یکی از کاربردهای اصلی ارزهای دیجیتال، استفاده در قالب روش پرداختی است. بیت کوین به‌عنوان نخستین رمز ارز جهان، جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد و کاربران می‌توانند از آن جهت خرید کالا و پرداخت هزینه برای امور روزمره از رستوران و کافه تا خریدهای بزرگ‌تری مانند آپارتمان و خودرو بهره ببرند. هرچند، مجرمان هم این ارز را ابزار مناسبی برای اهداف خود می‌بینند.


آیا می‌دانید که چه چیزهایی را می‌توانید با بیت کوین بخرید؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو، ابتدا رمز ارز BTC را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم، سپس به موارد خرید با این ارز و دلایل پذیرش آن توسط فروشگاه‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است

بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است؟

ارزهای دیجیتال از زمان آغاز کار خود تاکنون راه درازی را پیموده و تغییرات و تحولات فراوانی را به خود دیده‌اند. در سال 2009، نخستین رمز ارز جهان یعنی بیت کوین با هدف فراهم کردن سیستم مالی جدید و غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌ها و انتقال دارایی توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد. در ابتدا کاربردهای این کوین بسیار محدود بود، اما با گذر زمان امکانات و قابلیت‌های آن گسترش یافت و کاربردهای جدیدی برای آن شکل گرفت.


این ارز بر بستر بلاک چین ایجاد شده است. امنیت این شبکه از طریق مکانیزم اجماع گواه کار (Proof of Work) تامین می‌شود و ماینرها با کمک به این الگوریتم می‌توانند پاداشی در قالب BTC دریافت کنند. در حقیقت، این پاداش برای حفظ انگیزه ماینرها جهت ادامه فعالیت بر بستر این بلاک چین داده می‌شود.


بیت کوین، بزرگترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار به شمار می‌رود. می‌توانیم بگوییم که بسیاری از مردم، حوزه ارزهای دیجیتال را با این عنوان می‌شناسند.


آیا بیت کوین به جایگزینی برای پول‌ تبدیل خواهد شد

آیا بیت کوین به جایگزینی برای پول‌ تبدیل خواهد شد؟

در بخش پیشین این مطلب، به معرفی و توضیح بیت کوین و ویژگی‌های آن پرداختیم. همانطور که خواندید، این رمز ارز در ابتدا جهت ایجاد بستری نوین برای انجام امور و تراکنش‌های مالی به‌شکل غیرمتمرکز ارائه شد. حال می‌خواهیم BTC را در قالب پول جایگزین بررسی کنیم.


از ابتدای تاریخ تاکنون، بشر به‌شکل‌های گوناگونی از مبادلات کالا به کالا تا استفاده از طلا، سکه، پول کاغذی و چک دست به انجام معاملات زده و دادوستد کرده است. با ظهور تکنولوژی، پول کاغذی نیز تا حدی کمرنگ شد و جای خود را به کارت‌های اعتباری داد.


این تکامل و تغییر در شکل پول هنوز ادامه دارد. بسیاری از کاربران، کریپتو را به‌عنوان روش و ابزار پرداخت نیز می‌شناسند و جهت انجام بهتر امور مالی به خرید ارز دیجیتال روی می‌آورند. با توجه به این موضوع، آیا می‌توان آینده‌ای را تصور کرد که در آن، BTC به جای پول ایفای نقش کند؟ این ارز ویژگی‌هایی دارد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای انجام معاملات و تراکنش‌ها تبدیل کرده‌اند. این ویژگی‌ها شامل تمرکززدایی، امنیت بالا، شفافیت در تراکنش‌ها و مواردی از این قبیل می‌شوند.


بااین‌حال، باید به وجه دیگر ماجرا هم توجه داشت. بیت کوین با وجود تمام برتری‌های خود، مشکلات و نقاط ضعفی دارد که برای تبدیل شدن آن به پول، موانع بزرگی به حساب می‌آیند. این ارز مقیاس پذیری لازم برای این هدف را ندارد. همچنین، وجود نوسانات در قیمت بیت کوین به کارایی آن به‌عنوان پول آسیب شدیدی وارد کرده است.


