اتریوم کلاسیک (ETC) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن‌باز مبتنی بر بلاک چین است که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. شبکه اتریوم کلاسیک یک پلتفرم است که به کاربران امکان استفاده از دفترکل توزیع‌شده از طریق برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApp) را می‌دهد.


آشنایی با تاریخچه رمز ارز اتریوم کلاسیک (ETC)

آشنایی با تاریخچه رمز ارز اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک پس از رخ دادن یک هک در بلاک چین اتریوم شکل گرفت؛ زیرا جامعه کاربران اتریوم در مورد دریافت غرامت کاربران آسیب‌دیده توافق نداشتند و بلاک چین به دو بخش تقسیم شد. مشکل پس از اجرای پروژه‌ای به نام «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» (DAO) در شبکه اتریوم ایجاد شد؛ زیرا DAO با مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار از طریق تأمین‌ مالی جمعی (Crowdfunding) پشتیبانی می‌شد؛ ولی به‌خاطر یک نقص در کد، هکرها توانستند ۷۰ میلیون دلار را در عرض چند دقیقه از DAO سرقت کنند. در نتیجه، به‌خاطر حجم بزرگ سرقت در جامعهٔ اتریوم اختلاف نظر رخ داد که منجر به انشعاب و تشکیل بلاک چین اتریوم کلاسیک شد. این اختلاف نظر بر سر تصمیم تیم رهبری شبکه اتریوم بود که می‌خواستند شبکه را به وضعیت قبل از این هک برگردانند تا مبالغ سرقت‌شده از کاربران بازگردانده شود.


اجرای این بلاک چین از جولای ۲۰۱۶ آغاز شد. عملاً این بلاک چین از کدهای ارائه‌شده توسط بنیان‌گذار بلاک چین اتریوم یعنی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) استفاده می‌کند.


حداکثر توکن قابل تولید در بلاک چین اتریوم کلاسیک ۲۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار توکن ETC است. این شرط در دسامبر ۲۰۱۷ با رأی‌گیری از کاربران به‌عنوان یک سیاست کلی تصویب شد. در پروتکل اتریوم کلاسیک با تولید هر ۵ میلیون بلوک جدید، ۲۰ درصد پاداش استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. در آخرین کاهش، پاداش از ۴ توکن اتریوم کلاسیک (ETC) به ۳.۲ واحد تغییر کرد و انتظار می‌رود کاهش بعدی در آوریل ۲۰۲۴ باشد که در این کاهش، پاداش به ۲.۵۶ توکن تنزل می‌یابد.


اتریوم کلاسیک از نظر فنی چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

اتریوم کلاسیک از نظر فنی چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

اتریوم کلاسیک یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا است که ویژگی‌های کلیدی خاص خود را دارد. بلاک چین اتریوم کلاسیک که در اثر یک هارد فورک (Hard Fork) ایجاد شد در بسیاری از ویژگی‌ها شبیه به اتریوم است؛ زیرا هر دو از کد منبع یکسانی استفاده کرده‌اند. برای مثال، بلاک چین اتریوم کلاسیک به‌جز تسهیل تراکنش‌ها با توکن اتریوم کلاسیک (ETC) که توکن بومی این شبکه است، اجرای قراردادهای هوشمند را ممکن می‌سازد. همچنین اتریوم کلاسیک تلاش دارد نگهداری و اجرای شبکه را به کاربرانی بسپارد که به مشارکت در فعالیت‌ها اهمیت می‌دهند. کاربرانی که توکن ETC دارند می‌توانند از قراردادهای هوشمند، تراکنش در شبکه، تعامل با دیگر برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApp) و مشارکت در رأی‌گیری حاکمیتی بهره‌مند شوند.


اتریوم کلاسیک توسط گروه فعالی از استخراج‌کنندگان (Miner) نگهداری شده که برای تعقیب مسیر متفاوتی از توسعه در این بلاک چین خاص انتخاب می‌شوند. از زمان شروع این کار، اتریوم کلاسیک در برابر فورک (Fork) و تغییرات از سوی توسعه‌‌دهندگان مقاومت کرده است.


اتریوم کلاسیک و اتریوم.

اتریوم کلاسیک از یک مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که پروتکل اجماع قدیمی شبکه اتریوم بوده و امنیت شبکه آن در دستان استخراج‌کنندگانی است که با استفاده از زمان و قدرت محاسباتی خود، به پردازش و تأیید تراکنش‌ها بر بلاک چین می‌پردازند و بلوک‌های جدید را تولید و اضافه می‌کنند؛ درحالی‌که مکانیزم اجماع شبکه اتریوم به اثبات سهام (PoS) تغییر داده شده است.


