این روزها متاسفانه با پدیده ای روبه‌رو هستیم که می‌تواند صاحبان کارت‌های بانکی یا صاحبان حساب کاربری صرافی را با خطرات جدی روبه‌رو کند. در ماه‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی افراد سودجو با اجاره کارت های بانکی و حساب‌های کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام به کلاهبرداری و انجام اعمال غیرقانونی از برخی افراد ساده لوح کرده و نهایتا صاحب حساب را با چالش‌های قانونی جدی و مجازات‌های سنگین روبه‌رو می‌کنند.


این عواقب علاوه بر پس دادن تمام مبلغ کلاهبرداری شده شامل حبس و زندان نیز می‌شود.


معایب و خطرات اجاره کارت بانکی و حساب کاربری صرافی

وقتی حساب کاربری خود را به شخصِ دیگری اجاره می‌دهید در واقع به او این اجازه را داده‌اید تا با استفاده از کارت بانکی، نام و اطلاعات شما پول جابه‌جا کند. ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا شخص مورد نظر این کار را با کارت بانکی خودش انجام نمی‌دهد؟ پیشتر قوه قضاییه اعلام کرده بود که بسیاری از افراد که کارت بانکی خود را اجاره داده‌اند در دام کسانی افتادند که برای سایت‌های شرط‌بندی کار می‌کردند و نهایتا از آنجایی که کارت بانکی به نام این افراد ساده لوح بود با همه آن‌ها برخورد قانونی شد.


کارت بانکی و حساب کاربری به نام شماست و هر خلافی از جمله پولشویی، کلاهبرداری، فیشینگ و... با استفاده از آن صورت بگیرد، به نام شما ثبت خواهد شد و قوه قضایی با شما برخورد قانونی خواهد کرد. قوه قضاییه شما را به عنوان مجرم می‌شناسد و مجازات را بر اساس تخلف انجام شده، مجازات خواهد کرد. این مجازات به صورت حبس و پرداخت مبالغ تحت شکایت به دو صورت زیر خواهد بود:


الف: یک تا هفت سال حبس (زندانی شدن) و پرداخت جزای نقدی معادل مال مورد کلاهبرداری در کلاهبرداری‌های ساده


ب:حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده و نیز انفصال ابد از خدمات دولتی در کلاهبرداری مجدد


این وسط کلاهبردار واقعی سود خود را به دست خواهد آورد اما کسی که حساب خود را اجاره داده است، به زندان می‌رود و مجبور خواهد شد مبالغ ریالی کلاهبرداری شده را نیز پس بدهد.


افراد سودجو چگونه با حساب اجاره ای کلاهبرداری می کنند؟

این افراد با انتشار آگهی‌هایی نظیر «کار در منزل با درامد بالا» یا «کسب درامد دلاری در منزل» سعی می‌کنند طعمه‌ها را به سمت خود بکشانند. بعد از طعمه می‌خواهند که در یک صرافی ارز دیجیتال حساب باز کند و در آن احراز هویت انجام دهد و سپس نام کاربری و رمز عبور را در ازای مبلغی، در اختیار آنان قرار دهد.


این افراد معمولا با بهانه‌هایی نظیر «محدودیت حساب»، «بودن در خارج از کشور»، «نیاز به حساب‌های بیشتر برای مبادلات مالی سنگین» و بهانه‌های دیگر طعمه‌ها را گول می‌زنند، با پیشنهاد و وعده مبالغ بالای چند میلیون تومانی و کار آسان، کار خود را توجیه می‌کنند. اما آن‌ها از حساب کاربری طعمه چه استفاده‌ای می‌کنند؟


فرض کنید می خواهید ارز دیجیتال بخرید اما به جای صرافی‌های معتبر می‌خواهید در تلگرام این کار را انجام دهید. یک فرد سودجو به شما می‌گوید که مقداری بیت‌کوین دارد و می‌خواهد آن را نقد کند. شما هم پول را به حساب او می‌ریزید اما هیچ بیت‌کوینی تحویل نمی‌گیرید. نکته اینجاست که پولی که شما کارت به کارت کرده اید به حساب شخص سومی که روحش از همه جا بی‌خبر است و حساب خود را اجاره داده است می‌رود.


در آن سوی ماجرا فرد سودجو برای این که پول را غیر قابل رهگیری کند با حساب اجاره‌ای فرد طعمه وارد صرافی می‌شود و بیت‌کوین، تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری خریداری می‌کند و آن را به کیف پول ارز دیجیتال خود منتقل می‌نماید. این بیت‌کوین دیگر قابل رهگیری و برگشت نیست چرا که ماهیت ارزهای دیجیتالی، بدون واسطه بودن آن و ایجاد امنیت برای شخص خریدار است که در اینجا خریدار فرد کلاهبردار بوده پس فرد کلاهبردار نیز قابل شناسایی نخواهد بود.