این موارد، تنها دو مشکل برجسته در این رمز ارز هستند که به آن‌ها اشاره کردیم. بااین‌حال با گذر زمان امکان رفع آن‌ها وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت که اگر نقاط ضعف بیت کوین کمرنگ شوند، احتمال استفاده از آن به‌جای پول در آینده بسیار زیاد است.


چه چیزهایی می‌توانیم با بیت کوین بخریم

چه چیزهایی می‌توانیم با بیت کوین بخریم؟

پیش‌تر در این مقاله، احتمال تبدیل شدن بیت کوین به پول در آینده را شرح دادیم. همانطور که خواندید، BTC می‌تواند جایگزین خوبی برای پول باشد، اما نیاز به تکامل بیشتری دارد و برای این امر، باید برخی از نقاط ضعف مهم آن برطرف شوند.


در سال‌های اخیر روش‌های پرداختی متعددی پدید آمده و بسترهای گوناگونی برای خرید کالاها و دریافت خدمات ایجاد شده‌اند؛ امروزه شما می‌توانید بدون خروج از خانه به‌راحتی از طریق موبایل خود غذا سفارش دهید و دم در تحویل بگیرید.


بیت کوین نیز به‌عنوان یکی از این روش‌ها درحال کسب جایگاه خود در زندگی مردم است. با BTC می‌توانیم انواع گوناگون کالاها و آثار را از طریق فروشگاه‌های کریپتویی خریداری کنیم که در ادامه، تعدادی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.


گوشی هوشمند

با رشد پذیرش ارزهای دیجیتال، شرکت‌های تولیدکننده موبایل نیز آن‌ها را به‌عنوان روش پرداختی پذیرفته‌اند. شما می‌توانید از طریق فروش بیت کوین از این شرکت‌ها گوشی مورد علاقه خود را خریداری کنید. همچنین، فروشگاه‌هایی در سطح جهان به‌صورت آنلاین و حضوری برای خرید موبایل با BTC در دسترس هستند.


ساعت مچی

برای بسیاری از افراد، ساعت مچی جایگاه ویژه‌ای از نظر ظاهری و پوشش دارد و خرید آن دارای اهمیت بالایی است. به همین دلیل، فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط هم به‌دنبال پشتیبانی از روش‌های پرداختی بیشتر برای خرید این کالاها هستند. بنابراین، اکنون می‌توان با بیت کوین، ساعت مچی خریداری کرد.


خانه وملک

خانه و ملک

خانه از ضروری‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای هر شخص است و هر سال معاملات بسیار زیادی در این حوزه انجام می‌شود. بیت کوین به این شاخه نیز وارد شده و امکان خرید و معامله املاک به کمک این ارز در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مناسب وجود دارد.


خودرو

در چند سال اخیر، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک فراوانی در تلاش برای پذیرش کریپتو به‌عنوان روش پرداختی برای هزینه کالاها و خدمات بوده‌اند و صنعت خودروسازی هم در این میان استثنا نبوده است. دارندگان بیت کوین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه‌های پذیرنده BTC، هزینه خرید خودرو را با این ارز بپردازند.


کنسول بازی و لپتاپ گیمینگ

از زمان اعلام شدن ویروس کرونا به‌عنوان پاندمی، تعداد افرادی که به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند رشد شدیدی را تجربه کرده است. به‌دلیل محبوبیت این بازی‌ها، کنسول و لپتاپ گیمینگ به یکی از گزینه‌ها برای خرج کردن دارایی بیت کوین تبدیل شده‌اند. همچون بقیه موارد در این فهرست، برای خرید این کنسول‌ها می‌توانید از فروشگاه‌های کریپتویی بهره ببرید.


لباس و پوشاک لوکس

لباس و پوشاک لوکس

به‌دنبال رشد چشم‌گیر بازار رمز ارزها در سال 2021، پذیرش آن در صنایع و حوزه‌های مختلف معنای دیگری پیدا کرد و به سطح بالایی رسید. برندهای برجسته طراحی لباس و مد در جهان مانند گوچی (Gucci)، آف وایت (Off-White)، رالف لارن (Ralph Lauren) و مواردی از این قبیل از کسب‌وکارهایی هستند که از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه محصولات خود پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید جهت خرید لباس برندهای لوکس با بیت کوین از فروشگاه‌های این برند بهره ببرید.


