بیت کوین نخستین ارز دیجیتال جهان بود که با هدف فراهم کردن امکان مبادلات مالی بدون نیاز به بانک‌ها و موسسات مالی، طراحی شد. از آن زمان تاکنون و به‌دلیل بیشتر شدن تعداد کاربران دنیای کریپتو، پروژه‌های متعددی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد جهت مقابله با کمبودهای BTC راه‌اندازی شدند و شروع به کار کردند. یکی از این پلتفرم‌ها، ریپل است. Ripple یک تکنولوژی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که امکان انتقال دارایی را برای کاربران فراهم می‌کند، اما مزایا و معایب این پلتفرم چیست؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو علاوه‌بر پاسخ به این پرسش، پروژه ریپل و نحوه عملکرد آن را بررسی می‌کنیم و به آینده این پلتفرم می‌پردازیم.


معرفی رمز ارز ریپل (XRP)

معرفی رمز ارز ریپل (XRP)

پلتفرم XRP Ledger یک تکنولوژی غیرمتمرکز، بدون مجوز و منبع‌باز است که XRP بخشی از آن محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، ریپل یک شبکه انتقال پول به شمار می‌رود که جهت برآورده کردن نیازهای صنعت خدمات مالی، طراحی شده است. توکن بومی این شبکه با نماد XRP شناخته می‌شود که به‌طور مداوم در میان ارزشمندترین ارزهای بازار کریپتو قرار می‌گیرد.


این پروژه در سال 2012 توسط دیوید شوارتز (David Schwartz)، جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و آرتور بریتو (Arthur Britto) به‌عنوان یک جایگزین سریع‌تر و بهینه‌تر برای بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد. در ماه سپتامبر آن سال، آن‌ها همراه با کریس لارسن (Chris Larsen)، شرکتی با نام فعلی ریپل را تاسیس کردند.


معرفی رمز ارز ریپل (XRP)

از زمان راه‌اندازی XRP Ledger تاکنون، این پلتفرم به‌شکل کاملا مطمئن و قابل اتکا به فعالیت و عملکرد خود ادامه داده و بیش از 80 میلیون لجر را تکمیل کرده است. پروتکل ریپل موارد گوناگونی از کاربردها و موارد استفاده مرتبط با پرداخت‌ها از جمله پرداخت‌های خرد، دیفای (DeFI) و NFTها را ارائه می‌دهد. XRPL از توسعه‌دهندگان پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت با ارائه ابزارهای قدرتمند و انعطاف در عمل، پشتیبانی می‌کند. در واقع، توسعه‌دهندگان در وب‌سایت رسمی ریپل می‌توانند به آموزش‌های گوناگون جهت کمک به آن‌ها در شروع کار از طریق زبان‌های کدنویسی متفاوت، ساخت اپلیکیشن، مدیریت حساب‌ها و موارد دیگر دست یابند.


اکوسیستم XRP Ledger در کنار توکن بومی آن، XRP، توسط توسعه‌دهندگان جهت ایجاد راه‌حل‌هایی برای مقابله با ناکارآمدی‌ها از جمله مشکلات مرتبط با حواله و توکنیزه کردن دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی، پنج حوزه اصلی فعالیت XRPL شامل پرداخت، توکنیزه کردن، دیفای، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و استیبل کوین‌ها هستند.


مزایای ارز دیجیتال ریپل چیست؟

مزایای ارز دیجیتال ریپل چیست؟

در بخش قبلی این مقاله با رمز ارز XRP و عملکرد این پلتفرم به‌طور جامع آشنا شدیم. همانطور که مطالعه کردید، این سیستم به‌عنوان بستری برای انجام پرداخت‌ها و پاسخ به نقاط ضعف بیت کوین معرفی شده است. همچنین، ریپل در عرصه‌های دیگری از جمله استیبل کوین‌ها و توکنیزه کردن دارایی فعالیت می‌کند. شرکت Ripple بیش از 900 کارمند با 15 دفتر در مراکز مالی و تکنولوژی برجسته در سراسر جهان دارد.


وب‌سایت رسمی XRP سرعت بالا، هزینه پایین، مقیاس‌پذیری و پایداری این پروتکل را از «مزایای منحصربه‌فرد» آن معرفی می‌کند. شما به کمک شبکه ریپل می‌توانید تسویه آنی در پرداخت‌های بین‌مرزی را تجربه کرده و تا حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا نقاط قوت اکوسیستم XRP را به‌طور دقیق‌تر شرح دهیم.


پردازش تعداد فراوان تراکنش‌ها در هر ثانیه

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که یکی از برتری‌های XRP در دنیای بلاک چین، مقیاس‌پذیری و توانایی آن در ارائه خدمات به کاربران فراوان است. این فاکتور در حوزه کریپتو اهمیت بسیاری دارد و پروژه‌های مختلف همواره در تلاش برای بهبود در این شاخه هستند. بنا به داده‌های رسمی در دسترس، تکنولوژی XRP Ledger می‌تواند تا 3400 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.


