بیت کوین (Bitcoin) اولین شبکه غیرمتمرکز و همتابه‌همتا است که در سال 2009 توسط فردی ناشناس، با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» پایه‌گذاری شد. شبکه بیت کوین انقلابی در حوزه امور مالی بود و با الهام از این شبکه، سیستم‌ها و خدمات مالی غیرمتمرکز گوناگونی در اختیار کاربران قرار گرفتند. بیت کوین که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا را با نماد اختصاری BTC، به بازار ارائه داده است، بر اساس تعداد زیادی گره و مکانیزم اجماع کار می‌کند. از طرفی، بیت کوین نرم‌افزاری نیز به حساب می‌آید که گره‌ها را برای ادامه حیات خود، به اجرا درمی‌آورد. نسخه اصلی این نرم‌افزار بیت کوین کور (Bitcoin Core) نام دارد که در قلب شبکه بیت کوین قرار گرفته است.

در واقع، این نرم‌افزار مسئول اجرای گره‌ها بوده و آن‌ها را به پیروی از قوانین شبکه وادار می‌کند. نقش Bitcoin Core در شبکه بیت کوین انکارناپذیر است و شناخت این نرم‌افزار برای درک بهتر فناوری بلاک چین ضروری به نظر می‌رسد. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که به بررسی بیت کوین کور و نحوه عملکرد آن بپردازیم.


بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

بیت کوین کور (Bitcoin Core) یک نرم‌افزار منبع‌باز است که عنصر اصلی شبکه بیت کوین به حساب می‌آید. ازاین‌رو، Bitcoin Core نرم‌افزار کلاینت (client Software) هسته اصلی شبکه بوده و به‌صورت یک گره و کیف پول خرید و فروش بیت کوین ایجاد شده است و می‌تواند کل بلاک چین را اعتبارسنجی کند. در واقع، بیت کوین کور اجرای نهایی پروتکل بیت کوین محسوب می‌شود. در ابتدا، این نرم‌افزار را ساتوشی ناکاموتو با عنوان Bitcoin راه‌اندازی کرد؛ اما مدتی بعد، برای اینکه با شبکه اصلی اشتباه گرفته نشود، به Bitcoin Core تغییر نام داد.


همان‌طور که می‌دانید، تمرکززدایی یکی از اهداف اصلی شبکه بیت کوین است و کاربران بیت کوین کور نیز از این مفهوم حمایت می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هر کاربر مسئولیت اداره گره خود را بر عهده دارد و در هر گره نیز، یک رونوشت از کل بلاک چین قرار می‌گیرد. این گره‌ها از قوانین معین اعتبارسنجی شبکه پیروی می‌کنند.


ازاین‌طریق، شبکه بیت کوین به یک سیستم مالی غیرمتمرکز تبدیل می‌شود که به نظارت هیچ دولت، نهاد و یا شخص ثالثی نیاز ندارد.


بیت کوین کور نیز به قوانین اعتبارسنجی متکی است؛ اما این اعتبارسنجی از طریق رأی‌گیری و دخالت انسانی انجام نمی‌شود. بنابراین، این نرم‌افزار بر اساس قوانین معینی کار می‌کند که به آن‌ها «ریاضی» (Math) نیز می‌گوییم. این قوانین امکان اجرای مداوم بیت کوین کور و دست‌یابی به نتایج یکسانی را فراهم می‌کنند.


تاریخچه پیدایش و تکامل بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

تاریخچه پیدایش و تکامل بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

برای اینکه با بیت کوین کور بیشتر آشنا شوید، باید از تاریخچه پیدایش و تکامل این نرم‌افزار نیز اطلاع پیدا کنید. ازاین‌رو، در این بخش، به‌طور کامل این تاریخچه را برای شما شرح می‌دهیم.


طرح اولیه بیت کوین کور

در ابتدا، پروتکل و کیف پول بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو توسعه داده شد. در سال 2011، فردی به نام «ولادمیر ون در لان» (Vladimir van der Laan) با ابتکار شخصی و بدون دریافت هیچ پاداشی، نسخه اولیه بیت کوین کور را با نام "Bitcoin-qt" نوشت. ون در لان برای نوشتن این نرم‌افزار کلاینت (Client Software) از طرح‌های اولیه ناکاموتو استفاده کرد. ازآنجایی‌که ناکاموتو تنها تا سال 2010 به انتشار نسخه‌های جدید بیت کوین پرداخت، Bitcoin-qt به تنها نسخه موجود این شبکه تبدیل شد. در ضمن، این نسخه از بیت کوین کور، اولین کیف پول بیت کوین بود که امکان نصب آن بر روی سیستم‌عامل ویندوز وجود داشت.


