همراه با توسعه فناوری بلاک‌ چین این ایده در بین عموم رایج شد که اگر از طلا یک دارایی دیجیتالی ساخته شود، جذاب خواهد بود. در همین راستا، پکسوس (Paxos) یکی از اولین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که به دیجیتالی کردن طلا در بلاک‌ چین پرداخت. موفقیت این شرکت در این مسیر بسیار بالا بوده و توانسته است جای خود را به‌خوبی در این گوشهٔ خاص بازار باز کند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه این شرکت چنین کاری را انجام داد و توکن پکس گلد (PAXG) آن چه قابلیت‌هایی به‌عنوان یک دارایی بلاک‌ چینی دارد.


رمز ارز پکس گلد (PAXG) چیست؟

رمز ارز پکس گلد (PAXG) چیست؟

پکس گلد (PAXG) که پکسوس گلد (Paxos Gold) نیز خوانده می‌شود یک توکن با استاندارد ERC-20 در بلاک چین اتریوم است. شرکت پکسوس با استفاده از آن تلاش دارد مشکلات طلای فیزیکی و بازارهای سنتی طلا را حل کند؛ زیرا در بازارهای سنتی سرمایه‌گذاران به محصول طلای باکیفیتی که بتوان به‌سادگی آن را خرید و فروش کرد، نقل‌وانتقال داد یا ذخیره و مبادله کرد، دسترسی ندارند. در بازارهای سنتی بلافاصله پس از خرید طلا ریسک‌های بسیاری از قبیل اندازه و وزن محموله طلا، هزینه‌های حفاظت از آن، مشکل تقسیم کردن آن به قطعات کوچک‌تر، و حمل‌و‌نقل خطرناک آن بروز می‌کنند.


یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط فعالان بازار شامل معامله در بازارهای آتی طلای تخصیص‌نشده، CFDها یا ETFها است. بااین‌حال، این‌ها فقط مشتقات هستند و هیچ‌گونه پشتوانه طلای فیزیکی ندارند. هیچ‌یک از آن‌ها مشتمل بر مالکیت واقعی طلا نیست. در واقع این چیزی بیش از حدس و گمان در مورد تغییر قیمت طلا و البته بدون هیچ طلای فیزیکی پشتیبان نخواهد بود. در این حالت معامله آسان می‌شود، ولی خزانه‌ای برای حفظ ارزش وجود ندارد.


در عوض، پکس گلد کاملا تحت قوانین و مقررات دپارتمان خدمات مالی نیویورک (NYSDFS) فعالیت می‌کند. در پشتوانه پکس گلد طلای تخصیص‌نشده وجود ندارد، بلکه کاملا با طلای فیزیکی به نسبت تقریبا ۳۱ گرم از شمش طلای استاندارد برای هر توکن PAXG وثیقه‌گذاری شده است. بدین ترتیب به‌سادگی می‌توان توکن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرد، بدون اینکه نیاز به کارهای ضروری برای طلای فیزیکی مثل حمل‌ونقل، تحویل و مبادله باشد.


بدین ترتیب PAXG نه‌تنها می‌تواند واسطی آسان برای خرید و سرمایه‌گذاری بر طلای فیزیکی باشد، بلکه قابلیت وثیقه شدن برای وام‌های ارز دیجیتال را دارد و بدون نیاز به کاغذبازی‌های مرسوم یا کنترل اعتباری و اثبات درآمد می‌توان از این نوع وام‌ها استفاده کرد.


چه کسی فناوری پکس گلد را راه‌اندازی کرده‌ است؟

چه کسی فناوری پکس گلد را راه‌اندازی کرده‌ است؟

بنیان‌گذاران توکن پکس گلد چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) و ریچ تئو (Rich Teo) هستند. شرکت پکسوس (Paxos) در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد و هدف آن بازسازی زیرساخت تأمین مالی به روشی غیرمتمرکز بود. آن‌ها در پایگاه اینترنتی خود اعلام کردند که تلاش می‌کنند تا جابه‌جا کردن هرگونه دارایی را به هر جایی به‌طور لحظه‌ای و در نتیجه با دسترسی غیرمتمرکز به یک اقتصاد جدید جهانی بدون مزاحمت عملی سازند. آن‌ها عملا این کار را با دیجیتالی کردن دارایی‌هایی مثل طلا انجام دادند.


