ماینینگ یا استخراج بیت کوین نقش مهم و اساسی در امنیت شبکه آن دارد. در این فرایند، نه تنها تراکنش‌های بیت کوین تایید می‌شوند بلکه بیت کوین‌های جدیدی نیز وارد بازار می‌شوند. در نتیجه هرچه ماینینگ بیت کوین با امنیت بیشتری انجام شود، شبکه‌ای امن‌تر خواهیم داشت و تراکنش‌های بیت کوین بدون مشکل انجام می‌شوند. با افزایش تعداد ماینرها رقابت میان آنها نیز شدت گرفته‌است و ماینرها سعی می‌کنند با ارتقای دستگاه‌های ماینینگ خود، قدرت بیشتری به دست بیاورند. در نتیجه این رقابت، استخرهای استخراج یا ماینینگ پول‌ها به وجود آمده‌اند که توان محاسباتی بالایی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد استخرهای استخراج و تاثیر آنها بر امنیت شبکه بیت کوین بیشتر بدانیم. اینکه وجود این استخرها می‌تواند به بروز مشکلاتی در شبکه منجر شود و بیت کوین‌ها را به خطر بیاندازد یا نه. با ما همراه باشید.


ماینینگ یا استخراج بیت کوین به زبان ساده.

ماینینگ یا استخراج بیت کوین به زبان ساده:

به زبان ساده پروسه ماینینگ بیت کوین به پروسه تایید تراکنش‌های بیت کوین و ایجاد بلاک‌های تازه در شبکه گفته می‌شود. در این فرایند، مسائل سخت و پیچیده ریاضی توسط ماینرها یا استخراج‌کنندگان حل می‌شود تا تراکنش‌های ارسال شده به شبکه تایید شوند.


به عنوان مثال زمانی که شما می‌خواهید یک بیت کوین بخرید، درخواست خود را به شبکه می‌فرستید. ماینرها این درخواست‌ را دریافت می‌کنند اما تایید این تراکنش به همین راحتی نیست. هر ماینری که بتواند زودتر الگوریتم‌های ریاضی را حل کند، درخواست شما را در شبکه ثبت کرده و بیت کوین پاداش خواهد گرفت . به جواب این مسائل ریاضی پیچیده «هش» گفته می‌شود. هش‌ها، بلاک‌های جدیدی را در شبکه ایجاد کرده و تراکنش‌ها را روی زنجیره بلاک چینِ بیت کوین ثبت می‌کنند. هرچه قدرت پردازش دستگاه‌های ماینینگ که هش ریت نام دارد بالاتر باشد، امکان ایجاد بلاک و دریافت پاداش توسط آن ماینر نیز بیشتر خواهد شد.


سختی مسائل ریاضی که باید توسط ماینرها حل شوند، به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. یعنی هرچه جلوتر می‌رویم، ماینرها باید تلاش بیشتری برای حل این مسائل داشته باشند و به دست آوردن بیت کوین‌های جدید سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. این نکته باعث شده که تورم شبکه بیت کوین در طول زمان کاهش پیدا کند و بیت کوین‌های کمتری وارد بازار شوند. براساس مهم‌ترین اصل اقتصادی، هرچه عرضه کمتر شود، تقاضا افزایش می‌یابد، در نتیجه با کاهش بیت کوین‌های عرضه شده، قیمت‌ بیت کوین نیز می‌تواند با افزایش رو به رو شود.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین و استخراج آن، غیرمتمرکز بودن آن است. همانطور که بیت کوین با شعار غیرمتمرکزسازی وارد بازار شده است، استخراج بیت کوین هم یک فرایند غیرمتمرکز است، یعنی ماینرها می‌توانند از سراسر جهان به شبکه بیت کوین بپیوندند و بیت کوین استخراج کنند. هیچ کس این شبکه بزرگ را کنترل نمی‌کند و هر ماینر می‌تواند به صورت مستقل شروع به حل مسائل کرده و بیت کوین‌های جدید پاداش بگیرد. با این حال ، با افزایش سختی شبکه و سخت‌تر شدن ماین بیت کوین در آینده، امکان به هم پیوستن ماینرهای مختلف به یکدیگر برای افزایش قدرت محاسباتی وجود دارد. از این طریق ماینرها کامپیوترهای خود را به هم متصل می‌کنند تا توان محاسباتی بالاتری را به دست بیاورند و سریع‌تر به جواب برسند. این مساله به ساختِ استخرهای استخراج یا استخرهای ماینینگ منجر می‌شود.


