در دنیای ارزهای دیجیتال، دارایی شما در کیف پولتان نگهداری می‌شود. این کیف پول‌ها به‌صورت مجازی هستند و هرکدام از آن‌ها یک آدرس مشخص دارند. آدرس‌ کیف پول دقیقا مثل شماره کارت بانکی شماست که به دیگران می‌دهید تا برایتان پول واریز کنند. تفاوتی که میان این دو وجود دارد، ناخوانا بودن آدرس کیف پول‌های بیت کوین است. آدرس کیف پول شما از اعداد و حروف تشکیل شده‌ و به‌سختی می‌توانید آن را حفظ نمایید. این مسئله می‌تواند جابه‌جایی دارایی‌ها را با مشکل روبه‌رو کند. آدرس‌های سفارشی بیت کوین کار را کمی ساده‌تر کرده‌اند. در این مقاله شما را با نحوه ساخت آدرس‌ سفارشی بیت کوین آشنا می‌کنیم.


آشنایی با کریپتوکارنسی بیت کوین.

آشنایی با کریپتوکارنسی بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال برای معاملات همتابه‌همتاست. تا قبل از ورود بیت کوین به بازار، تمام مراودات مالی از طریق ارزهای فیات انجام می‌شد که تحت سلطه بانک‌های مرکزی هستند. بیت کوین مفهومی تازه را در بازارهای مالی تعریف کرد که تمرکززدایی نام دارد. مردم از طریق خرید و فروش بیت کوین می‌توانند بدون نیاز به بانک یا هر موسسه مالی دیگری، خرید و فروش کنند یا پول خود را انتقال دهند. این امکان به کمک تکنولوژی بلاک چین و دانش رمزنگاری فراهم شده‌ است.


در بلاک چین، تمام اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین ثبت شده‌اند و تراکنش‌های تازه نیز بر روی زنجیره بلوکی قرار می‌‌گیرند. همه کاربران به بلاک چین دسترسی دارند و اطلاعاتی از کسی پوشیده نیست. بیت کوین‌های هر فرد در کیف پول او نگهداری می‌شوند. هر کیف پول دارای یک آدرس یا کلید عمومی و یک کلید خصوصی است. کلید عمومی کارکردی مانند شماره کارت بانکی افراد دارد و کلید خصوصی مثل رمز کارت بانکی عمل می‌کند. هر کاربر باید تمام تلاش خود را برای محافظت از کلید خصوصی خود داشته باشد؛ چون اگر در اختیار دیگران قرار بگیرد، دارایی فرد در معرض خطر است.


آدرس ونیتی بیت کوین (Vanity Address) چیست؟

آدرس ونیتی بیت کوین (Vanity Address) چیست؟

آدرس‌ ونیتی به آدرس‌های اختصاصی یا سفارشی بیت کوین گفته می‌شود. این آدرس‌ها برخلاف آدرس‌های عادی می‌توانند الگوی مشخصی داشته و بامعنا باشند. آدرس‌های ونیتی بیت کوین از ۲۶ تا ۳۵ کاراکتر تشکیل شده‌اند و مخلوطی از اعداد و حروف هستند. این آدرس‌ها به کاربران شبکه بیت کوین امکان می‌دهند تا عباراتی معنادار را به‌عنوان آدرس خود انتخاب کنند یا حتی پیامی را ازاین‌طریق به دیگران برسانند.


در بلاک چین بیت کوین، همه تراکنش‌ها مشخص هستند و چیزی بر کسی پوشیده نیست. بااین‌حال آدرس‌های رمزنگاری‌شده و بی‌معنی کاربران، هویت آنها را در دنیای واقعی مشخص نمی‌کنند. تحلیلگرانی که داده‌های آنچین را دنبال نمایند، می‌توانند براساس شواهد، هویت کیف‌ پول‌های بزرگ و شاخص را پیدا کرده و آنها را در اختیار همه قرار دهند. در حالت کلی، هویت دارنده آدرس‌های شبکه کاملا پوشیده است و کسی نمی‌تواند از آنها سر در بیاورد. کلمه «ونیتی» در زبان انگلیسی به‌معنای غرور زیاد است. این کلمه در آدرس‌های ونیتی می‌تواند نشان‌دهنده افرادی باشد که قصد دارند خود را از دیگران متمایز کنند. در واقع، کسانی که به ساخت آدرس سفارشی بیت کوین اقدام نمایند، آدرس خود را با معنی کرده و به کیف پول خود هویت می‌دهند.


