برای آشنایی با زمستان کریپتو یا crypto winter بهتر است از یک مقدمه مختصر شروع کنیم. طبیعتاً ارزهای دیجیتال روزهای بهتری را نسبت به زمان حال تجربه کرده‌اند، امّا در حال حاضر، بیت‌ کوین که به‌عنوان نقطه عطف بازارهای دیجیتال محسوب می‌شود، تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار در نوسان است. بیت‌ کوین تقریباً ۶۵ درصد از بالاترین قیمت خود در نوامبر ۲۰۲۱ سقوط کرده و ارزش آن کم‌تر شده است.


البته این سقوط، فقط مخصوص قیمت بیت‌ کوین نیست. اتریوم (ETH) و سایر آلت‌ کوین‌های پیشرو، مانند کاردانو (ADA) و پالیگان (MATIC) و .. همگی بیش از 59 درصد از ابتدای سال تا به امروز کاهش یافته‌اند. بنابراین، این بادهای مخالف و سوزناک در سراسر حوزه رمزنگاری احساس می‌شود. ارز دیجیتال ProShares Bitcoin Strategy ETF با نماد BITO، اولین ارز دیجیتال جهان، تا به امروز بیش از 58 درصد کاهش داشته است.


تمامی کارشناسان، این شرایط را “زمستان کریپتو یا زمستان ارز دیجیتال” بعدی نام‌گذاری کرده‌اند. آخرین زمستان کریپتو تقریباً سه سال طول کشید، یعنی از ژانویه ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۰. حالا سؤال اینجاست که آیا ارز دیجیتال باز هم می‌تواند دچار یک زمستان دیگر شود و جان سالم به در ببرد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد زمستان کریپتو صحبت کنیم.


زمستان کریپتو چیست؟

عبارت زمستان ارز دیجیتال چیست؟ | همه چیز درباره Crypto Winter احتمالاً از سریال پرطرف‌دار «بازی تاج‌وتخت» گرفته شده است. در این سریال، شعار خانه آریا استارک "زمستان در راه است" بود. هشدار زمستان، این پیام را به مخاطب می‌داد که ممکن است هر زمانی، درگیری در سرزمین وستروس به وجود آید. به طور مشابه، ممکن است در یک دوره طولانی مشکلاتی برای بازار کریپتو به وجود آید. در این زمان سخت و دشوار، باید هوشیار و آماده باشید تا عمل اشتباهی انجام ندهید.


اگر بخواهیم این عبارت را بیشتر به معنای واقعی خود نزدیک کنیم، باید بگوییم که crypto winter زمانی است که قیمت‌ها سقوط می‌کنند و برای مدت طولانی پایین می‌مانند. تمامی تحلیلگران بر این باور هستند که چرخ‌های زمستان ارزهای دیجیتال، در اوایل سال ۲۰۲۲ به حرکت درآمده است. ایگور زاخاروف، مدیرعامل اکوسیستم دیجیتال می‌گوید: بازار کریپتو از زمان رویدادهای مهم جهانی؛ مانند کرونا و درگیری روسیه و اوکراین، وارد مرحله آشفتگی شده بود.


زاخاروف خاطرنشان می‌کند که تورم بالا، باعث افزایش نرخ بهره در ایالات متحده امریکا شده است و این کشور در جمع بزرگ‌ترین تأثیرگذاران ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. او می‌گوید: زمانی که قیمت ارز دیجیتال لونا یا ترا (Luna) سقوط کرد، تأثیر بسیار بدی در دنیای ارزهای دیجیتال گذاشت و می‌توان گفت که زمستان کریپتو از همان زمان آغاز شده بود. تقریباً از نوامبر سال ۲۰۲۱ بازار کریپتو ۶۰ درصد کاهش‌ یافته و از ۳ تریلیون دلار به کمتر از یک تریلیون دلار سقوط کرده است. امّا دانستن معنای زمستان کریپتوکارنسی هیچ کمکی به افراد نمی‌کند و برای گرفتن تصمیم درست در شرایط سقوط، اول باید با تاریخچه این مسئله آشنا شویم تا اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم!


