بسیاری از کاربران، پروژه‌های رمز ارزی را به‌عنوان گزینه‌هایی مطلوب برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی یا حتی کسب سود در بلندمدت، در نظر می‌گیرند. در حقیقت، آن‌ها به‌دلیل نوآوری‌ها و راه‌حل‌های منحصربه‌فرد خود، می‌توانند آینده بسیار سودآور و پرباری داشته باشند. بااین‌حال، پیش از سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها باید اطلاعات جامع و کافی از آن‌ها کسب کنیم و از اهداف، ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها آگاه باشیم. ترون، یکی از پروژه‌های ارزشمند دنیای بلاک چین و کریپتو است که می‌تواند به‌عنوان بستر سرمایه‌گذاری محسوب شود. در این مقاله از اکسبیتو، با Tron به‌طور کلی آشنا می‌شویم و روند قیمتی و آینده آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


نگاه کلی به ارز دیجیتال ترون (TRX)

نگاه کلی به ارز دیجیتال ترون (TRX)

در ابتدا با ارز دیجیتال ترون به‌شکل کلی آشنا می‌شویم و تاریخچه آن را شرح می‌دهیم. Tron یک سیستم‌عامل غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین است که توسط بنیاد ترون توسعه یافت و در سال 2017 راه‌اندازی شد. در ابتدا، توکن‌های TRX مطابق با استاندارد ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم بودند، اما یک سال پس از راه‌اندازی، به شبکه اختصاصی خود منتقل شدند. ترون توسط جاستین سان، مدیرعامل فعلی این پلتفرم، تاسیس شد. او در گذشته با پروژه ریپل نیز ارتباط داشته و به‌عنوان نماینده ارشد آن در منطقه چین بزرگ فعالیت کرده است.


در ابتدا، این پروتکل با هدف فراهم کردن حق مالکیت کامل دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای دیجیتال ایجاد شد. هدف اصلی در اینجا، کمک به خالقان محتوا (که بخش کوچکی از درآمد را دریافت می‌کنند) و انگیزه بخشی به آن‌ها از طریق اعطای پاداش بیشتر برای کار این افراد است، اما این فرایند چگونه باید طی شود؟ برای این امر، از مصرف‌کنندگان محتوا برای پاداش دادن به تولیدکنندگان به‌طور مستقیم و بدون واسطه (همچون یوتیوب، فیس‌بوک یا اپل) دعوت می‌شود.


نرم‌افزار ترون از قراردادهای هوشمند، سیستم‌های بلاک چینی گوناگون و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم رمز ارزی از یک مدل تراکنشی مشابه بیت کوین تحت‌عنوان UTXO بهره می‌گیرد. تراکنش‌ها در یک شبکه لجر عمومی با امکان ردیابی تاریخچه عملیات توسط کاربران انجام می‌شوند.


در مجموع، این پلتفرم جهت ساخت اینترنت غیرمتمرکز ایجاد شده و در قالب ابزاری برای توسعه‌دهندگان با هدف ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایفای نقش می‌کند. به عبارت دیگر، TRON جایگزینی برای اتریوم به شمار می‌رود. هرکسی می‌تواند به ایجاد DApp بر بستر شبکه ترون، ارائه محتوا و دریافت دارایی دیجیتال در ازای این فعالیت‌ها بپردازد. توانایی تولید محتوا و به‌اشتراک‌گذاری آن به‌طور آزاد و بدون دردسرهای مرتبط با کارمزد تراکنش، برتری غیرقابل انکار ترون محسوب می‌شوند.


 روند قیمتی ترون به چه صورت بوده‌ است؟

روند قیمتی ترون به چه صورت بوده‌ است؟

در بخش پیشین این مقاله با پروژه ترون و ارز دیجیتال آن به‌طور کلی آشنا شدیم. همانطور که خواندید، Tron یک سیستم عامل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که از 2017 شروع به کار کرد. ترون به‌عنوان جایگزینی برای اتریوم به شمار می‌رود و بستری برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود. در ادامه، روند قیمتی این ارز دیجیتال از گذشته تاکنون را بررسی می‌کنیم.


