احتمالاً در هنگام ارسال یا دریافت بیت کوین، با آدرس‌های طولانی و پیچیده کیف پول این رمز ارز مواجه شده‌اید. این آدرس‌ها از طریق فرایندهای رمزنگاری ایجاد می‌شوند و به شما امکان جابه‌جایی ارزهای دیجیتال را می‌دهند؛ بااین‌حال، طولانی بودن آن‌ها برای اکثر کاربران جذاب نیست و استفاده از کیف پول بیت کوین را نیز کمی دشوار می‌کند. ازاین‌رو، استاندارد نام‌های ساتوشی یا ساتس نیمز (Sats Names System) پدید آمده است تا امکان ایجاد آدرس‌های بیت کوین کاربرپسند و جذاب را برای شما فراهم کند.

از طریق سیستم Sats Names، شما به‌راحتی می‌توانید نام خود را به آدرس کیف پولتان متصل کرده و فرایند انتقال این رمز ارز را ساده‌سازی کنید. البته نام های ساتوشی منحصربه‌فرد هستند و شما باید زود دست به کار شوید تا بتوانید پیش از دیگران، نام مناسبی را برای کیف پولتان در نظر بگیرید. برای اینکه با سیستم ساتس نیمز بیت کوین بیشتر آشنا شوید، در این مقاله از اکسبیتو، تمام مراحل اختصاص دادن نام به کیف پول را برایتان شرح خواهیم داد.


آشنایی با رمز ارز بیت کوین

آشنایی با رمز ارز بیت کوین

در 31 اکتبر 2008، فردی ناشناس، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، مقاله‌ای را با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا» منتشر کرد. بنابر این مقاله، بیت کوین (BTC) یک ارز الکترونیکی رمزنگاری‌شده است که به هیچ بانک و یا دولتی وابسته نیست و تراکنش‌هایش با استفاده از یک دفترکل توزیع‌شده یا بلاک چین پردازش می‌شوند. در 3 ژانویه 2009، ساتوشی ناکاموتو با استخراج بلوک پیدایش، اولین واحدهای بیت کوین را وارد بازار مالی جهانی کرد. ظهور این ارز دیجیتال انقلابی در دنیای اقتصاد بود؛ به‌طوری که امروزه نه‌تنها افراد زیادی به خرید و فروش بیت کوین اقدام می‌کنند، بلکه دنیای کریپتو گسترش فراوانی داشته و رمز ارزهای متعددی به کاربران عرضه شده‌اند.


اگرچه در ابتدا قیمت بیت کوین چندان قابل توجه نبود، اما کم‌کم این ارز جایگاه خود را در بازارهای مالی توسعه داد و درحال‌حاضر (سال 2023)، BTC یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد محسوب می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین علاقه دارند. درصورتی‌که شما نیز به سرمایه‌گذاری روی BTC علاقه‌مند هستید، به‌راحتی و با سرعت می‌توانید این رمز ارز را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. اکسبیتو امکان خرید بیت کوین و سایر رمز ارزها را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


نام‌های Sat چه مفهومی دارند؟

نام‌های Sat چه مفهومی دارند؟

سیستم نام‌های ساتوشی یا ساتس نیمز (Sats Names System) که به‌طور خلاصه با SNS نیز شناخته می‌شود، استانداردی برای ایجاد نام‌های کاربری وب 3 (Web 3.0) در بلاکچین بیت کوین است؛ به‌صورتی که این نام‌ها برای انسان‌ها قابل خواندن باشند. ساتس نیمز بیت کوین از پروتکل «اوردینالز» (Ordinals) استفاده می‌کند تا نام های ساتوشی را به کاربران ارائه دهد. این پروتکل کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های دل‌خواه خود را به ساتوشی‌های (کوچک‌ترین واحدهای بیت کوین) فردی ضمیمه کنند. هر ساتوشی‌ای که بر روی آن اطلاعاتی حک شده باشد، با یک عدد منحصربه‌فرد شناسایی می‌شود و می‌توان آن را ردیابی کرده و انتقال داد.


استاندارد Sats Names به نظارت شخص ثالث نیازی ندارد و به هیچ قرارداد هوشمندی متصل نیست. علاوه‌بر آن، نام‌‌های ساتوشی از طریق تراکنش‌های بیت کوین تأیید و ثبت خواهند شد. پس از تأیید، ساتس نیمز بیت کوین نیز، مانند اطلاعات تراکنش‌ها، در زنجیره بلوکی ذخیره‌ می‌شوند.