شفافیت بالا در امور و تراکنش‌ها از آغاز تا پایان فرایند

شفافیت بالا در امور و تراکنش‌ها از آغاز تا پایان فرایند

بیشتر ارزهای دیجیتال بر شفافیت عملیات در شبکه تاکید فراوانی دارند و اکوسیستم را مبتنی بر این مفهوم، می‌سازند. ریپل نیز از این قاعده پیروی می‌کند و به طرفین تراکنش امکان ردیابی فرایند و تایید نتیجه نهایی آن را ارائه می‌دهد.


بهینه بودن هزینه نهایی عملیات

ظهور تکنولوژی در دنیا و ورود آن به زندگی و حرفه افراد، هزینه عملیات گوناگون را تا حد زیادی کاهش داده و منجر به افزایش بازدهی شده است. پروژه‌های بلاک چینی نیز مبتنی بر تکنولوژی کار می‌کنند و عموما کاهش هزینه را اولویت قرار می‌دهند. یکی دیگر از مزایای ریپل، همین موضوع است؛ این پروتکل با بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک چین، هزینه فعالیت در شبکه را در سطح پایینی نگه داشته است.


کاهش احتمال کلاهبرداری یا خطا

رمز ارزها به‌دلیل رشد شدید محبوبیت و ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها، هدف مطلوبی برای بسیاری از هکرها و کلاهبرداران به شمار می‌روند؛ ازاین‌رو، به‌کارگیری تدابیر امنیتی برای افزایش محافظت در برابر سوءاستفاده‌گران در پروژه‌های بلاک چینی اهمیت زیادی دارد. پروتکل XRP با بهره‌گیری از مکانیزم‌هایی همچون رمزنگاری و الگوریتم اجماع خاص خود، در این زمینه به سطح مطلوبی رسیده است.


پشتوانه مالی بسیار قوی

پشتوانه مالی بسیار قوی

یکی دیگر از نقاط قوت برجسته پلتفرم ریپل، تامین مالی بسیار مطلوب و کامل آن محسوب می‌شود. شرکت Ripple در طول زمان، سرمایه چشم‌گیری برای پشتیبانی از عملیات خود و توسعه XRP Ledger جذب کرده است. همچنین، عملکرد مطلوب توکن XRP در بازار، منجر به کسب سهم بزرگی از سرمایه موجود در دنیای بلاک چین شده است.


تیم برجسته

وجود یک تیم قوی و ماهر پشت اکوسیستم XRP، یکی دیگر از برتری‌های بزرگ این پروتکل در مقایسه با بقیه پروژه‌ها در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. در واقع، دست‌اندرکاران و سردمداران ریپل شامل افرادی هستند که ارتباطات نزدیک و ارزشمندی با نهادهای قانون‌گذاری و موسسات مالی قدرتمند در آمریکا دارند. این امر می‌تواند مسیر Ripple را در روبه‌رویی با چالش‌های مختلف، هموار سازد.


ارائه یک برند شاخص

در دنیای کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در موفقیت، برند و جایگاه آن در بازار محسوب می‌شود. ریپل به‌عنوان یکی از ارزشمندترین پروژه‌های رمز ارزی در حوزه بلاک چین، برند خود را به سطح بالایی رسانده و با عملکرد خود، اعتبار بسیاری برای آن کسب کرده است. علاوه‌بر آن، معمولا رسانه‌ها Ripple را ارز برتر پس از بیت کوین و اتریوم برمی‌شمارند.


محبوبیت در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی

محبوبیت در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی

در عصر ارتباطات فعلی، شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی در زندگی و کسب‌وکار افراد پیدا کرده‌اند؛ ازاین‌رو، داشتن جایگاهی برجسته در آن‌ها می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در پی داشته باشد. Ripple در این زمینه نیز موفق ظاهر شده و دنبال‌کنندگان فراوان با اشتیاق چشم‌گیری در پلتفرم‌های Social Media دارد.


تراکنش‌های سریع

پیش‌تر هم اشاره کردیم که ریپل، سرعت بالایی در انجام عملیات دارد. تایید تراکنش‌ها و نهایی‌سازی انتقال پول به‌شدت سریع انجام می‌شود. در حقیقت، این کار در XRP حدود 4 تا 5 ثانیه طول می‌کشد، درحالی‌که بانک‌ها برای تکمیل یک انتقال پولی به چند روز زمان نیاز دارند. بیت کوین نیز برای تایید تراکنش‌ها چند دقیقه تا چند ساعت زمان صرف می‌کند.


