یکی از مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران بیت کوین و کسانی که تازه می‌خواهند وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند، نابودی بیت کوین است. بیت کوین یک برنامه کامپیوتری بوده و امکان هک شدن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کامپیوتری وجود دارد. آیا بیت کوین هم در خطر می‌باشد و راهی برای نابود کردن آن وجود دارد. واقعیت این است که ساتوشی ناکاموتو، سازنده بیت کوین آن را به‌گونه‌ای طراحی کرده که در برابر هک و حمله به شبکه، مقاومت از خود نشان می‌دهد و احتمال از بین بردن بیت کوین را به حداقل می‌رساند. بااین‌حال ما در این مقاله سناریو‌های مختلف برای نابودی بیت کوین را بررسی و احتمال به وقوع پیوستن هرکدام از آن‌ها چک می‌کنیم. اگر شما هم این دغدغه را دارید، با ما همراه باشید تا دید بهتری نسبت به امنیت بیت کوین پیدا کنیم.


چگونه می‌توان بیت کوین را بی ارزش کرد؟

چگونه می‌توان بیت کوین را بی ارزش کرد؟

برای اینکه کاربرد بیت کوین را از بین ببریم، راهکارها و سناریو‌هایی فرضی ارائه شده‌اند، اما این سناریو‌ها چقدر به واقعیت نزدیک هستند. در این قسمت انواع آن‌ها را توضیح می‌دهیم و احتمال به وقوع پیوستن آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.


خاموش کردن شبکه اینترنت

هیچ‌کس نمی‌داند چطور می‌توانیم شبکه بزرگ اینترنت را خاموش کنیم. اصلا چنین دکمه‌ای برای خاموش کردن اینترنت تعبیه نشده‌ است و هزاران نهاد خصوصی و دولتی باید دست به کار شوند تا اینترنت دیگر کار نکند. از طرفی اینترنت به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی اگر جنگ هسته‌ای هم اتفاق بیفتد به زندگی خود ادامه بدهد. پس پروژه خاموش کردن اینترنت منتفی است و کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. حتی اگر بتوانیم قسمت بزرگی از اینترنت را از کار بیندازیم، بیت کوین به پهنای باند و ظرفیت بالایی برای تراکنش‌های خود نیاز ندارد. یعنی تراکنش‌های بیت کوین با امواج رادیویی هم امکان انتقال دارند و این مسئله محدودیتی برای آن ایجاد نمی‌کند.


از بین بردن تمام ماینرها و نودهای شبکه بیت کوین.

از بین بردن تمام ماینرها و نودهای شبکه بیت کوین

بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و بلاک چین آن روی دستگاه‌های مختلفی اجرا می‌شود. کامپیوتر‌های شخصی، موبایل‌ها و دستگاه‌های ماینینگ اختصاصی بیت کوین، هرکدام یک نود در شبکه هستند و در امنیت آن مشارکت دارند. همه می‌توانند به‌راحتی یک نسخه از بلاک چین را دانلود کرده و تمام تراکنش‌ها را زیر نظر داشته باشند. ماینرها هم با انجام محاسبات سخت و پیچیده و تایید تراکنش‌های جدید، بیت کوین پاداش می‌گیرند.


این شبکه بزرگ از کامپیوترها قطعاً به‌صورت داوطلبانه سیستم‌های خود را خاموش نمی‌کند تا ارزش بیت کوین را از بین ببرد. دلیلی برای این کار وجود ندارد. اگر فرض کنیم که تعداد زیادی از ماینرها را از بین ببریم، ماینرهای دیگر به کار خود ادامه می‌دهند، چون بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده که با کاهش تعداد ماینرها، ماینرهای باقی‌مانده پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.


ما می‌توانیم به‌صورت کاملا مشهودی این وضعیت را در کشورهایی که ماینینگ بیت کوین را ممنوع کرده‌اند، ببینیم. به‌عنوان مثال در چین و ونزوئلا، با اینکه ماینینگ بیت کوین ممنوع شده‌ است، افراد به‌صورت پنهانی و کاملا غیرقانونی جان خود را به خطر می‌اندازند و به ماین بیت کوین ادامه می‌دهند.


غیرقانونی کردن بیت کوین

غیرقانونی کردن بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می‌توان به‌صورت ناشناس آن را معامله کرد. این مسئله باعث شده که نهادهای قانونی سخت‌گیری زیادی نسبت به آن داشته باشند. پس به‌طور کلی بیت کوین ماهیتی غیرقانونی دارد و به‌راحتی می‌توان از آن در معاملات ناشناس استفاده کرد. از طرفی به‌خاطر ارزش بالای آن، حتی اگر در منطقه‌ای غیرقانونی شود، افراد برای به دست آوردن آن ممکن است دست به هر کاری بزنند. همانطور که مقام‌های دولتی و قانون‌گذاران تاکنون نتوانسته‌اند از این حربه برای محدود کردن معاملات بیت کوین استفاده کنند و در آینده هم این مسئله امکان‌پذیر نیست.