به‌روزرسانی بیت کوین کور توسط بنیاد بیت کوین

به‌روزرسانی بیت کوین کور توسط بنیاد بیت کوین

مدت کوتاهی بعد از طرح اولیه، توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان جذب این پروژه شدند و نسخه‌های پیشنهادی خود را برای Bitcoin Core ارائه دادند. سپس، بنیاد بیت کوین توسط «گوین اندرسن» (Gavin Andresen) تأسیس شد. در بین سال‌های 2013 تا 2015، این بنیاد تلاش کرد تا سرمایه‌گذاری بر روی توسعه بیت کوین کور را بر عهده بگیرد؛ ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران زیادی به عضویت در این سازمان غیرانتفاعی تمایل نشان دادند، زیرا این عضویت اعتبار فراوانی را برای شرکت‌هایشان به‌همراه می‌آورد. ازآنجایی‌که به‌طور ناگهانی، حجم اندوخته بنیاد بیت کوین سر به فلک کشید و اختلاف‌ها در مورد نحوه تخصیص این سرمایه‌ها بالا گرفتند، این بنیاد در سال 2016 فروپاشید. بااین‌حال، از آن به بعد، ون در لان به‌همراه «کوری فیلدز» (Corey Fields) که مسئول امنیت و ثبات بیت کوین کور هستند، به فعالیت خود در این زمینه ادامه دادند.


علاوه‌بر آن، تیم قدرتمندی از برنامه‌نویسان و کارشناسان رمزنگاری، در شرکت «بلاک استریم» (Blockstream) گرد هم آمدند. این شرکت توسط «آدام بک» (Adam Back) که یک نویسنده فناوری «اثبات کار» (Proof of Work) است، پایه‌گذاری شد. به‌مرور بلاک استریم قدرت بسیار زیادی پیدا کرد؛ به‌طوری در اوج درگیری‌های سال 2016، برخی پیشنهاد دادند که Bitcoin Core به "Blockstream Core" تغییر نام بدهد.


سیر تکامل بیت کوین کور

سیر تکامل بیت کوین کور

بیت کوین کور تا به امروز دچار دگرگونی‌هایی شده و نسخه‌های مختلفی را به خود دیده است. این نسخه‌ها شامل موارد زیر هستند:


  • Bitcoin Core 0.4: در سال 2011، این نسخه ویژگی مهم رمزگذاری فایل "wallet.dat" را با رمز عبور ارائه داد که امنیت ذخیره‌سازی بیت کوین را به‌شدت بالا می‌بُرد. پس از آن، نسخه 0.5 اولین کیف پول Bitcoin-qt را با رابط گرافیکی عرضه کرد که بر اساس طرح ون در لان توسعه یافت.

  • Bitcoin Core 0.10.0: نسخه 0.10.0 بیت کوین کور با فعال کردن هدر بلوک اولیه و کاهش همگام‌سازی تا 3 ساعت، سرعت همگام‌سازی بلاک چین را به‌طور چشمگیری افزایش داد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه، فراهم کردن امکان انتخاب مقدار کارمزد تراکنش بود که پرداخت هزینه‌های شبکه بیت کوین را انعطاف‌پذیر می‌کند.

  • Bitcoin Core 0.13.1: این نسخه، در اکتبر 2016، معرفی شد و یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های بیت کوین کور به حساب می‌آید. از طریق این به‌روزرسانی، ارتقای «سگویت» (SegWit) به‌عنوان یک سافت‌فورک پیاده‌سازی شد و آپدیت کیف پول را به حالت اختیاری درآورد. در سال 2017 و پس از ایجاد یک هاردفورک، نسخه 0.15.0 برای بیت کوین کور ارائه شد. این نسخه پروتکل را بهینه‌سازی کرد و ظرفیت 1 مگابایتی بلوک‌ها را با کمک سگویت افزایش داد.

