تبلیغات هدفمند در اینترنت می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد؛ اما این امر گاهی باعث کلافگی مخاطبان شده و سود قابل توجهی را نیز برای صاحبان برندها به‌همراه ندارد. فناوری بلاک چین در تمام حوزه‌ها به‌دنبال بهبود کارایی است. پروژه بلاک چینی بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) که به‌اختصار توکن «BAT» نامیده می‌شود، به‌صورت موازی با یک مرورگر غیرمتمرکز به‌نام بریو (Brave) در جهت بهبود تجربه کاربری در اینترنت ظهور کرده است. در ادامه به بررسی همکاری‌های بریو و BAT با نهادهایی می‌پردازیم که بهبود کارایی را به اشکال مختلفی به‌همراه داشته‌اند.


بیسیک اتنشن توکن (BAT) چیست؟

بیسیک اتنشن توکن (BAT) چیست؟

بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) با نماد اختصاری بت (BAT) یک توکن کاربردی بوده که برای کار با مرورگر بریو (Brave) طراحی شده است. این توکن به‌صورت موازی با مرورگر بریو توسعه داده شده که پیام‌ها و تبلیغات ناخواسته را بلاک می‌کند. در وصف بیشتر ماهیت پروژه بیسیک اتنشن توکن می‌توان گفت:


1- بیسیک اتنشن توکن (BAT) توسط بنیانگذار موزیلا و فایرفاکس، برندان ایچ (Brendan Eich) برای بهبود امنیت و کارایی تبلیغات دیجیتال از طریق فناوری بلاک چین ایجاد شد.


2- توکن بت (BAT) توکن بومی مرورگر بریو (Brave) است که بر روی شبکه بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.


3- بیسیک اتنشن توکن (BAT) یک توکن برای ردیابی زمان و توجه مصرف‌کنندگان رسانه در وبسایت‌ها با استفاده از مرورگر بریو است.


4- سازندگان BAT به‌دنبال بهبود شیوه انجام تبلیغات در عصر دیجیتال هستند. آن‌ها روندهای فعلی تبلیغات در گوگل و متا را به‌عنوان ضرری برای کاربران، ناشران و تبلیغ کنندگان می‌دانند.


5- بریو (Brave) به‌عنوان یک مرورگر منبع‌باز و متمرکز بر حریم خصوصی، برای مسدود کردن ردیاب‌ها، کوکی‌های مهاجم و بدافزارها طراحی شده است.


6- توکن BAT به‌عنوان سیستم پاداش‌دهی و هدایت‌کننده مرورگر بریو عمل می‌کند.


شراکت‌ها و همکاری‌های مرورگر Brave و بیسیک اتنشن (BAT) کدامند؟

شراکت‌ها و همکاری‌های مرورگر Brave و بیسیک اتنشن (BAT) کدامند؟

مرورگر بریو با توکن اختصاصی خود (BAT) مشارکت‌های بسیاری را با برندهای مختلف آغاز کرده‌ تا بتواند به عملکرد خود رسمیت و اعتبار بیشتری ببخشد. این همکاری‌ها سبب شده تا مرورگر بریو بتواند جایگاه خود را در اینترنت کنونی و اینترنت نسل آینده یعنی وب 3 پیدا کند. همکاری‌ها و مشارکت‌های مرورگر بریو و توکن BAT عبارتند از:


سولانا (Solana)

مروگر بریو در 7 فوریه 2023 از طریق حساب رسمی توییتر خود، همکاری با شبکه بلاک چین سولانا را فاش کرد. ادغام عمیق بریو با بلاک چین سولانا، ورود به وب 3 را برای کسانی که تازه‌ وارد محیط کریپتو می‌شوند، آسان‌تر می‌کند. سولانا کم‌ترین هزینه گس و سریع‌ترین عملکرد را در بین بلاک چین‌های مختلف دارد. مرورگر بریو در ادغام با سولانا، پشتیبانی و امکانات چند زنجیره‌ای را برای همه کاربران گسترش می‌دهد.


همچنین توکن BAT در شبکه سولانا به یک توکن با استاندارد «SPL» تبدیل شده که کاربران می‌توانند در شبکه سولانا از آن استفاده کنند. مرورگر منبع‌باز بریو اکنون از برنامه‌های غیرمتمرکز سولانا (Solana dApps) و برخی از پلتفرم‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند. کاربران بریو در سولانا قادر هستند تا تراکنش‌های DeFi و NFT را به‌راحتی در نسخه‌های موبایل و وب انجام دهند.