لپتاپ

شما می‌توانید جهت خرید لپتاپ و کامپیوترهای شخصی نیز از بیت کوین استفاده کنید. فروشگاه‌های رمز ارزی مرتبط با ارائه محصولات متنوع در این حوزه از برندهای معتبری همچون اپل، ایسوس، لنوو و غیره به شما امکان خرید لپتاپ و پرداخت هزینه از طریق BTC را ارائه می‌دهند.


دوربین

مورد دیگری که می‌توان با استفاده از بیت کوین خریداری کرد، دوربین است. دوربین‌ها هم در لیست کالاها و محصولاتی قرار دارند که امکان خرید آن‌ها با BTC فراهم شده و کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از فروشگاه‌های کریپتویی به خرید این کالاها از طریق بیت کوین بپردازند. همچنین، امکان خرید گیفت کارت رمز ارزی و استفاده از آن در فروشگاه‌های آنلاین مشهور مانند آمازون وجود دارد.


سینمای خانگی

خرید تجهیزات و سیستم سینمای خانگی با صدای فراگیر و باکیفیت می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در لذت تماشای فیلم و سریال در تلویزیون برای شما داشته باشد. امکان خرید این محصولات از طریق فروش بیت کوین هم فراهم شده است. مشابه موارد قبلی در این لیست، فروشگاه‌های آنلاین با پشتیبانی از ارزهای دیجیتال از جمله Bitcoin در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها جهت خرید تجهیزاتی مانند اسپیکر، ساندبار، تلویزیون هوشمند و غیره استفاده کنید.


نقاشی

هنرهای زیبا، یکی از بازارهای پررونق است که اکنون امکان دسترسی به آن از طریق بیت کوین و بقیه رمز ارزها نیز وجود دارد. در فروشگاه‌های رمز ارزی انواع گوناگون نقاشی‌ها در قیمت‌های مختلف برای فروش در دسترس هستند و اگر هولدر بیت کوین هستید، می‌توانید از طریق پرداخت با این ارز به خرید این آثار بپردازید.


چرا فروشگاه‌ها بیت کوین را می‌پذیرند.

چرا فروشگاه‌ها بیت کوین را می‌پذیرند؟

در بخش‌های پیشین این مقاله ارز بیت کوین را بررسی کردیم و به چیزهایی که می‌توان با آن خرید پرداختیم. همچنین، احتمال تبدیل شدن آن به جایگزین پول را توضیح دادیم.


ابزارها و پلتفرم‌های بسیار متنوعی برای پرداخت هزینه و انجام تراکنش‌ها وجود دارند و همین حالا در برخی از موقعیت‌ها، BTC به‌عنوان پول و روش پرداختی به کار گرفته می‌شود. در چند سال اخیر با وجود رشد بازار ارزهای دیجیتال و گسترش شدید خرید بیت کوین، فروشگاه‌ها به‌طور گسترده به پذیرش رمز ارزها از جمله BTC به‌عنوان روش پرداختی روی آورده‌اند. چه ویژگی‌هایی این کوین را به موردی مطلوب برای این فروشگاه‌ها تبدیل کرده است؟ در ادامه، به چند فاکتور مهم در این موضوع می‌پردازیم.


کارمزد تراکنش کمتر

معمولا کارت‌های اعتباری و روش‌های پرداخت سنتی کارمزد درصدی دارند؛ کارمزدی که می‌تواند برای کسب‌وکارها به رقم بزرگی تبدیل شود. از سوی دیگر، تراکنش‌های بیت کوین مکانیزم متفاوتی برای محاسبه کارمزد دارند که در مقایسه با کارمزد روش‌های پرداختی مرسوم، بسیار بهینه‌تر است. کارمزد کمتر منجر به رضایت بیشتر هر دو طرف تراکنش‌ها یعنی کسب‌وکار و مشتری می‌شود.


در مجموع، کارمزد پایین‌تر در پرداخت با BTC، این روش را به گزینه‌ای مطلوب برای کسب‌وکارها در مقیاس‌های گوناگون تبدیل کرده است. شرکت‌ها با پذیرش بیت کوین، می‌توانند هزینه‌های پردازش را کاهش دهند.


امنیت بیشتر

امنیت بیشتر

در حوزه پرداخت، امنیت جایگاه بسیار مهمی دارد؛ چراکه پول و اطلاعات شخصی ما در آن درگیر هستند. در سیستم پرداختی قدیمی، همیشه خطر کلاهبرداری و سرقت اطلاعات هویتی وجود دارد.