ماین کردن بلاک‌های خالی

تنها راهی که می‌توانیم به بیت کوین ضربه بزنیم، از ساختار غیرمتمرکز آن است. همانطور که می‌دانید بیت کوین غیرمتمرکز بوده و هر فردی می‌تواند وارد شبکه شود. بلاک‌های جدید در بلاک چین بیت کوین توسط ماینرها به وجود می‌آیند. هر ماینری که قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری برای ایجاد بلاک بعدی بیت کوین دارد.


نقطه ضعف بلاک چین بیت کوین اینجاست. هیچ قانونی وجود ندارد که بلاک‌ها حتما باید پر شده‌ باشند تا کامل شوند. یعنی ماینرها می‌توانند بلاک‌های خالی ایجاد کنند که هیچ تراکنشی در آنها وجود ندارد. اگر همه بلاک‌ها در شبکه بیت کوین خالی شوند، هیچ تراکنشی انجام نمی‌‌گیرد و شبکه بیت کوین بی ارزش خواهد شد. تنها با ۱۰ درصد از کل قدرت شبکه می‌توان سرعت آن را پایین آورد. اگر یک ماینر یا گروهی از ماینرها بتوانند بیش از ۵۰ درصد از کل قدرت شبکه را به دست بیاورند، در واقع می‌توانند شبکه را کنترل کرده و در تراکنش‌های آن اختلال ایجاد کنند. این حمله به حمله ۵۱ درصد شهرت دارد و یکی از ریسک‌های بزرگ بیت کوین است.


هرچه بیت کوین غیرمتمرکزتر باشد و ماینرهای بیشتری در فرایند تولید بلاک‌ها شرکت کنند، امنیت شبکه افزایش پیدا کرده و احتمال حمله و اختلال کم می‌شود.


انواع روش‌های نابود‌سازی بیت کوین کدامند؟.

انواع روش‌های نابود‌سازی بیت کوین کدامند؟

امکان از بین بردن بیت کوین یکی از مواردی است که افراد زیادی را بابت آینده این ارز نگران می‌کند و مشکلاتی را در پذیرش گسترده این ارز به وجود می‌آورد. در این بخش به تفسیر سناریو‌های مختلف در رابطه با از بین بردن بیت کوین می‌پردازیم.


آرماگدون یا آخرالزمان

آرماگدون زمانی اتفاق می‌افتد که تمام سیستم‌های مخابراتی، کامپیوتری و ارتباطی از کار بیفتند. در این صورت دیگر نودهای شبکه بیت کوین نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و تراکنش دیگری در شبکه تایید نمی‌شود. این مسئله باعث خواهد شد که سیستم بیت کوین بی‌استفاده شده و از بین بردن بیت کوین محتمل به نظر برسد. البته اگر چنین اتفاقی بیفتد هیچ سیستم مالی و موسسه‌ای نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و نظام مالی به‌طور کلی از کار می‌افتد. مزیت بیت کوین نسبت به دیگر سیستم‌های پرداختی این است که می‌تواند با کمترین سخت‌افزار هم به کار خود ادامه دهد و نیاز به نظارت یا بازبینی توسط هیچ نهاد متمرکزی ندارد.


ایجاد یک باگ بزرگ در شبکه.

ایجاد یک باگ بزرگ در شبکه

در این مورد ممکن است یکی از آپدیت‌های بلاک چین مشکل داشته باشد. این مشکل یا باگ امنیتی می‌تواند کل شبکه را تحت‌تاثیر خود قرار داده و آن را به خطر بیندازد. در مورد شبکه‌های بلاک چینی این اتفاق تابه‌حال افتاده‌ و دارایی کاربران با خطر مواجه شده‌اند؛ اما احتمال اینکه این باگ امنیتی در شبکه بیت کوین رخ دهد، بسیار کم است. جامعه و کاربران این شبکه از خطرات و ریسک‌های امنیتی آگاه هستند و همه کدها قبل از اینکه وارد شبکه شوند از قبل بررسی می‌گردند. به همین دلیل می‌توان گفت که بیت کوین از این نظر امن است و کاربران آن نگرانی از این بابت ندارند.


فورک‌های متعدد شبکه بیت کوین

ساختار و طراحی بلاک چین بیت کوین این امکان را دارد که به تعداد زیادی فورک (Fork) زده شود. فورک یک کلمه انگلیسی به معنای چنگال است. وقتی یک فورک از بلاک چین ایجاد می‌شود، انگار یک شاخه جدید از آن تولید شده که قابلیت‌های تازه‌ای دارد. فورک‌ها برای شبکه بیت کوین ضرری ندارند. به‌عنوان مثال بیت کوین کش یک فورک از شبکه بیت کوین است که توانسته جایگاه خوبی در میان ارزهای دیجیتال هم پیدا کند. مشکلی که احتمال دارد در نتیجه فورک‌های زیاد بیت کوین به وجود بیاید از دست رفتن قدرت شبکه اصلی است. یعنی تسلط بیت کوین بر بازار کم می‌شود و ارزش آن کاهش می‌یابد. بااین‌حال جامعه بیت کوین و منافع آن‌ها از این مسئله جلوگیری خواهد کرد؛ چون درحال‌حاضر افراد زیادی بیت کوین دارند و در صورت کم‌ارزش شدن آن، متضرر خواهند شد.


