از گذشته‌های دور تا کنون، طلا یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های ارزشمندی بوده است که سرمایه‌گذاران و تاجران به خرید و نگهداری از آن علاقه نشان می‌دهند. در واقع، کمیابی این فلز گران‌بها باعث شده تا همیشه قیمت روبه‌رشدی داشته باشد و به‌خوبی به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش به کار رود. بااین‌حال، نگهداری از طلای فیزیکی با خطراتی، مانند سرقت، مواجه است. به همین خاطر، سرمایه‌گذاران در طول تاریخ سعی کرده‌اند تا از گاوصندوق‌ها، دفینه‌ها و... برای نگهداری از طلا استفاده کنند. بااین‌حال، دنیای رمز ارزها راه‌حلی را برای این مشکل نیز اندیشیده و شما می‌توانید طلا را به‌صورت توکن‌شده نگهداری کنید. یکی از پروژه‌های سرشناسی که رمز ارزی را با قیمت طلا به شما ارائه می‌دهد، پکس گلد (Pax Gold) با نماد اختصاری PAXG است.


این راه‌حل مفید به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به خرید و نگهداری از طلای فیزیکی، توکن‌های PAXG را خریداری کرده و مالک ارزش طلا شوید. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ وایت پیپر پکس گلد (Pax Gold Whitepaper) رفته‌ایم تا شما را با ویژگی‌های بنیادین این پروژه کریپتو آشنا کنیم.


 آشنایی با رمز ارز پکس گلد PAXG

آشنایی با رمز ارز پکس گلد PAXG

پکس گلد (PAXG) که در سال 2019 توسط شرکت «پکسوس» (Paxos) راه‌اندازی شد، رمز ارزی است که توسط ذخایر واقعی طلا پشتیبانی می‌شود. شرکت پکسوس که در نیویورک واقع شده، به‌ازای هر واحد PAXG یک اونس طلای تروا (one troy ounce) را ذخیره می‌کند؛ به‌این‌ترتیب، توکن پکس گلد با نسبت 1 به 1 قیمتی برابر با 1 اونس طلای تروا یا تروی دارد.


پکس گلد توسط «انجمن شمش لندن» (LBMA) مورد تأیید قرار گرفته و می‌توان آن را با شمش طلا بازخرید کرد. این توکن با استاندارد ERC-20 و بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است و در لیست معاملاتی صرافی‌های معتبر دنیا قرار دارد.


در کشور ایران نیز شما به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو به خرید پکس گلد اقدام کنید. اکسبیتو امکان خرید پکس گلد را به‌سرعت و با کمترین قیمت ممکن فراهم کرده است. خرید پکس گلد از اکسبیتو به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به نگهداری طلا، بر روی ارزش این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری داشته باشید.


خلاصه وایت پیپر پکس گلد (Pax Gold)

خلاصه وایت پیپر پکس گلد (Pax Gold)

از نظر تاریخی، طلا نقشی حیاتی در سیستم مالی جهانی داشته است. ویژگی‌های این فلز گران‌بها عبارت‌اند از:


  • کمیاب

  • از نظر شیمیایی پایدار

  • چکش‌خوار

  • زیبا

  • گران‌قیمت و ارزشمند

طلا سال‌هاست که به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش به کار می‌رود و محبوبیت آن روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود. به‌طور متوسط، روزانه حدود 112.2 میلیارد دلار معاملات طلا در انواع بازارهای مالی صورت می‌گیرند. معمولاً زمانی که اقتصاد جهانی رو به بحران می‌رود، بسیاری از افراد به طلا گرایش بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین، این دارایی ارزشمند نسبت به پول‌های رایج کشورها طرفداران زیادتری دارد.


به‌گفته وایت پیپر پکس گلد، شرکت پکسوس ماموریت خود را بر پایه توکن‌سازی ارزشمندترین دارایی‌های موجود در دنیا قرار داده است. ازاین‌رو، این شرکت به‌دنبال اقتصادی بدون اصطکاک بوده که در آن، همه افراد به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته به انواع دارایی‌ها دسترسی دارند. در این میان، طلا برای پکسوس بسیار ارزشمند است؛ چراکه این فلز گران‌بها همیشه در چشم‌انداز بازارهای مالی حضور پررنگی را نشان می‌دهد.