وی‌بک مشین (Wayback Machine)

مرورگر بریو و شرکت وی‌بک مشین در فوریه 2020 با هدف مبارزه با پیام‌های خطای 404 (صفحه یافت نشد) با یکدیگر همکاری کردند. کاربران مرورگر بریو از طریق این همکاری مجبور به مشاهده خطای 404 نیستند؛ چراکه می‌توانند انتخاب کنند که به نسخه آرشیوشده صفحه‌ای که پیدا نشده، هدایت شوند. این مشارکت تجربه کاربر در مرورگر بریو را بهبود می‌بخشد. وی‌بک مشین یک آرشیو دیجیتالی از شبکه جهانی وب است که توسط آرشیو اینترنت در سال 2001 تأسیس شد. این آرشیو کاربران را قادر می‌سازد تا بیش از 418 میلیارد صفحه وب (که در طول زمان ذخیره شده‌اند) را کاوش کنند.


شبکه تپ (TAP Network)

شبکه تپ (TAP Network)

مرورگر بریو و شبکه TAP در مارس 2020 وارد یک شراکت هیجان‌انگیز شده‌اند. این همکاری به کاربران دسکتاپ بریو این امکان را می‌دهد تا از توکن‌های BAT برای پاداش‌های واقعی ارائه شده توسط بیش از 250000 برند برتر و تاجر در شبکه TAP استفاده کنند. این مشارکت، بازخرید ابزار توکن را برای کاربران بریو به واقعیت تبدیل کرده و برندها را با مخاطبان جدیدی از کاربران بریو مرتبط می‌کند.


شبکه TAP یک شرکت فناوری با هدف ارائه فرصت‌های پاداش برای مصرف‌کننده روزمره است. شبکه TAP مشتریان را به بیش از 250000 شریک تجاری در سفر، غذاخوری، سرگرمی و خرده‌فروشی متصل می‌کند.


اکسس 79 (Access79)

بیسیک اتنشن توکن و اکسس 79 در 21 دسامبر 2019 با هم شریک شدند تا به طرفداران بریو و BAT حلقه‌های سفارشی محدود BAT و گردنبندهای برچسب سگ BAT را ارائه دهند. اکسس 79 به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده جواهرات لوکس، از سال 2019 روی پلتفرم بریو تبلیغ می‌کند. در واقع این شرکت برای تبلیغ بیشتر وبسایت جواهرات خود وارد همکاری با بریو شد. شرکت اکسس 79 راه‌حل‌هایی را قبل از خرید سرویس جواهرات لوکس به مخاطبان ارائه می‌دهد. جواهرات اکسس 79 از مواد باکیفیت توسط طراحان مستقلی در سراسر ایالات متحده و کانادا ساخته شده‌اند.


یوبیکو (Yubico)

یوبیکو (Yubico)

مرورگر بریو و یوبیکو در 20 آگوست 2019 وارد همکاری شده‌اند. یوبیکو ارائه‌دهنده پیشروی کلیدهای امنیتی احراز هویت سخت‌افزاری است (دستگاه‌هایی که از ورود به حساب‌های آنلاین در برابر فیشینگ و سایر تهدیدات تصاحب حساب محافظت می‌کنند). سرویس Yubikey در یوبیکو برای محافظت از بیش از 4000 کسب‌و‌کار و برندهای پیشرو در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


یوبیکو با بریو وارد همکاری شد تا پشتیبانی Yubikey را برای بریو و iOS ارائه دهد. سرویس‌های یوبیکو کاری می‌کنند تا با یک لمس، هویت شما تأیید شود و همچنین هویت سایتی را که وارد آن می‌شوید نیز تأیید می‌کند. مرورگر بریو از طریق این مشارکت توانست احراز هویت مقاوم در برابر فیشینگ با YubiKey را به کاربران خود ارائه کند.


چدار (Cheddar)

مرورگر بریو و چدار در 29 ژانویه 2019 در جهت ارائه اشتراک رایگان محتوای ممتاز چدار برای کاربران مرورگر بریو شریک شدند. چدار یک شرکت خبری و سرگرمی شبکه‌های کابلی پیشرو بوده که برنامه‌های خود را در 60 درصد تلویزیون‌های هوشمند در ایالات متحده و متا (فیسبوک سابق) در دسترس قرار داده است. کاربرانی که با استفاده از مرورگر بریو از Cheddar.com بازدید می‌کنند، به‌صورت خودکار شناسایی شده و به فیدهای چدار زنده دسترسی پیدا خواهند کرد.


