بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک شبکه بلاک چین محسوب می‌شود که برای اجرای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند ساخته شده است. BSC به‌موازات بایننس چین یا زنجیره بایننس (BC) اجرا می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد بهترین‌ها را از هر دو سیستم دریافت کنند؛ یعنی هم از ظرفیت بالای تراکنش BC و هم عملکرد قرارداد هوشمند BSC بهره‌مند شوند.


علاوه‌بر این، زنجیره هوشمند بایننس با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگاری دارد که به آن امکان می‌دهد تا برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مانند MetaMask را اجرا کند. هدف این پلتفرم توانمندسازی توسعه‌دهندگان جهت ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بوده و به کاربران کمک می‌کند تا دارایی‌های دیجیتال خود را با تاخیر کم و ظرفیت زیاد مدیریت نمایند.


از اوایل سال 2021 به‌دلیل ازدحام و مسائل مربوط به هزینه‌های اتریوم که باعث شد توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز به‌دنبال گزینه‌های دیگر باشند، زنجیره هوشمند بایننس تحولات بسیار زیادی داشته است. جامعه BSC با کاهش هزینه اتریوم خود از 15 Gwei به 10 Gwei جهت مقابله با جهش دیوانه‌وار قیمت BNB بایننس کوین به بیش از 300 دلار در فوریه، شبکه را برای کاربران جدید به‌عنوان یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه و پایدار جذاب‌تر کرد.


 زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک بلاک چین لایه اول است که برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند ساخته شده و در کنار زنجیره بایننس اجرا می‌شود تا از حجم تراکنش‌های بالا پشتیبانی کند.


زنجیره هوشمند بایننس از ماشین مجازی اتریوم (EVM) برای فعال کردن قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (dApps) مانند MetaMask را ایجاد یا منتقل کنند. BSC بر اساس Geth طراحی شده است؛ یک کلاینت اجرایی اتریوم که تراکنش‌ها را مدیریت کرده، قراردادهای هوشمند را مستقر و اجرا می‌کند و حاوی EVM است.


بلاک چین بایننس که توسط بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان ساخته شده، از زمان راه‌اندازی آن در سال 2017 تکامل یافته است. زمانی که برنامه‌های مالی غیرمتمرکز(DeFi) توسط قراردادهای هوشمند در سال 2020 فعال شدند، بایننس یک زنجیره هوشمند موازی راه‌اندازی کرد تا در کنار زنجیره بایننس اجرا شده و با بلاک چین اتریوم رقابت کند.


BSC در اوایل سال 2021 به‌سرعت در میان توسعه‌دهندگان و کاربران محبوبیت پیدا کرد؛ زیرا ازدحام شبکه و هزینه‌های بالای گس فی در بلاک چین اتریوم باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها و کاهش زمان پردازش شد. در سال 2022، BSC با زنجیره بایننس در یک ساختار جدید دو زنجیره‌ای ادغام گردید. زنجیره اصلی بایننس به BNB Beacon Chain تغییر نام داده و با BSC ادغام شد؛ به این معنی که زنجیره هوشمند بایننس اکنون به زنجیره هوشمند BNB تبدیل شده است. این دو زنجیره با هم زنجیره BNB را تشکیل می‌دهند. این تغییر نام تجاری در راستای هدف بایننس جهت توسعه یک اکوسیستم گسترده‌تر برای بلاک چینی جدا از صرافی بایننس بود. به گفته Changpeng Zhao، مدیر عامل بایننس، BNB مخفف Build and Build است.


بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین با گواهی اثبات اعتبار سهام (PoSA) کار می‌کند. این گواهی ترکیبی از اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) است. با وجود BSC، تاییدکننده‌های انتخاب‌شده در شبکه به‌طور متناوب تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و با استفاده از روش PoA بلوک‌های جدید تولید خواهند کرد. فاکتور تعیین‌کننده برای انتخاب تاییدشونده یا تاییدکننده، میزان اعتبار و مقدار سهام است.