  • Bitcoin Core 0.16 - 0.20: در بین سال‌های 2018 تا 2020، نسخه‌های جدیدتری برای بیت کوین کور ارائه شدند که تراکنش‌ها را بهبود بخشیدند و امنیت کیف پول‌ها را افزایش دادند.

  • Bitcoin Core 0.21: این نسخه در سال 2021 معرفی شد که محدودیت‌های کدنویسی را برطرف کرد تا شبکه بیت کوین بتواند در ابعاد جهانی فعالیت کند.

  • Bitcoin Core 22.0 - 25.0: در جدیدترین نسخه‌های بیت کوین کور، عدد صفر پیش از شماره نسخه برداشته شد تا نشان‌دهنده بلوغ نرم‌افزار باشد. در این نسخه‌ها نیز تغییرات مهمی در زمینه رفع اشکالات، بهبود عملکرد و... انجام شد.

بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه با بیت کوین کور بهتر آشنا شوید، در این بخش، جنبه‌های مختلف عملکرد آن را توضیح می‌دهیم.


معماری و اجزای بیت کوین کور

بیت کوین کور (Bitcoin Core) عنصری حیاتی در شبکه بیت کوین است که به‌صورت یک گره کامل (Full-node) عمل می‌کند. همچنین، بیت کوین کور یک کیف پول بیت کوین نیز محسوب می‌شود که امکان ارسال و دریافت BTC را فراهم کرده؛ اما قابلیت خرید و فروش را ارائه نمی‌دهد. این نرم‌افزار با تأیید کل زنجیره بلوکی، تاریخچه کاملی را از تراکنش‌های شبکه نگه می‌دارد؛ بنابراین، ماینرها برای مشارکت در شبکه بیت کوین، باید نسخه کامل بیت کوین کور را دانلود کنند.


علاوه‌بر آن، بیت کوین کور از محیط آزمایشی "Testnet" پشتیبانی کرده است و ازاین‌طریق، می‌توان برنامه‌های جدید را مورد آزمایش قرار داد. در ضمن، این برنامه شامل یک بلاک چین خصوصی، به نام "Regtest" نیز می‌شود که این بلاک چین نیز برای آزمایش برنامه‌ها کاربرد دارد. همچنین، بیت کوین کور از زبان برنامه‌نویسی "Forth" بهره می‌برد. این زبان برای تعریف تراکنش‌ها و تنظیم پارامترها به‌خوبی عمل می‌کند.


اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بیت کوین کور

اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بیت کوین کور

بیت کوین کور تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کند تا مطمئن شود که آن‌ها با قوانین سازگاری دارند. به‌این‌ترتیب، ماینرها باید برای ایجاد بلوک جدید و افزودن آن به بلاک چین با یکدیگر به رقابت بپردازند. ازاین‌طریق، امنیت و کارایی شبکه بیت کوین فراهم می‌شود. پس از گنجاندن تراکنش‌ها در بلوک‌ها، این تراکنش‌ها برگشت‌ناپذیر خواهند بود.


مجموعه قوانین اجماع در بیت کوین کور

همه ماینرها باید از قوانین اجماع Bitcoin core پیروی کرده و به اجماع برسند تا یک بلوک سالم به زنجیره افزوده شود. این قوانین برای عملکرد صحیح شبکه بیت کوین و جلوگیری از هرگونه رفتار مخرب وضع شده‌اند. قوانین بیت کوین کور عبارت‌اند از:


  • اعتبار بلوک: هر بلوک باید دارای اندازه معینی بوده و حتماً یک هدر داشته باشد.

  • اعتبار تراکنش: تراکنشی معتبر است که با قوانین پروتکل سازگار بوده و از نظر امضاها، خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش (UTXO) و... از استانداردهای تعیین‌شده پیروی کند.

  • پاداش ثابت: بر اساس قوانین بیت کوین کور، پاداش معینی بابت استخراج هر بلوک به ماینرها پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که در نهایت، تعداد BTC استخراج‌شده به 21 میلیون برسد.

  • جلوگیری از خرج کردن دوباره: بر اساس قوانین بیت کوین کور، هر UTXO تنها یکبار می‌تواند خرج شود.

  • قوانین سگویت: نرم‌افزار Bitcoin core از قوانین سگویت نیز پیروی می‌کند تا این ارتقای شبکه، بر روی فرایندهای جدید اجرا شود.

