لایت کوین (Litecoin) یکی از ارزشمندترین و بزرگترین آلت کوین‌های بازار است که در حوزه پرداخت قرار دارد. این رمز ارز کاربران زیادی را به خود جلب کرده و اکوسیستم گسترده‌ای تشکیل داده است. LTC با قصد ایجاد «نسخه‌ای سبک از بیت کوین» خلق شده و پیشوند نام آن (Lite) هم بر اساس این هدف برگزیده شده است. آیا با خالق و موسس [لایت کوین](https://exbito.com/litecoin/) به‌عنوان فردی تاثیرگذار در حوزه کریپتو آشنایی دارید؟ در این مقاله از اکسبیتو، علاوه‌بر بررسی تاریخچه LTC، بنیان‌گذار این رمز ارز را معرفی می‌کنیم و سابقه او را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.
 تاریخچه پیدایش لایت کوین LTC

تاریخچه پیدایش لایت کوین LTC

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم پیش از معرفی خالق لایت کوین، تاریخچه و اهداف آن را بررسی کنیم. به عبارت ساده، Litecoin رمز ارزی است که جهت ارائه امکان پرداخت به‌شکل امن، سریع و کم‌هزینه با بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تکنولوژی بلاک چین طراحی شده است.


این ارز مبتنی بر پروتکل بیت کوین ایجاد شده، اما در مواردی همچون الگوریتم هش مورد استفاده، مدت تراکنش بلاک و چند فاکتور دیگر با آن تفاوت دارد. لایت کوین با مدت بلاک تنها 2.5 دقیقه و کارمزد تراکنش بسیار پایین، گزینه‌ای مطلوب برای ریزتراکنش‌ها و پرداخت‌های نقطه فروش (Point-of-Sale) محسوب می‌شود.


در ماه اکتبر 2011، لایت کوین از طریق یک کلاینت متن‌باز بر روی گیت هاب (GitHub) عرضه شد. 5 روز بعد، شبکه Litecoin فعالیت خود را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، این شبکه از نظر میزان استفاده و پذیرش در میان فروشندگان رشد شدیدی را تجربه کرده و در بیشتر مدت‌زمان فعالیت خود، در میان 20 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازاری قرار داشته است.


بنیانگذار لایت کوین (LTC) چه کسی است؟

بنیانگذار لایت کوین (LTC) چه کسی است؟

در بخش قبلی با ارز لایت کوین و تاریخچه پیدایش آن آشنا شدیم. این رمز ارز به‌عنوان ابزاری برای پرداخت سریع و کم‌هزینه ایجاد شده و کار می‌کند. با این حال، آیا بنیان‌گذار LTC را می‌شناسید؟


چارلی لی (Charlie Lee) به‌عنوان خالق لایت کوین و یک کارآفرین بسیار موفق در صنعت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. موسس LTC در سال 1977 در ساحل عاج در خانواده‌ای با ملیت چینی متولد شد و در سن 13 سالگی با خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. او زمانی که لایت کوین را توسعه داد و راه‌اندازی کرد، هنوز به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در غول تکنولوژی گوگل مشغول بود.


تحصیلات و سال‌های ابتدایی زندگی حرفه‌ای

لی پس از فارغ التحصیل شدن از مدرسه در سال 1995، در دانشگاه MIT به تحصیل خود ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را از آنجا دریافت کرد.


لی پیش از پیوستن به شرکت گوگل در سال 2007، هفت سال را به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌های پیشتاز حوزه تکنولوژی در کالیفرنیا یعنی KANA Communications و Guideware Software سپری کرد.


کار در گوگل و توسعه لایت کوین (2007 تا 2013)

کار در گوگل و توسعه لایت کوین (2007 تا 2013)

بنا به گفته‌های لی، نخستین‌بار او در سال 2011 با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا شده است. در آن زمان، لی مقاله‌ای پیرامون بازار آنلاین Silk Road (که تنها بیت کوین می‌پذیرفت) خوانده بود و همین مقاله، او را با کریپتو آشنا کرد. او یکی از منتقدین سیستم فدرال رزرو آمریکا بود و در سال‌های پیش از لایت کوین، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری زیادی را جهت کاهش اتکا بر بانک مرکزی بررسی می‌کرد. با وجود تجربه لی در تکنولوژی کامپیوتر و تمایل شدید او به گزینه‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری، مقاله مذکور توجه او را به‌سوی رمز ارزها و پشتیبانی از بلاک چین به‌عنوان بستری ایده‌آل برای رسیدن به اهداف وی هدایت کرد.