آن‌ها مدت کوتاهی پس از تأسیس شرکت صرافی ارز دیجیتال itBit را فعال کردند و در مدت کوتاهی یک جایزه مالی با هدف کاربری مشخص از دپارتمان ایالتی خدمات مالی نیویورک به دست آوردند و به‌خاطر آن به اولین شرکتی تبدیل شدند که مجوز ارائه محصولات و خدمات ارز دیجیتال را دریافت کرد. بلافاصله بعد از آن نیز به احراز شرایط قانونی پرداختند تا بتوانند از استیبل کوین به طلای دیجیتال حرکت کنند.


استاندارد پکسوس که یک استیبل کوین کاملا وثیقه‌گذاری‌شده با دلار آمریکا است، در سپتامبر ۲۰۱۸ اجرایی شد و یک سال بعد در سپتامبر ۲۰۱۹ پکسوس گلد به اجرا درآمد. قیمت پکس گلد تابع قیمت طلای فیزیکی بوده که در نوسان است. در نتیجه بهترین قیمت تاریخی PAXG در می ۲۰۲۱ به ارزش بیش از ۲۱۵۵ دلار رسید و درحال‌حاضر (مارس 2024)، حدود ۲۱۵۰ دلار ارزش دارد.


 شبکه پکس گلد چطور کار می‌کند؟

شبکه پکس گلد چطور کار می‌کند؟

شرکت پکسوس با کمک فناوری بلاک‌ چین به بهبود توزیع، ذخیره‌سازی و مالکیت طلا می‌پردازد؛ زیرا توکن PAGX یک دارایی بلاک‌ چینی بوده که غیرمتمرکز، تغییرناپذیر و به‌شدت مقاوم در برابر حملات مخرب یا سرقت است. پکس گلد معادل طلا به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که مشکلات ذخیره‌سازی، انتقال و خطر سرقت را از میان برمی‌دارد.


ثبت کردن طلا با پشتوانه توکن باعث می‌شود دارنده توکن مالکیت طلا پیدا کند و می‌توان در پایگاه اینترنتی شرکت پکسوس با وارد کردن آدرس اتریوم مربوطه اطلاعاتی از قبیل شماره سریال، وزن و خلوص شمش طلای اختصاص‌یافته به توکن را مشاهده کرد. تنها کاربرانی که کیف پول خصوصی بر زنجیره PAXG داشته باشند می‌توانند از ابزار مشاهده جزئیات استفاده کنند و این قابلیت برای کسانی که از کیف‌های پول صرافی استفاده می‌کنند وجود ندارد.


پکس گلد حد نهایی تعداد توکن ندارد و صادر شدن توکن‌های جدید بر اساس تقاضای بازار صورت می‌گیرد. وقتی یک توکن برگردانده شود، بلافاصله سوزانده خواهد شد. درحال‌حاضر، توکن‌های درحال گردش PAXG بیش از ۱۸۹ هزار عدد هستند.


 شبکه پکس گلد چطور کار می‌کند؟

نگهداری از طلا در پکس گلد هزینه‌ای ندارد و تنها تراکنش‌ها دارای هزینه خواهند بود:


  • ۰.۰۳ تا ۱ درصد برای ایجاد و تخریب توکن (بسته به حجم)

  • ۰.۰۲ درصد و مقداری ETH برای جابه‌جا کردن PAXG

امنیت در پکس گلد بالا است و همه تراکنش‌ها از قوانین قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم تبعیت می‌کنند. علاوه‌بر این:


  • ذخیره جداگانه وجوه مشتریان تضمین‌کننده حفاظت در صورت ورشکستگی است.

  • پکس گلد و پکسوس تحت قوانین قضایی NYDFS فعالیت می‌کنند.

  • حسابرسی‌های ماهیانه توسط یک شرکت خارجی برای اطمینان از برابری ذخایر طلا با توکن‌های موجود PAXG انجام می‌شوند.

  • توسعه‌دهندگان حسابرسی‌های منظمی توسط قراردادهای هوشمند برای تشخیص و حذف خطاها و آسیب‌پذیری‌ها انجام می‌دهند.

  • پکسوس از ابزارهای تحلیلی خارجی برای نظارت بر هر تراکنش PAXG و جلوگیری از کلاه‌برداری و پول‌شویی استفاده می‌کند.

