دنیای ارزهای دیجیتال از بلاک چین‌های متعددی شکل گرفته است و این بلاک چین‌ها با توجه به نیازها و در جهت بهبود هرچه بیشتر تجربه‌ی کاربری، همیشه درحال تغییر و به‌روز شدن هستند. اتریوم یکی از برجسته‌ترین شبکه‌ها در حوزه کریپتو به شمار می‌رود و تاکنون چندین بروزرسانی گوناگون و مهم را پشت‌سر گذاشته است، اما آیا درباره‌ی جدید ترین بروز رسانی اتریوم شنیده‌اید؟ این آپدیت به چه دلیلی انجام می‌شود؟ با ما در این مقاله از اکسبیتو همراه باشید تا علاوه‌بر پاسخ به پرسش‌های شما در این زمینه، مزایا و اهمیت این بروزرسانی را بررسی کنیم و همچنین، ارز ETH را زیر ذره‌بین قرار دهیم.


رمز ارز اتریوم ETH چیست؟

رمز ارز اتریوم ETH چیست؟

طی سال‌های اخیر، رمز ارزها رشد گسترده‌ای داشته و نقش پررنگی در کسب‌وکار و زندگی افراد پیدا کرده‌اند. آن‌ها موارد استفاده‌ی زیادی دارند و توسعه‌دهندگان به‌طور مداوم درحال گسترش هرچه بیشتر کاربرد آن‌ها هستند. جهت اشاره به مثالی ملموس برای کاربردهای ارزهای دیجیتال می‌توانم بگویم که بخشی از حقوقم را به شکل تتر دریافت می‌کنم.


اتریوم رمز ارز بومی شبکه‌ای با همین نام است. بر روی این بستر ارزهای متعدد دیگری به‌جز ETH از جمله تتر هم وجود دارند. به‌طور کلی، این توکن برای پرداخت هزینه و کارمزد تراکنش‌ها بر روی بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود. همچنین، این پلتفرم در اجرای قراردادهای هوشمند هم نقش دارد. نخستین‌بار در سال 2013، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق Ethereum این ارز را در قالب یک وایت‌پیپر (white paper) توصیف کرد. دو سال بعد، در 30 ژوئیه 2015، بنیاد اتریوم این پلتفرم را به‌صورت رسمی به کاربران ارائه داد. هدف نهایی این شبکه، تبدیل شدن به پلتفرمی جهانی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) و فراهم کردن امکان طراحی و اجرای نرم‌افزارهایی مقاوم در برابر سانسور، اختلال و کلاهبرداری برای کاربران است.


قیمت اتریوم در زمان عرضه اولیه (ICO) تنها 31 سنت بود. در آن مقطع، 60 میلیون اتر به فروش رسید. درحال‌حاضر، اتریوم بر اساس رتبه‌بندی منابع معتبر، دومین کوین ارزشمند در بازار کریپتو به شمار می‌رود. بالاترین سطح قیمت ETH تاکنون، در ماه نوامبر 2021 در سطح قیمت 4891 دلار به ثبت رسیده است. با توجه به اهداف شبکه اتریوم، انتظار می‌رود که کوین بومی آن آینده‌ی موفق و جذابی داشته باشد.


آشنایی با جدیدترین آپدیت اتریوم با نام Cancun

آشنایی با جدیدترین آپدیت اتریوم با نام Cancun

شبکه‌های بلاک چین به‌مرور زمان آپدیت‌ها و تغییرات فراوان و گسترده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند. این بروزرسانی‌ها می‌توانند به‌دلیل رشد تعداد کاربران و گسترش کاربردها یا با هدف اضافه کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید انجام شوند.


همان‌طور که گفتیم، اتریوم تاکنون چندین ارتقای برجسته را به خود دیده است. درحال‌حاضر، نسخه دوم آن یعنی Ethereum 2.0 در فرایند تکمیل شدن قرار دارد و بروزرسانی Cancun هم بخشی از این فرایند محسوب می‌شود. شاردینگ (sharding) از بخش‌های مهم اتریوم 2.0 است. این طرح با تقسیم شبکه به قسمت‌های کوچک‌تر، یعنی شارد (shard)، به آن‌ها قابلیت پردازش مستقل تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند را داده و ازاین‌طریق، سرعت انجام این امور را افزایش می‌دهد. چقدر درباره‌ی جدید ترین بروز رسانی اتریوم می‌دانید؟ در ادامه، با Cancun بیشتر آشنا می‌شویم.