تاریخچه زمستان ارزهای دیجیتال

در قسمت قبل توضیح دادیم که زمانی که روند کاهش قیمت ارزهای دیجیتال طولانی می‌شود، در اصطلاح به آن زمستان کریپتو می‌گویند. اولین زمستان کریپتو را می‌توان در فوریه 2011 ردیابی کرد، در آن زمان قیمت هر بیت‌ کوین (BTC) به 1.06 دلار رسید. امّا مدت کوتاهی پس از آن به 0.67 دلار کاهش یافت. این کاهشِ تقریباً 40 درصدی، برای برخی مخالفان کافی بود تا رمزارز را مرده اعلام کنند.


تاریخچه زمستان کریپتو

امّا بیت‌ کوین حتی قبل از اینکه سال ۲۰۱۱ به پایان برسد، نه‌ تنها توانست اوج‌های قبلی خود را بازیابی کند، بلکه به رکوردهای جدید نیز صعود کرد. تنها چند ماه بعد، به ارزش هر سکه ۳۰ دلار نزدیک شد. سپس crypto winter دوباره آمد و تا ماه نوامبر، قیمت آن به ۲.۱۴ دلار در هر سکه سقوط کرد. سال‌های بعد با بی‌تفاوتی عمومی مردم، مشخص شد که بیت کوین طرف‌داران خاص خود را دارد، امّا تعداد آن‌ها بسیار کم بود. بااین‌وجود، استخراج ارز دیجیتال ادامه یافت و طرف‌داران بیت‌ کوین روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شدند. ارزش بیت‌ کوین تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۲۰۰ دلار رسید.


دوباره به‌ آرامی ارزش بیت‌ کوین در زمستان ارزهای دیجیتال، به ۱۸۰ دلار در هر سکه کاهش پیدا کرد و در ژانویه ۲۰۱۵ بازار کاملاً منجمد شد!


اما با تمام این‌ها، هنوز اصطلاح زمستان کریپتو فراگیر نشده بود و تمامی این فراز و نشیب‌های قیمتی، برای تعداد کمی از روزنامه‌نگاران که واقعاً در آن زمان، رمزارز را پوشش می‌دادند، اهمیت داشت. اصطلاح زمستان ارز دیجیتال پس از سقوط بزرگ کریپتو در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک دوره بعد از مرگ، مطرح شد. داستان اولین زمستان کریپتو واقعی را بخوانید.


اولین Crypto Winter

از سال ۲۰۱۷، ارز دیجیتال شهرت زیادی پیدا کرد و مورد توجه بانکداران و تحلیلگران مالی قرار گرفت. سرمایه‌گذاران خرد هم علاقه زیادی به کریپتو پیدا کردند. در واقع افراد زیادی وجود داشتند که معتقد بودند این نوع ارز دیجیتال، می‌تواند در تمام جهان فراگیر شود. در تمام این مدت، قیمت بیت‌ کوین و اتریوم زیاد شد. قیمت بیت‌ کوین از ۹۰۰ دلار به ۲۰۰۰۰ دلار در بازه زمانی کمتر از یک سال افزایش یافت. در آن زمان همه صحبت از ارز دیجیتال می‌کردند و بیشتر افراد به سمت خرید کردن رفتند. از آن تاریخ به بعد، صدها میلیونر رمزارز ساخته شدند! کریپتو در اواخر ۲۰۱۷ به‌قدری محبوب بود که برخی شرکت‌ها بیت‌کوین را برای پاداش تعطیلات به کارمندان خود هدیه می‌کردند. امّا هیچ‌کس انتظار crypto winter را نداشت!


