لایت کوین (LTC) دومین ارز دیجیتال دنیا از نظر زمان پیدایش بوده و با این که نسبت به برادر بزرگ‌تر خود یعنی بیت کوین (BTC) شهرت کمتری دارد؛ ولی در دنیای رمز ارز محبوب باقی مانده است. لایت کوین با حل کردن مشکلات خاصی که بیت‌کوین با آن روبه‌رو شد؛ از قبیل کندی تراکنش‌ها و انحصارهای استخراج (Mining)، ویژگی‌های فنی خاص خود را معرفی کرد. در ادامه به معرفی ویژگی‌های ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) می‌پردازیم.


 آشنایی با رمز ارز لایت کوین LTC

آشنایی با رمز ارز لایت کوین LTC

ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) با هدف مشارکت فعال در خریدهای روزانه برای جایگزین شدن با بیت کوین طراحی شد؛ زیرا بیت کوین بیشتر به‌عنوان ذخیره ارزش و نه ابزاری برای مبادله مالی پدید آمد و لایت کوین تلاش کرد این مشکل را حل کند.


مبتکر لایت کوین چارلز لی (Charles Lee) است که چارلی لی (Charlie Lee) هم نامیده می‌شود؛ یک دانشمند علوم کامپیوتر و مهندس سابق گوگل که تلاش کرد به‌عنوان یک سرگرمی نسخه بهینه‌شده‌ای از بیت کوین بسازد و در سال ۲۰۱۱ این ارز دیجیتال را ارائه داد و سپس تلاش کرد تا لایت کوین را بهینه‌سازی کند تا به واسطی برای مبادله تبدیل شود. او در سال ۲۰۱۷ بنیاد لایت کوین را تأسیس کرد تا بر توسعه این ارز دیجیتال نظارت داشته باشد و حمایت جامعه کاربری را جلب کند.


این ارز دیجیتال از آغاز معرفی خود توجه تاجران بی‌شماری را به خود جلب کرد؛ زیرا به کسب‌وکارها اجازه می‌داد بدون نگرانی در مورد زمان انتقال طولانی بیت کوین به کار با ارز دیجیتال بپردازند. در نتیجه به‌عنوان جایگزینی جذاب برای تراکنش‌های آنلاین و پرداخت‌های دیجیتال شناخته شد. گاهی از بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال و از لایت کوین به‌‌عنوان نقرهٔ دیجیتال یاد می‌شود.


 لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین با یک فورک در بلاک چین بیت کوین در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و عملکرد‌های مشابهی با بیت کوین دارد. لایت کوین برای بیت کوین نیز مفید بوده و به بستر آزمایشی ویژگی‌های بسیاری که بعداً به بیت کوین اضافه شدند از قبیل Segwit و Lightning Network تبدیل شده است. در ادامه جزئیات بیشتری از عملکرد لایت کوین را تشریح می‌کنیم.


الگوریتم رمزنگاری

یکی از عوامل درخشش لایت کوین الگوریتم Scrypt آن است که به‌جای الگوریتم SHA256 مورد استفاده در استخراج بیت کوین به کار گرفته شد. این الگوریتم برای کاهش نیاز به منابع محاسباتی و در نتیجه در دسترس‌تر کردن ماینینگ لایت کوین برای همهٔ افراد بوسیلهٔ کاهش وابستگی به ماشین‌های ماینر (ASIC) به کار رفت. بااین‌حال، ماینرهای اختصاصی برای استخراج لایت کوین نیز به‌تدریج به بازار آمدند. این ویژگی باعث کاهش تمرکزگرایی ماینینگ از دارندگان سخت‌افزارهای اختصاصی و به عبارتی کمک به غیرمتمرکز شدن لایت کوین شد.


سرعت تراکنش

سرعت تراکنش

لایت کویت با زمان بلوک ۲.۵ دقیقه عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد که چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین است. در نتیجه تراکنش‌های سریع‌تری ممکن می‌شوند و ظرفیت شبکه افزایش می‌یابد.