این آپدیت با هدف بهبود کلی مقیاس‌پذیری، امنیت و بازدهی گامی مهم در مسیر پیشرفت شبکه اتریوم را رقم می‌زند. با انجام این بروزرسانی، مفهوم شاردینگ proto-dank معرفی می‌شود که تاثیر چشم‌گیری در بهینه‌سازی مدیریت داده و بهبود هزینه تراکنش‌ها در اکوسیستم بلاک چین اتریوم خواهد داشت. این آپدیت با بهره‌گیری از تکنیک‌های ذخیره داده‌ی نوین، می‌تواند در فرایند پردازش تراکنش‌ها توسط شبکه تحول ایجاد کند و تجربه کاربری مطلوب‌تر و آسوده‌تری را رقم بزند.


بروزرسانی cancun با تمرکز بر روی بهبود لایه‌ی اجرایی، شبکه اتریوم را برای راه‌اندازی شاردینگ کامل داده‌ها در آینده که نقطه عطف مهمی در استراتژی توسعه‌ی بلندمدت این بلاک چین به شمار می‌رود، آماده می‌کند. هدف اصلی این ارتقا، افزایش پارامتر تراکنش بر ثانیه (TPS) در راستای فاز Surge رودمپ این بلاک چین و رساندن آن به بیش از 100000 است.


در ابتدا، جدید ترین بروز رسانی اتریوم برای عرضه در ماه اکتبر 2023 برنامه‌ریزی شده بود، اما زمان‌بندی آن با تاخیر مواجه شد و به‌دنبال آن، کاربران باید تا نیمه‌ی اول سال 2024 برای بهره‌گیری از مزایای این ارتقا صبر کنند.


EIPهای ارتقای Cancun اتریوم

EIPهای ارتقای Cancun اتریوم

این آپدیت بر پایه‌ی پنج طرح بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal) طراحی شده است: EIP-4484، EIP-1153، EIP-4788، EIP-5656 و EIP-6780. راه‌اندازی همزمان این EIPها مزایای فراوانی مانند افزایش مقیاس‌پذیری، ذخیره‌سازی داده‌ی بهبودیافته و کاهش هزینه تراکنش را به‌دنبال دارد. در ادامه، هرکدام از EIPهای مذکور به‌طور مختصر بررسی می‌شوند:


  • EIP-5656: این طرح، تغییرات کوچک ولی تاثیرگذاری در ماشین مجازی اتریوم (EVM) ایجاد می‌کند و منجر به بهبود عملکرد آن می‌شود.

  • EIP-4788: این EIP در تقویت معماری بریج‌های بین زنجیره‌ای (cross-chain) و استخرهای استیک نقش دارد و امنیت و کاربرد شبکه را افزایش می‌دهد.

  • EIP-1153: این مورد با تاکید بر استفاده‌ی بهینه از فضای بلاک، هزینه‌های ذخیره‌سازی آن‌چین داده‌ها را سرکوب می‌کند.

  • EIP-4484: این طرح که پروتو دنک شاردینگ (Proto-Danksharding) هم خوانده می‌شود، پیش‌درآمدی بر راه‌اندازی کامل دنک شاردینگ (Danksharding) و گامی مهم در مقیاس‌پذیری اتریوم به شمار می‌رود

  • EIP-6780: این EIP جهت منسوخ کردن تابع SELFDESTRUCT و به‌دنبال آن، حذف امکان فسخ قراردادهای هوشمند از طریق این کد ارائه شده است.

پروتو دنک شاردینگ به‌عنوان بخشی از جدید ترین بروز رسانی اتریوم، blobs را عرضه می‌کند. Blobs به واحدهای بزرگ داده گفته می‌شود که به تراکنش‌ها امکان انتقال داده‌های بیشتر با هزینه‌ی پایین‌تر را ارائه می‌دهند. این امر با افزایش بازدهی و کاهش کارمزد گس (gas fees) نقش پررنگی در پیش بردن ETH در مسیر تبدیل شدن به پلتفرمی قابل دسترس، برای تمامی کاربران در نقاط مختلف جهان، ایفا می‌کند.


