پایگاه اینترنتی پروژه ترون آن را یک بلاک چین عمومی با سریع‌ترین رشد معرفی می‌کند که توضیحی منصفانه به حساب می‌آید؛ زیرا ترون به‌خاطر بیش از ۱۶۰ میلیون کاربر ثبت‌شده، بیش از ۵ میلیارد تراکنش و بیش از ۷.۵ میلیارد توکن هسته منتقل‌شده سزاوار این تعریف است. در این مطلب به معرفی شبکه ترون (TRON) و توکن بومی آن TRX می‌پردازیم.


ترون (TRX) چیست؟

ترون (TRX) چیست؟

بلاک چین غیرمتمرکز و متن‌باز ترون در سال ۲۰۱۷ توسط بنیاد ترون تأسیس شد. هدف ترون تبدیل شدن به یک بلاک‌ چین لایه اول کارآمدتر از شبکه‌های موجود بود و از جنبه فعالیت توسعه‌دهندگان و کارایی‌های خود توانست موفقیت کسب کند. جاستین سان (Justin Sun) مدیر ارشد اجرایی بنیاد ترون توکن‌های TRX با استاندارد ERC-20 را در شبکه اتریوم ایجاد کرد؛ ولی بعدا آن‌ها را به‌جای دیگری انتقال داد. این یک تصمیم سرنوشت‌ساز بود که موفقیت آینده ترون را تضمین کرد.


هدف اولیه از ساخت پروژه ترون ارائه حق مالکیت به تولیدکنندگان محتوا به‌ویژه محتوای دیجیتالی بود. در دنیای واقعی که محتوای دیجیتالی با پرداخت‌های پایین، دردسرهای سانسور و مشکلاتی مثل بسته شدن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شود، این ایده می‌توانست بسیار جذاب باشد؛ زیرا نداشتن قابلیت فنی مالکیت بر محتوا است که مشکل اساسی را در این زمینه‌ها ایجاد می‌کند.


اکوسیستم ترون متشکل از مرورگر بلاک‌ چین، پلتفرم‌های وام‌دهی، صرافی‌ها، کیف‌های پول و یک اوراکل غیرمتمرکز است. توکن ترون یعنی TRX نیز برای اعمال حاکمیت و انتقال ارزش در پروژه‌های مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.


از طرفی، برای توکن TRX حداکثر تعداد عرضه تعیین نشده است. درحال‌حاضر (مارس 2024)، بیش از ۸۷ میلیارد توکن TRX در گردش هستند. بالاترین قیمت تاریخی این توکن ۰.۳۰۰۴ دلار بود که در ۵ ژانویه ۲۰۱۸ به دست آمد و کمترین قیمت تاریخی آن هم ۰.۰۰۱۰۹۱ دلار بود که در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ دیده می‌شود. قیمت فعلی توکن TRX تقریبا ۰.۱۳ دلار است.


شبکه ترون (TRON) چطور کار می‌کند؟

شبکه ترون (TRON) چطور کار می‌کند؟

ترون از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp)، قراردادهای هوشمند و سیستم‌های بلاک‌ چین بسیاری پشتیبانی می‌کند. ترون از یک مدل مبتنی بر حساب کاربری شبیه به مدل تراکنش اتریوم استفاده کرده که دارای دفترکل عمومی است تا هر کسی بتواند سوابق تراکنش را ببیند. در شبکه ترون هر کسی می‌تواند به تولید و توسعه dAppها بپردازد. ترون بابت ساخت و به‌اشتراک‌گذاری محتوا به‌وسیله دارایی‌های دیجیتالی به کاربران پاداش پرداخت می‌کند.


ترون از یک معماری سه لایه استفاده کرده که از لایه ذخیره‌سازی، لایه هسته و لایه کاربرد تشکیل شده است. پروتکل ترون به Google Protobuf متعهد بوده که اساسا از چندزبانگی پشتیبانی می‌کند.


ماشین مجازی مبتنی بر پشته ترون (TVM) یک مجموعه دستورالعمل بهینه‌شده دارد. زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند برای توسعه‌دهنده dApp در ترون Solidity است. TVM سیستم‌های توسعه‌دهنده را به هم متصل می‌کند تا یک سیستم بلاک‌ چین قابل اختصاصی‌سازی، امن، پایدار و کارآمد بسازد.


شبکه ترون از مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) استفاده می‌کند. کاربران ترون برای انتخاب نمایندگان ویژه (SRها) رأی می‌دهند و آن‌ها با تأیید تراکنش‌های شبکه هزینه دریافت می‌کنند. ترون بنا به ماهیت غیرمتمرکز خود دارای حاکمیت کاربران بر شبکه است و کسی کنترل بیش از یک گره شبکه را در اختیار ندارد.


توکن TRX برای پاداش دادن به کاربران بابت ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتواهایی از قبیل موسیقی، ویدیو و تصویر به کار می‌رود. TRX در صنعت گیمینگ به‌عنوان ارز و نیز برای پلتفرم‌های وام‌دهی و صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.


