوی در اینترنت است. این رمز ارز در ایران قابل معامله بوده و با توجه به خدمات بسیاری که از آن پشتیبانی می‌کنند، می‌تواند راهی مناسب برای دریافت خدمات باشد. همچنین در این شبکه می‌توان به فعالیت‌هایی مثل استخراج (Mining) و معامله‌گری (Trade) پرداخت و کسب درآمد کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین برای ایرانیان می‌توان امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی کاربران را نام برد که در شرایط تحریم، مزایای بسیار ارزشمندی به حساب می‌آیند.