چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، یکی از طرفداران اصلی پروژه‌های جدید رمزارزی بود. ژائو در ابتدا از پروژه‌ی ترا حمایت کرد ولی با توجه به بحران پیش آمده در مورد این ارز دیجیتال، به طراحی معیوب ترا اشاره کرد.


مدیرعامل بایننس با انتقاد از کاهش قیمت استیبل کوین ترا، گفت که این ریزش قیمت باعث از دست رفتن 40 میلیون دلار در صنعت ارزهای دیجیتال شده است.


نظر ژائو فقط یک انتقاد ساده نبود، بلکه مدیرعامل بایننس به نکات مهمی درباره سقوط ترا اشاره کرد و توصیه‌های شخصی خود را با سرمایه گذاران ارز دیجیتال به اشتراک گذاشت. ژائو در مورد مکانیسم دوگانه ترا گفت: «لونا با معامله هر UST پایین‌تر از حد معمول، دوبرابر می‌شود و در صورت استفاده از یک دارایی به عنوان وثیقه، امکان دارد تحت وثیقه و غیرقابل دسترس باقی بماند.»


مدیرعامل صرافی بایننس و یکی از بنیان‌گذاران ارز BNB، با اشاره به مدل‌های توکن ترا، اظهار داشت که چاپ پول ارزشی ایجاد نخواهد کرد و تنها دارندگان پول را ضعیف می‌کند. انتقادات «چانگ پنگ ژائو» از لونا و ترا همچنان ادامه دارد.

واکنش مدیرعامل بایننس بعد از سقوط ترا

مدیرعامل بایننس برای خرید توکن LUNA هزینه‌ی هنگفتی را تقبل کرده بود ولی پس از مدت کوتاهی، این ارز و UST سقوط کردند. ریزش ناگهانی قیمت ارزهای لونا و ترا، اختلافات زیادی را در دنیای ارزهای دیجیتال رقم زده و مهم‌ترین آن، اختلاف نظر میان مدیران رمزارزی در آسیاست.


به گفته بنیان‌گذار بایننس، استخراج لونا جهان ارزهای دیجیتال را با مشکلاتی همراه خواهد کرد و هر کسی که لونا را طراحی کرده، باید دوباره آن را بررسی کند.


ژائو در صحبت‌های خود به پروتکل لنگر اشاره کرد و پلتفرم وام‌دهی را مورد بررسی قرار داد. وام 20 درصدی UST به سپرده‌گذاران، عاملی برای عصبانیت فعالان رمزارزی شد. همچنین، با بررسی مدل ناپایدار ترا، مشکل کمبود درآمد کاربران پروتکل لنگر از طریق این ارز دیجیتال برطرف شد. با این همه، ژائو هشدار داد که پروژه‌هایی با سود بالا همیشه خوب نیستند و سرمایه‌گذاران رمزارزی باید اصول اساسی سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرند.

واکنش مدیرعامل بایننس بعد از سقوط ترا

اما ژائو دست از انتقاد برنداشت و بار دیگر اعلام کرد استفاده از ذخایر بیت‌کوین LFG برای تثبیت UST به‌خاطر از دست رفتن میزان فروش اشتباه بود. بلکه می‌بایست اقدامی عملیاتی انجام می‌شد. در ادامه استراتژی ارتباطی آن‌ها را زیر سؤال برد و اشاره کرد پیش از بحران و ارائه به‌روزرسانی‌ها باید به‌طور منظم با کاربران خود در ارتباط باشید.


با وجود تمام این انتقادات از طرف ژائو، نکات ارزشمندی بیان شد و گفت بایننس همچنان از جامعه ترا حمایت می‌کند. با وجود کاهش قیمت ارز دیجیتال، کریپتو انعطاف‌پذیری‌ای نسبی خواهد داشت. طبق بررسی‌های او بیت‌کوین 20% کاهش قیمت داشته است. پس از ترکیب UST و LUNA، متوجه می‌شویم نرخ آن‌ها در زمان شکست بیشتر از Lehman Brothers بود.


با تمام این مسائل باید استیبل کوین‌ها را مورد بررسی قرار داد تا با وجود ضعف نمونه‌هایی مثل LUNA و UST در راستای ایجاد اکوسیستم بلاک‌چینی پایدار اقدام کرد.