ترون چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

ترون چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

استخراج توکن در ترون با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مشابه متفاوت است؛ زیرا توکن TRX مثل دیگر ارزهای دیجیتال ضرب نمی‌شود. سکه‌ها قبلا تولید شده‌اند و در عوض کاربران می‌توانند با فعالیت به‌عنوان نماینده در شبکه، TRX کسب کنند. وقتی یک کاربر به‌عنوان نماینده ویژه انتخاب شود، در یک دوره ۶ ساعته می‌تواند به‌ازای هر بلوکی که تولید می‌کند، ۳۲ واحد TRX به دست آورد.


سرعت تراکنش بالا

سرعت تراکنش بسیار بالای ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه که بسیار سریع‌تر از اتریوم و بسیاری بلاک‌ چین‌های دیگر است از ویژگی‌های جذاب ترون محسوب می‌شود. این سرعت بالا توسعه‌دهندگان را برای ساخت dAppهای جدید یا صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در شبکه ترون وسوسه می‌کند.


اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز محتوا

شبکه ترون با تکیه بر فناوری بلاک چین امکان اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز محتوا را به تولیدکنندگان محتوا داده است. بدین ترتیب، ترون به‌عنوان پیشگام به اشتراک‌گذاری محتوا همچنان در خط مقدم این صنعت قرار دارد. ترون با یکپارچه‌سازی با هوش مصنوعی برای بهبود ویژگی‌های حریم خصوصی به‌دنبال روندهای روبه‌رشد جدید است تا همچنان به رشد نوآوری خود در عرصه به اشتراک‌گذاری محتوا ادامه دهد.


مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری

ساختار سه‌لایه و مکانیزم اجماع کارآمد باعث شده شبکه ترون به‌خوبی قابلیت مقیاس‌پذیری داشته باشد و خود را با رشد تعداد تراکنش‌ها و برنامه‌های کاربردی در صنعت بلاک چین تطبیق دهد. در ترون به برنامه‌های کاربردی راه‌های متنوعی برای توسعه داده شده که عامل اصلی آن قراردادهای هوشمند مقیاس‌پذیر و کارآمد آن هستند. ترکیبی از ساختار پایگاه داده عالی و سیستم حساب کاربری باعث خواهد شد تا مسائل پیچیده طراحی و مدل‌سازی ساده شوند.


شبکه ترون اساسا محیطی دوست‌دار توسعه‌دهندگان بوده که با سرعت بالای تراکنش‌ها و پشتیبانی از کاربران بسیار و برنامه‌های کاربردی گسترده و خدمات موجود متنوعی که آماده انتقال به شبکه ترون هستند، شرایط فعالی را برای رقابت بیشتر در این پلتفرم فراهم کرده است.


مصرف به‌شدت بهینه انرژی

مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) قلب کارآمدی این سیستم را شکل می‌دهد و در برابر مکانیزم قدیمی اثبات کار (PoW) مصرف انرژی را به‌شدت کاهش داده و سرعت تراکنش را بهبود بخشیده است.


قراردادهای هوشمند

پروتکل ترون قادر است حجم بالایی از کاربران را در خود جای دهد و با قراردادهای هوشمند راه‌های متنوعی از کاربرد را در دسترس کاربران می‌گذارد. ترون به‌صورت یک بلاک‌ چین سازگار با شبکه اتریوم کار می‌کند. در نتیجه قراردادهای هوشمند که برای ترون برنامه‌نویسی شده باشند با اتریوم نیز سازگار هستند. سازگاری با زبان برنامه‌نویسی Solidity اتریوم کار توسعه‌دهندگان را مهاجرت dAppهای خود از اتریوم به ترون آسان کرده است. کارآمدی بالای پلتفرم ترون نیز به این برنامه‌های کاربردی اطمینان می‌دهد که به کارآمدی اجرا شوند و حداقل هزینه را داشته باشند و سرعت تراکنش بالاتری از اتریوم را تجربه کنند.


امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

محیط بسیار کارآمد و کم‌هزینه ترون را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل کرده است که نیازمند پردازش سریع و کارآمد تراکنش‌ها هستند. شبکه ترون از انواعی از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) پشتیبانی می‌کند که از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تا پلتفرم‌های اعطای وام را دربرمی‌گیرند و جایگزینی برای سیستم‌های مالی سنتی ارائه می‌کنند. بعضی از پروژه‌های DeFi ساخته‌شده بر این پلتفرم عبارتند از:


1- JustLend DAO: پلتفرمی که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را قرض بگیرند، وام دهند و سود به دست آورند.


2- TRON Ninja Staking: یک گیمفای (GameFi) متشکل از نینجاهای جذاب و متنوع که در فضای NFT حضور دارند.


3_ JUST: ساخت یک زیرساخت تامین مالی توزیع‌شده که از وام‌ گرفتن استیبل کوین پشتیبانی می‌کند.


توان عملیاتی بالا

توان عملیاتی بالا

پروتکل ترون دارای سرعت تراکنش بالای ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه بوده که آن را به رهبر مقیاس‌پذیری در صنعت بلاک چین تبدیل کرده است. این قابلیت به‌مدد فناوری‌های ارزشمندی به‌ویژه الگوریتم اجماع DPoS به دست می‌آید.