آدرس‌های معمولی بیت کوین چه تفاوتی با آدرس ونیتی دارد؟


برای اینکه بهتر با تفاوت میان این دو آشنا شوید، آدرس‌های زیر را در نظر بگیرید:


H2 آدرس‌های معمولی بیت کوین چه تفاوتی با آدرس ونیتی دارد؟.

با ساخت آدرس سفارشی بیت کوین، شما می‌توانید یک کلمه بامعنی را در آدرستان قرار دهید و آدن خود را انحصاری کنید. آدرس‌های سفارشی بیت کوین خیلی زود بین کاربران این شبکه محبوبیت پیدا کردند. اولین پلتفرمی که آدرس‌های ونیتی بیت کوین را ارائه می‌داد، «ونیتی جن» یا “VanityGan” نام داشت. این پلتفرم در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد. ردپایی از ساتوشی ناکاموتو در ساخت آدرس‌های ونیتی وجود ندارد و قبل از اینکه این آدرس‌ها بین کاربران شبکه بیت کوین رواج پیدا کنند، او از شبکه‌های اجتماعی محو شده‌ بود.


بلاک چین‌های دیگری هم غیر از بیت کوین از آدرس‌های سفارشی استفاده می‌کنند. یکی از آنها ارز دیجیتال مهم اتریوم است. آدرس‌های سفارشی در شبکه اتریوم تفاوت‌های مهمی با این آدرس‌ها در شبکه بیت کوین دارند. همانطور که گفتیم در شبکه بیت کوین، کاربران می‌توانند آدرس خود را با تعداد کاراکترهای بین ۲۶ تا ۳۵ کاراکتر بنویسند. در آدرس‌های اتریوم این تعداد کاراکتر محدودتر هستند. حروف آن از حرف انگلیسی a شروع می‌شود تا حرف f و اعداد آن بین ۰ تا ۹ متغیر است.


نحوه ساخت آدرس اختصاصی بیت کوین یا ونیتی آدرس چیست؟

برای ساخت آدرس‌ سفارشی بیت کوین در شبکه بیت کوین ۲ راه وجود دارند. راه ساده‌تر این است که از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که آدرس‌های اختصاصی می‌سازند. به این اپلیکیشن‌ها ماینرهای آدرس‌های اختصاصی هم گفته می‌شود. استفاده از این اپلیکیشن‌ها امنیت کمتری دارد و با ریسک همراه است.


همانطور که گفتیم آدرس‌‌ها در شبکه نشانه یک کیف پول هستند و تمام دارایی‌های یک فرد در آن آدرس قرار دارند. وقتی یک ماینر آدرس ونیتی درست می‌کند، اولین فردی است که به کلید خصوصی کیف پول ایجادشده دسترسی دارد. کلید‌های خصوصی نیز هیچ‌گاه تغییر پیدا نمی‌کنند و کاربر اصلی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. در نتیجه ماینرها هروقت که بخواهند می‌توانند دارایی آدرس اختصاصی را برای خود بردارند یا جابه‌جا کنند.


نحوه کار سرویس‌های ساخت آدرس سفارشی بیت کوین به این شکل است:


1- شما به یک سرویس مانند Vanitygen.net مراجعه می‌کنید.


2- این سرویس به شما امکان می‌دهد تا یک کلمه مشخص یا چند کاراکتر معین را به آدرس خود وارد کنید. معمولا کاربران می‌توانند کلمه‌ای تا هشت کاراکتر را برگزینند.


3- برای ساخت آدرس سفارشی بیت کوین باید هزینه انرژی و توان محاسباتی مورد استفاده را بپردازید.


4- زمانی که هزینه سفارش خود را پرداخت کنید، آدرس مورد نظر شما ایجاد شده و به ایمیلتان فرستاده می‌شود.


به‌عنوان مثال اگر بخواهید آدرس شما با کلمه "bitcoin" آغاز شود، باید هزینه‌ای در حدود ۰.۰۰۴۳ بیت کوین بپردازید. اگر کلمه مورد نظر شما بلندتر باشد، این هزینه تا ۰.۱۱ بیت کوین هم افزایش پیدا می‌کند.


در شکل زیر ما وارد سایت vanitygen.net شدیم و کلمه مورد نظر خود را وارد کردیم.


