سولانا (Solana) از سال 2020 که توسط بنیاد سولانا راه‌اندازی شد، پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است. این تیم پیوسته بر روی افزودن ویژگی‌های جدید به اکوسیستم کار کرده و حتی با وجود اینکه ارزهای دیجیتال در روند نزولی قرار داشتند، توکن SOL توانست به جمع ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار راه یابد.


سولانا درحال‌حاضر یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌های موجود در بازار است؛ این باعث می‌شود هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای کاربرانی که به‌دنبال یک رقیب ارزشمند در فضای برنامه‌های غیرمتمرکز هستند، جذاب باشد؛ اما برترین پروژه‌های ساخته‌شده بر روی سولانا در حوزه‌های مختلف کدامند؟ با ما در این مقاله همراه باشید.


سولانا (Solana) چگونه رمز ارزی در حوزه کریپتو است؟

سولانا (Solana) چگونه رمز ارزی در حوزه کریپتو است؟

سولانا یک بلاک چین متن‌باز است که در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، مدیرعامل سابق شرکت کوالکام (Qualcomm) راه‌اندازی شد. هدف اصلی سولانا افزایش قابل توجه مقیاس‌پذیری فناوری بلاک چین و درعین‌حال کاهش هزینه‌های شبکه است. این مهم در شبکه سولانا از طریق یک الگوریتم اجماع ترکیبی به دست می‌آید که به شبکه اجازه می‌دهد تا از لحاظ تئوری بیش از ۷۰۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری اضافی پردازش کند.


بلاک چین سولانا به‌منظور ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (دپ) طراحی شده است. این پلتفرم از طیف گسترده‌ای از دپ‌ها (dApps) و توکن‌های NFT پشتیبانی کرده که آن را به یک راه‌حل همه‌منظوره برای موارد استفاده مختلف تبدیل می‌کنند. بلاک چین سولانا در طول رونق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 پا به عرصه گذاشت و شبکه اصلی آن نیز به‌طور رسمی در سال 2020 راه‌اندازی شد.


برخلاف اتریوم که بر مقیاس‌پذیری با استفاده از چندین لایه تمرکز می‌کند، بلاک‌چین سولانا تلاش دارد یک شبکه بلاک چین مقیاس‌پذیر را تنها با استفاده از یک لایه ارائه دهد. ایده تیم سولانا این است که تعداد کمتری از رایانه‌های قدرتمند و سریع، بهتر می‌توانند شبکه را حفظ کرده و حجم زیادی از داده‌ها را ذخیره کنند.


ارز دیجیتال بومی شبکه سولانا SOL است. توکن SOL به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال پول و ایمن‌سازی بلاک چین از طریق استیکینگ (Staking) عمل می‌کند. این رمز ارز که در مارس 2020 وارد بازار شد، به‌سرعت توانست به رتبه‌های بالا دست یابد و به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شود.


پروژه‌های برتر سولانا در حوزه دیفای کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه دیفای کدامند؟

سولانا یک بلاک چین متن‌باز و کارآمد و یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌های مدرن در اکوسیستم به‌سرعت درحال رشد کریپتو است که هزاران پروژه دیفای، NFT، وب ۳ و غیره بر روی آن ساخته شده‌اند. سولانا بستری برای توسعه مقرون‌به‌صرفه برنامه‌های غیرمتمرکز نیز هست؛ چنانکه درحال‌حاضر بالغ بر ۳۵۰ پروژه بر روی این بلاک چین ایجاد شده‌اند. در ادامه با برترین پروژه‌های دیفای سولانا آشنا می‌شویم.


منگو مارکتس (Mango markets)

منگو مارکتس (Mango markets) یک پلتفرم معاملات اهرمی غیرمتمرکز است. این پلتفرم سفارشات لیمیت (Limit order) را در دفترچه سفارش صرافی غیرمتمرکز Serum ادغام کرده و اهرم‌هایی تا 5 برابر را ارائه می‌کند. معامله‌گران همچنین می‌توانند از سپرده‌های خود سود دریافت کرده و هیچ کارمزدی نیز پرداخت نکنند.