مقیاس‌پذیری

لایت کوین به‌علت سرعت بالاتر تولید بلوک خود می‌تواند حجم بالاتری از تراکنش‌ها را نسبت به بیت کوین پردازش کند که به مقیاس‌پذیری آن کمک خواهد کرد.


فرایند استخراج غیرمتمرکز

استخراج‌کنندگان لایت کوین به‌ازای تولید هر بلوک به‌میزان ۱۲.۵ لایت کوین (LTC) پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش هر چهار سال نصف می‌شود. نکتهٔ مهم در مورد لایت کوین کاملا غیرمتمرکز بودن شبکهٔ آن است. کاربران این شبکه کنترل کاملی بر پول و تصمیمات خود دارند؛ زیرا لایت کوین یک پروژهٔ متن‌باز است که توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود.


هزینه‌های تراکنش

هزینه‌های تراکنش در لایت کوین واقعا حداقلی هستند. به این علت، لایت کوین یک گزینهٔ جذاب برای پرداخت‌های نظیربه‌نظیر بین‌المللی است. عملکرد سریع و کم‌هزینهٔ آن بسیاری از شبکه‌های ارز دیجیتال دیگر را پشت‌سر می‌گذارد.


امنیت

امنیت

لایت کوین از مکانیزم‌های امنیتی مختلفی استفاده می‌کند که امنیت کاربران را بالا می‌برد. در این مکانیزم‌ها که در ادامه بیشتر توضیح داده شده است، جزئیات تراکنش‌ها و آدرس داده و کیف پول کاربران خصوصی باقی می‌ماند و تنها برای طرفین تراکنش‌ها قابل رویت است.


تمرکز بر حریم خصوصی

الگوریتم Mimblewimble لایت کوین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های لایت کوین ناشناس انجام شوند. بدین ترتیب امنیت بالایی برای طرفین تراکنش‌ها ایجاد شده و آن‌ها بدون نگرانی می‌توانند به اجرای تراکنش‌های مالی با سرعت و کیفیت مناسب بپردازند.


حداکثر تأمین توکن

حداکثر تأمین توکن لایت کوین چهار برابر بیت کوین یعنی ۸۴ میلیون توکن است تا آن را برای همگان دردسترس‌تر سازد.


توکن LTC

خوشبختانه لایت کوین تقریبا در همهٔ صرافی‌ های ارز دیجیتال در دسترس بوده و دارای گردش نقدینگی بالایی است. امروزه ده‌ها هزار دستگاه خودپرداز مجهز به لایت کوین (LTC) در سراسر دنیا حضور دارند.


چه ویژگی‌هایی لایت کوین را منحصربه‌فرد کرده‌اند؟

چه ویژگی‌هایی لایت کوین را منحصربه‌فرد کرده‌اند؟

لایت کوین (LTC) به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن‌باز اغلب با عنوان برادر کوچک‌تر بیت کوین خوانده می‌شود. لایت کوین خود را با الگوریتم هش، عرضهٔ حداکثری، زمان پردازش تراکنش و دیگر عناصر کلیدی متمایز می‌کند.


لایت کوین با زمان بلوک کاهش یافته و هزینه‌های حداقلی تراکنش به یک گزینهٔ ایده‌آل برای تراکنش‌های خرد مالی و پرداخت‌های فروشگاهی تبدیل شده است.


علاوه‌بر موارد گفته‌شده، لایت کوین چندین ویژگی منحصربه‌فرد دارد که همراه با هم یک موقعیت یکتا در فضای ارز دیجیتال می‌سازند:


  • سگویت (Segwit): این فناوری مانع از درج داده‌های بیش‌از‌حد در بلوک‌های جدید می‌شود و فضای بلوک را برای ذخیره کردن داده‌های تراکنش بیشتر خالی می‌کند تا تعداد تراکنش‌ها در ثانیه (TPS) افزایش یابد. این روش باعث افزایش تعداد تراکنش در ثانیه تا ۵۶ عدد شد.