لی زمانی که هنوز در شرکت گوگل فعالیت داشت، اولین بیت کوین خود را خرید و جهت توسعه ارز دیجیتال خود، استخراج را آغاز کرد.


از ماینر تا توسعه‌دهنده: Fairbix و Litecoin (سال 2011)

لی، همانند بسیاری از توسعه‌دهندگانی که به‌شدت خواهان ساخت یک کپی از بیت کوین بودند، در تلاش اول خود شکست خورد. بااین‌حال برخلاف بسیاری از آن‌ها، او در تلاش دوم خود موفق شد.


سیستم پرداخت بلاک چینی Fairbix که توسط لی و تیم او با کپی کد منبع Tenebix (یکی دیگر از نخستین ارزهای دیجیتال) توسعه یافته بود، در سپتامبر 2011 پس از گذشت چند هفته از عرضه از کار افتاد.


در همان چند هفته راه‌اندازی ناموفق Fairbix، چارلی لی پروتکل گواه کار از این سیستم همراه با چند درس دیگر از تلاش ناموفق خود را وارد لایت کوین کرد. LTC آلت کوینی بود که او در 7 اکتبر 2011 ارائه داد.


لایت کوین در برابر بیت کوین

لایت کوین در برابر بیت کوین

چارلی لی همیشه لایت کوین را به‌عنوان مکملی برای بیت کوین و نه رقیبی برای آن، توصیف کرده است. از زمان عرضه آن در سال 2011، او Litecoin را به‌عنوان رمز ارز ایده‌آل برای تراکنش‌های سبک همچون خرید آنلاین و بیت کوین را به‌عنوان ارز مناسب برای تراکنش‌های سنگین همچون پرداخت‌های بین المللی معرفی کرده است. بدین منظور، لی LTC را با چند شباهت به بیت کوین و چند اصلاح جهت مقیاس‌پذیری بهینه‌تر، ساخت.


هردوی بیت کوین و لایت کوین، رمز ارزهای غیرمتمرکز و پایاپای (P2P) هستند که پرداخت‌های رمز ارزی سریع و کم‌هزینه را از سراسر جهان بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کنند. هرچند، لی لایت کوین را با چند تفاوت مهم جهت رفع ایرادات بیت کوین توسعه داده است. در حقیقت، LTC در موارد زیر با BTC تفاوت دارد:


  • الگوریتم استخراج

  • سرعت بلاک

  • حداکثر ذخایر

  • هزینه کارمزد

کوین بیس (2013 تا 2017)

کوین بیس (2013 تا 2017)

در سال 2013، دو سال پس از عرضه لایت کوین، لی گوگل را ترک کرد تا به سمت مدیریت مهندسی در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس که در آن زمان تقریبا تازه تاسیس محسوب می‌شد، بپیوندد. این موقعیت شغلی به او وقت بیشتری برای کار بر روی ارز دیجیتال خود می‌داد. لی در مدت دو سال، به جایگاه مدیریت ارشد مهندسی ترفیع یافت.


بنیاد لایت کوین (از سال 2016)

از سال 2017، لی برای شروع کار تمام‌وقت بر روی لایت کوین آماده شده بود. او صرافی Coinbase را ترک کرد تا به‌طور جدی و انحصاری بر روی جایگاه خود به‎عنوان مدیرعامل بنیاد لایت کوین تمرکز کند.


 آینده لایت کوین

آینده لایت کوین

لی در کنفرانسی در سال 2019 اعلام کرد که هدف اصلی او، «ایجاد پول معتبر» است. وی باور دارد که در نهایت تنها چند رمز ارز (احتمالا بیت کوین، لایت کوین و چند مورد دیگر) در بازار باقی خواهند ماند. در آن موقعیت، ارزهای باقی‌مانده می‌توانند ارزش واقعی ارائه دهند.


لی انتظار دارد که با رشد پذیرش از سوی تاجران و بهبود تجربه کاربری، مصرف‌کنندگان به رمز ارزها اعتماد می‌کنند، پذیرش انبوه شکل می‌گیرد و ارزهای دیجیتال، مانند پول سنتی در تمام بسترها استفاده می‌شوند.


اقدامات فعلی و آینده چارلی لی

درحال‌حاضر، لی در بنیاد لایت کوین با هدف استفاده از Litecoin برای کمک به بهبود جامعه فعالیت می‌کند. او در این بنیاد به‌دنبال استفاده از تکنولوژی پیشرفته برای این رمز ارز و برآورده کردن خواسته کاربران است. همچنین، دست‌اندرکاران این بنیاد در تلاش برای آسان‌سازی مفاهیم مرتبط با این موضوع برای جلب نظر افراد بیشتری هستند.