به همین منظور، در ادامه وایت پیپر پکس گلد، طلا را بیشتر توضیح داده و توکن PAXG را به‌عنوان جایگزین مناسبی برای این دارایی معرفی می‌کنیم.


مقدمه‌ای بر پکس گلد (Pax Gold)

مقدمه‌ای بر پکس گلد (Pax Gold)

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار طلا، عدم وجود یک محصول بر پایه طلای فیزیکی است که سرمایه‌گذاری بر روی آن و نگهداری‌اش کار ساده‌ای باشد. اگرچه سرمایه‌گذاران می‌توانند مقادیر زیادی از طلا را خریداری کنند؛ اما نگهداری از این اندوخته‌ها بسیار دشوار است، به‌راحتی تقسیم نمی‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها در معاملات گوناگون بهره برد.


از طرفی، سرمایه‌گذاران از طریق بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزش طلا دسترسی دارند، اما همه این موارد نوعی اوراق بهادار هستند و به پشتوانه طلای فیزیکی متصل نشده‌اند. ازاین‌طریق، سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار مرتبط با طلا، به‌معنای مالکیت واقعی این فلز گران‌بها نیست.


در همین راستا، وایت پیپر پکس گلد یک راه‌حل نوآورانه را بر پایه توکن‌سازی ارزش طلا ارائه می‌دهد. این توکن که PAXG نام دارد به طلای واقعی با کیفیتی بسیار بالا متصل شده است. پشتوانه پکس گلد به‌صورت شمش‌های طلای 400 اونسی از نوع تروا در خزانه پکسوس قرار دارد. در سال 2019، ارزش تقریبی هرکدام از این شمش‌ها حدود 600 هزار دلار بود که این پشتوانه به PAXG کمک می‌کرد تا بتواند ارزش طلا را بر روی فناوری بلاک چین بازنمایی کند.


مقدمه‌ای بر پکس گلد (Pax Gold)

در حالت کلی، پکس گلد با هدف رفع چالش‌های زیر پدید آمده است:


  • هر توکن PAXG نماینده 1 اونس طلای تروا بوده و درصورتی‌که موجودی پکس گلد افراد به‌اندازه کافی بالا برود، آن‌ها می‌توانند توکن‌های خود را با شمش طلا بازخرید کنند.

  • امکان تقسیم واحدهای پکس گلد تا 18 رقم اعشار وجود دارد که این قابلیت برای اولین‌بار در بازار طلا ایجاد شده است.

  • توکن PAXG بر اساس شبکه بزرگ اتریوم بنا شده و به‌راحتی می‌تواند با انواع کیف پول‌ها، قراردادهای هوشمند، نرم‌افزارها و... در این شبکه ادغام شود.

  • پکسوس یک شرکت معتبر دولتی است که توسط وزارت خدمات مالی نیویورک تنظیم شده و از بالاترین سطح امنیتی برای محافظت از دارایی‌ها بهره می‌برد.

 تاریخچه مختصری از طلا

تاریخچه مختصری از طلا

در این بخش از وایت پیپر پکس گلد (PAXG)، در مورد تاریخچه طلا صحبت می‌شود؛ چراکه درک اهمیت طلا در طول تاریخ، به شما کمک می‌کند تا به ارزش واقعی این فلز گران‌بها پی ببرید. قدمت طلا به شکل‌گیری اولین بازارها در تمدن‌های بشری بازمی‌گردد؛ جایی که با پیچیده‌تر شدن محصولات و کالاها، فلزات نقش مهمی را در ایجاد واحدهای پول ایفا کردند. در این میان، طلا اهمیت فراوانی یافت؛ زیرا زیبا، مقاوم، چکش‌خوار و از همه مهم‌تر کمیاب بود.


بیش از 2500 سال پیش، برای اولین‌بار، یونانیان از طلا برای ساخت واحدهای سکه استفاده کردند. تا قرن بیستم، طلا به‌عنوان ابزار اصلی مبادله و مبنای اکثر سیستم‌های پولی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای مثال، در سال 1717 بریتانیای کبیر استاندارد پولی طلا را پذیرفت و در سال 1792، ایالات متحده نیز از استاندارد طلا-نقره پیروی کرد.


