شیبا اینو در سال ۲۰۲۰ و توسط شخصی ناشناس با نام مستعار «ریوشی» به وجود آمد. این توکن با الهام از دوج کوین و با نماد سگ شیبا اینو طراحی شده و به‌عنوان یک میم کوین شناخته می‌شود. میم کوین‌ها از اوایل ورود کریپتوکارنسی به بازار، جای خود را در میان ارزهای دیجیتال باز کرده‌اند و طرفداران زیادی دارند. شیبا اینو هم مانند دوج کوین، در ابتدا به‌عنوان یک شوخی و سرگرمی ایجاد شد، اما با استقبال طرفداران، اهداف تازه‌ای برای خود پیدا کرد. این محبوبیت به‌دلیل عوامل مختلفی از جمله جامعه فعال آن، حمایت افراد مشهور مانند ایلان ماسک و افزایش علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال به وجود آمد.


در‌حال‌حاضر، شیبا اینو یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. این توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف قابل خرید و فروش بوده و از آن می‌توان برای پرداخت، ذخیره ارزش و استیکینگ استفاده کرد. در این مقاله شما را با طرز کار این میم کوین محبوب آشنا می‌کنیم و موارد استفاده از آن را با هم بررسی خواهیم کرد.


ارز دیجیتال شیبا (SHIB) چیست؟

ارز دیجیتال شیبا (SHIB) چیست؟

محبوبیت و رشد میم‌کوین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال هیچ‌وقت متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. میم کوین‌ها با الهام گرفتن از حیوانات، شخصیت‌های کارتونی، میم‌ها و… به وجود می‌آیند و جامعه بزرگی از طرفداران را دور خود جمع می‌کنند. این جامعه بزرگ، مهم‌ترین دلیل موفقیت و رشد آن‌هاست.


میم کوین شیبا اینو (Shiba Inu) از یک نژاد سگ ژاپنی زیبا الهام گرفته است. این نژاد به‌عنوان نماد میم کوین دوج‌ کوین نیز استفاده می‌شود.


اکوسیستم شیبا اینو بر اساس وایت پیپر (WhitePaper) آن ساخته شده و توسعه پیدا می‌کند. وایت پیپر‌ها کاربرد، توکنومیک و مسائل فنی یک پروژه ارز دیجیتال را توضیح می‌دهند. وایت‌پیپر شیبا اینو با نام ووف پیپر (Woofpaper) شناخته می‌شود و نسخه طنزآمیزی از یک وایت پیپر ارزهای دیجیتال است. توکن بومی شیبا اینو (SHIB)، یک توکن با استاندارد ERC-20 و مبتنی بر شبکه اتریوم محسوب می‌شود. سازندگان شیبا اینو، شبکه اتریوم را به‌دلیل استحکام، امنیت، شهرت و غیرمتمرکز بودن بالای آن انتخاب کرده‌اند.


محبوبیت و موفقیت میم کوین شیبا اینو عمدتاً به‌لطف جامعه بزرگ طرفداران ارز دیجیتال و حامیان آن، که به‌اصطلاح ارتش شیب نامیده می‌شود، حاصل شده است. برای مثال، حساب رسمی توییتر این ارز دیجیتال بیش از ۲.۲ میلیون دنبال‌کننده دارد که از سایر ارزهای دیجیتال مانند سولانا (۱ میلیون دنبال‌کننده)، کاردانو (۱.۱ میلیون دنبال‌کننده) و حتی اتریوم (۱.۹ میلیون دنبال‌کننده) بیشتر است.


برای مدت‌ها، توکن شیبا اینو عمدتاً به‌عنوان یک میم کوین پرنوسان برای پامپ و دامپ شناخته می‌شد. بااین‌حال، وب‌سایت این پروژه ایده‌های تازه‌ای را برای آینده آن به اشتراک گذاشته که توسط جامعه فعالان شیبا اینو تایید شده‌اند و قرار است به واقعیت بپیوندند.


