ریپل یک شبکه غیرمتمرکز و همتابه‌همتا است که سرویس‌های پرداخت دیجیتال را برای مؤسسات مالی در سراسر دنیا فراهم می‌کند. اگر تابه‌حال تجربه انتقال پول را از طریق سیستم‌های بانکی داشته باشید، می‌دانید که این حواله‌ها هزینه زیادی دارند. علاوه‌بر آن، پول شما ممکن است چند روز و گاهی چند هفته در راه مقصد باشد. پلتفرم ریپل (Ripple) برای این مشکل راه‌حل‌های زیادی اندیشیده است.


این شبکه، انتقال بدون دردسر پول دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کند، خواه شما بخواهید وجوه رایج مانند دلار را جا‌به‌‌جا کرده و یا ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را ارسال کنید. علاوه‌بر این با استفاده از توکن بومی آن، امکان نقل‌وانتقال دارایی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر نیز وجود دارد. در این مقاله شما را با شبکه ریپل و طرز کار آن بیشتر آشنا می‌کنیم و در مورد ویژگی‌های آن اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد.


رمز ارز ریپل (XRP) چیست؟

رمز ارز ریپل (XRP) چیست؟

برخلاف بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، ریپل ساختاری متفاوت دارد. هدف ریپل جایگزینی ارزهای سنتی نیست، بلکه به‌دنبال بهبود سیستم پرداخت‌های بین‌المللی در مؤسسات مالی است. تراکنش‌های سنتی می‌توانند کند و پرهزینه باشند. ریپل از توکن بومی خود، XRP، برای تسهیل تراکنش‌های بین بانک‌ها و سایر مؤسسات استفاده می‌کند. این تراکنش‌ها در مقایسه با روش‌های سنتی، بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر هستند. ریپل برای تأیید تراکنش‌ها به شبکه‌ای غیرمتمرکز از ماینرها متکی نیست. در عوض، از شبکه‌ای از سرورهای قابل اعتماد استفاده می‌کند که توسط مؤسساتِ مالیِ تأییدشده مدیریت می‌شوند. این امر تراکنش‌ها را سریع‌تر می‌کند، اما شبهاتی را درباره غیرمتمرکز بودن ریپل که یک اصل اساسی در بسیاری از ارزهای دیجیتال است، مطرح می‌کند؛ چراکه در این صورت، قدرت در دستان افراد و موسسات مشخصی برای تایید تراکنش‌ها و اجرای شبکه است. این فرایند، غیرمتمرکز بودن بلاک چین ریپل را زیر سوال می‌برد و از ارزش آن به‌عنوان یک ارز دیجیتال می‌کاهد.


رمز ارز ریپل (XRP) چیست؟

تمام توکن‌های XRP در ابتدا توسط شرکت ریپل لبز ایجاد شده‌اند. این موضوع با اکثر ارزهای دیجیتال که در آن سکه‌های جدید از طریق استخراج یا استیکینگ تولید می‌شوند، متفاوت است. ارزش توکن XRP به کاربرد آن در شبکه ریپل مرتبط خواهد بود. اگر استفاده از این شبکه برای نقل‌وانتقال دارایی افزایش یابد، تقاضا برای XRP هم می‌تواند افزایش یابد و به‌طور بالقوه ارزش آن را بالا ببرد. موسسات مالی، بانک‌ها و سرویس‌دهندگان پرداختی، کاربران اصلی ریپل هستند. برخی از موسسات از ریپل برای تراکنش‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و ریپل به‌طور مداوم درحال یافتن شرکای جدید است.


به‌طور کلی ریپل را می‌توان به‌عنوان پلی بین ارزهای مختلف تصور کرد. توکن XRP مانند عوارضی است که برای عبور سریع و ارزان از این پل می‌پردازید. این موضوع ریپل را برای مؤسسات جذاب می‌کند، اما لزوماً جایگزینی برای پول نقد در جیب شما نیست.


بنیان‌گذار ریپل کیست؟

بنیان‌گذار ریپل کیست؟

طبق اطلاعات مندرج در سایت ریپل درباره تاریخچه و بنیانگذاران این ارز دیجیتال، ریپل کار خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. سه مهندس به نام‌های دیوید شوارتز (David Schwartz)، جد مک‌کالب ( Jed McCaleb) و آرتور بریتو (Arthur Britto) شروع به توسعه بلاک چین ریپل کردند و به‌دنبال ایجاد نسخه‌ای بهتر از بیت کوین بودند. آن‌ها می‌خواستند بر محدودیت‌های بیت کوین غلبه کنند و یک دارایی تازه بسازند که کارایی بهتری داشته باشد و به‌طور خاص برای پرداخت به کار رود.