یکی از ویژگی‌های متفاوت استخراج توکن اتریوم کلاسیک (ETC) قوانینی هستند که در پروتکل نهادینه شده‌اند و دشواری شبکه یا به عبارتی دشواری استخراج را در نظر می‌گیرند. این تنظیم دشواری به ازدحام شبکه مرتبط است و طوری تنظیم شده که محدودیت ۱۵ ثانیه‌ای تولید بلوک را حفظ کند.


با اینکه بلاک چین اتریوم کلاسیک از شبکه اتریوم نشأت گرفته است، یکی از ویژگی‌های آن نداشتن سازگاری به عقب با اتریوم است؛ به این معنی که تغییرات بعدی آن به‌نحوی طراحی نمی‌شوند که با اتریوم سازگاری داشته باشند. پس از فورک، دو بلاک چین ETC و ETH دارای بلوک‌های قبلی مشابهی هستند ولی در ادامه با هم متفاوت‌اند. ارزهای دیجیتال اتریوم و اتریوم کلاسیک ممکن است گذشتهٔ مشترکی داشته باشند؛ ولی حالا دو ارز دیجیتال متمایز هستند و اتریوم کلاسیک دیگر با به‌روزرسانی‌های جدید شبکه اتریوم سازگاری ندارد.


عوامل موفقیت اتریوم کلاسیک کدام‌اند؟

عوامل موفقیت اتریوم کلاسیک کدام‌اند؟

با اینکه انتقاداتی به اتریوم کلاسیک وارد می‌شوند، این ارز دیجیتال همچنان یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های شبکه بلاک چین را دارد. این فعالیت در سطح فعالیت لایت کوین (Litecoin) است و بیشتر از مقداری بوده که در بیت کوین کش (Bitcoin Cash) مشاهده می‌شود. در ادامه موارد دیگری از عوامل موفقیت این بلاک چین را توضیح می‌دهیم.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) یک بلاک چین با مکانیزم اثبات کار (PoW) است

ارز دیجیتال ETC دارای الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) بوده که آن را در ردهٔ سیستم‌های واقعاً غیرمتمرکز قرار می‌دهد؛ زیرا PoW تنها روش شناخته‌شده برای تضمین غیرمتمرکز بودن و مشارکت رایگان هر گره در یک شبکهٔ نظیربه‌نظیر است.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) یک پول نقد است

توکن ETC یک پول نقد محسوب می‌شود؛ زیرا یک بلاک چین متکی بر اثبات کار است و در نتیجه هزینهٔ ایجاد بلوک برابر هزینه ایجاد سکه‌ها خواهد بود و دراین‌صورت، با خلق کمبود، ارزش غیرقابل جعلی تولید می‌کند که مثل طلا در جهان واقعی عمل می‌کند.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) قابل برنامه‌نویسی است

اتریوم کلاسیک در لایه پایه قابل برنامه‌نویسی از طریق قراردادهای هوشمند در محیطی بسیار امن است. باید به این نکته توجه داشت که رقبای دیگر مکانیزم اثبات کار مثل بیت کوین، لایت کوین و غیره برنامه‌پذیر نیستند؛ در واقع، آن‌ها سیستم‌های ساده و محدودشده‌ای هستند که تنها به نگهداری حساب‌های کاربری و موجودی‌ها پرداخته و قادرند پول را از یک حساب به دیگری منتقل کنند و کاربرد دیگری ندارند.


اتریوم کلاسیک دارای تعداد بسیاری توسعه‌‌دهندگان مصمم است که در واقع سه تیم توسعه‌دهنده متفاوت هستند که متعهد به توسعه بلندمدت اتریوم کلاسیک شده‌اند. علاوه‌بر این، تعداد بسیاری منابع خارجی وجود دارند که تعهد به ایجاد شبکه‌ای امن برای همگان داشته و به تداوم رشد اتریوم کلاسیک کمک می‌کنند.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) کاملا قابل تکثیر است

توکن اتریوم کلاسیک (ETC) کاملا قابل تکثیر است

بلاک چین اتریوم کلاسیک یا پایگاه داده آن حاوی حساب‌های کاربری، مانده‌حساب‌ها و قراردادهای هوشمند است که همگی کاملا تکثیرپذیر هستند. این یعنی ۱۰۰ درصد گره‌ها یک کپی کامل از کل اطلاعات را دارند که این هدف اصلی بلاک چین است که به قابلیت تکثیر صددرصد داده در بین کلیه شرکت‌کنندگان برسد تا افزونگی صددرصد را تضمین کند. در نتیجه تضمین امنیتی بسیار بالایی به دست آمده و سیستم در برابر دستکاری یا تخریب انسانی بیمه می‌شود.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) قابل‌ ترکیب است