چه کسی شیبا را خلق کرد؟

چه کسی شیبا را خلق کرد؟

شیبا اینو در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ توسط فردی ناشناس با نام مستعار ریوشی (Ryoshi) ساخته شد. جزئیات کمی در مورد سازنده شیبا اینو در دسترس است و تنها حساب‌های توییتر و مدیوم او شناخته‌شده هستند. ریوشی در پستی در شبکه اجتماعی مدیوم در سال ۲۰۲۱ خود را این‌گونه معرفی می‌کند:


⚠️من هیچکس نیستم. من مهم نیستم. تلاش‌ها برای افشای هویت من، حتی در صورت موفقیت، فایده‌ای ندارد. من فقط یک فرد عادی هستم که تایپ می‌کنم و هرکسی می‌تواند جای من باشد. من ریوشی هستم.


بااین‌حال، این موضوع مانع از حدس و گمان مردم در مورد هویت واقعی ریوشی نشده است. به‌عنوان مثال، کاربری در شبکه اجتماعی ردیت در مورد یک عکس حرف زده که ریوشی منتشر کرده و در این عکس، ویتالیک بوترین در ژاپن و به‌همراه کارل فلورش، متخصص توسعه سیستم‌های بلاک‌ چینی حضور دارند. جامعه ردیت بر این باور است که اگر این موضوع صحت داشته باشد و با توجه به اینکه 50 درصد از کل عرضه میم کوین شیبا اینو به ویتالیک بوترین داده شده، تیم اتریوم در پروژه شیبا اینو مشارکت داشته‌اند.


طبق وایت‌پیپر این ارز دیجیتال، شیبا اینو برای پاسخ به یک سوال ساده توسعه یافته است:


اگر یک پروژه ارز دیجیتال به‌طور کامل توسط جامعه اداره شود، چه اتفاقی می‌افتد؟



چه کسی شیبا را خلق کرد؟

ریوشی، بنیانگذار این پروژه، شیبا اینو را «آزمایشی برای ایجاد یک جامعه غیرمتمرکز و خودجوش» تعریف می‌کند. به‌گفته ریوشی، غیرمتمرکزسازی تاثیرات بیشتری نسبت به تمرکز قدرت در یک جمع خواهد داشت. اصول بنیادین شیبا اینو که مورد قبول ارتش بزرگ آن قرار گرفته‌اند، عبارتند از:


  • این پروژه از صفر و با روحیه ایجاد یک ارز دیجیتال از هیچ شروع شده است.

  • هیچ تیم توسعه‌‌دهنده‌ای پشت شیبا اینو نیست و جامعه، آن را به پیش خواهد برد.

  • طرفداران این ارز دیجیتال علاقه زیادی به سگ‌های شیبا اینو دارند.

شیبا اینو در بازه زمانی یک‌ساله، از ماه آگوست سال ۲۰۲۰ (زمان خلق این ارز دیجیتال) تا اکتبر سال ۲۰۲۱، از پایین‌ترین حد خود یعنی ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۶ دلار به بالاترین حد تاریخی یعنی ۰.۰۰۰۰۸۶۱۶ دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش باورنکردنی ۱۵۰ میلیون درصدی است.


شیبا اینو به چه صورت کار می‌کند؟

شیبا اینو به چه صورت کار می‌کند؟

شیبا اینو یک ارز دیجیتال جامعه‌محور است که بر بستر بلاک‌ چین اتریوم قرار دارد و از قدرت محاسباتی گسترده شبکه اتریوم برای تایید تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌کند. توکن شیبا اینو یک توکن با استاندارد ERC-20 است. این استاندارد مجموعه قوانینی را تعریف می‌کند که نحوه تعامل توکن‌ها با شبکه اتریوم را مشخص می‌سازند؛ همچنین به آن‌ها امکان می‌دهند تا با دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم سازگار باشند.


برخلاف ارزهای دیجیتالی که توسط یک نهاد واحد کنترل می‌شوند، شیبا اینو یک پروژه غیرمتمرکز است؛ یعنی اینکه هیچ شخص یا گروه خاصی بر شبکه کنترل ندارد و تصمیمات کلیدی توسط جامعه دارندگان توکن SHIB گرفته می‌شوند. حامیان این پروژه نقش مهمی در موفقیت آن ایفا می‌کنند. این افراد از طریق انجمن‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و رویدادها با هم ارتباط برقرار کرده و پروژه را جلو می‌برند.