درحال‌حاضر (مارس 2024)، ترون با میزبانی بیش از 213 میلیون حساب، یکی از شبکه‌های عمومی با سریع‌ترین رشد در جهان به شمار می‌رود. اکنون این پروژه با بیش از 11 میلیارد دلار ارزش بازاری (Market Cap) در رتبه‌بندی منابع معتبر در جایگاه چهاردهمین ارز بزرگ جهان قرار دارد. TRX در بیش از 130 صرافی رمز ارزی در جهان از جمله بایننس، کوکوین، پولونیکس و موارد مشابه لیست شده و برای معامله در دسترس قرار دارد. همچنین، شما می‌توانید این توکن را در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو با بهترین قیمت و سهولت در فرآیند ثبت نام، خریداری و معامله کنید.


همه می‌دانیم که ارزهای دیجیتال، دارایی‌های بسیار پرنوسانی هستند و قیمت آن‌ها در طول زمان می‌تواند دچار تغییرات فاحشی شود. ترون نیز از این قاعده پیروی می‌کند و تاکنون بر اثر عوامل مختلفی، شاهد نوسانات قیمتی بوده است. بالاترین قیمت تاریخی TRX کمتر از یک سال پس از عرضه در ژانویه 2018، در سطح 0.3004 دلار رقم خورد. در طول یک سال گذشته، قیمت ترون بیش از 84 درصد رشد داشته و بالاترین قیمت آن در این مقطع زمانی، 0.14 دلار بوده است. همچنین، پایین‌ترین سطح قیمت ارز دیجیتال Tron در طول یک سال گذشته، 0.06 دلار به ثبت رسید.


در مجموع، در چند ماه اخیر بازار ارزهای دیجیتال روند صعودی داشته و بیشتر رمز ارزها شاهد رشد قیمت بوده‌اند. این روند پس از مدت‌ها افت گسترده رقم خورد.


 پیش‌بینی آینده ترون چیست؟

پیش‌بینی آینده ترون چیست؟

تا این بخش از مطلب با ارز دیجیتال ترون آشنا شدیم و کاربرد و اهداف آن را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم، Tron یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. همچنین، به روند قیمتی این دارایی پرداختیم و گفتیم که در یک سال گذشته، قیمت TRX به‌طور کلی صعودی بوده است. حال شاید بپرسید که آینده این ارز را به چه شکلی می‌توان پیش‌بینی کرد؟ در ادامه، به این سوال پاسخ می‌دهیم.


در تصمیم‌گیری پیرامون سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، همواره سعی داریم تا آینده آن را پیش‌بینی کنیم و موفقیتش را تخمین بزنیم. بااین‌حال، همیشه نمی‌توانیم پیش‌بینی قطعی داشته باشیم و این موضوع، درباره ترون هم برقرار است. تحلیلگران و کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آینده این پروژه دارند. دسته‌ای از آن‌ها، روند پرنوسانی را در کوتاه‌مدت با افت‌و‌خیز قیمتی برای TRX در طول 2024 تصور می‌کنند. این گروه، احساسات فعلی بازار نسبت به این ارز را از خنثی تا حدی منفی در نظر می‌گیرند.


کاربران در صرافی بایننس می‌توانند پیش‌بینی خود از رمز ارزها را ثبت کنند. در ارتباط با ترون، کاربران بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان باور دارند که طی چند سال آینده، افزایش ناچیزی در قیمت Tron رخ خواهد داد؛ به عبارت دقیق‌تر، از دیدگاه آن‌ها تا سال 2030 قیمت این ارز به حدود 0.168 دلار خواهد رسید.


علاوه‌بر آن، تحلیلگران وب‌سایت CryptoPredictions تخمین زده‌اند که تا پایان سال 2024، قیمت TRX با بیش از 30 درصد رشد می‌تواند به حدود 0.163 دلار برسد. همچنین، آن‌ها حداکثر قیمت این توکن برای دسامبر 2024 را حدود 0.203 دلار پیش‌بینی می‌کنند.


بار دیگر اشاره می‌کنیم که بازار ارز دیجیتال، بسیار پرنوسان است و این پیش‌بینی‌ها نباید به‌عنوان توصیه‌های مالی در نظر گرفته شوند. همواره پیش از تصمیمات مرتبط با سرمایه‌گذاری، تحقیق و مطالعه کافی داشته باشید.