علاوه‌بر این، کاربران منگو می‌توانند توکن‌های SRM خود را در یک استخر مشترک واریز کرده و سود بگیرند. از ویژگی‌های اصلی این پلتفرم، می‌توان به معاملات مارجین و فیوچرز دائمی اشاره کرد که جریان‌های درآمدی اصلی این صرافی متمرکز به شمار می‌روند. ضمناً، منگو مارکتس می‌تواند برای دریافت وام ارز دیجیتال نیز استفاده شود.


اورکا (Orca)

اورکا (Orca)

اورکا (ORCA) یک صرافی غیرمتمرکز است که «ارزش قفل‌شده» (TVL) آن به 1.11 میلیارد دلار می‌رسد. این یک بازارساز خودکار (AMM) در شبکه سولانا است که ویژگی‌های زیر را ارائه می‌دهد:


  • سواپ: کاربران Orca می‌توانند نقدینگی استخرهای اورکا را فراهم کرده و بخشی از کارمزد معاملات را به‌عنوان سود دریافت کنند.

  • برنامه‌های کشت سود: آکوافارم (Aquafarms) یکی از برنامه‌های کشت سود اورکا است که در آن استخرها می‌توانند به مزارع کشت سود (Farms-Yield) تبدیل شوند. اورکا کاربران را قادر می‌سازد تا با شرکت در این مزارع و نگهداری توکن‌های ORCA، کارمزد معاملات را کسب کنند.

سولفارم (Solfarm)

پروتکل سولفارم (SolFarm) که درحال‌حاضر تولیپ (Tulip) نامیده می‌شود، یک پروتکل اهرمی کشت سود است که در بهار سال 2021 راه‌اندازی شد و 5 میلیون دلار سرمایه از طریق فروش توکن خصوصی خود جمع‌آوری کرد. در ژوئن، SolFarm برنده هکاتون فصل سولانا شد و خود را به‌عنوان یکی از برترین‌ها معرفی کرد. طبق وب‌سایت دیفای‌لاما (DeFi Llama)، پروتکل سولفارم دارای ارزش کل قفل شده 1.03 میلیارد دلاری است.


توکن اصلی این پلتفرم TULIP نام دارد که به دارندگان خود حق حاکمیت پلتفرم را می‌دهد. TULIP دارای ارزش بازار 36,951,344 دلاری، عرضه در گردش 815,205.78 واحدی و سقف عرضه 10 میلیون واحدی است.


ریدیوم (Raydium)

ریدیوم (Raydium)

ریدیوم (Raydium) درست مانند یونی سواپ (Uniswap)، یک بازارساز خودکار بوده که بر روی شبکه سولانا ساخته شده است. این پلتفرم که بالاترین TVL (کل ارزش قفل شده) در سولانا را دارد، می‌تواند با ادغام سرم (Serum) در بلاک چین سولانا که اولین AMM (بازارساز خودکار) است که سرعت شبکه سولانا و دفترچه سفارش صرافی ارز دیجیتال را بهینه می‌سازد، بر چالش‌های دیفای غلبه کند. ضمن اینکه با ادغام سرم، اکوسیستم سولانا به نقدینگی عظیمی دسترسی پیدا می‌کند.


 پروژه‌های برتر سولانا در حوزه کیف پول‌ها  کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه کیف پول‌ها کدامند؟

پروژه‌های زیادی بر بستر سولانا در حوزه والت ارز دیجیتال ساخته شده‌اند که در ادامه به برترین آن‌ها می‌پردازیم.


فانتوم (Phantom)

کیف پول فانتوم یک کیف پول بومی بوده که منحصراً برای اکوسیستم سولانا طراحی شده است. می‌توان آن را مانند متامسک اتریوم در نظر گرفت. این کیف پول غیر حضانتی محسوب می‌شود؛ یعنی شما خودتان از دارایی‌هایتان محافظت می‌کنید و نه شخص دیگر. این والت روی مرورگرهای شناخته‌شده مانند Chrome ،Brave ،Firefox و Microsoft Edge کار می‌کند. طراحی فانتوم کاربرپسند، تمیز و ساده است. در این والت می‌توانید:


  • از طریق ادغام Phantom با Raydium، توکن‌ها را با قیمت‌های فوری و کارمزدهای پایین تعویض (سواپ) کنید. توکن‌های پشتیبانی‌شده عبارت‌اند از SOL ،USDC ،USDT ،ETH ،BTC ،renBTC. همچنین کارمزد تراکنش 0.85 درصد است.