ممنوعیت توسط دولت‌ها در سراسر جهان

ممنوعیت توسط دولت‌ها در سراسر جهان

قانون‌گذاری یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی است که ارزهای دیجیتال با آن سرو‌کله می‌زنند. بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز باعث دردسر بسیاری از دولت‌ها شده و در آینده می‌تواند کنترل نظام مالی را از دست آن‌ها بیرون بیاورد. به همین دلیل دولت‌ها به‌دنبال قانونی کردن و ایجاد محدودیت برای آن هستند. دولت‌ها نمی‌توانند به‌طور کلی بیت کوین را از بین ببرند، اما می‌توانند برای کنترل کردن آن قوانینی وضع کنند. به‌عنوان مثال امکان بستن حساب‌های شرکت‌های ارز دیجیتال وجود دارد که عرصه را برای کاربران دنیای غیرمتمرکز تنگ می‌کند. بااین‌حال منجر به از بین رفتن کلی این بازار نخواهد شد و خطری برای موجودیت بیت کوین به شمار نمی‌آید.


هک شبکه بیت کوین

بیت کوین یک شبکه ضد هک است؛ اما سناریوهایی می‌توان برای هک شدن شبکه یا صرافی‌های آن در نظر گرفت. مهم‌ترین سناریو و خطر احتمالی، حمله ۵۱ درصد به شبکه بیت کوین است. اگر هکری بخواهد ازاین‌طریق به شبکه حمله کند باید بیش از ۵۰ درصد از توان محاسباتی شبکه را در اختیار داشته باشد. این حمله به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه نیازمند دستگاه‌های ماینینگ زیاد و صرف هزینه بسیار است.


سناریوی بعدی، هک کردن اپلیکیشن‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال می‌باشد. این اتفاق در تاریخ ارزهای دیجیتال افتاده، اما بعد از هر حمله، ارزهای دیجیتال توانسته‌اند قیمت خود را به‌خوبی بازیابی کنند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ بزرگترین حمله به صرافی ژاپنی mt.GOX اتفاق افتاد. این صرافی آنلاین در آن زمان بیش از ۷۰ درصد از کل معاملات بیت کوین را در اختیار داشت. قیمت بیت کوین به دلار بعد از این اتفاق کاهش پیدا کرد، اما چندی بعد به رشد خود ادامه داد.


ورود یک ارز دیجیتال بهتر به بازار

ورود یک ارز دیجیتال بهتر به بازار

احتمال ورود یک ارز دیجیتال بهتر نسبت به بیت کوین وجود دارد و کسی منکر آن نمی‌شود. البته باید اول این بهتر بودن را تعریف کنیم. بهتر بودن به‌معنای این است که سرعت تراکنش‌های بالاتری نسبت به بیت کوین داشته باشد و کارمزد کمتری برای تراکنش‌های خود از کاربر دریافت کند. اگر چنین ارزی وارد بازار شود( که اکنون هم نمونه‌های آن وجود دارند) خطری برای بیت کوین نیست؛ چون بیت کوین امتیازات مهمی دارد و شهرت، محبوبیت و اعتماد جامعه به آن، باعث تسلط بی چون و چرا بر بازار شده است. به‌علاوه بیت کوین به‌دلیل حفظ اصل کمیابی، به‌شکل یک دارایی ارزشمند مانند طلا بوده و با در نظر گرفتن همه جوانب محبوبیت این ارز دیجیتال، امکان از بین بردن بیت کوین با ورود یک ارز دیجیتال جدید و بهتر به حداقل می‌رسد.


سخن پایانی


در این مقاله سناریو‌های مختلف برای نابودی بیت کوین را با هم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که احتمال نابودی بیت کوین در آینده نزدیک بسیار پایین است. بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز محسوب می‌شود و این غیرمتمرکز بودن مهم‌ترین مزیت آن نسبت به دیگر سیستم‌های مالی است. غیرمتمرکز بودن به بیت کوین کمک کرده تا پایگاه داده‌های خود را بر روی سیستم‌های مختلفی در سراسر جهان اجرا و ذخیره کند. درصورتی‌که دیگر سیستم‌های مالی از چنین امکانی بهره‌مند نیستند و اگر پایگاه داده آن‌ها دچار آسیب شود، دارایی افراد به خطر می‌افتد. البته نمی‌توان کاملا سرمایه‌گذاری در بیت کوین را بدون ریسک دانست، اما جامعه بزرگ و اعتماد کاربران به این شبکه آن را از دیگر ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مالی متمایز کرده‌اند.