این گروه سه‌نفره به کار خود برای ساختن یک دفترکل توزیع‌شده که بر محدودیت‌های اساسی بیت‌ کوین غلبه کند، ادامه دادند و در ابتدا نام این کد را ریپل گذاشتند. این دفترکل شامل یک دارایی دیجیتال بود که در اصل قرار بود «ریپل» (XRP) نامیده شود تا از همان قرارداد نام‌گذاری بیت‌کوین (BTC) پیروی کند. در آن زمان، نام ریپل نشان‌دهنده‌ یک پروژه‌ متن‌باز، دفترکل اجماع منحصربه‌فرد (دفترکل اجماع ریپل)، پروتکل تراکنش (پروتکل تراکنش ریپل یا RTXP)، شبکه (شبکه‌ ریپل) و دارایی دیجیتال بود.


بنیان‌گذار ریپل کیست؟

بلاک چین ریپل برای اولین‌بار در ژوئن سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. اندکی پس از آن، کریس لارسن به آن‌ها پیوست. این گروه در سپتامبر ۲۰۱۲ شرکت نیو کوین (NewCoin) را تأسیس کردند که به‌سرعت به اوپن کوین (OpenCoin) تغییر نام داد و اکنون ریپل نامیده می‌شود.\


در سال ۲۰۲۰ بنیاد ریپل تاسیس شد. این بنیاد یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی با مأموریت تسریع توسعه و پذیرش بلاک چین ریپل است و توانسته کمک‌های مالی زیادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دریافت کند. بنیاد ریپل از این کمک‌ها برای تأمین مالی توسعه‌دهندگان و سایر اعضای جامعه‌ی جهانی بلاک‌ چین که بر روی دفترکل ریپل فعالیت می‌کنند، استفاده خواهد کرد.


شبکه ریپل (Ripple) چگونه کار می‌کند؟

شبکه ریپل (Ripple) چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر اکوسیستم شبکه و ارز دیجیتال ریپل، بهتر است ابتدا آن‌ها را از هم تفکیک کنیم. همانطور که می‌دانید XRP، توکن بومی و ارز دیجیتال واقعی این اکوسیستم است. این ارز دیجیتال بر بستر دفترکل یا بلاک‌ چین ریپل صادر شده و منتقل می‌شود. این بلاک‌ چین تفاوت‌های زیادی با بلاک چینی مانند بیت کوین دارد. شبکه ریپل از یک الگوریتم اجماع استفاده کرده که هر چند ثانیه، اجماع در مورد دفتر کل را با نودهای متصل بررسی می‌کند. این الگوریتم، الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) نامیده می‌شود.


سیستم ریپل بر اساس ایده‌ای قدیمی به نام سیستم حواله بنا شده است که به‌شدت به اعتماد بین طرفین مختلف متکی است. در سیستم بانکداری سنتی حواله‌ها به شکل زیر ارسال می‌شوند:


«به‌عنوان مثال آقای ایکس که در ایران زندگی می‌کند، می‌خواهد ۱۰۰۰ دلار را برای آقای زد در آلمان ارسال کند. آقای ایکس به یک بانک ایرانی می‌رود و به بانک دستور می‌دهد تا مبلغ مذکور را به بانک آلمانی منتقل کند. بانک ایرانی با انجام دستورالعمل‌ها، این درخواست را به بانک آلمانی می‌فرستد و آقای زد می‌تواند هزار دلار را برداشت کند. در این میان پولی جابه‌جا نشده و بانک ایرانی هنوز به بانک آلمانی بدهکار است. این بدهکاری در تراکنش‌های بعدی تسویه خواهد شد.»


در اکوسیستم ریپل، به‌جای بانک‌ها، دروازه‌هایی وجود دارند که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و با یکدیگر معامله می‌کنند. این دروازه‌ها مانند بانک‌هایی هستند که از طریق دفترکل ریپل تراکنش انجام می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این سیستم این است که زمانی که دو طرف به هم اعتماد ندارند، می‌توان از طریق طرف‌های دیگر، زنجیره‌ای از اعتماد ایجاد کرد. به‌این‌ترتیب، همیشه مسیری وجود خواهد داشت که از طریق آن اعتماد برقرار شود.