 ایکس‌دی‌اِی دیولوپرز (XDA Developers)

ایکس‌دی‌اِی دیولوپرز (XDA Developers)

شرکت XDA در 29 مارس 2019 با هدف تبلیغ بریو و توصیه سوئیچ‌های پایگاه کاربر توسعه‌دهندگان وب بزرگ خود به مرورگر بریو با این پروژه همکاری کرده است. شرکت XDA از اعضای توسعه‌دهنده وب خود می‌خواهد که از مرورگر بریو استفاده کرده و انعام BAT را در سایت XDA فعال کنند. XDA Developers یک وبسایت ارزشمند برای توسعه‌دهندگان بوده و توسط خود توسعه‌دهندگان ایجاد شده است. این وبسایت مبتنی بر جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان بوده و بحث‌های جاری در مورد اندروید، سیستم‌‌عامل‌های موبایل و موارد دیگر را به نمایش می‌گذارد.


گروه رسانه‌ای داو جونز (Dow Jones Media Group)

گروه رسانه‌ای داو جونز در 18 آوریل 2018 با مرورگر بریو برای ارائه محتوای ممتاز رایگان به کاربران بریو وارد همکاری با این مرورگر شد. گروه رسانه‌ای داو جونز یک ارائه‌دهنده جهانی اخبار و اطلاعات تجاری است که محتوا را در قالب رویدادهای چاپی، دیجیتال، موبایل و زنده به مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها در سراسر جهان ارائه می‌دهد. داو جونز بیش از 130 سال است که در این زمینه‌ها فعالیت کرده و یکی از بزرگترین عملیات جمع‌آوری اخبار در سطح جهان را دارد. بخش محتوای ممتاز رایگان این شرکت برای مدت محدودی به کاربران بریو ارائه شد.


تاونسکور میدیا (Townsquare Media)

تاونسکور در 3 مه 2018 برای کسب درآمد از ترافیک مسدودکننده تبلیغات و آزمایش تبلیغات دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، وارد یک مشارکت استراتژیک با مرورگر بریو شده است. تاونسکور میدیا یک شرکت راه‌حل‌های رادیویی، رسانه‌های دیجیتال، سرگرمی و بازاریابی دیجیتال است که بر تبدیل شدن به پلتفرم برتر تبلیغات محلی و راه‌حل‌های بازاریابی برای بازارهای کوچک و متوسط در سراسر ایالات متحده تمرکز دارد. بازدیدکنندگان تاونسکور به‌عنوان بخشی از مشارکت خود با بریو، با استفاده از فناوری مسدود کردن تبلیغات، پیشنهادی برای تغییر به مرورگر بریو دریافت خواهند کرد.


سیویک (Civic)

سیویک (Civic)

سیویک در 21 سپتامبر 2018 با بریو برای ارائه خدمات تأیید هویت امن شریک شده است. سیویک (CVC) یک پروژه ارز دیجیتال است که فناوری تأیید هویت بلاک چین را ارائه می‌دهد. مصرف‌کنندگان در سیویک می‌توانند از هویت خود در زمان واقعی استفاده کنند.


مأموریت سیویک ارائه دسترسی به درخواست‌های ایمن و کم‌هزینه به خدمات تأیید هویت از طریق بلاک چین است. تأیید هویت سیویک و سایر خدمات شناخت مشتری (KYC) در صورت تمایل ناشران تأیید‌شده بریو ارائه خواهد شد.


اچ تی سی (HTC)

اچ‌تی‌سی در 11 دسامبر 2018 با بریو همکاری کرد. اچ‌تی‌سی می‌خواست از بریو به‌عنوان گزینه‌ای پیش‌فرض برای وبگردی در تلفن بلاک چین خود استفاده کند. طرفداران گوشی HTC به مرورگر بریو به‌عنوان مرورگر وب پیش‌فرض گوشی عادت می‌کنند که به رشد پایگاه کاربری آن کمک خواهد کرد. تلفن همراه HTC Exodus یک تلفن رمزنگاری‌شده است که قابلیت استفاده از تلفن هوشمند و امنیت کیف پول سخت‌افزاری را ترکیب می‌کند. کاربران این گوشی هوشمند می‌توانند به‌راحتی دارایی‌های دیجیتالی خود را بدون خطر هک یا سایر اشکال بدافزار خریداری، دریافت و ذخیره نمایند.


