بازارهای مالی آن‌قدر گسترده هستند که هر اتفاقی در جهان می‌تواند بر روی آن‌ها تأثیر داشته باشد. جنگ اخیر بین دو کشور اوکراین و روسیه هم این بازار را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال هفته گذشته مخالفت خود را نسبت به بعضی موضوعات مربوط به این جنگ اعلام کردند. اوکراین از این صرافی‌ها خواست تا هرگونه حساب متعلق به روس‌ها را مسدود کنند، درحالی‌که بازار ارزهای دیجیتال مستقل است و خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد!

با این‌حال، بسیاری از صرافی‌ها با هدف ویران کردن اقتصاد روسیه از این درخواست پیروی کردند. تناقض بین حرف‌ها و اقدامات عوامل مؤثر بر بازار کریپتوکارنسی ها باعث شده تا این بازار با یک بحران ژئوپلیتیکی و بشردوستانه مواجه باشد. به نظر می‌رسد که در این اوضاع تمام ثانیه‌ها می‌توانند برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم سرنوشت‌ساز باشند. همچنین قیمت اتریوم و قیمت بیت کوین در نوسان بسیار زیادی قرار می گیرد.

پیامد های جنگ بر بازار ارزهای دیجیتال

کارشناسان می‌گویند که حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته نوسانات بیشتری را به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده است. پیامد های مالی جهانی تنها یکی از معایب جنگ است. کارشناسان همچنین نگران تلفات جانی این جنگ هستند، به‌طوری‌که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که بیش از 100 اوکراینی در اولین روز پس از آغاز جنگ کشته شدند. این جنگ همچنین زندگی شهروندان اوکراینی را تغییر داده است، زیرا آن‌ها مجبور به فرار از کشورشان هستند. زلنسکی از مردم اوکراین خواسته تا برای دفاع از خانه‌های خود در برابر حملات نیروهای روس‌ها آماده باشند.

کارشناسان می‌گویند با ادامه جنگ، نوسانات در بازارهای مالی بین‌المللی، ازجمله بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت زیاد خواهد شد. این نوسانات در اولین روزهای جنگ باعث ریزش شدید قیمت بیت کوین شده بود. البته این موضوع به نوع دارایی بستگی ندارد. جنگ بر روی تمام دارایی‌ها مانند طلا، دلار، نفت، ارزهای دیجیتال و ... اثر می‌گذارد و باعث نوسان قیمت آن‌ها می‌شود. در این شرایط کار برای سرمایه‌گذاران سخت‌تر می‌شود، زیرا آن‌ها نمی‌توانند مطابق با استراتژی‌های خود پیش بروند.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت بیت کوین

بلافاصله پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت بیت کوین به زیر 35 هزار دلار و قیمت اتریوم به زیر 2400 دلار سقوط کرد. البته از آن زمان تاکنون قیمت این ارزهای دیجیتال به قیمت قبل از جنگ برگشته است. قیمت بیت کوین به دلیل تنش‌های سیاسی اخیر در اروپا، تورم، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط سیستم فدرال رزرو ایالات‌متحده و سایر عوامل از بالاترین مقدار خود در ماه نوامبر 2021 یعنی 68990 دلار، بیش از 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه یعنی پوتین از اقدام جنگی خود کوتاه نمی‌آید. بنابراین باید شاهد افزایش نوسانات بازار ارزهای دیجیتال باشیم. اما کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاران بهتر است دید بلندمدت داشته باشند و به دلیل نوسانات اخیر ناشی از جنگ روسیه و اوکراین اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود نکنند.

the-impact-of-the-russia-ukraine-war-on-the-cryptocurrency-market

واکنش کارشناسان به نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

کارشناسان میگویند حمله روسیه به اوکراین دارایی‌های پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال را به خطر انداخته است، اما قیمت دارایی‌های سنتی مانند طلا، دلار و نفت را افزایش داده است. چیزهایی که می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال را به حرکت رو به‌ جلو سوق دهد در زیر بیان شده است.

1- ارزهای دیجیتال بازار سهام را دنبال می‌کنند ارزهای دیجیتال هم مانند بازار سهام با جنگ و مشکلات این‌چنینی دچار نوسان می‌شوند. سرمایه‌گذاران سهام معمولاً دارایی‌های خود را در موارد مشابه به فروش می‌رسانند، درحالی‌که این کار کاملاً اشتباه است. برای اینکه در زمان جنگ روسیه و اوکراین سرمایه خود را از دست ندهید بهتر است با دید بلندمدت جلو بروید و ارزهای خود را نگهدارید، زیرا شواهد نشان داده که بعد از پایان جنگ قیمت‌های ارزهای دیجیتال به روند قبلی خود بازخواهد گشت.

2- پذیرش جریان اصلی ارز دیجیتال لورا شین، میزبان پادکست ارز دیجیتال و نویسنده کتاب در حوزه ارز دیجیتال می‌گوید که پذیرش جریان اصلی ارز دیجیتال چیزی است که باعث می‌شود بازار کریپتو با بازارهای سرمایه هماهنگ شود. او همچنین می‌گوید باید ببینیم که آیا در چند ماه آینده سرمایه‌گذاران سخت‌کوش ارزهای دیجیتال خود را مدیریت می‌کنند یا معامله گران کلاً از بازار خارج می‌شوند و باعث از بین رفتن بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.