درست مانند هر بلاک چین دیگری، در بلاک چین ریپل نیز موارد مختلفی ذخیره می‌شود. اولین مورد، شاخص دفتر کل (Ledger index) است. این یک شناسه است که به‌صورت افزایشی شماره‌گذاری می‌شود. شناسه بعدی، هش دفترکل (ledger hash) است. هش دفترکل شامل یک برچسب زمانی (timestamp)، تراکنش‌های جدید، داده‌های وضعیت (حساب‌ها و موجودی‌ها)، یک هش از این داده‌های وضعیت و یک هش از داده‌های تراکنش است.


شبکه ریپل (Ripple) چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین ریپل از سرورها و برنامه‌های کاربردی بسیاری تشکیل شده است از قبیل کیف پول‌ها، سرورهای مالی و سایر پلتفرم‌هایی که کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را از طریق آن‌ها ارسال و دریافت کنند. هنگامی که یک سرور تراکنشی را دریافت می‌کند، آن را با بقیه شبکه به اشتراک می‌گذارد. در دنیای ایده‌آل، همه سرورها تمام تراکنش‌هایی را که باید برای نسخه بعدی بلاک چین در نظر گرفته شوند، دریافت می‌کنند؛ اما ازآنجایی‌که این امر اغلب غیرممکن است، این سرورها حداقل تراکنش‌های خود را با سرورهایی که به آنها اعتماد دارند، منتقل می‌کنند.


هر سرور مجموعه‌ای از سرورهای مورد اعتماد خود را دارد. می‌توان آنها را به‌عنوان زیرشبکه‌هایی در شبکه کلی بلاک چین ریپل در نظر گرفت. با اجماع آن‌ها در نهایت، همه سرورهای بلاک چین ریپل در مورد اینکه کدام تراکنش‌ها را در نسخه بعدی دفترکل قرار دهند، توافق خواهند کرد.


چگونه از ریپل کسب درآمد کنیم؟

چگونه از ریپل کسب درآمد کنیم؟

ارز دیجیتال ریپل برای تسهیل پرداخت‌ها در سراسر دنیا به وجود آمده است. از طرف دیگر سعی دارد تا با ایجاد مشوق‌هایی، استفاده از توکن‌ خود را در میان کاربران افزایش دهد. کاربران و سرمایه‌گذاران از طرق مختلف می‌توانند از ریپل درآمد کسب کنند که عبارت‌اند از:


1_ هولد کردن توکن XRP: این روش شامل خرید توکن XRP و نگه داشتن آن برای بلندمدت است. باید به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان بوده و هیچ تضمینی برای سود وجود ندارد. بااین‌وجود، با توجه به اینکه ریپل تکنولوژی نوآورانه‌ای در زیرساخت خود دارد، درصورتی‌که مسائل حقوقی خود را حل‌وفصل کند، احتمالا رشد خوبی خواهد داشت.


2_ استیک کردن XRP: برخلاف برخی دیگر از ارزهای دیجیتال که از اثبات کار برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، ریپل به سیستم متفاوتی متکی است. با استیک کردن XRP خود، می‌توانید به امنیت شبکه کمک کنید و پاداش‌ بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که استیک کردن XRP در همه صرافی‌های ارز دیجیتال امکان‌پذیر نیست.


3_ معامله و ترید XRP: این استراتژی می‌تواند پرخطر باشد، زیرا به دانش و تجربه قابل توجهی در مورد بازار ارزهای دیجیتال نیاز دارد.


4_ تولید محتوا و پرداخت‌های خرد: برخی پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا از توکن XRP برای پرداخت یا پاداش به تولیدکنندگان محتوا استفاده کنند.


سخن پایانی

سخن پایانی


بلاک چین ریپل روشی منحصربه‌فرد برای پردازش و ذخیره تراکنش‌ها دارد؛ به همین دلیل، مبادلات مالی که از طریق شبکه ریپل انجام می‌شوند، هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر هستند. علاوه‌بر این موارد، مصرف انرژی مکانیزم اجماع ریپل بسیار پایین است و تنها کسری از انرژی را که شبکه‌های اثبات کار سنتی مانند بیت کوین استفاده می‌کنند، مصرف می‌کند. مهم‌ترین مشکل ریپل درحال‌حاضر قانون‌گذاری است. اگر این شرکت بتواند به‌خوبی از پس دادگاه و موانع قانون‌گذاری بربیاید، تکنولوژی ریپل توسط موسسات مالی بیشتری پذیرش می‌شود و نقشی تعیین‌کننده در دنیای مالی بازی خواهد کرد.