123

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

استخرهای استخراج بیت کوین، جمعی از ماینرهای مختلف هستند که به هم متصل می‌شوند تا توان محاسباتی بسیار بالایی به دست بیاورند. این استخرهای استخراج از این طریق شانس ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره بیت کوین و گرفتن پاداش را برای خود افزایش می‌دهند. بیت کوین‌های جدیدی که از طریق این استخرها ماین می‌شوند، براساس توان محاسباتی هر ماینر، میان آنها تقسیم می‌شوند. یعنی هر ماینر براساس میزان مشارکت خود در استخر ماینینگ، بیت کوین پاداش می‌گیرد.


به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک بازی ویدئویی با گرافیک قوی و جزییات زیاد را روی سیستم خود اجرا کنید، یک سیستم بازی پرقدرت و گیمینگ را ترجیح می‌دهید یا یک سیستم کامپیوتری که برای کارهای ساده طراحی شده‌است؟ مطمئنا یک سیستم گیمینگ، سرعت و قدرت بالاتری را برای شما فراهم می‌کند و تجربه لذت‌بخش‌تری از بازی کردن خواهید داشت. ماینرها نیز به همین دلیل علاقه زیادی برای پیوستن به استخرهای ماینینگ دارند. آنها قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و احتمال برنده شدن و به دست آوردن هشِ شبکه بیشتر می‌شود. از طرف دیگر استخرهای ماینینگ پایداری بیشتری دارند و بازدهی آنها همیشگی‌تر است.


استخر استخراج بیت کوین یا ماینینگ پول‌ها چگونه کار می‌کنند؟

استخر استخراج بیت کوین یا ماینینگ پول‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ماینینگ پول درست مثل یک سرور است که ماینرها را با هم هماهنگ می‌کند. ماینرها به این سرور متصل می‌شوند و وظایف محاسباتی خود را دریافت می‌کنند. هر کدام از ماینرها قدرت محاسباتی جداگانه‌ای دارند. استخر استخراج تمام این قدر‌ت‌های محاسباتی را با هم جمع کرده و به تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک چین بیت کوین می‌پردازد. ساختار‌های متفاوتی برای استخرهای استخراج وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها «پرداخت بر اساس سهم» است. هر «سهم» یک واحد از قدرت محاسباتی نامیده می‌شود و هرکدام از ماینرها مقدار مشخصی سهم را وارد استخر نقدینگی می‌کنند. مقدار پاداش داده شده به هر ماینر نیز براساس سهم‌های آن محاسبه شده و به ماینر پرداخت می‌شود. ماینرها برای اتصال به ماینینگ پول‌ها علاوه بر داشتن سیستم سخت‌افزاری مناسب، به نرم‌افزارهای اختصاصی نیز نیاز دارند. این نرم‌افزارها به آنها امکان می‌دهد تا به سرور استخر استخراج متصل شده و وظایف محاسباتی خود را انجام دهند.


نکات مثبت و منفی استخرهای استخراج بیت کوین کدامند؟

نکات مثبت و منفی استخرهای استخراج بیت کوین کدامند؟

پیوستن ماینرها به استخرهای استخراج، کاری پرسود برای آنهاست و فواید زیادی دربردارد. یکی از مهم‌ترین و مشخص‌ترین آنها، بازدهی و درآمدی پایدار و همیشگی است. استخرهای ماینینگ شانس بیشتری در ساخت بلاک‌های تازه و دریافت بیت کوین به صورت همیشگی دارند. درواقع در استخرهای استخراج، عامل شانس جای خود را به قدرت و محاسبات بیشتر می‌دهد و درآمد ماینرها پیش‌بینی‌پذیر می‌شود.


یکی دیگر از فواید ماینینگ پول‌ها، کاهش پیچیدگی فرایند ماینینگ است. ماینینگ پول‌ها مسائل فنی مربوط به استخراج را مدیریت می‌کنند و افراد می‌توانند بدون دانش زیاد و به راحتی شروع به ماینینگ و کسب درآمد کنند. این نکته برای کسانی که به ارزهای دیجیتال علاقه زیادی دارند اما از نظر تکنیکالی و فنی دانش نسبتا کمی دارند بسیار سودمند است.