بزرگ‌ترین چالش در گسترش بازار طلا، آغاز جنگ جهانی اول بود؛ زیرا بسیاری از کشورها صنایع خود را به‌سمت تولید سلاح بردند و از ساخت سکه‌های طلا دور شدند. پس از جنگ جهانی دوم، تعهدنامه‌ای شکل گرفت تا زیربنای پول 44 کشور دنیا را طلا تشکیل دهد. این تعهدنامه پابرجا بود تا اینکه در سال 1941، دلار آمریکا رسماً از آن خارج شد و خود را به‌عنوان یک واحد پولی مستقل مطرح کرد. از آن زمان، سیستم ارز فیات دچار تحولات گسترده‌ای شده و اقتصاد جهانی را به‌سمتی متفاوت برده است.


تاریخچه مختصری از طلا

بااین‌حال، ارزش ارزهای فیات با طلا قابل مقایسه نیست. امروزه دلار آمریکا نسبت طلا حدود 97 درصد از ارزش خود را از دست داده است. برای مثال، در سال 1971، هر اونس طلا 38 دلار ارزش داشت، اما امروزه هر اونس طلا تقریباً با قیمت 1500 دلار معامله می‌شود. به همین خاطر، در سراسر جهان، سرمایه‌گذاران طلا را به‌عنوان دارایی‌ای که در طول زمان ارزش خود را حفظ می‌کند، در سبد سرمایه‌شان جای می‌دهند.


با وجود تحولات اقتصادی فراوان، طلا همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و حدود 3.5 تریلیون دلار از طلای موجود، با هدف سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه داشت که طلا وزن بالایی دارد و بسیار دست‌وپا گیر است. همچنین، امکان جابه‌جایی آن راحت نبوده و به‌سادگی نیز در دسترس قرار ندارد.


بازار طلای امروزی

بازار طلای امروزی

امروزه اغلب فرایندهای مبتنی بر خرید، فروش و مبادله طلا قدیمی و مبهم هستند. معمولاً اتکا بر فرایندهای دستی با خطر همراه بوده و جریان نقدینگی بازار را به‌شکلی معنادار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از طرفی، بازار طلا تا حد زیادی در اختیار افرادی خاصی قرار دارد؛ به‌این‌ترتیب، بیشتر موجودی طلای دنیا در دسترس مردم عادی نیست.


همچنین، حمل‌ونقل طلای فیزیکی دشوار بوده و نگهداری از آن بسیار پرهزینه است. بنابراین، سرمایه‌گذاران نهادی و کلان نمی‌توانند به‌راحتی بر روی این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند. برای رفع این چالش‌ها 3 نوع روش معامله طلا به‌ وجود آمده‌اند که در ادامه وایت پیپر پکس گلد، به آن‌ها می‌پردازیم.


معاملات خارج از بورس (OTC)

اغلب معاملات خارج از بورس، به‌عنوان «طلای اختصاص‌نیافته به بازار» محاسبه می‌شوند. این معاملات حدود 80 درصد از مبادله شمش طلا در جهان را تشکیل می‌دهند. برای خرید طلا با این روش، افراد باید یک حساب کاربری «بازار شمش طلا» (LBMA) داشته باشند. بنابراین، صرفاً موسسات خاصی می‌توانند به این معاملات اقدام کنند. از طرفی، پس از تایید نهایی معامله خارج از بورس، خریدار می‌تواند تقاضای تحویل فیزیکی را ارائه دهد که معمولاً این فرایند چند روز طول می‌کشد و با کارمزد اضافه همراه است.


صندوق‌های قابل معامله (ETFs)

صندوق‌های قابل معامله (ETFs)

این صندوق‌ها که در بازار بورس قابل معامله هستند، می‌توانند ارزش طلا را به‌وسیله اوراق بهادار دنبال کنند. به‌این‌ترتیب، سرمایه‌گذاران تنها با ایجاد یک حساب کاربری در کارگزاری، قادر خواهند بود که معاملات صندوق‌های قابل معامله طلا را انجام دهند. ETFها ممکن است که توسط طلای واقعی یا اوراق بهادار پشتیبانی شده باشند.


از طرفی، معاملات آتی طلا نیز در این دسته قرار می‌گیرند. این معاملات بسیار پیچیده هستند و با اهرم‌های بالایی انجام می‌شوند. برای مثال، شرکت کومکس (Comex)، مستقر در نیویورک، روزانه نزدیک به 27 میلیون اونس معاملات آتی را توسط معامله‌گران می‌پذیرد.