  • NFTها و کلکسیون‌های خود را در قسمتی جداگانه در کیف پول ذخیره کنید. قابل ذکر است که NFTهای فهرست‌شده در بازار در اینجا نمایش داده نمی‌شوند. این NFTها تا زمانی که فروخته شده یا از فهرست خارج شوند، در یک حساب امانی قرار می‌گیرند.

  • فانتوم را با کیف پول سخت‌افزاری لجر ادغام کنید تا امنیت بیشتری برای توکن‌های SOL شما فراهم شود.

  • توکن SOL را در کیف پول خود استیک کنید. سود سالیانه استیکینگ سولانا معمولاً بین 5-6 درصد است.

  • از توکن‌های SPL که در برنامه‌های دیفای سولانا استفاده می‌شوند، پشتیبانی کنید.

سولفر (Solflare)

سولفر (Solflare)

سولفر (Solflare) که توسط سولانا لبز (Solana Labs) توسعه یافته است، یکی از اولین کیف پول‌هایی بوده که برای اکوسیستم Solana طراحی شده است. این کیف پول دارای عملکردی یکسان با فانتوم در بحث سواپ توکنها، ذخیره NFTها، ادغام با کیف پول لجر و استیکینگ SOL بوده؛ اما علاوه‌بر افزونه مرورگر، برنامه موبایل خود را نیز دارد.


 پروژه‌های برتر سولانا در حوزه وب۳  کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه وب۳ کدامند؟

سولانا به کانونی برای پروژه‌های وب ۳ تبدیل شده است که مرزهای سیستم مالی غیرمتمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و غیره را جابه‌جا می‌کنند. این پروژه‌ها پتانسیل اکوسیستم سولانا را برای پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز پیشرفته در فضای کریپتو به نمایش می‌گذارند و راه‌حل‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای ترید، وام دادن، استریم موزیک و مجموعه‌های دیجیتال به کاربران ارائه می‌دهند. اکنون بیایید به پروژه‌های برتر وب ۳ در سولانا بپردازیم.


اسکوادز (Squads)

اسکوادز (Squads) یک برنامه مدیریت صندوق خزانه‌داری است که برای تیم‌های درگیر در ترید دارایی‌های مشترک طراحی شده و مدیریت دارایی‌های جمعی را در فضای ارزهای دیجیتال ساده می‌کند.


 آلکمی (Alchemy)

آلکمی (Alchemy)

آلکمی (Alchemy) یک پلتفرم توسعه وب نوآورانه و مقیاس‌پذیر بر بستر سولانا است که به ساخت برنامه‌ها در این بلاک چین سرعت می‌بخشد. این پلتفرم ابزارهای قوی را برای توسعه کارآمد برنامه‌های غیرمتمرکز به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.


 پروژه‌های برتر سولانا در حوزه NFT  کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه NFT کدامند؟

NFTها انقلابی در هنر دیجیتال و فضای کلکسیونی ایجاد کرده‌اند. در اکوسیستم سولانا، تعدادی از پروژه‌های NFT به‌دلیل خلاقیت، سودمندی و مشارکت جامعه شهرت یافته‌اند. این پروژه‌ها از سرعت تراکنش‌ سریع و کارمزدهای پایین سولانا بهره می‌برند تا تجربیات بی‌نظیری را برای استخراج، خرید، فروش و ترید NFTها در اختیار کاربران قرار دهند. در ادامه بیایید به برخی از معروف‌ترین پروژه‌های NFT در بستر سولانا بپردازیم.


مدیا نتوورک (Media Network)

مدیا نتوورک (Media Network) یک شبکه ارسال محتوا بوده که هدف آن ایجاد بازاری برای پهنای باند غیرمتمرکز و همتابه‌همتا است. کاربران می‌توانند از این پلتفرم برای اجاره پهنای باند از شبکه‌ای از ارائه‌دهندگان پهنای باند غیرمتمرکز استفاده کنند. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند در ازای اهدای پهنای باند خود به کاربران، توکن MEDIA به دست آورند. این پروتکل به شرکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تا محتوا را بدون نیاز به اعتماد کردن ارائه دهند.


سولانا آرت (Solanart)

سولانا آرت (Solanart) یک بازار پیشروی NFT در سولانا است که بستری را برای هنرمندان و کلکسیونرها برای ضرب، خرید، فروش و تجارت آثار هنری دیجیتال ارائه می‌دهد. این پلتفرم دارای یک رابط کاربری ساده است و از پروژه‌های مختلف NFT مبتنی بر سولانا پشتیبانی می‌کند.