مزایای آپدیت Cancun اتریوم کدامند؟

مزایای آپدیت Cancun اتریوم کدامند؟

معمولا بروزرسانی‌ها با هدف بهبود بخش‌ها و موارد مختلف در یک سیستم انجام می‌شوند؛ بنابراین می‌توان انتظار مزایای زیادی را از آن‌ها داشت. تا اینجای مقاله با جدید ترین بروز رسانی اتریوم آشنا شدیم و اکنون می‌دانیم که این آپدیت، چه بخش‌ها و فاکتورهایی را مورد هدف قرار می‌دهد. در ادامه، به مزایای مهم این ارتقا برای بلاک چین اتریوم می‌پردازیم.


بهبود مقیاس‌پذیری

با وجود گسترش سطح پذیرش ارزهای دیجیتال در جهان، ضرورت و اهمیت مقیاس‌پذیری برای پلتفرم‌ها در این حوزه بیشتر شده است. در نتیجه، تمرکز توسعه‌دهندگان هم بر این فاکتور افزایش یافته و تلاش‌های زیادی در جهت تقویت آن صورت می‌گیرد. آپدیت Cancun با معرفی پروتو دنک شاردینگ و کمک به پردازش تراکنش‌ها، در پیشرفت بلاک چین اتریوم در این حوزه تاثیر بسیاری خواهد داشت.


کاهش هزینه‌های تراکنش

انتقال دارایی و داده در دنیای بلاک چین، یکی از پرکاربردترین عملیات در میان کاربران این عرصه به شمار می‌رود، اما در این میان برخی از پلتفرم‌ها ازجمله Ethereum هزینه‌ی هنگفتی برای انجام تراکنش‌ها اعمال می‌کنند. مهاجرت از مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof of Work) به اثبات سهام (Proof of Stake) از اقداماتی بود که در جهت کاهش این هزینه‌ها انجام شد، اما هدف نهایی در این زمینه هنوز حاصل نشده است و جدید ترین بروز رسانی اتریوم با کمک گرفتن از پروتکل Blob یکی از گام‌های بلند در این راستا محسوب می‌شود.


بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها

شبکه‌های بلاک چینی به‌دلیل ماهیت آن‌ها، بستری مناسب برای نگهداری داده‌ها به شکل غیرمتمرکز هستند. اتریوم هم یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها در دنیای کریپتو محسوب می‌شود و کاربران زیادی با این هدف از آن استفاده می‌کنند. اجرا شدن طرح EIP-1153 با بهبود عملکرد کلی و کاهش هزینه‌ها، منجر به افزایش بازدهی در زمینه‌ی ذخیره‌سازی داده در بلاک چین خواهد شد و این اتفاق بر راه‌حل‌های لایه2 تاثیر مثبت محسوسی خواهد داشت.


بهبود ارتباط میان زنجیره‌ای

بهبود ارتباط میان زنجیره‌ای

کاربران با ایجاد همکاری میان شبکه‌های بلاک چین می‌توانند قابلیت‌های آن‌ها را گسترش دهند و در موقعیت‌های خاص به نتیجه‌ی مطلوب برسند. نهایی شدن پروتکل EIP-4788 با عرضه‌ی جدید ترین بروز رسانی اتریوم می‌تواند نقش بسزایی در این راستا داشته باشد. این EIP به کاهش هزینه‌ها، تسهیل و افزایش امنیت در تعامل با دیگر شبکه‌ها کمک خواهد کرد و قابلیت همکاری بهبودیافته با راه‌حل‌های لایه 2 را به‌دنبال خواهد داشت.


افزایش سطح امنیت

امنیت در هر حوزه و هر جایگاهی دارای اهمیت بسیاری است و حوزه‌ی کریپتو هم از همین قاعده پیروی می‌کند. در حقیقت این موضوع به‌دلیل غیرمتمرکز بودن امور در این عرصه اهمیت دوچندان دارد. ازاین‌رو، بهبود امنیت برای توسعه‌دهندگان دارای اولویت است. این آپدیت با ارائه‌ی پروتکل‌هایی همچون EIP-6780 و حذف قابلیت کد SELFDESTRUCT در شبکه اتریوم، خطر فسخ ناخواسته‌ی قراردادهای هوشمند را کاهش داده و امنیت دارایی و داده‌های کاربران را افزایش می‌دهد.