کارمزد پایین

کارمزد پایین

با استفاده از Ripple می‌توانید کارمزد بسیار پایین در شبکه را تجربه کنید. درحال‌حاضر، هزینه تکمیل یک تراکنش در شبکه XRP به‌طور میانگین حدود 0.0002 دلار است که رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.


ارائه خدمات برای انواع مختلف دارایی

یکی دیگر از نقاط قوت پلتفرم ریپل، امکان انجام تراکنش و عملیات مالی با ارزهای گوناگون است. شبکه Ripple نه‌تنها تراکنش‌های انجام‌شده با توکن XRP را پردازش می‌کند، بلکه امکان استفاده از این پلتفرم برای ارزهای فیات و بقیه رمز ارزها نیز وجود دارد.


دردسر کمتر

دنیای کریپتو به‌دلیل نوظهور بودن آن، همواره با چالش‌ها و موانع گوناگون قانونی مواجه است و بسیاری از نهادهای قانون‌گذاری موضع مشخصی نسبت به آن‌ها ندارند. بااین‌حال، شرکت ریپل با وجود ارتباط موثر خود با قانون‌گذاران در این زمینه با مشکلات و دردسرهای کمتری درگیر است و کاربران به Ripple در مقایسه با بقیه پروژه‌ها اطمینان بیشتری دارند.


معایب ارز دیجیتال ریپل چیست؟

معایب ارز دیجیتال ریپل چیست؟

تا این بخش از مطلب، رمز ارز ریپل و ویژگی‌های XRP را بررسی کردیم. همچنین، پیرامون مزایای شاخص این اکوسیستم نوشتیم. همانطور که خواندید، Ripple مزایای برجسته و متعددی دارد که آن را به یکی از ارزشمندترین ارزهای بازار تبدیل کرده‌اند.


در تحقیق پیرامون یک پروژه رمز ارزی برای اهداف گوناگون از جمله سرمایه‌گذاری در آن، توجه به معایب آن پروژه هم بسیار مهم است. با دانستن مزایا و معایب یک پروتکل در کنار هم، می‌توان تصمیم درستی مرتبط با آن گرفت و احتمال رخ دادن ضرر را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه، تعدادی از نقاط ضعف برجسته ریپل را بررسی می‌کنیم.


متمرکز بودن شبکه

یکی از نخستین و مهم‌ترین دلایل محبوبیت چشم‌گیر رمز ارزها به‌عنوان یک تکنولوژی نوین، غیرمتمرکز بودن آن‌ها بوده است. این دارایی‌ها با تمرکززدایی، کنترل بر پول را از بانک‌ها و دولت‌ها گرفته‌اند. سیستم ریپل به‌دلیل داشتن لیست پیش‌فرض اعتبارسنج‌ها و مغایرت با مفهوم تمرکززدایی، می‌تواند متمرکز محسوب شود.


کنترل موسسه Ripple Labs بر ذخایر XRP

یکی از چالش‌های پلتفرم ریپل و توکن بومی آن، XRP، کنترل سازمان Ripple Labs بر ذخایر این توکن است. این امر می‌تواند تاثیر منفی بر ارزش توکن ریپل به‌جای بگذارد.


اقدامات قانونی علیه XRP

اقدامات قانونی علیه XRP

در ماه دسامبر 2020، سازمان بورس آمریکا (SEC) شکایتی علیه شرکت ریپل ثبت کرد. در این شکایت، SEC گفت که ازآنجایی‌که Ripple می‌تواند زمان عرضه XRP را تعیین کند، این شرکت باید این توکن را به‌عنوان اوراق بهادار ثبت می‌کرد. ریپل چنین اتهامی را رد کرده و این شکایت، هنوز پس از چند سال به نتیجه خاصی نرسیده است.


تمرکز شرکت ریپل بر هدفگیری بانک‌ها

شرکت ریپل به‌طور انحصاری بر روی هدف قرار دادن بانک‌ها تمرکز کرده است و این موضوع، می‌تواند منجر به ضعف آن در برخی از بخش‌های دیگر شود.


نیاز به تعداد محدود گره‌ها برای عملکرد شبکه

در شبکه Ripple، وجود تعداد کمی از گره‌ها برای فعالیت درست شبکه کافی است. این امر یکی از معایب ریپل محسوب می‌شود و از توزیع کامل و واقعی قدرت در میان جامعه بزرگی از افراد، جلوگیری می‌کند.


وجود رقبای سرسخت در بازار

در دنیای بلاک چین، پروژه‌ها و پلتفرم‌های بزرگ و قدرتمند فراوانی پدید آمده‌اند و هرکدام از آن‌ها، به گروه خاصی از کاربران با نیازهای منحصربه‌فرد سرویس می‌دهند. حال در این میان، یک رقابت سخت و طاقت‌فرسا شکل گرفته است. ریپل هم یکی از آن‌ها بوده و وجود رقبا می‌تواند چالش‌هایی را برای آن ایجاد کند.