 چه چیزی پکس گلد را منحصربه‌فرد می‌کند؟

چه چیزی پکس گلد را منحصربه‌فرد می‌کند؟

با کمک پکس گلد و در شرایط رشد تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) موقعیتی پدید آمده که با طلای فیزیکی ممکن نبود و آن گرفتن سود است؛ ولی حالا با پکس گلد می‌توان به سود از مالکیت طلا دست پیدا کرد. درحال‌حاضر، چند پلتفرم DeFi وجود دارند که به PAXG سود می‌دهند. Nexo اولین موسسه مالی قانونی وام‌دهی دارایی‌های دیجیتالی بود که در ابتدای انتشار پکس گلد معادل ۵ میلیون دلار PAXG خرید و از آن زمان خدمات وام‌دهی و پرداخت سود به PAXG سپرده‌گذاری‌شده ارائه می‌کند. از اکتبر ۲۰۲۳ کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری PAXG در Nexo تا ۷ درصد سود سالانه به دست آورند. همچنین این امکان وجود دارد که از این توکن برای وثیقه‌گذاری در یک خط اعتباری استفاده شود.


امکان جالب دیگر را Crypto.com عرضه کرده که علاوه‌بر سود سالانه ۶.۵ درصد به PAXG سپرده‌گذاری‌شده، یک کارت بدهی عرضه می‌کند که به‌طور خودکار با معادل دلاری PAXG تحت مالکیت دارنده شارژ می‌شود؛ یعنی ساده‌ترین راه برای خرج کردن طلا با کمترین دردسر.


نداشتن هزینه برای نگهداری طلا و امکان معاملات فوری طلا نیز از قابلیت‌های منحصربه‌فرد پکس گلد است. از سویی، سطح شفافیت مالی که پکس گلد ارائه می‌کند واقعا بی‌نظیر است و امکان خرید طلا با حداقل ۲۰ دلار از مزایایی بوده که در بازارهای سنتی پیدا نمی‌شود. پایین بودن هزینه‌های پکس گلد در مقایسه با خدمات مالی طلای سنتی نیز به ارزش آن می‌افزاید.


 چه چیزی پکس گلد را منحصربه‌فرد می‌کند؟

این قابلیت‌ها باعث شدند پکسوس بتواند در سال ۲۰۲۴ در راستای توسعه‌های راهبردی خود مجوز فعالیت در سنگاپور برای ارائه خدمات پرداخت دیجیتالی توکن را دریافت کند. بنا به این مجوز پکسوس اولین پلتفرم زیرساختی بلاک چین آمریکایی است که فعالیت‌های خود را در مراکز مالی کلیدی آمریکا و سنگاپور تضمین می‌کند.


پکسوس به اعتماد کاربران توجه ویژه‌ای دارد. برای اطمینان از ایمنی وجوه کاربران در میان نوسانات و بی‌اعتمادی فزاینده در صنعت ارز دیجیتال، در 13 دسامبر ۲۰۲۴، بخش‌های عملیات و خزانه‌داری Paxos بیش از 3 میلیارد دلار بازخرید استیبل کوین مشتری را پردازش کردند.


Paxos همچنین در راه‌اندازی Crypto SourceTM مشارکت خواهد کرد. این اولین راه‌حل فناوری در نوع خود است که به موسسات مالی امکان می‌دهد تا قابلیت‌ها و خدمات تجارت امن ارز دیجیتال را به مشتریان خود ارائه کنند.


مشارکت پکسوس با مستر کارت نیز باعث خواهد شد تا اثبات هویت، امنیت مجازی و خدمات مشاوره‌ای به مجموعه قابلیت‌های پکس گلد اضافه شوند.


سخن پایانی پکس گلد چگونه کار می‌کند

سخن پایانی


پکس گلد (PAXG) توانسته به‌عنوان یک توکن استاندارد ERC-20 که در بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند، خدمت متفاوتی ارائه دهد و جایگزین مناسبی برای خرید و فروش و معاملات مبتنی بر طلای فیزیکی باشد. این توکن با پشتوانه طلای فیزیکی وثیقه‌گذاری‌شده و ابزار مطمئنی برای معاملات طلا است و دردسرهایی از قبیل حمل‌و‌نقل، تحویل دادن و مبادله کردن طلای فیزیکی با روش‌های سنتی را ندارد. از مزایای متمایزکنندهٔ آن پرداخت سود به سپرده‌های طلا و عدم وجود کارمزد برای نگهداری این فلز گرانبها است. شبکه پکس گلد همچنان درحال گسترش بوده و همکاری این مجموعه با مستر کارت توانسته درهای بسیاری را به‌روی بازارهای مالی برای آن بگشاید. رعایت خوب ملاحظات امنیتی و توجه ویژه به کاربردهای مختلف با کمک قراردادهای هوشمند آینده روشنی را برای PAXG به نمایش می‌گذارند و قطعا در آینده دربارهٔ این رمز ارز خبرهای بیشتری خواهیم شنید.