درحالی‌که ارز دیجیتال شیبا اینو در ابتدا به‌عنوان یک میم کوین ایجاد شد، توسعه‌دهندگان آن درحال تلاش برای ایجاد یک اکوسیستم گسترده‌تر برای آن هستند. برخی از موارد استفاده توکن SHIB عبارتند از:


  • پرداخت‌ها: برخی از کسب‌و‌کارها شروع به پذیرش میم کوین شیبا اینو به‌عنوان روشی برای پرداخت‌های خود کرده‌اند.

  • مبادله: توکن شیبا را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتال با سایر رمز ارزها مبادله یا سواپ کرد.

  • حاکمیت: در آینده، دارندگان توکن SHIB ممکن است بتوانند از توکن‌های خود برای رای دادن در مورد تصمیمات کلیدی مربوط به شبکه استفاده کنند.

چند سکه شیبا اینو وجود دارد؟

چند سکه شیبا اینو وجود دارد؟

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اکوسیستم شیبا اینو، عرضه کل توکن‌های آن است. در زمان آغاز به کار پروژه، تعداد خیره‌کننده‌ای معادل یک کوادریلیون (۱ به‌همراه ۱۵ صفر) توکن شیبا (SHIB) ضرب شد که بالاترین تعداد کوین ایجادشده در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.


پس از راه‌اندازی، ۵۰ درصد از کل عرضه شیبا اینو در صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ قفل شد. دلیل این کار، فراهم کردن نقدینگی برای معاملات شیبا در این صرافی بود. صرافی یونی‌سواپ، با استفاده از مکانیزم بازارساز خودکار فعالیت می‌کند؛ یعنی تمام معاملات غیرمتمرکز هستند و قراردادهای هوشمند آن‌ها را انجام می‌دهند.


ریوشی، خالق شیبا اینو، نیم دیگر از کل عرضه شیبا اینو را به کیف پول ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، انتقال داد. به نظر می‌رسد هدف او از این کار، قفل کردن دائمی این توکن‌ها توسط بوترین بوده است. این تصمیم با انتقادات زیادی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال همراه شد. سرمایه‌گذاران از او می‌پرسیدند که چرا باید چنین مقدار عظیمی از دارایی را به فردی ثروتمند مانند ویتالیک بوترین اهدا کند؟


بوترین نیمی از دارایی‌های خود را به صندوق امدادرسانی به بیماران کرونا در هند بخشید و کامیونیتی شیبا اینو را راضی کرد. بااین‌حال، او همچنان ۴۵ درصد از کل عرضه شیبا اینو را در اختیار داشت که غیرمتمرکز بودن واقعی شیبا اینو و هدف اصلی آن را زیر سوال می‌برد. سرانجام، او اقدام به سوزاندن ۴۱۰.۲۴ تریلیون شیبا اینو (معادل تقریباً ۶.۶ میلیارد دلار) کرد که ۴۰ درصد از کل عرضه را تشکیل می‌داد و رکوردی از خود در این زمینه به‌جای گذاشت. در مجموع، حدود ۴۱ درصد از کل توکن‌های شیبا اینو سوزانده شده‌اند؛ به این معنی که دیگر در گردش نیستند.


سخن پایانی ارز دیجیتال شیبا چگونه کار می‌کند

سخن پایانی


ریوشی، خالق شیبا اینو، با این هدف این پروژه را آغاز کرد که ببیند آیا یک سازمان غیرمتمرکز دائمی، می‌تواند بدون رهبری مرکزی کار کند؟ در اواسط سال ۲۰۲۱، ریوشی به وعده خود عمل کرد و از پروژه کنار کشید و توکن را کاملاً در اختیار جامعه قرار داد.


این آزمایش موفقیت‌آمیز بود و در اکتبر ۲۰۲۱، شیبا اینو برای مدت کوتاهی از دوج‌ کوین پیشی گرفت و به باارزش‌ترین «میم‌کوین» از نظر ارزش بازار تبدیل شد. این میم کوین و جامعه آن برنامه‌های زیادی برای رشد و گسترش خود در سر دارند. آن‌ها می‌خواهند یک اکوسیستم مالی بزرگ را شکل دهند که توکن شیبا نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند. شیبا اینو مدت زیادی است که جزء ۱۰ ارز برتر بازار قرار دارد. باید ببینیم که برنامه‌های توسعه‌ی آن و حمایت چهره‌های مشهوری مانند ایلان ماسک، این میم کوین را به قله‌های تازه‌ای خواهند رساند یا خیر.