در شکل زیر ما وارد سایت vanitygen.net شدیم و کلمه مورد نظر خود را وارد کردیم

در باکس دوم باید ایمیلی که می‌خواهیم آدرس به آن فرستاده شود را وارد کنیم.


در باکس دوم باید ایمیلی که می‌خواهیم آدرس به آن فرستاده شود را وارد کنیم

در باکس سوم آدرسی که برای ما ایجاد خواهد شد، نمایش داده می‌شود.


در باکس سوم آدرسی که برای ما ایجاد خواهد شد، نمایش داده می‌شود

در این قسمت هم هزینه ایجاد آدرس نوشته خواهد شد.


البته باید توجه داشته باشید که نمی‌توان از تمام حروف انگلیسی در آدرس بیت کوین استفاده کرد. حرف "O" بزرگ، "L" کوچک که به‌صورت "l" نوشته می‌شود و عدد "0" از دایره حروف و اعداد به کار رفته در آدرس‌های بیت کوین بیرون انداخته شده‌اند. این سخت‌گیری به نفع کاربران است تا در آدرس‌های بیت کوین خود اشتباه نکنند و دارایی خود را از دست ندهند.


راه دوم برای ساخت آدرس سفارشی بیت کوین، به‌صورت دستی و توسط خود کاربران است. کارشناسان این راه را، امن‌تر و مناسب‌تر می‌دانند. چون ازاین‌طریق کلید خصوصی تنها در اختیار خود کاربر قرار می‌گیرد و فرد یا اپلیکیشن دیگری از آن خبر ندارد. مشکلی که وجود خواهد داشت این است که شما اگر بخواهید خودتان آدرس اختصاصی بیت کوین ایجاد کنید، باید به‌اندازه‌ای به مهارت‌های برنامه‌نویسی مجهز بوده و قدرت محاسباتی دستگاه شما هم بالا باشد. هرچه کلمه اختصاصی شما در آدرس بزرگتر شود، توان محاسباتی بیشتری برای ایجاد آن نیاز است.


برای ساخت آدرس سفارشی بیت کوین در این روش، باید یک نرم‌افزار برای ساخت آدرس‌های اختصاصی نصب کنید. این نرم‌افزارها معمولا بر بستر سایت‌ GitHub قرار دارند. اگر از یک کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید، زمان لازم برای ایجاد آدرس اختصاصی با یک کلمه پنج حرفی، تقریبا یک ساعت است. اگر تعداد حروف کلمه بیشتر شود و به ۷ حرف برسد، زمان مورد نیاز بسیار بیشتر خواهد شد و ممکن است تا ۳ ماه نیز افزایش یابد.


3

ریسک استفاده از آدرس‌های اختصاصی بیت کوین (Vanity Address) چیست؟

برای استفاده از آدرس‌های اختصاصی و سفارشی بیت کوین در مرحله اول باید دلیل آن را بدانیم. این آدرس‌ها دو مشکل بزرگ دارند، یکی اینکه با استفاده از آنها می‌توان صاحب آدرس را ردیابی کرد و دوم امنیت پایین آنهاست. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند تا کاربران از آدرس‌های سفارشی بیت کوین تنها یک‌بار استفاده کنند و ریسک استفاده مکرر از آن را به جان نخرند.


تاکنون آدرس‌های سفارشی در شبکه‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته‌اند و ضعف امنیتی آن‌ها در این نمونه‌ها نمایان است. در سال ۲۰۲۲ هکرها توانستند از طریق ضعفی که در سرویس ساخت آدرس‌های سفارشی در شبکه اتریوم وجود داشت، حدود ۳.۳ میلیون دلار را به سرقت ببرند. همچنین در ماه مارس سال ۲۰۲۳، با حمله به آدرس‌های سفارشی در ایردراپ آربیتروم، بیش از ۵۰۰ هزار دلار به سرقت رفت.


سخن پایانی


ساخت آدرس سفارشی بیت کوین مزایا و معایب خود را دارد. در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه این آدرس‌ها را بسازیم و آن‌ها به چه شکل هستند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر گرفته‌ شود حفاظت از کلید خصوصی کیف پول شماست. برای ساخت آدرس‌های سفارشی در شبکه بیت کوین به این نکته دقت کنید و هرگز کلید خصوصی کیف پول خودتان را به دیگران نسپارید؛ چراکه در این صورت، امکان از دست رفتن دارایی شما وجود دارد.