ماینینگ پول‌ها مشکلات و نقاط ضعف هم دارند. یکی از مهم‌ترین آنها، کاهش میزان بازدهی برای ماینرها است. یعنی اگر ماینرها به صورت فردی به استخراج بیت کوین بپردازند، بیت کوین بیشتری دریافت خواهند کرد تا زمانی که از طریق استخرهای استخراج، بیت کوین ماین کنند. درواقع بیت کوینی که از طریق ماینینگ پول‌‌ها به ماینرها داده می‌شود، تقریبا همیشگی است، اما چون میان همه آنها پخش می‌شود مقدار کمتری دارد. ماینرها با وارد شدن به ماینینگ پول، شانس درآمد بیشتر خود را از دست می‌دهند و آنها را با یک درآمد معقول و همیشگی عوض می‌کنند.


علاوه بر این ماینرها باید در استخرهای استخراج کارمزد بپردازند. این کارمزد برای نگهداری و تاسیسات زیرساختی استخرهای استخراج مصرف می‌شود تا عملیات اجرایی آنها بدون مشکل پیش برود. ماینرها می‌توانند در مورد کارمزد پرداختی خود مذاکره کنند اما در طول زمان و با افزایش کارمزد دریافتی، سهم ماینرها از درآمد ماینینگ پول کاهش پیدا می‌کند.


امنیت شبکه و نقش استخرهای استخراج به چه صورت است؟

امنیت شبکه و نقش استخرهای استخراج به چه صورت است؟

در کنار تمام نکات مثبت و منفی که در مورد استخرهای استخراج عنوان کردیم، چالش‌های امنیتی اهمیت بسیاری دارند. ماینینگ پول‌ها می‌توانند امنیت شبکه بیت کوین را به خطر بیندازند و قدرت زیادی در بلاک چین به دست بیاورند. مهم‌ترین چالش امنیتی در این میان، متمرکزسازی ماینینگ و استخراج بیت کوین است، در حالی که ذات بیت کوین غیرمتمرکز است و در اصل برای غیر‌متمرکز سازی نظام مالی به وجود آمده‌است. در حال حاضر توکنومیک بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که تماما در اختیار کاربران و ماینرها قرار می‌گیرد.


همانطور که می‌دانید توکنومیک از ترکیب کلمات توکن و اکونومی تشکیل شده و به معنای اقتصاد توکن است. اقتصاد توکن‌ها به نحوه توزیع یک ارز دیجیتال مشخص در میان کاربران و هولدرهای آن می‌پردازد. هرچه درصد بیشتری از یک ارز دیجیتال در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد، آن ارز دیجیتال غیرمتمرکزتر است و کسی نمی‌تواند در اکوسیستم آن اعمال قدرت کند. در دنیای کریپتوکارنسی ارزهای دیجیتالی را می‌بینیم که درصد زیادی از عرضه توکن خود را ذخیره کرده‌اند یا به تیم توسعه‌دهنده اختصاص داده‌اند. این مساله غیرمتمرکزسازی را زیر سوال می‌برد و قدرت را به دستان عده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌سپارد. بیت کوین اما از این قاعده مستثناست. بیت کوین از زمانی که وارد بازار شده کاملا غیرمتمرکز بوده و هیچ درصدی از آن به گروه خاصی اختصاص نیافته‌است. هر فرد و کاربری می‌تواند به انداز‌‌ه‌ای که بخواهد بیت کوین ماین کند و در این بلاک چین مشارکت داشته باشد. با این حال استخرهای استخراج می‌توانند این مکانیزم را به خطر بیاندازند و شبکه را نامتعادل کنند.