خرید و فروش در بازار آزاد

خرده‌فروشی‌ها در بازار، امکان خرید و فروش طلا را در وزن‌های گوناگونی ارائه می‌‌دهند. معمولاً در این فروشگاه‌ها، افراد به خرید طلا به‌صورت شمش، سکه یا اونس اقدام می‌کنند. در اغلب موارد، طلای ارائه‌شده در خرده‌فروشی‌ها کیفیت بالایی نداشته و از تأییدیه شمش طلای لندن برخوردار نیست.


تلاش‌های قبلی برای دیجیتالی کردن طلا

تلاش‌های قبلی برای دیجیتالی کردن طلا

به‌گفته وایت پیپر پکس گلد، پیش از ایجاد PAXG، تلاش‌های متعددی برای دیجیتالی کردن طلا بر روی بلاک چین و یا بیرون از آن صورت گرفته‌اند؛ بااین‌حال، هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به سهم بازار قابل توجهی دست یابند. بسیاری از این نسخه‌های طلای دیجیتالی، توسط طلای نامعلومی پشتیبانی شده‌اند و یا اینکه اصلا پشتوانه نداشته‌اند.


از طرفی، اغلب آن‌ها هزینه‌های نگهداری از طلا را به‌عنوان کارمزد از خود کاربران دریافت می‌کنند. برخی دیگر نیز برای محاسبه هزینه نگهداری، ارزش خود توکن را کاهش می‌دهند. بنابراین، هیچ‌کدام از این توکن‌ها بهینه نیستند و صرافی‌ها نیز به لیست کردن آ‌ن‌ها تمایل ندارند.


عملکرد کلی پکس گلد (Pax Gold)

عملکرد کلی پکس گلد (Pax Gold)

در این بخش از وایت پیپر پکس گلد (PAXG)، نمای کلی این پروژه برای شما توضیح داده می‌شود تا با توکن PAXG و عملکرد آن آشنا شوید.


مفاهیم پایه پکس گلد

همان‌طور که در بخش‌های آغازین وایت پیپر پکس گلد اشاره شد، PAXG یک توکن دیجیتالی است که یک اونس طلای تروای باکیفیت را نمایندگی می‌کند. هرکسی که به خرید پکس گلد اقدام کرده باشد، مالک طلای پشتوانه آن نیز خواهد بود که این طلا توسط شرکت پکسوس نگهداری می‌شود.


ازآنجایی‌که پکس گلد بر اساس استاندارد ERC-20 و بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده، تمام تراکنش‌های آن توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند. همچنین، مشابه هر دارایی مبتنی بر اتریوم، این توکن نیز به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته در دسترس کاربران قرار دارد؛ برخلاف طلای سنتی که فقط در ساعات اداری می‌توان به تسویه‌ی آن اقدام کرد.


مزایای کلیدی پکس گلد

مزایای کلیدی پکس گلد

مزایای کلیدی توکن PAXG شامل موارد زیر هستند:


  • مالکیت تخصیص‌یافته: دارندگان توکن PAXG مالک طلای فیزیکی موجود در خزانه خواهند بود. همچنین، آن‌ها می‌توانند در هر زمان و مکانی این مالکیت را به‌راحتی به دیگران منتقل کنند.

  • قابلیت بازخرید: پکس گلد را با روش‌های گوناگونی می‌توان بازخرید کرد. به همین منظور، امکان بازخرید PAXG با شمش طلا یا دلار فراهم شده است.

  • قابل برنامه‌ریزی: فناوری بلاک چین به پکس گلد اجازه می‌دهد که قابل برنامه‌ریزی باشد و به‌راحتی با انواع برنامه‌های تجاری ترکیب شود.

  • غیرمتمرکز: پکس گلد از ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین بهره می‌برد تا هیچ‌کس نتواند کنترل بازار آن را در اختیار بگیرد.

  • معامله آسان: کاربران به‌سادگی می‌توانند ارز دیجیتال پکس گلد را در صرافی‌ها معامله کنند. به همین منظور، شما می‌توانید در صرافی اکسبیتو به معامله پکس گلد با بهترین قیمت بپردازید.

موارد استفاده پکس گلد

موارد استفاده پکس گلد

به‌گفته وایت پیپر پکس گلد، شرکت پکسوس توکن‌های PAXG را در صورت نیاز صادر کرده و یا آن‌ها را می‌سوزاند. همچنین، اگر هر کاربر 430 واحد پکس گلد را در اختیار داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند از آن‌ها برای بازخرید شمش طلا استفاده کند.