نبود اقتصاد توکنی مناسب

نبود اقتصاد توکنی مناسب

اقتصاد توکن (Tokenomics) به مفاهیم مرتبط با شکل توزیع توکن برای اهداف گوناگون و کاربرد آن توکن گفته می‌شود. اقتصاد توکنی مطلوبی برای XRP در نظر گرفته نشده است. این موضوع می‌تواند موانعی بر سر راه رشد قیمت ریپل قرار دهد.


ذخایر از پیش مینت شده (Pre-Minted) توکن XRP

اگرچه بیشتر ذخایر ریپل خارج از چرخه در حساب‌های سپرده Escrow نگهداری می‌شوند، اما ممکن است که مقادیر زیادی از این توکن در زمان‌های نامناسبی وارد چرخه شده و بر قیمت ارز دیجیتال XRP تاثیر بگذارند. این مورد می‌تواند یکی دیگر از معایب Ripple قلمداد شود.


اولویت نبودن حریم خصوصی

پلتفرم ریپل برخلاف بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال دنیای بلاک چین از جمله مونرو، حریم خصوصی و ناشناس ماندن هویت واقعی افراد را اولویت خود قرار نداده است. کاربرانی که به حریم خصوصی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، احتمالا چنین موردی را نقطه ضعف بزرگی برمی‌شمارند.


آیا ریپل آینده خوبی دارد؟

آیا ریپل آینده خوبی دارد؟

در بخش‌های پیشین این مقاله، ریپل و رمز ارز آن را بررسی کردیم و مزایا و معایب مهم آن را شرح دادیم. پیش‌تر اشاره کردیم که Ripple یک پلتفرم انتقال و مدیریت پول است که در سال 2012 راه‌اندازی و با هدف جبران نقاط ضعف بیت کوین طراحی شد. در طول سال‌ها، XRP مسیر طولانی را طی کرده و تکامل یافته است. این پروژه در حوزه‌های گوناگون وارد شده و فعالیت‌های خود را گسترش داده و با وجود سابقه و جایگاه فعلی ریپل در حوزه بلاک چین، این پرسش ایجاد می‌شود که آیا این ارز دیجیتال آینده خوبی دارد؟


نمی‌توان به‌سادگی به چنین سوالی، پاسخ قطعی داد؛ چراکه عوامل گوناگونی در آینده این رمز ارز تاثیر دارند. علاوه‌بر آن، هرگز نمی‌توان آینده را دقیق پیش‌بینی کرد. بااین‌حال، می‌توان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در آینده XRP را شکایت سازمان بورس آمریکا دانست. به‌طور دقیق‌تر، نتیجه نهایی پرونده این شکایت می‌تواند آینده این پروژه را به‌طور کامل شکل دهد. بنابراین، باید منتظر باشیم تا این نتیجه حاصل شود و ببینیم که تاثیر آن بر این شبکه چگونه رقم خواهد خورد.


آیا ریپل آینده خوبی دارد؟ (2)

همچنین، اهداف این اکوسیستم هم نقش مهمی در مسیر پیشرفت آن دارند. ریپل به‌دنبال تغییر شکل پول و ایجاد جایگزین برای سیستم‌های بانکی سنتی است و رسیدن به این هدف، می‌تواند جایگاه XRP را بهبود دهد. در نهایت، میزان تقاضا برای توکن ریپل هم اهمیت زیادی دارد و افزایش سهم آن از بازار، می‌تواند تاثیر مثبت و پررنگی در عملکرد آن ایفا کند.


در مجموع، دنبال کردن این عوامل و زیر نظر داشتن آن‌ها به ما در پیش‌بینی آینده XRP و گرفتن تصمیمات بهتر، کمک می‌کند.


سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، ارز دیجیتال ریپل همراه با ویژگی‌های آن را بررسی کردیم و مزایا و معایب این پروژه را شرح دادیم. همچنین، به آینده XRP پرداختیم.


ریپل یکی از پروژه‌های شاخص و بزرگ بازار ارز دیجیتال است که با هدف تبدیل شدن به جایگزین پول و سیستم‌های بانکی فعالیت می‌کند. این اکوسیستم با ارائه کارمزد ناچیز، سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها و تیم برجسته می‌تواند برای بسیاری از کاربران پلتفرم مطلوبی باشد و نیازهای آن‌ها را برطرف کند. هرچند، برخی از معایب آن همچون تمرکزگرایی و پرونده شکایت سازمان بورس آمریکا علیه ریپل، مشکلات و چالش‌هایی را برای این پروتکل به‌دنبال داشته‌اند و باید به آن‌ها توجه کرد.