به‌سرعت در اوایل فوریه ۲۰۱۸، قیمت بیت‌ کوین تقریباً ۶۵ درصد کاهش پیدا کرد. این اولین زمستان ارز دیجیتال بود که باعث بازنشستگی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد و تمام رؤیاهای آن‌ها را خراب کرد. رفته‌رفته این سقوطِ قیمتی تا ۸۰ درصد هم رسید! سرمایه‌گذاران تمام ارزهای خود را فروختند و این مسئله، قیمت را به‌ شدت پایین آورد. در این لحظه بود که رؤیای کریپتو برای کسانی که تازه با آن آشنا شده بودند، مرده به نظر می‎رسید.


بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در سطح بالا قرار داشتند، در نهایت صبر خود را از دست دادند. زمستان ارزهای دیجیتال تا مدت‌ها ادامه داشت. این مدت به‌اندازه‌ای طول کشید که در نهایت اکثر سرمایه‌گذاران سهام خود با ضرر فروختند.


اهمیت زمستان ارز دیجیتال در چیست؟

فرض کنید می‌خواهید به یک کوهستان سرد و یخ‌زده بروید و مدتی را در آن زندگی کنید. در این منطقه سرد، آب؛ غذا و امکانات به‌سختی پیدا می‌شود. حالا اگر شما آموزش‌های لازم را ندیده باشید و تجهیزات کافی به همراه خود نبرید، چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتاً امکان دارد جان خود را از دست بدهید! داشتن اطلاعات و دانش کافی در مورد زمستان ارز دیجیتال هم بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر بدون آگاهی از این شرایط وارد آن شوید، ممکن است تمام سرمایه خود را به دلایل مختلف از دست بدهید.

اهمیت زمستان کریپتو


مزایا و معایب زمستان کریپتو

زمستان کریپتوکارنسی، با کاهش قیمت اکثر دارایی‌های کریپتو در ماه‌های اخیر، این تصور را به وجود آورده که بیت‌کوین و سایر دارایی‌های رمزنگاری، شکننده هستند! دیگر این تصور که رمزارز برخلاف سایر دارایی‌های پرریسک (مانند طلا، سهام، دلار و…) در برابر تغییرات جهان و تورم مصون است.


مطمئناً در حال حاضر بازار سهام سقوط زیادی کرده اما سقوط کریپتو حتی شدیدتر هم بوده است! حتی استیبل‌کوین‌ها هم در این بازار، نزول شدیدی داشته اند.

این تصورات اشتباه به طور کل جزو معایب قرار می‌گیرد، امّا بازار کریپتو را نابود نمی‌کند. در واقع زمستان ارز دیجیتال فقط دو عیب بزرگ دارد، یکی سقوط ارزش کریپتو و دیگری ازبین‌رفتن سرمایه‌گذاران خردی است که احساسی و بدون علم عمل می‌کنند. crypto winter در کنار این موارد، مزایایی هم دارد که در زیر آن را لیست می‌کنیم:


  • باعث می‌شود تا افراد کمتری با اهداف سوداگرانه و احساسی وارد آن شوند و تمرکز بر روی عناصر فناوری قرار می‌گیرد.
  • بر خلاف گذشته، حالا دیگر شرکت‌های بزرگ دولتی در صنعت کریپتو وارد شده‌اند و بدون شک، آن‌ها همه تلاش خود را برای بیرون رفت از این زمستان انجام می‌دهند.
  • ارز دیجیتال، نظارت، ثبات و مشروعیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • افراد پخته وارد بازار می‌شوند.
  • شاهد قوانین بیشتری خواهیم بود که به نفع سرمایه‌گذاران است.
  • شفافیت بازار بیشتر می‌شود.
  • افراد کلاهبردار که با وعده‌های دروغ، سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید می‌کنند، از بازار ارز دیجیتال حذف می‌شوند.

قوانین درستی که در زمستان کریپتو، توسط دولت‌های پیشرفته شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا مردم کشورهایی که پول آن‌ها ارزش کمی دارد، وارد ارزهای دیجیتال شوند.