سیستم نام‌های ساتوشی، در 22 فوریه 2023، توسط عده‌ای ناشناس توسعه داده شد. این توسعه‌دهندگان با هدف تخصیص یک نام کاربری به پلتفرم مورد نظر خودشان، این استاندارد را ایجاد کردند. ازاین‌طریق، پسوند ".sats" برای ساتس نیمز در نظر گرفته شد. پس از آن، جامعه کاربری بیت کوین، پسوندهای دیگری را مانند ".gm." ،".xbt" ،"btc" و ".ord" ایجاد کردند که به کاربران اجازه می‌دهند تا نام های ساتوشی را با پسوند مورد علاقه‌شان، در حوزه وب 3 بسازند.


اصولاً Sats Names از قانون "first-is-first" استفاده می‌کند؛ به این معنا که هر کسی که زودتر یک نام ساتوشی را بسازد، مالک آن خواهد بود و حق به‌روزرسانی آن را به دست می‌آورد. ازاین‌رو، هیچ شخص دیگری نمی‌تواند یک نام تکراری را ثبت کند.


استاندارد نام‌های Sats یا (SNS) چگونه کار می‌کند؟

استاندارد نام‌های Sats یا (SNS) چگونه کار می‌کند؟

در نوامبر 2021، بلاکچین بیت کوین با مهم‌ترین ارتقای خود، یعنی «تپ روت» (Taproot) مواجه شد. تپ روت ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به این شبکه افزود و بیت کوین را وارد حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای کرد. بااین‌حال، تپ روت دارای شکاف یا حفره‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به دارایی‌های موجود در این شبکه متصل کنند. این داده‌ها بر اساس کدهای جاوا اسکریپت به ساتوشی‌ها ضمیمه می‌شوند. به‌این‌ترتیب، می‌توان اطلاعاتی مانند فیلم، موسیقی و نام را به ساتوشی‌ها افزود. اگرچه این ساتوشی‌ها در فرایند خرید و فروش بیت کوین جابه‌جا می‌شوند، اما اطلاعات حک‌شده بر روی آن‌ها، همیشه در بلاک چین قابل ردیابی هستند. ساتس نیمز نیز دقیقاً از همین ویژگی تپ روت، برای ایجاد نام های ساتوشی بهره می‌برد. برای ساختن نام های ساتوشی از طریق Sats Names، کاربران باید یک نام قابل خواندن را به کیف پول بیت کوین خود اختصاص دهند. این فرایند با حک کردن اطلاعات کیف پول بر روی یک ساتوشی انجام می‌شود. ازاین‌رو، پس از ثبت ساتس نیمز در بلاکچین، می‌توان این نام‌ها را ردیابی کرد و حتی آن‌ها را از کیف پولی به کیف پول دیگر انتقال داد. همچنین، یک نام مبتنی بر SNS را می‌توان در بازارهای اوردینالز معامله کرد.


موارد استفاده نام‌های Sat کدامند؟

موارد استفاده نام‌های Sat کدامند؟

اگرچه سیستم Sats Names مدت کوتاهی است که به کاربران معرفی شده‌، اما در همین مدت‌زمان اندک نیز توانست کاربردهای فراوانی پیدا کند. ازاین‌رو، در این بخش، قصد داریم که کاربردهای نام‌های ساتوشی آدرس‌های بیت کوین را برایتان توضیح دهیم.


نام‌های کیف پول قابل خواندن توسط انسان

هدف اصلی سیستم ساتس نیمز ایجاد یک کتاب‌خانه‌ی نام بر روی بلاکچین بیت کوین است. این نام‌ها باعث می‌شوند تا پروژه‌های مبتنی بر این شبکه، بهتر بتوانند خود را به کاربران معرفی کنند. اگرچه هنوز اغلب کیف پول‌های بیت کوین، از Sats Names پشتیبانی نکرده‌اند، اما در ولت‌های بومی اوردینالز، مانند «یونی ست» (UniSat)، می‌توان به سیستم ساتس نیمز بیت کوین دسترسی داشت. در نتیجه، از طریق این کیف پول، کاربران برای انتقال توکن‌های مبتنی بر استاندارد BRC-20 و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، می‌توانند از نام‌های اختصاصی‌شان استفاده کنند. بنابراین، انتظار می‌رود که با گسترش استفاده از Sats Names، ولت‌های بیشتری نیز این سرویس را به کاربران خود ارائه دهند.


با توجه به اینکه نام های ساتوشی قابل خواندن هستند و کاربری را جذاب‌تر می‌کنند، این نام‌ها باعث گسترش پذیرش بیت کوین نیز خواهند شد. در واقع، حفظ کردن یک زنجیره طولانی از اعداد و حروف بسیار دشوار است؛ در عوض، با استفاده از ساتس نیمز بیت کوین، تنها با یک کلمه، می‌توان رمز ارزها را جابه‌جا کرد.