3- کاهش قیمت‌ها در چند ماه اخیر بلاگر مشهور Wendy O، سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال و بلاگر محبوب TikTok می‌گوید که واکنش بازار ارزهای دیجیتال به جنگ تاکنون عادی بوده، زیرا این بازار روندی نزولی داشته است. او همچنین می‌گوید که اگر روند نزولی بیت کوین همچنان ادامه داشته باشد، احتمالاً بازار به پایین‌ترین حد ممکن نزول پیدا خواهد کرد.

جنگ روسیه و اوکراین برای سرمایه‌ گذاران چه معنایی دارد؟

ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات هستند. این موضوع با وقوع جنگ روسیه و اوکراین بیشتر خودش را نشان می‌دهد. کارشناسان میگویند بهترین کاری که سرمایه‌گذاران در حال حاضر باید انجام دهند این است که آرامش خود را حفظ کنند و از واکنش‌های احساسی و غیرمنطقی بپرهیزند. در عوض آن‌ها باید استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت را پیش بگیرند.

سرمایه‌گذاران باید خیلی مراقب باشند که در این دوران حساس اشتباه نکنند. اکثر سرمایه‌گذاران به دلیل وحشت از این نوسانات و یا ضعف در مقابل آن‌ها مرتکب اشتباه شده و تصمیمات هیجانی می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌شان را از دست بدهند و زمانی پشیمان شوند که دیگر سودی ندارد.

بازار ارزهای دیجیتال همیشه نوسان داشته است. به همین دلیل کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند که با سرمایه‌ای وارد بازار شوید که به آن نیاز ندارید. در این صورت اگر بیشتر از 5 درصد سرمایه خود را از دست بدهید قابل‌قبول خواهد بود. همیشه برای هزینه‌های خود برنامه‌ریزی کنید. مثلاً برای مواقع اضطراری پس‌انداز کنید و برای سرمایه‌گذاری از وام و یا فروش اموال کمک نگیرید.

تحریم‌ها علیه روسیه

صرافی بایننس در ابتدا اعلام کرد که دسترسی روس‌ها به این صرافی و بازار ارزهای دیجیتال را محدود نخواهد کرد. چند روز بعد آقای Changpeng Zhao مدیرعامل صرافی بایننس اعلام کرد که این شرکت قوانین تحریمی مشابه بانک‌ها را ضد روسیه اعمال می‌کند. او همچنین اشاره کرد که این شرکت برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مردم اوکراین تلاش می‌کند. شرکت بایننس برای کمک به مردم اوکراین 10 میلیون دلار اهدا کرد.

تیم بایننس در پاسخ به این سؤال که چرا تمامی دارایی‌های کاربران روس را تحریم یا مسدود نمی‌کنند گفتند که ما فکر نمی‌کنیم صلاحیت این کار را داشته باشیم و بتوانیم از پس انجام دادن آن بربیاییم. سایر صرافی‌های بزرگ نیز اعلام کرده‌اند که از سیاست‌های آمریکا و اروپا در جهت تحریم روسیه تبعیت خواهند کرد. تا این لحظه هیچ صرافی به نقض قوانین متهم نشده است. پس از حمله روسیه به اوکراین، این کشور با تعدادی از تحریم‌های اقتصادی با هدف قطع ارتباط این کشور با سیستم مالی جهانی مواجه شده است.

شخصیت‌ها و مؤسسات مالی کلیدی روسیه در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده قرار گرفته‌اند که عملاً شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با آن‌ها منع می‌کند. در همین حال، ایالات‌متحده، اروپا و کانادا بانک‌های کلیدی روسیه را از سیستم ارتباطات بین‌بانکی به نام سوئیفت حذف کرده‌اند. این موضوع باعث شده که دسترسی روس‌ها به بازارهای مالی جهانی با مشکل مواجه شود. بنابراین روس‌ها دیگر نمی‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند. تحریم‌ها همچنین باعث سقوط قیمت روبل روسیه شده است.

آیا بیت کوین روسیه را نجات می‌دهد؟

بیت کوین می‌تواند راهی برای افرادی باشد که در لیست تحریم‌ها قرار دارند. این ارز دیجیتال می‌تواند به روس‌ها کمک کند تا از محدودیت‌ها فرار کنند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اغلب غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک نهاد مرکزی مانند بانک مدیریت و کنترل نمی‌شوند. زمانی که رمزارزها برای دیگران ارسال می‌شوند هیچ‌کس متوجه این موضوع نمی‌شود، زیرا این تراکنش ها مانند بانک‌ها ثبت نمی‌شوند که مثلاً بتوانیم از آنها پرینت بگیریم. بنابراین ممکن است که روسیه بتواند با کمک ارزهای دیجیتال تحریم‌ها را دور بزند.

Ukraine-Russia war and its impact on bitcoin prices

کلام آخر

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید باید بدانید که تمام اتفاقات در سراسر جهان می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد. شما باید روی خودتان کار کنید و در شرایط بحرانی عجولانه تصمیمی نگیرید، زیرا سیاست کار خودش را بلد است و دراین‌بین تنها کسی که ضرر می‌کند خود شما هستید. بنابراین باید تلاش کنید تا با منطق در بازار ارزهای دیجیتال جلو بروید. پیشنهاد ما در زمان جنگ روسیه و اوکراین و نوسانات بازار ارز دیجیتال این است که سرمایه خود را نگهداری کنید تا بازار به آرامش نسبی دست پیدا کند.