بنابراین، لی نه‌تنها بر روی ارز دیجیتال خود متمرکز است، بلکه او تلاش می‌کند تا دنیایی با دید بازتر و آشنایی بیشتر نسبت به رمز ارزها بسازد.


چارلی لی چه نقشی در شبکه‌های اجتماعی دارد؟

چارلی لی چه نقشی در شبکه‌های اجتماعی دارد؟

حساب رسمی توییتر وی بیش از 1 میلیون دنبال‌کننده دارد و با گذر زمان و آشنایی افراد بیشتر با او و LTC، این عدد بیشتر هم می‌شود. ازآنجایی‌که او در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان پرشوری دارد، گاهی به هدایت بازار به وسیله توییت‌ها و کامنت‌های خود متهم می‌شود.


 چرا چارلی لی لایت کوین (LTC) ندارد؟

چرا چارلی لی لایت کوین (LTC) ندارد؟

تا اینجای مقاله با ارز دیجیتال لایت کوین و بنیان‌گذار آن به‌طور کامل آشنا شدید. همانطور که خواندید، Litecoin یکی از نخستین ارزهای دیجیتال بازار است که به‌عنوان مکملی برای بیت کوین طراحی و عرضه شد. جالب است بدانید که اکنون خالق LTC این ارز را هولد نمی‌کند. در ادامه، دلیل این موضوع را بررسی می‌کنیم.


در دسامبر 2017، لی در پلتفرم ردیت نوشت که تمام موجودی لایت کوین خود را فروخته یا اهدا کرده است تا تضاد منافعی از سوی جایگاه وی به‌عنوان یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی رخ ندهد. لی اظهار داشت که یکی از انگیزه‌های اصلی وی برای این اقدام، این بوده که هر زمان که توییتی پیرامون لایت کوین از سوی او منتشر شده، وی به انجام این کار برای منافع شخصی متهم شده است. بااین‌حال، لی به دنبال‌کنندگان خود اطمینان داد که Litecoin را ترک نمی‌کند و همچنان تمام‌وقت خود را به کار بر روی این پروژه اختصاص می‌دهد.


چارلی لی چگونه به تبلیغ لایت کوین می‌پردازد؟

چارلی لی چگونه به تبلیغ لایت کوین می‌پردازد؟

اگرچه لایت کوین به‌عنوان یک رمز ارز کمتر دیده‌شده قلمداد می‌شود و لی به اندازه برخی دیگر از کارآفرینان حوزه دیجیتال همچون ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین و ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم شهرت ندارد، اما او استقامت چشم‌گیری را در چنین فضایی با رقابت شدید به نمایش می‌گذارد. سابقه درخشان لی نه‌تنها به‌دلیل تخصص فنی او، بلکه به‌علت جایگاه وی به‌عنوان یک اینفلوئنسر بسیار مورد احترام شبکه‌های اجتماعی در جامعه تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال شکل گرفته است. چارلی لی از طریق اقدامات مختلفی، از تنظیم نام کاربری خود (@SatoshiLite) گرفته تا توصیف اولیه از لایت کوین به‌عنوان نسخه‌ای سبک از BTC، موفق شده تا تصویر Litecoin به‌عنوان «برادر کوچک بیت کوین» را تثبیت کند و باور افراد به این ارز برای رشد قیمت آن در بلندمدت را بسازد.


 Litecoin Founder سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله با ارز دیجیتال لایت کوین و تاریخچه آن آشنا شدیم و خالق و بنیان‌گذار آن یعنی چارلی لی را با بررسی سوابق و حوزه‌های فعالیت او به‌طور کامل معرفی کردیم.


Litecoin به‌عنوان نسخه‌ای سبک‌تر از بیت کوین با تفاوت‌هایی جزئی ولی اساسی فعالیت کرده و افراد می‌توانند از آن برای پرداخت‌هایی در مقیاس کوچک استفاده کنند. چارلی لی یکی از کارآفرینان برجسته دنیای تکنولوژی و بلاک چین به شمار می‌رود که LTC را در قالب مکملی برای BTC ارائه کرد و از سال 2017 تاکنون، به‌طور تمام‌وقت بر روی این پروژه کار می‌کند. این ارز در فضای رقابتی حوزه کریپتو، استقامت بسیار بالایی از خود نشان داده و یکی از ارزشمندترین رمز ارزها در بازار محسوب می‌شود. اگر لی با جدیت و تمرکز فعلی به کار بر روی این ارز دیجیتال ادامه دهد، می‌توان آینده درخشانی را برای آن تصور کرد.