متاپلکس (Metaplex)

متاپلکس (Metaplex)

متاپلکس (Metaplex) یکی از بهترین بازارهای NFT سولانا است. به‌طور کلی، NFT شما در بازارهای NFT مطابق با دستورالعمل‌ها و استانداردهای پلتفرم مورد نظر نمایش داده می‌شود که می‌تواند یک عیب بزرگ برای شرکت شما باشد؛ اما Metaplex به شما اجازه می‌دهد که برند خودتان را ایجاد کنید.


سول سی (Solsea)

سول سی (Solsea) اولین بازار NFT سولانا است که به کاربران در تولید و خرید NFT کمک می‌کند. سول سی همچنین NFTهایی را با امتیاز کمیابی و سازگاری با توکن‌های SPL معرفی کرده است. ضمن اینکه به کمک ویژگی تقویم این پلتفرم، شما هرگز برنامه‌های آتی پروژه را از دست نخواهید داد. گفتنی است، مجموعه NFT Solsea شامل بازارهای پایه، All.ART Circle و Meta Waifus و غیره می‌شود.


پروژه‌های برتر سولانا در حوزه بازی  کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه بازی کدامند؟

سولانا با کارمزدهای پایین تراکنش و زمان پردازش سریع خود، طیف متنوعی از توسعه‌دهندگان بازی را جذب کرده که به‌دنبال ایجاد تجربیات همه‌جانبه برای بازیکنان و درعین‌حال بهره‌گیری از مزایای فناوری بلاک چین هستند. بیایید در ادامه برخی از پروژه‌های برتر گیمینگ در سولانا را بررسی کنیم.


استار اطلس (Star Atlas)

استار اطلس (Star Atlas) یکی از جذاب‌ترین بازی‌های NFT سولانا است. این بازی RPG فناوری بلاک چین را با بازی‌های ویدیویی ترکیب کرده و به بازیکنان امکان می‌دهد در کهکشان‌ها گشت‌وگذار کنند، به استخراج منابع بپردازند، سرزمین‌ها را تسخیر کنند و به نبرد برای دریافت پاداش مشغول شوند.


آروری (Aurory)

آروری (Aurory)

Aurory به‌عنوان اولین بازی AAA سولانا، یکی از بزرگترین عناوین این بلاک چین است. این بازی RPG به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا در حین بهره‌مندی از مزایای بازی‌های سودآور سولانا، سبک اکشن و فانتزی را تجربه کنند.


استپن (StepN)

Stepn یکی دیگر از بازی‌های بلاک چین «حرکت کن جایزه ببر» (move-to-earn) در سولانا است. این پروژه وب‌۳ عناصر گیمفای (Gamefi) را با سوشالفای (SocialFi) ادغام کرده و یک تجربه گیمینگ جذاب را ایجاد می‌کند.


پروژه‌های برتر سولانا در حوزه متاورس کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در حوزه متاورس کدامند؟

متاورس به‌سرعت در شبکه بلاک چین سولانا درحال گسترش است. سولانا به‌عنوان مرکزی برای پروژه‌های متاورس ظاهر شده بوده که درحال تغییر نحوه تعامل، بازی و اجتماعی شدن ما در محیط‌های مجازی هستند. با برترین پروژه‌های متاورس سولانا آشنا شوید:


آدیوس (Audius)

Audius که در سال 2018 راه‌اندازی شد، یک پلتفرم استریم موزیک مبتنی بر بلاک چین محسوب می‌شود. این پلتفرم به‌دنبال حل بسیاری از موانع در صنعت موسیقی، مانند عدم شفافیت در مالکیت و رواج واسطه‌ها است.


هنرمندان می‌توانند محتوای خود را به‌صورت رایگان در پلتفرم منتشر کنند، البته تا زمانی که توکن‌های AUDIO را در اختیار داشته باشند. سپس پلتفرم آن‌ها را به کاربران علاقه‌مند متصل می‌کند؛ کسانی که می‌توانند توکن‌های هنرمند مورد نظرشان را خریداری کرده و مستقیماً درآمد به دست آورند.