بایننس اسمارت چین در این زمینه با بایننس چین همکاری نزدیکی دارد، اگرچه هر دو سیستمی کاملاً مستقل هستند. بااین‌حال، سازگاری متقابل زنجیره‌ای میان آنها وجود دارد. از آنجا که دارایی‌ها می‌توانند بین هر دو بلاک چین منتقل شوند، کاربران ترکیبی از سرعت زنجیره بایننس و عملکرد قرارداد هوشمند BSC را دریافت می‌کنند. بایننس اسمارت چین از استاندارد توکن BEP-20 پشتیبانی می‌کند که با استاندارد ERC20 اتریوم قابل مقایسه است.


زنجیره هوشمند بایننس چه ویژگی‌هایی دارد؟

زنجیره هوشمند بایننس چه ویژگی‌هایی دارد؟

زنجیره هوشمند بایننس ویژگی‌های متعددی دارد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:


بلاک چین مستقل

حتی اگر یک بلاک چین برگرفته از زنجیره بایننس باشد، این بدان معنا نیست که زنجیره هوشمند بایننس به بقیه بلاک چین‌ها وابسته است. زنجیره هوشمند بایننس یک بلاک چین مستقل نوآورانه بوده و به‌جز از همان صرافی مادر بایننس به زنجیره بایننس متصل نمی‌شود. بنابراین حتی اگر زنجیره بایننس خاموش گردد یا از کار بیفتد، زنجیره هوشمند بایننس بدون هیچ‌گونه تداخل یا نقص فنی کار خواهد کرد.


سازگار با اتریوم

قراردادهای هوشمند زنجیره هوشمند بایننس از اتریوم dApp پشتیبانی می‌کند و با آن سازگار است. در نتیجه، شبکه BSC توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا DAppها، ابزارها و سایر اجزای اکوسیستم را بدون هیچ‌گونه مشکلی ایجاد و منتقل کنند.


سازگاری بومی

هیچ محدودیت ارتباطی بین BC و BSC وجود ندارد، حتی اگر زنجیره هوشمند بایننس دارای راه‌حل لایه 2 نباشد. این عدم محدودیت وجود دارد؛ زیرا زنجیره هوشمند بایننس یک بلاک چین موازی با زنجیره بایننس و مستقل از BC است. در نتیجه این ویژگی، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را از زنجیره بایننس به زنجیره هوشمند بایننس و بالعکس انتقال دهند.


اجتماع و حکمرانی مرتبط با سهامداری

اجتماع و حکمرانی مرتبط با سهامداری

این پلتفرم از مدل اجماع اثبات سهام، به‌ویژه مدل اثبات اعتبار سهام (PoSA) استفاده می‌کند. توکن بومی BSC، علاوه‌بر مشارکت در امنیت شبکه و رای‌گیری در مورد پروتکل‌های حکمرانی، می‌تواند در قالب BNB سهام‌گذاری شود. اعتبار سهام (PoS) همچنین می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کرده و این ویژگی آنها را از شبکه‌هایی که هنوز از طرح‌های اثبات کار کامل استفاده می‌کنند، رقابتی‌تر می‌کند.


حد نصاب اعتبارسنجی

حد نصاب اعتبارسنجی برای ایمن‌سازی شبکه زنجیره هوشمند بایننس، یک ضرورت است. این بلاک چین در مجموع دارای 21 اعتبارسنج است که سهامداران BNB هر 24 ساعت یک بار آنها را انتخاب می‌کنند؛ به این معنی که هر 24 ساعت، شما می‌توانید تاییدکننده‌های جدیدی را ببینید که جای قبلی‌ها را می‌گیرند. هیچ مدرک خاصی برای اعتبارسنجی مورد نیاز نیست. هر کسی می‌تواند اعتبارسنجی کند، اما تحت یک محدودیت، تنها افرادی که در زیر 21 رتبه برتر قرار می‌گیرند، مجاز به اعتبارسنجی خواهند بود. این چرخه هر 2 ساعت، بارها و بارها تکرار می‌شود. اعتباردهنده‌های پلتفرم ممکن است شبکه BSC را در طول دوره به‌روز کنند؛ دوره‌ای از 240 بلوک که تقریباً 20 دقیقه طول می‌کشد.