امکان معامله توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

امکان معامله توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

نام های ساتوشی را می‌توان در بازارهای NFT که از Sats Names پشتیبانی می‌کنند، معامله کرد. بهترین بازارها در این زمینه، شامل «اوردینالز ولت» (Ordinals Wallet)، «مجیک ایدن» (Magic Eden) و «یونی ست» (UniSat) هستند. ازاین‌طریق، می‌توانید نام ادرس بیت کوین اختصاصی خود را به فروش برسانید و یا اینکه نام‌هایی را بخرید که مورد علاقه‌تان باشند.


ذخیره‌سازی داده‌ها

علاوه‌بر نام‌ها، انواع داده‌ها را می‌توان، با استفاده از پروتکل اوردینالز، بر روی ساتوشی‌ها حک کرد. ازاین‌رو، کاربران قادر هستند که اطلاعات گوناگونی را مانند فایل‌های چندرسانه‌ای، به‌همراه نام‌های اختصاصی‌شان، در شبکه بیت کوین ذخیره کنند. ازآنجایی‌که بلاکچین محل خوبی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است، قراردادن داده‌ها در کنار ساتس نیمز، امکان ردیابی آن‌ها را فراهم خواهد کرد. به‌این‌ترتیب، وب‌سایت‌هایی پدید آمده‌اند که تمام اطلاعات موجود‌شان را با استفاده از Sats Names در زنجیره بلوکی ثبت می‌کنند.


ساختارهای پرداخت سازمانی

یکی از موانع اصلی عدم پذیرش بیت کوین در پرداخت‌های سازمانی، ناشناس بودن تراکنش‌های این رمز ارز است. از طرفی، با استفاده از Sats Names، می‌توان برای آدرس‌های بیت کوین نام های ساتوشی را در نظر گرفت. این ویژگی وضعیت تراکنش‌ها را شفاف‌تر می‌کند و احتمال پذیرش بیت کوین را در ساختارهای پرداخت سازمانی افزایش می‌دهد.


نحوه نوشتن نام Sats چگونه است؟

حالا که با Sats Names آشنا شدید، بیایید تا نحوه نوشتن نام های ساتوشی را نیز با هم بررسی کنیم. برای این کار، باید به‌سراغ کیف پولی بروید که از SNS پشتیبانی می‌کند. ما در این مثال، از یونی ست استفاده خواهیم کرد. برای نوشتن نام اختصاصی خود، مراحل زیر را پشت‌سر بگذارید:


1_ از منوی بالا، بر روی "Inscribe" کلیک کرده و ".sats names" را انتخاب کنید. با این کار، وارد بخش مخصوص به آدرس بیت کوین خواهید شد.


نحوه نوشتن نام Sats چگونه است؟

2_ در گام بعدی، نام‌های مد نظرتان را نوشته و بر روی "Next" کلیک کنید. یونی ست به‌صورت خودکار نام های ساتوشی را بررسی خواهد کرد. اگر نام شما منحصربه‌فرد باشد، آن را تأیید کرده و در غیر این‌صورت، به شما اطلاع می‌دهد که نام مورد نظرتان از قبل ثبت شده است. درهرحال، شما می‌توانید فرایند را ادامه دهید، اما اگر نام ساتوشی از قبل ثبت شده باشد، مالک آن شخص دیگری خواهد بود.


نحوه نوشتن نام Sats چگونه است؟ (2)

3- برای ادامه، بر روی "Next" بزنید. ازاین‌طریق، آدرس کیف پول یونی ست شما به‌صورت خودکار به‌عنوان گیرنده در نظر گرفته می‌شود؛ البته می‌توانید این آدرس را تغییر دهید. سپس، باید یک طرح پرداخت را انتخاب کرده و بر روی "Submit & Pay" کلیک کنید.


نحوه نوشتن نام Sats چگونه است؟ (3)

4_ مطمئن شوید که پرداخت را پیش از پایان وقت معین انجام داده‌اید. دراین‌صورت، فرایند اختصاص نام از طریق Sats Names به پایان خواهد رسید.


نحوه نوشتن نام Sats چگونه است؟ (4)

سخن پایانی


توکن‌های BRC-20، سیستم Sats Names و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) محصولات اصلی طرح اولیه‌ی توسعه‌ی بلاک چین بیت کوین هستند. این محصولات می‌توانند به گسترش پذیرش بیت کوین کمک کنند. در واقع، نام‌های ساتوشی تحولی بزرگ در این شبکه به حساب می‌آیند و نوید آینده درخشانی را برای BTC می‌دهند. البته تاکنون نیز این رمز ارز موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده است و سرمایه‌گذاران سرشناسی به خرید بیت کوین علاقه نشان داده‌اند. اگر شما نیز به بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو به خرید و فروش بیت کوین اقدام کنید.