از طرفی، سایر ویژگی‌ها و موارد استفاده Pax Gold عبارت‌اند از:


  • دارندگان پکس گلد می‌توانند برای مشاهده سریال طلای فیزیکی خود به سایت پکسوس سر بزنند.

  • همه افراد، شامل سرمایه‌گذاران نهادی، معامله‌گران، فعالان بازار و... اجازه دارند که از پکس گلد بهره‌مند شوند.

  • امکان استفاده از پکس گلد در فرایندهای وام‌گیری نیز می‌تواند توسط پلتفرم‌های مختلف در اختیار کاربران قرار بگیرد.

  • این پروژه هیچ هزینه نگهداری‌ای را از افراد دریافت نمی‌کند.

 تکنولوژی پکس گلد

تکنولوژی پکس گلد

در بخش‌های قبلی وایت پیپر پکس گلد (Pax Gold) گفتیم که این ارز دیجیتال با استاندارد ERC-20 صادر می‌شود و قرارداد هوشمند مبتنی بر اتریوم آن را مدیریت می‌کند. این قرارداد باید ویژگی‌های اصلی توکن، شامل نام، نماد و دقت اعشار را زیر نظر داشته باشد. همچنین، با کمک قرارداد پکس گلد می‌توان توکن PAXG را بین کیف پول‌های مختلف جابه‌جا کرد.


مزایای استفاده از اتریوم برای پکس گلد شامل موارد زیر هستند:


  • تضمین در دسترس بودن پکس گلد در سراسر جهان

  • بهره‌گیری از مکانیزم‌های اجماع قدرتمند برای ایجاد امنیت

  • استفاده از الگوهای رایج و شناخته‌شده‌ی قراردادهای هوشمند

  • امکان ادغام با سایر نرم‌افزارهای کاربردی مبتنی بر قراردادهای هوشمند

  • عدم وابستگی به نهادهای متمرکز و اشخاص ثالث

هزینه‌های پکس گلد

طبیعتاً شبکه اتریوم بابت تمام تراکنش‌های پکس گلد (PAXG) هزینه‌ای را از کاربران دریافت می‌کند. بااین‌حال، پروژه پکس گلد دخالتی در نرخ کارمزد نخواهد داشت و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نیز به‌دنبال افزایش هزینه‌ها باشد.


 آشنایی کوتاه با شرکت ارائه‌دهنده پکس گلد (PAX Gold)

آشنایی کوتاه با شرکت ارائه‌دهنده پکس گلد (PAX Gold)

در انتهای وایت پیپر پکس گلد، توضیح مختصری درباره شرکت پکسوس (Paxos) ارائه می‌شود. این شرکت یک موسسه مالی به حساب می‌آید که به‌دنبال ایجاد اقتصادی جهانی و بدون اصطکاک است. پکسوس قصد دارد تا با ایجاد زیرساختی جامع و مطمئن، امکان انتقال ارزش انواع دارایی‌ها، مانند ارزهای فیات، فلزات گران‌بها، اوراق بهادار و... را به حوزه امور مالی غیرمتمرکز فراهم کرده و این دارایی‌ها را به‌صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته در اختیار همگان قرار دهد.


به همین منظور، پکسوس فعالیت گسترده‌ای را در زمینه توکن‌سازی، تجارت و تسویه دارایی‌ها انجام داده و استیبل کوین‌هایی را با بالاترین کیفیت در اختیار همگان گذاشته است. پکسوس با راه‌اندازی دفاتری در نیویورک، لندن، سنگاپور و... چشم‌اندازی جهانی را دنبال می‌کند.


سخن پایانی وایت پیپر پکس گلد

سخن پایانی


با مطالعه وایت پیپر پکس گلد (Pax Gold)، فهمیدیم که توکن PAXG نوعی استیبل کوین با پشتوانه‌ی دارایی است که ارزش 1 اونس طلای تروا را نمایندگی می‌کند. این رمز ارز که توسط شرکت پکسوس ارائه می‌شود، از استاندارد ERC-20 بهره برده و می‌تواند حضور فعالی در امور مالی غیرمتمرکز داشته باشد. در واقع، شرکت پکسوس با شناسایی محدودیت‌های سرمایه‌گذاری بر روی طلا و مشکلات بازار این فلز گران‌بها، دست به ایجاد پکس گلد زده تا همگان بتوانند به‌راحتی به این دارایی ارزشمند و کمیاب دسترسی پیدا کنند.