آیا ترون مناسب سرمایه‌گذاری است؟

آیا ترون مناسب سرمایه‌گذاری است؟

پیش‌تر در این مقاله به‌طور کلی رمز ارز ترون و ویژگی‌های آن را به‌عنوان پلتفرمی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین، بررسی کردیم. همچنین، به روند و تاریخچه قیمتی این ارز دیجیتال پرداختیم و پیش‌‌بینی از آینده این دارایی ارائه دادیم. اکنون به پرسش اصلی این مطلب رسیدیم که آیا TRX مناسب سرمایه‌گذاری است؟


یکی از کاربردهای اصلی ارزهای دیجیتال برای بسیاری از کاربران، ذخیره پول و کسب سود از طریق این کار است. در حقیقت، نوسانات رمز ارزها در برخی از شرایط می‌تواند برای این امر مفید باشد و سودآوری را آسان‌تر کند. همچنین، عموما این دسته از دارایی‌ها می‌توانند محافظ خوبی در برابر تورم و شرایط وخیم اقتصادی باشند.


با وجود موارد مذکور، باید توجه داشت که عوامل متعددی از جمله احساسات بازار، عملکرد پروژه، میزان تقاضا، اقتصاد کلان، نیاز کاربران و غیره در عملکرد قیمتی ترون در کوتاه‌مدت و بلندمدت، تاثیر دارند. علاوه‌بر آن، میزان ریسک‌پذیری فرد در رابطه با سرمایه‌گذاری نیز اهمیت زیادی دارد. در بخش پیشین این مقاله خواندید که پیش‌بینی افراد نسبت به روند قیمتی TRX در آینده، افزایش قیمت ملایم و مختصر آن را به نمایش می‌گذارد. اگر این پیش‌بینی‌ها به حقیقت تبدیل شوند، نمی‌توان سود چشم‌گیری را از سرمایه‌گذاری در این پروژه انتظار داشت.


آیا ترون مناسب سرمایه‌گذاری است؟

در نهایت، اگر قصد سرمایه‌گذاری در ترون را دارید، این ارز در صورت ادامه حیات خود می‌تواند ارزش دارایی و سرمایه شما را در بلندمدت حفظ کند و مطابق با تورم جهانی به رشد خود ادامه دهد، اما شاید شاهد رشد چشم‌گیر و طوفانی از این پروژه نباشید. بنابراین، اگر به‌دنبال سود فراوان در بلندمدت یا حتی کوتاه‌مدت هستید، احتمالا بقیه آلت کوین‌ها برای شما گزینه‌های بهتری محسوب شوند. در هر صورت، سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو امری پرریسک به شمار می‌رود و نیازمند تحقیقات کافی پیرامون پروژه مورد نظر است.


سخن پایانی آیا رمز ارز ترون برای سرمایه گذاری مناسب است

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو با رمز ارز ترون و اهداف این پروژه به‌طور کلی و جامع آشنا شدیم. علاوه‌بر آن، روند قیمتی TRX را بررسی کردیم و پیرامون پیش‌بینی آینده این ارز دیجیتال، نوشتیم.


Tron یک اکوسیستم نرم‌افزاری بر پایه بلاک چین است که ارز دیجیتال آن در ابتدا بر بستر شبکه اتریوم و استاندارد ERC-20 کار می‌کرد، اما در نهایت به شبکه اختصاصی خود منتقل شد. این پلتفرم، واسطه‌ای برای ارائه حق مالکیت دیجیتال به تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌رود که پاداش بیشتر برای آن‌ها نیز به‌دنبال دارد. ترون از قراردادهای هوشمند، DAppها و سیستم‌های بلاک چینی گوناگون پشتیبانی می‌کند. همچنین، برخی از کاربران به‌دلیل کارمزد پایین، از ارز TRX برای پرداخت و انتقال پول بهره می‌گیرند. ترون رشد قیمت کمتری نسبت به برخی از آلت کوین‌ها در بازار دارد؛ بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارید، نباید انتظار سود چشم‌گیر در کوتاه‌مدت یا حتی میان‌مدت از آن داشته باشید.