اتریوم کلاسیک قابل ترکیب بوده که یک مشخصه کیفی بسیار مهم است. قابلیت ترکیب امکان‌پذیر بوده؛ زیرا کلیه حساب‌ها، مانده‌حساب‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز، درون سیستم یکسانی هستند و در نتیجه، تراکنش‌های پیچیدهٔ چند کاربردی را می‌توان در یک تراکنش اجرا کرد. اهمیت بالای این قابلیت به این دلیل است که تراکنش‌های لحظه‌ای، دوره‌های کوتاه‌تر توافق، کاهش اصطکاک و هزینه‌های کمتر تراکنش را ممکن می‌سازد.


توکن اتریوم کلاسیک (ETC) یک بلاک چین با مکانیزم اثبات کار (PoW) است

توکن اتریوم کلاسیک (ETC) بزرگ‌ترین بلاک چین قراردادهای هوشمند اثبات کار (PoW) در جهان است

از زمان مهاجرت شبکه اتریوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) در سال ۲۰۲۲، اتریوم کلاسیک به بزرگ‌ترین بلاک چین جهان تبدیل شد که با مکانیزم اثبات کار فعالیت می‌کند. این موقعیت باعث شد توکن ETC بسیار جذاب شود؛ زیرا بازاریابان درک کردند که روش‌های اجماع اثبات سهام (PoW) و اثبات اعتبار (PoA) متمرکز هستند و مستعد آسیب می‌باشند و در نتیجه توسعه‌‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، کاربران و اپراتورهای گره شروع به مهاجرت به اتریوم کلاسیک کردند.


برنامه‌های کاربردی در توکن اتریوم کلاسیک (ETC) امن‌ترین برنامه‌های کاربردی در جهان هستند

برنامه‌های کاربردی در اتریوم کلاسیک امن‌ترین موارد در جهان هستند؛ زیرا ترکیب الگوریتم اثبات کار، قابلیت پول نقد، برنامه‌پذیر بودن، قابلیت تکثیر و ترکیب‌پذیری و اینکه بزرگ‌ترین بلاک چین در ردهٔ خود به حساب می‌آید آن را امن‌ترین محیط برای اجرای برنامه‌های کاربردی ساخته است. در حقیقت هیچ‌جایی در دنیا وجود ندارد که برنامه‌های کاربردی بتوانند با امنیتی بیشتر از ETC اجرا شوند.


 چشم‌انداز آینده اتریوم کلاسیک در صنعت کریپتو چگونه است؟

چشم‌انداز آینده اتریوم کلاسیک در صنعت کریپتو چگونه است؟

بزرگ‌ترین مانع در برابر رشد اتریوم کلاسیک مشکلات مقیاس‌پذیری آن است و کارشناسان خوش‌بین نیستند که این رمز ارز بتواند به‌راحتی با چالش مقیاس‌پذیری کنار بیاید. مصرف انرژی بالای این بلاک چین نیز به‌علت استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) یک مانع عملیاتی به شمار می‌رود. در واقع انعطاف‌پذیر نبودن کد اتریوم کلاسیک که باعث می‌شود مثل اتریوم نتواند به‌خوبی توجه توسعه‌‌دهندگان را جلب کند، مانع بزرگی در برابر پیشرفت‌های آتی این بلاک چین به حساب می‌آید.


با وجود این موانع، استفاده گسترده از اتریوم کلاسیک همچنان ادامه دارد و به‌دشواری می‌توان تصور کرد که اتریوم کلاسیک بتواند محبوبیتی مثل اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال درحال پیشرفت کسب کند.


سخن پایانی

سخن پایانی


با اینکه اتریوم کلاسیک راه خود را از شبکه اتریوم جدا کرد، توانست به رشد خود ادامه دهد. از طرفی، کارشناسان مطمئن نیستند که اتریوم کلاسیک بتواند دستاوردهای جدیدی ارائه دهد و تنها پایبندی آن به اصل «کد قانون است»، این شبکه را از سایر رقبا متمایز می‌کند. بااین‌حال، امکانات اتریوم کلاسیک در حدی هستند که همچنان یک بلاک چین فعال باقی بماند.