بایننس اسمارت چین چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

بایننس اسمارت چین چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

زنجیره هوشمند بایننس به‌عنوان یک بلاک چین موازی با زنجیره بایننس ساخته شد. اگرچه زنجیره هوشمند بایننس مستقل از زنجیره بایننس است، اما بر روی یک ساختار زنجیره‌ای دوگانه کار می‌کند. ویژگی دوزنجیره‌ای بودن به ارسال و دریافت دارایی‌ها از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر بدون ایجاد اختلال در آن کمک خواهد کرد. سازگاری متقابل زنجیره‌ای یکی از ویژگی‌هایی است که به زنجیره بایننس کمک کرده تا دارایی‌ها را سریعتر از سایر بلاک چین‌ها انتقال دهد. زنجیره هوشمند بایننس همچنین می‌تواند از برنامه‌های غیرمتمرکز قدرتمند پشتیبانی کند. به‌عنوان مثال، کیف پول زنجیره‌ای بایننس موجود در کروم و فایرفاکس، احتمالاً ساده‌ترین راه برای جابه‌جایی توکن‌ها بین زنجیره‌ها است (مثلاً BEP-2 به BEP-20 یا برعکس).


با استفاده از الگوریتم اثبات سهام، می‌توانید به زمان بلاک سه ثانیه دست پیدا کنید. زنجیره هوشمند بایننس از مفهومی به نام اثبات سهام اعتبار یا PoSA استفاده کرده که در آن کاربران بیت کوین‌های خود را در ازای حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها به اشتراک می‌گذارند. به‌محض تایید یک پیشنهاد بلوک معتبر، آنها کارمزد تراکنش را از تمامی تراکنش‌های موجود در بلوک دریافت خواهند کرد.


BSC حضور پررنگی در بازار NFT دارد. NFTها جزء سیستم‌های بلاک چین هستند که به‌دلیل توانایی خود در افزودن یک لایه به دارایی‌های دیجیتال، محبوبیت پیدا کرده‌اند. قیمت برخی از NFTها از ده‌ها تا صدها هزار دلار متغیر است.


مزایای بایننس اسمارت چین کدامند؟

مزایای بایننس اسمارت چین کدامند؟

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس مزایای متعددی دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.


گس فی کمتر

هزینه تراکنش زنجیره هوشمند بایننس در مقایسه با کارمزد تراکنش 40 Gwei اتریوم، درحال‌حاضر به‌طور متوسط 5 Gwei است. اجرای dApp در زنجیره هوشمند بایننس 8 برابر کم‌هزینه‌تر از اتریوم خواهد بود.


سازگاری متقابل زنجیره‌ای

ماشین مجازی اتریوم (EVM) تنها چیزی نیست که BSC از آن پشتیبانی می‌کند، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع توکن‌هایی را که ممکن است در شبکه استفاده کنند، با پشتیبانی از ارزهای متصل از سایر بلاک چین‌ها تولید نمایند. توکن‌ها وقتی با چندین بلاک چین کار می‌کنند، ارزش بیشتری دارند.


سرعت معاملات

سرعت معاملات

یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌های جهان درحال‌حاضر، زنجیره هوشمند بایننس است. BSC به جهت تراکنش‌های فوق‌العاده سریع خود شهرت دارد. برخلاف اتریوم که در آن ساخت یک بلوک 13 ثانیه طول می‌کشد، یک زنجیره هوشمند بایننس هر 3 ثانیه یک بلاک تولید می‌کند.


سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

شبکه بایننس با جدا کردن مشتری Geth Ethereum، دسترسی سریعی به جامعه توسعه‌دهندگان و کاربران قوی دارد. جدا از این واقعیت که dAppهای BSC ارزان‌ترین برنامه‌های قابل اجرا هستند، انتقال، ایجاد و ارسال برنامه‌های موجود اتریوم نیز آسان است.