سیویک (Civic)

سیویک (Civic)

سیویک (Civic) یک راه‌حل مدیریت اطلاعات هویتی مبتنی بر بلاک چین است که کنترل و محافظت از داده‌های شخصی افراد و مشاغل را آسان‌تر می‌کند. این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده که به کاربران کنترل بیشتری بر روی داده‌های شخصی خود بدهد؛ درحالی‌که به آنها امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات را بدون نیاز به انتقال مقادیر بیش‌از‌حد اطلاعات شخصی می‌دهد. سیویک از فناوری سولانا برای احراز هویت‌ استفاده می‌کند و پس از احراز هویت کاربر، اطلاعات را با شرکا به اشتراک می‌گذارد.


پروژه‌های برتر سولانا در سایر حوزه‌ها کدامند؟

پروژه‌های برتر سولانا در سایر حوزه‌ها کدامند؟

علاوه‌بر حوزه بازی، دیفای، NFT و متاورس، پروژه‌های زیادی در سایر حوزه‌ها بر روی بلاک چین سولانا ساخته شده‌اند که در این بخش بهترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


تولیپ پروتکل (Tulip Protocol)

تولیپ پروتکل (Tulip Protocol) یک تجمیع‌کننده سود (Yield Aggregator) در سولانا است که TVL آن کمی بیش از 12.5 میلیون دلار می‌باشد. این پلتفرم با Solana Foundation ،Raydium و Serum نیز همکاری کرده است.


تولیپ پروتکل دارای استخرهایی از سه پروتکل مختلف است: Raydium ،Orca و Saber. اگر از اهرم (Leverage) استفاده کنید، بازدهی این استخرها نجومی است. بااین‌حال، هنگام استفاده از اهرم در این پروتکل باید مراقب باشید.


مپز می (Maps.me)

مپز می (Maps.me)

Maps.me یک اپلیکیشن است که نقشه‌های آنلاین و آفلاین را ارائه کرده و پس از به‌روزرسانی و سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، اکنون از قابلیت‌های دیفای نیز پشتیبانی می‌کند.


Maps.me پروژه جدیدی نیست، اما پس از ادغام دیفای با Solana و Serum، تجربه کاربری را بهبود بخشید. آنها بیش از 140 میلیون دانلود و 60 میلیون کاربر دارند و MAPS توکن اصلی آنهاست.


بونفیدا (Bonfida)

بونفیدا (Bonfida) خود را به‌عنوان رابط کاربری گرافیکی Serum و ارائه‌دهنده نام‌های دامنه بلاک چین در سولانا تبلیغ می‌کند. Bonfida به تجارت با استفاده از Serum، ربات‌های معاملاتی، اتمیک سواپ، سرویس نام و API اجازه می‌دهد تا به داده‌های پلتفرم معاملاتی سرم دسترسی داشته باشید.


گفتنی است،‌ برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله AKG Venture و Spartian از این پروژه حمایت می‌کنند. ضمن اینکه حجم تراکنش روزانه آنها حدود 70 میلیون دلار و حجم معاملات کلی آنها 12 میلیارد دلار است.


سولانیوم (Solanium)

سولانیوم (Solanium) یکی از بهترین پلتفرم‌های لانچ‌پد (launchpads) چند زنجیره‌ای در سولانا است. این پروژه چندین IDO را تکمیل کرده که کوچک‌ترین بازگشت سرمایه آن‌ها در‌حال‌حاضر 1.43 برابر بوده؛ درحالی‌که بسیاری از IDOهای آن بازدهی 100 ‌برابری و حتی 200 برابری داشته‌اند.


سخن پایانی معرفی تمام پروژه‌های سولانا

سخن پایانی


سولانا از زمان آغاز به کار خود در سال 2020 پیشرفت قابل توجهی داشته و پروژه‌های بزرگ بسیاری را به اکوسیستم آورده و کاربران بسیاری را جذب خود کرده است. در فضای کریپتو، بلاک چین‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز بسیاری وجود دارند؛ بااین‌حال، پروژه‌های سولانا به‌دلیل هزینه‌های پایین، توان عملیاتی بالا و معماری کم‌مصرف خود، دست بالا را دارند. در این مقاله با برترین پروژه‌های ساخته‌شده بر روی سولانا آشنا شدیم. حال به نظر شما جای کدام پروژه در این مقاله خالی‌ست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.