خطرات متمرکز کردن استخراج بیت کوین کدامند؟

خطرات متمرکز کردن استخراج بیت کوین کدامند؟

بیت کوین برای عادلانه‌کردن خدمات مالی به وجود آمده تا همه مردم بتوانند به راحتی به سرویس‌های مالی دسترسی داشته باشند. با این حال با افزایش قیمت بیت کوین رقابت بر سر ماینینگ و به دست آوردن بیت کوین بیشتر زیاد شده و استخراج بیت کوین به صنعتی مستقل تبدیل شده‌است. با افزایش استخرهای استخراج، این رقابت تعادل خود را از دست داده‌ و چهره‌ای ناعادلانه به خود گرفته‌است. شرکت‌های ماینینگی که توان محاسباتی و قدرت استخراج بالایی دارند، بازار را قبضه کرده‌اند و بیشتر بیت کوین‌ها را از آن خود می‌کنند. این مساله به مشکلی بزرگ در بازار تبدیل شده‌است و بزرگان بازار در مورد متمرکز شدن بیشتر هشدار می‌دهند. یکی از پیامد‌های این متمرکزسازی می‌تواند حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین باشد.


احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین از طریق متمرکز شدن ماینر‌ها

احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین از طریق متمرکز شدن ماینر‌ها

در شبکه بیت کوین، قدرت ماینینگ میان ماینرها توزیع شده‌است، اما اگر یکی از ماینرها بتواند بیش از ۵۰ درصد از قدرت را در دست بگیرد، حمله ۵۱ درصد رخ می‌دهد. این ماینر می‌تواند با قدرت خود عملیات خرابکارانه‌ای در شبکه انجام دهد، تراکنش‌های جعلی ثبت کند یا بیت کوین‌‌های خود را بدون ثبت در شبکه انتقال دهد. هرچه ماینرهای بیشتری به شبکه بیت کوین بپیوندند، هزینه به دست آوردن قدرت ۵۰ درصدی در شبکه بسیار افزایش پیدا می‌کند و امکان انجام خرابکاری کمتر می‌شود.


متمرکز‌شدن استخراج بیت کوین در یک منطقه جغرافیایی

منطقه جغرافیایی استخرهای استخراج بیت کوین نیز می‌تواند به متمرکز شدن ماینینگ منجر شوند. یکی از فاکتورهای مهمی که باعث کاهش هزینه‌های استخراج بیت کوین و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود، کاهش هزینه‌ برق مصرفی است. ماینینگ پول‌ها وابستگی زیادی به هزینه‌های برق دارند. به همین دلیل سعی می‌کنند تا در مناطقی استقرار داشته باشند که هزینه برق کمتری بپردازند.


هزینه برق مصرفی

هزینه برق مصرفی در کشور چین نسبت به آمریکا و اروپا به نسبت قابل توجهی پایین‌تر است .در سال گذشته ۷۴ درصد از هش ریت بیت کوین، در ۵ استخر استخراج در کشور چین متمرکز شده‌بود. این تمرکز برای تمام کاربران شبکه بیت کوین یک زنگ خطر جدی است چرا که دولت چین قدرت زیادی دارد و می‌تواند به راحتی قدرت خود را بر این ماینینگ پول‌ها اعمال کند. با اینکه احتمال چنین حرکتی از طرف دولت چین پایین به نظر می‌رسد اما اعتبار و قابل اعتماد بودن بلاک چین بیت کوین را از میان می‌برد.


سخن پایانی


آینده ماینینگ پول‌ها با آینده بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در هم تنیده شده‌است. در حال حاضر ترندهای زیادی در بازار در حال شکل‌گیری هستند و آینده این صنعت را شکل خواهند داد. جنبش‌های تازه‌ای شکل گرفته‌اند تا سایز ماینینگ پول‌ها را کاهش داده و آنها را غیر‌متمرکز‎‌تر کنند. همچنین با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، بیت کوین و ماینینگ آن مورد انتقادات زیادی قرار گرفته‌اند. ماینینگ بیت کوین انرژی زیادی را مصرف می‌کند به طوری که هزینه مصرف سالانه آن با هزینه مصرف برق بعضی از کشورها برابر است. در همین راستا راهکارهای تازه‌ای برای ماینینگ با استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر ارائه شده‌است تا صنعت ماینینگ بیت کوین به صنعتی سبز تبدیل شود. قانون‌گذاری بیشتر نیز در راه است که جنبه‌های مثبت و منفی آن قابل بحث و بررسی است. با این حال مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر گرفته‌شود، غیرمتمرکز بودن بیت کوین و تلاش کاربران و فعالان ارزهای دیجیتال بر حفظ روح غیرمتمرکز بیت کوین در میان دارایی‌های مختلف است.