مزایا و معایب زمستان کریپتو

آیا زمستان رمزارز به‌زودی خواهد آمد؟

برای اینکه متوجه شوید دقیقاً چه زمانی وارد زمستان کریپتو می‌شوید، چهار راه بسیار ساده به شما معرفی می‌کنیم. با این چهار راه به پاسخ این سؤال می‌رسید.


اول؛ رمزارزهای اصلی و پایه کاهش قیمت شدیدی پیدا کرده‌اند.
بیت‌ کوین و اتریوم، هر دو تا به امروز بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. این مسئله خبر از واردشدن یا نزدیک‌شدن به یک زمستان کریپتو می‌دهد. طی شش ماه گذشته، روند کاملاً منفی بوده است و به نظر می‌رسد باتوجه‌به شرایط اقتصادی جهان، این روند به‌زودی تغییر نمی‌کند.


دوم؛ صرافی‌های کریپتو اعلام کرده‌اند که روند استخدام مسدود شده و در حال اخراج نیرو هستند.
کوین بیس ۱۸ درصد از کارکنان خود را اخراج می‌کند و سایر صرافی‌ها، اخراج عمده کارکنان و توقف استخدام‌ها را اعلام کرده‌اند. این برای کل بازار خبر خوبی نیست و همچنین باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. این اطلاعیه‌ها احتمالاً در درازمدت، بیشتر از کوتاه‌مدت به ارزهای دیجیتال آسیب می‌زند. اعلان‌های این‌چنینی، یک اثر وحشت‌انگیز دارند که موجب بیشتر شدن مشکلات برای صرافی‌های ارز دیجیتال می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران به‌سرعت حساب‌های خود را خالی می‌کنند!

زمستان کریپتویی

سوم؛ همه چیز در حال خراب‌شدن است
در crypto winter، فقط ارزهای دیجیتال ضرر نمی‌کنند. بلکه همه چیز اقتصاد جهان در حال ضرر و سقوط است. در دنیایی که تمام امور به هم مرتبط هستند، ارزش همه‌ سیستم‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، در این شرایط منطقی نیست که فکر کنیم، ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه می‌دهند! زمانی که بقیه شاخه‌های اقتصاد جهان مطمئن‌تر، باثبات‌تر و مثبت‌تر شود، کریپتو هم رشد می‌کند.


چهارم؛ قانون مورفی
قانون مورفی شاید دقیقاً اتفاق نیفتد، اما به نظر می‌رسد این نوع ترس از زمستان کریپتو، ناخودآگاه بسیاری از تفکرات اقتصادی را هدایت می‌کند. البته از برخی جهات این نوع احساسات نتیجه مثبت دارد، زیرا ما خودمان را برای شرایط سخت آماده می‌کنیم، اما باز هم نمی‌توانیم به‌خاطر حرف دیگران بگوییم که زمستان کریپتو اتفاق می‌افتد!


ما باید بر اساس شرایط، پیش‌بینی درست داشته باشیم. شواهد به ما می‌گویند که امسال برای شروع یک زمستان، منطقی به نظر می‌رسد و نمی‌توان گفت که چقدر وحشتناک خواهد بود یا تا چه اندازه طول می‌کشد. تا وقتی که مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در مورد احتمال زمستان کریپتو گمانه‌زنی کنند و نگران باشند، اثرات منفی مستقیمی به بازار وارد می‌شود. به طور خلاصه، زمانی که سرمایه‌گذاران به طور انبوه وحشت می‌کنند، بازار سقوط می‌کند!


کلام آخر
در این مقاله به‌صورت کامل توضیح دادیم که crypto winter یا زمستان ارز دیجیتال چیست. در مرحله بعد با تاریخچه، مزایا و معایب و روش‌های پیش‌بینی آن آشنا شدید. این را بدانید که کسانی از بحران‌های ارز دیجیتال جان سالم بدر می‌برند که دانش و اطلاعات بالایی دارند و احساسی عمل نمی‌کنند؛ بنابراین شما باید با آموزش و تمرکز، خود را برای واکنش‌های درست در شرایط بد آماده کنید.