ستارگان یوتیوب: بارت بیکر و فیلیپ دیفرانکو (YouTube Stars: Bart Baker & Philip DeFranco)

ستارگان یوتیوب: بارت بیکر و فیلیپ دیفرانکو (YouTube Stars: Bart Baker & Philip DeFranco)

ستاره‌های یوتیوب بارت بیکر و فیلیپ دیفرانکو در 27 آوریل 2018 با مرورگر بریو وارد همکاری شدند تا پلتفرم بریو و توکن BAT بتواند آن‌ها را به‌شکل بهتری با مخاطبان‌شان پیوند دهد. بیکر و دیفرانکو که به‌ترتیب بیش از 10 میلیون و 6 میلیون مشترک یوتیوب دارند، به دنبال‌کنندگان خود اعلام کردند که به‌دنبال راه‌های جدیدی برای تأمین مالی فعالیت خود از طریق بریو و BAT هستند. دو ستاره نامبرده یوتیوب به مخاطبان خود گفته‌اند که مرورگر بریو تجربه مروری سریع‌تر و ایمن‌تر را ارائه می‌کند که به تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان آن‌ها اهمیت می‌دهد.


د گیوینگ بلوک (The Giving Block)

گیوینگ بلوک در 4 اکتبر 2019 با بریو برای ارائه موجودی آگهی و موارد استفاده آزمایشی برای مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی شریک خود همکاری کرد. کاربران بریو از طریق این همکاری می‌توانند به‌راحتی با کلیک یک دکمه بر روی مرورگر بریو به طیف گسترده‌ای از خیریه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی کمک مالی نمایند.


گیوینگ بلوک اولین و تنها راه‌حلی است که خیریه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی را قادر می‌سازد کمک‌های مالی خود را با استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بپذیرند. گیوینگ بلوک همچنین به مؤسسات خیریه و غیرانتفاعی بازار جدیدی از اهداکنندگان که همان دارندگان رمز ارز هستند را معرفی می‌کند.


اوری پدیا (Everipedia)

اوری پدیا (Everipedia)

اوری پدیا در 30 اکتبر 2019 وارد یک مشارکت استراتژیک با بریو شده است. اوری پدیا بزرگترین دایره‌المعارف مبتنی بر بلاک چین همتابه‌همتا در جهان است. اوری پدیا نوعی فورک از ویکی‌پدیا است که در سال 2015 تأسیس شد و درحال‌حاضر میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. همکاری بریو و اوری پدیا باعث خواهد شد که این دو تلاش کنند تا هر دو برند را در میان جوامع مربوطه خود تقویت نمایند.


آپ‌هولد (Uphold)

آپ‌هولد در 3 اکتبر 2019 با بریو همکاری کرد تا کیف پولی را راه‌اندازی کند که به کاربران برای مرور در بریو با BAT پاداش می‌دهد. کاربران بریو با این مشارکت می‌توانند هنگام ثبت‌نام در پلتفرم پول دیجیتال Uphold، توکن‌های BAT کسب‌شده خود را به بسیاری از دارایی‌های دیجیتال و ارزهای فیات تبدیل نمایند. آپ‌هولد یک پلتفرم پول دیجیتال است که دسترسی آسان به ارزهای سنتی، ارزهای دیجیتال و سایر سرمایه‌گذاری‌ها را برای مشتریان در سراسر جهان فراهم می‌کند.


 آینده ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن چگونه است؟

آینده ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن چگونه است؟

درحال‌حاضر شرکت‌های گوگل و متا سهم بیش از 70 درصدی تبلیغات اینترنتی را در اختیار دارند؛ درحالی‌که کاربران مرورگر بریو محدود هستند؛ به‌طوری‌ که به نظر می‌رسد در ماه چیزی حدود 20 میلیون نفر از بریو استفاده کنند. البته این امر بدیهی است که یک پروژه بلاک چینی و جدید نتواند به‌سرعت با غول‌های بزرگی همچون گوگل و متا رقابت کند؛ اما اگر بریو و BAT همکاری‌های خود را همچنان ادامه دهند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار تبلیغات اینترنتی داشته باشند و به جایگاه بالایی در وب 3 برسند.


سخن پایانی معرفی پروژه های بیسیک اتنشن

سخن پایانی


شاید نام مرورگر بریو (Brave) را شنیده باشید. وجه تمایز بریو با سایر مرورگرها در غیرمتمرکز بودن آن است. همچنین بریو یک توکن به‌نام بت (BAT) دارد که یک سیستم پاداش را برای این مرورگر ارائه می‌دهد. بریو برای اثبات کارایی خود با نهادها و برندهای بسیاری همکاری کرده که در این مطلب به بررسی بخشی از آن‌ها پرداختیم. به‌نظر شما بریو و BAT می‌توانند از طریق این همکاری‌ها به موفقیت رسیده و در برابر گوگل و متا حرفی برای گفتن داشته باشند؟