  • شبکه لایتنینگ (Lightning): این یک راه‌حل مقیاس‌پذیری است که تراکنش در ثانیه را افزایش می‌دهد. روش آن ایجاد یک کانال پرداخت بین دو طرف درحالی است که چندین تراکنش قابل انجام هستند و تنها مانده نهایی بر بلاک چین ثبت می‌شود و سپس کانال پرداخت بسته خواهد شد.

  • مبادله اتمی (Litecoin Atomic Swap): مبادلات اتمی اجازه می‌دهند که ارزهای دیجیتال متفاوت به‌صورت نظیربه‌نظیر از طریق یک سرویس متمرکز مثل یک صرافی با هم مبادله شوند. این فرایند از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد.

  • میمبل ویمبل (Mimblewimble): این فناوری در سال ۲۰۲۲ ارائه شد و با اینکه بسیار پیچیده است، باعث می‌شود آدرس کیف پول دیجیتال تنها توسط طرفین درگیر در تراکنش قابل رویت باشد. در نتیجه استفاده از این تکنیک تنها کل مبلغ تراکنش‌شده قابل رویت است که به‌صورت یک تراکنش منفرد دیده می‌شود. این روش از فناوری Dandelion نیز استفاده می‌کند که آدرس IP داده را نیز مخفی می‌کند.

  • آنیلیت (Onilite): این فناوری در سپتامبر ۲۰۲۱ عرضه شد که قابلیت‌های متعددی را عرضه می‌کند. با آن می‌توان توکن‌هایی ساخت که دارایی‌های خاص یا ارزهای دیجیتالی را نمایندگی کرده که قابل تراکنش با کمک بلاک چین لایت کوین هستند. همچنین امکان تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) مبتنی بر بلاک چین و منتشر کردن NFTها از دیگر قابلیت‌های آن هستند.

 آیا لایت کوین ارز آینده‌داری است؟

آیا لایت کوین ارز آینده‌داری است؟

لایت کوین از زمان عرضه خود به دنیای ارزهای دیجیتال همواره در فهرست ۱۵ رمز ارز برتر از لحاظ سهم بازار قرار داشته است و درحال‌حاضر، سهم بازار ۵ میلیارد دلاری دارد. چارلی لی و بنیاد لایت کوین همواره درحال توسعهٔ آن و بررسی ویژگی‌های جدید برای آن هستند. هدف آن‌ها تقویت کاربرد لایت کوین و تبدیل کردن آن به یک ارز دیجیتال محوری برای هر تراکنش با پرداخت‌های کم‌هزینه است.


لایت کوین از ابتدای عرضهٔ خود در سال ۲۰۱۱ همواره رشد و افزایش استفاده توسط تاجران و سرمایه‌گذاران را تجربه کرده؛ بااین‌حال، به‌خاطر ماهیت متلاطم ارزهای دیجیتال نمی‌توان عملکرد گذشته را مبنای محکمی برای تصمیم‌گیری در مورد آینده و سرمایه‌گذاری مطمئن دانست. فناوری به کار رفته در لایت کوین نویدبخش آینده‌ای امیدبخش است؛ ولی مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای یکی از اصول مهم کاربردی قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری است.


در همین راستا، صرافی اکسبیتو به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بنیان، امکان خرید لایت کوین را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است. ثبت‌نام در اکسبیتو در عرض چند دقیقه صورت می‌گیرد و خرید لایت کوین نیز در این صرافی با سرعت بالایی انجام می‌شود.


سخن پایانی لایت کوین

سخن پایانی


لایت کوین یک ارز دیجیتال جذاب به حساب می‌آید؛ ولی مسیر پیشرفت خاصی را رسما اعلام نکرده است. بااین‌حال، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا محسوب می‌شود و با قابلیت‌های خود توانسته جای خود را به خوبی در بازار باز کند. کارایی آن به‌حدی است که فعالان دنیای ارزهای دیجیتال داشتن بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را از اصول نانوشتهٔ جامعهٔ کاربران ارزهای دیجیتال می‌دانند.