بسیار در دسترس

ساختار شبکه پروتکل ترون دارای ارزش‌های ذاتی سرعت و قابلیت اعتماد است و با الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) خود سیستم توزیع پاداش کارآمد غیرمتمرکزی ارائه می‌دهد. حاکمیت غیرمتمرکز و دموکراتیک ترون نیز در ترکیب با ویژگی‌های فنی این پلتفرم در دسترس بودن و قابلیت اعتماد بالایی به این شبکه برای کاربران ایجاد کرده است.


پشتیبانی ترون از کیف‌های پول مختلف از جمله کیف‌های سخت‌افزاری تا کیف‌های موبایل و کیف‌های تحت وب دسترسی به این شبکه را بسیار آسان می‌کند. یکپارچه‌سازی این کیف‌ها در اکوسیستم ترون قابلیت بسیار مفیدی برای تعامل با بلاک چین ترون ایجاد کرده و امکان ذخیره‌سازی توکن TRX در کنار دیگر توکن‌ها در پلتفرم ترون را فراهم کرده است.


زیرساخت

در شبکه ترون دارایی‌های دیجیتالی توزیع‌شده با مجموعه کاملی از زیرساخت‌های غیرمتمرکز مجهز شده‌اند. این زیرساخت‌ها شامل صرافی‌های توزیع‌شده، بازی‌های آفلاین و سیستم‌های پیش‌بینی و بازی هستند. بدین ترتیب پلتفرم ترون محیطی جذاب برای توسعه‌دهندگان است تا ابزارهای سازگار با اتریوم را در این شبکه توسعه دهند و به غنای هر چه بیشتر این شبکه کمک کنند.


عرضه اولیه شخصی

عرضه اولیه شخصی

هر کسی در شبکه ترون می‌تواند آزادانه دارایی‌های دیجیتال خود را به‌شکل عرضه اولیه برای هواداران خود توزیع کند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند با خرید دارایی‌های دیجیتالی از مزایای و منافع حاصل از تولید پیوسته داده بهره‌مند شوند. این فرصت جذابی برای هر تولیدکننده محتوا است که با تعریف رویدادهای عرضه اولیه خاص هواداران به تقویت پایگاه اجتماعی خود اقدام کند و از این راه ضمن کسب درآمد به تقویت تعاملات اجتماعی خود بپردازد.


آزادی داده

در شبکه ترون آزادی داده وجود دارد و شخصیت‌ها، تصاویر، صوت و ویدیو را می‌توان بدون کنترل شدن آپلود، ذخیره و توزیع کرد. شبکه ترون با توجه به ماهیت غیرمتمرکز خود که تحت کنترل نهاد مرکزی نیست به‌خوبی می‌تواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.


نقشه‌ی راه توسعه ترون به چه صورت است؟

نقشه‌ی راه توسعه ترون به چه صورت است؟

نقشه راه ترون به شش مرحله تقسیم شده است:


1- آزادسازی داده: در این مرحله پلتفرمی قابل اعتماد و کاملا رایگان برای انتشار، ذخیره‌سازی و توزیع داده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.


2- اودیسه (Odysseus): گسترش حقوق مالکیت بر محتوا از طریق مکانیزم اقتصادی رقابتی به کاربران بازده منصفانه‌ای برای محتوای تولیدی عرضه می‌کند.


3- سفر دریایی بزرگ (Great Voyage): پروژه‌ای به‌صورت امکان عرضه اولیه تولیدات به هواداران است.


4- آپولو (Apollo): امکان تولید توکن اختصاصی توسط تولیدکنندگان محتوا را فراهم می‌سازد.


5- استار ترک (Star Trek): توسعه‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند پلتفرم گیمینگ آنلاین بسازند که به پیش‌بینی عملکرد بازار می‌پردازد و یک بازی کاملا خودگردان است.


6- ابدیت (Eternity): با ارائه یک پلتفرم گیمینگ آنلاین توسعه‌دهندگان می‌توانند به رایگان پلتفرم‌های گیمینگ خود را به‌وسیله ترون بسازند.


سخن پایانی


شبکه ترون (Tron) با ارز بومی TRX خود توانسته با سرعت چشمگیر ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه و هزینه‌های پایین و با تمرکز بر پشتیبانی از انتشار محتوای تحت مالکیت در بستر بلاک چین به‌خوبی در بین ارزهای دیجیتال برتر دنیا قرار گیرد و با ارائه خدمات مناسب به کاربران و توسعه‌دهندگان جایگاه حرفه‌ای خود را تثبیت کند. این شبکه که قراردادهای هوشمند سازگار با اتریوم را به اجرا درمی‌آورد، با ابتکارات جذاب خود در صنایعی از قبیل موسیقی، فیلم، بازی، NFT و دیگر اشکال تولید محتوا جای پای خود را باز کرده و آینده درخشانی در این حوزه برای آن تصور می‌شود.