بیت کوین شیوه متفاوتی را در انجام تراکنش‌ها به‌شکل آنلاین پیش گرفته است. این ارز بر بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند. این شبکه، غیرمتمرکز بوده و هیچ نهاد و مرجع متمرکزی بر آن کنترل ندارد. زمانی که یک تراکنش تایید شده و به بلاک چین اضافه می‌شود، نمی‌توان در آن تغییر ایجاد کرد. همچنین، تراکنش‌های BTC به‌طور ناشناس انجام می‌شوند و هویت واقعی دو طرف پنهان می‌ماند.


به‌طور کلی، بیت کوین با ماهیت غیرمتمرکز خود روش امن‌تری را به مشتریان و کسب‌وکارها برای انجام پرداخت ارائه می‌دهد.


دسترسی به بازار گسترده‌تر از مشتریان

در برخی از کشورها از جمله ایران، دسترسی به سیستم بانکی و پلتفرم‌های پرداختی جهانی دشوار است و محدودیت‌های زیادی بر روی آن‌ها وجود دارند. در چنین جوامعی، بیت کوین می‌تواند نقش بسیار پررنگی ایفا کند؛ چراکه درواقع هرکسی تنها با داشتن دسترسی به اینترنت و گوشی موبایل می‌تواند به انجام تراکنش و خرید ارز دیجیتال بپردازد.


کسب‌وکارها با پذیرش بزرگترین رمز ارز جهان می‌توانند خدمات خود را به مردم کشورهای تحریم‌شده و محدود نیز ارائه دهند. ازاین‌طریق، بازار مشتریان آن‌ها رشد محسوسی را تجربه می‌کند. علاوه‌بر نبود محدودیت، BTC سرعت بالاتری در انجام تراکنش‌ها نیز دارد.


همچنین، برخی از کاربران علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها نشان می‌دهند. فروشگاه‌ها با ارائه پرداخت از طریق بیت کوین، نظر این دسته از مشتریان را هم جلب می‌کنند.


تبدیل آسان به ارز فیات

تبدیل آسان به ارز فیات

یکی از بزرگترین موانع برای فروشگاه‌هایی که پذیرش بیت کوین را در نظر دارند، نگرانی پیرامون تبدیل آن به ارز فیات است. این کسب‌وکارها برای پرداخت هزینه‌های مرتب و پول تامین‌کنندگان خود به ارزهای فیات نیاز دارند. خوشبختانه، اکنون شیوه‌های مختلفی برای انجام این کار فراهم شده‌اند.


یکی از این روش‌ها، استفاده از صرافی‌های معتبر همچون Coinbase است که به فروشگاه‌ها امکان فروش بیت کوین و تبدیل موجودی خود به دلار، یورو، پوند و بقیه ارزهای برجسته را ارائه می‌دهند. روش دیگر برای این امر، استفاده از کیف پول‌هایی با قابلیت تبدیل کریپتو به ارزهای فیات است.


در روزها و سال‌های نخست ظهور بیت کوین، تبدیل Bitcoin به ارز فیات چالشی بزرگ بود. اکنون این شرایط تغییر کرده و کسب‌وکارها به‌راحتی می‌توانند از سرویس‌های مرتبط برای این امر استفاده کنند.


سخن پایانی


در این مقاله ابتدا ارز بیت کوین و احتمال تبدیل شدن آن به جایگزین پول در آینده را بررسی کردیم، سپس چیزهایی که می‌توان با BTC خرید و دلیل پذیرش این ارز توسط فروشگاه‌ها را توضیح دادیم.


با توجه به ماهیت و ویژگی‌های بیت کوین، نخستین ارز دیجیتال جهان در پرداخت و تراکنش می‌تواند بسیار قوی ظاهر شود. شما با این ارز به سرعت بیشتر، امنیت بالاتر و در برخی از موارد کارمزد پایین‌تری دست می‌یابید. بااین‌حال، چالش‌هایی در مسیر تبدیل شدن بیت کوین به جایگزین اصلی و اساسی پول وجود دارند. اگر این چالش‌ها برطرف شده و Bitcoin به پتانسیل واقعی خود برسد، می‌توان آینده درخشانی را برای این رمز ارز در قالب پول پیش‌بینی کرد.