وقتی شما برای شکایت به قوه قضاییه مراجعه می‌کنید قوه قضاییه حساب فردی که پول شما به آن واریز شده (شخص اجاره دهنده حساب) را مسدود خواهد کرد و او مسئول پس دادن پول شما خواهد بود «چرا که کارت بانکی و حساب کاربری صرافی به نام او بوده است».


این تنها یک مورد از کارهای غیرقانونی و نامشروعی است که فرد کلاهبردار می‌تواند با حساب قربانی انجام دهد. در واقع فرد سودجو می تواند هر پولی را که با اعمال نامشروع به دست آورده به کارت بانکی شما منتقل و سپس با حساب کاربری قربانی در صرافی اقدام به تبدیل آن به ارز دیجیتال کند و در واقع پول و هویت خود را غیر قابل رهگیری کند.


مثال دیگری که تقریبا مشابه همین روش کلاهبرداری است، انتقال پول‌های حاصل از فیشینگ و خالی کردن حساب بانکی فردی به حساب بانکی فرد اجاره دهنده است. در این مورد هم فرد کلاهبردار، مبالغ را که اصطلاحا پول کثیف گفته می‌شود را به حساب بانکی فرد اجاره دهنده می‌ریزد، آنها را از طریق صرافی به رمز‌ارز تبدیل می‌کند و در نهایت با یک ولت یا صرافی خارجی ارسال می‌کند که غیرقابل رهگیری باشد.


حکم قانونی و مجازات اجاره دادن حساب کاربری و کارت بانکی

در قانون مجازات اسلامی اگر فردی اطلاعات بانکی و شخصی خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد -خواه با آگاهی از کلاهبردار بودن او؛ خواه بدون اطلاع از این مسئله- و با این کار به پولشویی و فیشینگ توسط فرد کلاهبردار کمک کند به جرم مشارکت در کلاهبرداری محکوم خواهد شد.


با محکوم شدن فرد او باید تمام وجوه مورد مبادله به همراه سود بانکی آن‌ها را به قربانیان پرداخت کند. علاوه بر این او باید مالیات وجوه مورد معامله و یک چهارم از کل مبلغ مورد تراکنش را تحت عنوان عواید حاصل از جرم بپردازد.


فرد محکوم همچنین باید تا زمانی که مجرم اصلی پرونده پیدا شود یا تحقیقات تکمیلی انجام شود در زندان محبوس باشد و تنها می‌تواند با پرداخت کردن وثیقه به ارزش تمام پول‌های مورد تراکنش قرار گرفته، تا زمان برگزاری دادگاه آزادی مشروط داشته باشد.


فردی که اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد همواره به عنوان مجرم شناخته خواهد شد و در استعلام‌های عدم سوءپیشینه، به عنوان کلاهبردار معرفی می‌شود.


چگونه از فریب خوردن توسط افراد سودجو و کلاهبردار پیشگیری کنیم؟

متاسفانه فضای مجازی پر شده است از آگهی‌هایی درباره حساب‌های اجاره ای ارز دیجیتال که همه آن‌ها دروغ و سودجویانه هستند. باید مواظب باشید که اصلا به دید مثبت به این آگهی‌ها نگاه نکنید. سعی کنید حساب خود را حتی به نزدیکانتان اجاره ندهید تا مشکلات قانونی برای شما ایجاد نشود.


اگر در فضای مجازی با آگهی‌های وسوسه کننده روبه‌رو شدید سعی کنید با پلیس فتا تماس بگیرید و مورد را گزارش دهید تا از به دام افتادن افراد ساده لوح جلوگیری شود. هرچقدر که گزارش اینگونه آگهی‌ها و برخوردهای قانونی با آن‌ها بیشتر شود افراد کمتری به فکر سواستفاده از حساب‌های کاربری افراد می افتند.


گاهی هم آگهی‌هایی با استفاده از نام صرافی‌های مختلف انجام می‌شود در این حالت سعی کنید با خود صرافی ایرانی تماس بگیرید و مورد را گزارش دهید. هیچ صرافی به دنبال تشویق کاربران خود برای اجاره دادن حساب‌هایشان نیست و این آگهی‌ها دروغ هستند.


هرکسی که بخواهد ارز دیجیتال خرید و فروش کند می‌تواند به راحتی در صرافی حساب باز کند و خود را احراز هویت نماید پس نیازی ندارد که حساب کاربری شخص دیگری را اجاره کند. اگر کسی این کار را انجام می‌دهد حتما یک مورد غیرقانونی در پشت پرده کار او هست به جز این دلیل دیگری برای اجاره حساب دیگران به جای ایجاد حساب کاربری وجود ندارد. پس به هیچ عنوان گول کسانی که می‌خواهند با وعده پول حساب کاربری شما را اجاره کنند را نخورید.


صرافی اکسبیتو با پشتیبانی 24/7 در کنار شما است و از شما می‌خواهد در صورت دیدن چنین آگهی‌هایی با صرافی تماس بگیرید و یا پیغام ارسال کنید تا از نحوه کارکرد صرافی به شیوه درست، اطلاعات کافی را به دست آورید.