پلتفرم معتبر

همه پلتفرم‌های زنجیره هوشمند بایننس، از جمله بایننس به‌عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌ها، معتبر هستند. علاوه‌بر این، صرافی در اجماع PoSA شرکت می‌کند و هر اعتبارسنجی را در شبکه تأیید کرده و از امنیت و قابلیت اطمینان توسعه بلاک چین گواهی می‌دهد.


 زنجیره هوشمند بایننس چه نقشی در دیفای دارد؟

زنجیره هوشمند بایننس چه نقشی در دیفای دارد؟

به نظر می‌رسد آینده بسیار هوشمندتر از زمان حال باشد، جهان همیشه خواهان فناوری‌های هوشمندتر است، پس چرا از اشکال پیشرفته خدمات مالی نیز استفاده نکنیم؟


سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) مجموعه‌ای از برنامه‌های مالی است که بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده و می‌تواند نیازهای واسطه‌های سنتی (مانند بانک‌ها، کارگزاران و صرافی‌ها) را برطرف کرده و اجاره‌ها (سود اضافی) را در بخش مالی کاهش دهد. زنجیره هوشمند بایننس نیز یک اکوسیستم قوی برای تامین مالی غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. با توجه به افزایش سریع تعداد موارد استفاده جدید، قطعا DeFi فناوری بعدی در بخش مالی جهانی خواهد بود. Defi Market یک اکوسیستم مبتنی بر اینترنت است که محصولات و خدمات مشابه بانکداری سنتی را ارائه می‌دهد، اما توسط فناوری بلاک چین از پلتفرم‌های بایننس در قالب برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز پشتیبانی می‌شود. این برنامه می‌تواند یک کیف پول زنجیره‌ای هوشمند بایننس یا ابزارهای دیگر مانند وام‌ها و پلتفرم‌های NFT، دارایی‌های دیجیتال، استیبل کوین، پروتکل دارایی‌های مصنوعی یا همه شبکه‌های بلاک چین باشد.


برنامه‌ها و پروتکل‌های مبتنی بر defi را می‌توان بر روی انواع مختلفی از پلتفرم‌های بلاک چین ساخت. هر پلتفرم بلاک چین عملکردها و ویژگی‌های متفاوتی دارد. بلاک چین مناسب برای پروژه‌های defi باید کاربرپسند، مقرون‌به‌صرفه، سریع و قابل اعتماد باشد.


زنجیره اسمارت بایننس پلتفرمی است که تحت تمامی این دسته‌بندی‌ها قرار دارد. ویژگی‌های فوق‌العاده شبکه BSC به این پلتفرم امکان می‌دهد تا برای توسعه برنامه‌های مبتنی بر defi مناسب باشد، سرعت پردازش بالایی را با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه فراهم می‌کند و مهمتر از همه، قابلیت همکاری آن به پروتکل defi اجازه می‌دهد تا توانایی پردازش داده‌ها در اکوسیستم‌های مختلف بلاک چین را باز کند. در مقایسه با سایر بلاک چین‌ها، سطح تراکم شبکه در پروتکل‌های مبتنی بر defi بسیار کم است. بنابراین، عملکرد شفافی را برای برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند.


نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری


زنجیره هوشمند بایننس طی چند سال اخیر به محبوب‌ترین بلاک چین در جهان تبدیل شده است. بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس بیش از سیزده میلیون تراکنش در روز دارد و این رکورد هر روز افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که اتریوم تنها حدود 1.7 میلیون تراکنش در روز دارد. هنوز مشخص نیست که اتریوم علی‌رغم تلاش‌های زیادی که برای ارتقای سطح معاملات خود انجام داده، می‌تواند بایننس را در این مورد شکست دهد یا خیر. زنجیره بایننس چیزی بیش از آنچه در مورد آن بحث کردیم وسیع است و همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد defi وجود دارد؛ اما این مقاله کوتاه تمام آنچه را که در مورد BSC نیاز خواهید داشت به شما ارائه می‌دهد.