فراهم کردن بستری برای نوآوری‌های فنی

ارزهای دیجیتال خود نوآوری چشم‌گیری در تکنولوژی و امور مالی به شمار می‌روند و با وجود دسترسی‌پذیری گسترده‌ی آن‌ها برای جوامع گوناگون از سراسر جهان، زمینه را برای خلاقیت بیشتر و ایده‌های نوین در ابعاد جزئی‌تر هم فراهم کرده‌اند. جدید ترین بروز رسانی اتریوم هم با وجود بهبودها و تاثیرات در پارامترهای فنی می‌تواند به این موضوع کمک بیشتری کند و زمینه را برای خلاقیت‌های فراتر، از سوی کاربران فراهم آورد.


اهمیت آپدیت Cancun چیست؟

اهمیت آپدیت Cancun چیست؟

تا اینجای مقاله با ابعاد مختلف جدید ترین بروز رسانی اتریوم و تاثیرات و مزایای آن در امور گوناگون به‌شکل جامع و عمیق آشنا شدیم. معمولا آپدیت‌ها برای چنین شبکه‌های بزرگی وابسته به فاکتورهای مورد هدف آن‌ها، می‌توانند دارای اهمیت زیادی باشند. اگر شما هم از کاربران بلاک چین اتریوم هستید، حتما می‌خواهید بدانید که ارتقای جدید Ethereum از چه نظر اهمیت دارد و چرا باید به آن توجه داشت.


آپدیت Cancun پیشرفت‌های بزرگی را در مسیر رسیدن اتریوم به اهداف نهایی خود در مقیاس پذیری، امنیت و بازدهی کلی آن رقم می‌زند. همانطور که خواندید، مفهوم پروتو دنک شاردینگ با این ارتقا معرفی می‌شود که در بهبود هزینه تراکنش‌ها و بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها اهمیت پررنگی دارد. تغییرات فنی نوین این بروزرسانی در ذخیره‌سازی داده، روند پردازش تراکنش‌ها توسط شبکه را متحول خواهد کرد و منجر به بهبود تجربه کاربری و افزایش سطح دسترسی این بلاک چین خواهد شد.


به‌طور کلی، این آپدیت از این جهت اهمیت دارد که در پیشرفت فاکتورهای حیاتی‌ای در شبکه اتریوم موثر خواهد بود؛ فاکتورهایی همچون مقیاس‌پذیری، امنیت، سرعت و هزینه تراکنش‌ها و… . همچنین، معرفی طرح پروتو دنک شاردینگ و پیش بردن فرایند Sharding هم به اهمیت این بروزرسانی می‌افزاید. با در نظر گرفتن همه‌ی این‌ها، می‌توان گفت که تغییرات برنامه‌ریزی‌شده برای این آپدیت در مواردی رخ می‌دهند که برای عموم کاربران رمز ارزی اهمیت بالایی دارند. بااین‌حال، ممکن است برخی از افراد با توجه به کاربری خود Cancun را مهم ندانند.


سخن پایانی

سخن پایانی


اتریوم به‌عنوان دومین بلاک چین ارزشمند در جهان، هرروز مورد توجه و استفاده‌ی افراد بسیار زیادی قرار دارد و به همین دلیل، نیازمند رسیدگی و نظارت مداوم از سوی توسعه‌دهندگان است. تاکنون چندین آپدیت بر روی این شبکه صورت گرفته و اگرچه نسخه‌ی دوم آن هنوز صددرصد تکمیل نشده، اما درحال‌حاضر مورد استفاده قرار دارد.


جدید ترین بروز رسانی اتریوم خیز بلندی به‌سوی تکمیل شدن اتریوم 2.0 محسوب می‌شود. این ارتقا با ارائه‌ی پروتو دنک شاردینگ، زمینه‌ی نهایی شدن دنک شاردینگ را فراهم کرده و تاثیرات چشم‌گیری در کاهش هزینه‌ی تراکنش‌ها، بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها و افزایش سطح مقیاس پذیری خواهد داشت. بااین‌حال، باید حداکثر تا ژوئن سال آینده‌ی میلادی منتظر باشیم تا نقش آن را در واقعیت ببینیم.