نصب و راه اندازی بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

نصب و راه اندازی بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

بیت کوین کور نرم‌افزار کلاینت (Client Software) قدرتمندی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک گره کامل (full-node) را اجرا کنند. همچنین، کاربران به‌وسیله این نرم‌افزار می‌توانند رونوشتی را از بلاک چین ذخیره کرده و مدیریت دارایی‌های دیجیتال خود را در اختیار داشته باشند. به همین خاطر، در ادامه، مراحل نصب و راه‌اندازی بیت کوین کور را توضیح می‌دهیم.


نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز

کامپیوتر شما باید به آخرین نسخه مک او اس، ویندوز و یا لینوکس مجهز باشد. اگرچه می‌توان Bitcoin Core را بر روی یک سیستم ضعیف نیز نصب کرد، اما در اختیار داشتن سیستمی قدرتمند، به‌طور قابل توجهی بُروز مشکلات را کاهش می‌دهد. همچنین، شما باید حداقل 7 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آزاد را برای داده‌های بیت کوین کور و بلاک چین در نظر بگیرید. سرعت خواندن/نوشتن (read/write) سیستم شما نیز باید بالای 100 مگابایت بر ثانیه باشد. در ضمن، باید از اینترنتی قوی و پایدار استفاده کنید.


دانلود و نصب بیت کوین کور

در مرحله بعدی، به سایت رسمی Bitcoin Core بروید و از بخش دانلودها، نسخه بیت کوین کور مناسب با سیستم‌عامل خود را دانلود کنید. پس از دانلود و نصب، نوبت به اجرای نرم‌افزار می‌رسد.


اجرا و استفاده از بیت کوین کور

مراحل کار با نرم‌افزار Bitcoin Core را در ادامه توضیح می‌دهیم:


  • انتخاب دایرکتوری داده: برای اولین استفاده از نرم‌افزار، باید محل ذخیره‌سازی اطلاعات را مشخص کنید.

  • همگام‌سازی با شبکه بیت کوین: همگام‌سازی بیت کوین کور به‌صورت خودکار انجام می‌شود. معمولاً به این فرایند، «دانلود بلاک چین» می‌گوییم.

  • ایجاد آدرس دریافت‌کننده: از تب "Receive" در برنامه، به "New Address" بروید و آدرسی را برای دریافت ارزهای خود تعیین کنید.

ویژگی‌های پیشرفته بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

ویژگی‌های پیشرفته بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

بیت کوین کور به‌عنوان یک نرم‌افزار کلاینت (Client Software)، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند ارتباط مؤثرتری را با شبکه بیت کوین برقرار کنند. ازاین‌رو، در این بخش، به معرفی این ویژگی‌های پیشرفته می‌پردازیم.


قابلیت پیکربندی بیت کوین کور

قابلیت پیکربندی Bitcoin Core از طریق فایل "Bitcoin.conf" فراهم شده و مزایای زیر را به کاربران ارائه می‌دهد:


  • سفارشی‌سازی جنبه‌های مختلف رفتار گره و تعامل با شبکه بیت کوین

  • بهینه‌سازی عملکرد

  • افزایش امنیت

  • تطبیق دادن عملکرد با موارد استفاده خاص

  • دسترسی به حداکثر عملکرد گره

اجرای یک فول نود

اجرای یک فول نود

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین کور، فراهم کردن امکان اجرای یک full-node است. یک فول نود، گرهی کامل در شبکه بیت کوین محسوب می‌شود که یک کپی کامل از تمام تراکنش‌های قبلی را ذخیره می‌کند. فول نودها به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به اشخاص ثالث، اختیار کلیدهای خصوصی‌شان را داشته باشند و امنیت خود را افزایش دهند. همچنین، دارندگان یک گره کامل می‌توانند درباره به‌روزرسانی‌های شبکه بیت کوین تصمیم‌گیری کنند.


استخراج با بیت کوین کور

از زمان پیدایش بیت کوین کور تا کنون، فرایند ماینینگ با این نرم‌افزار، دچار تحولاتی شده است. در ابتدا، امکان استخراج از طریق CPU فراهم بود، اما سپس به GPU و در نهایت، به ASIC تغییر پیدا کرد. بااین‌حال، به‌خاطر پیچیدگی بالای این نرم‌افزار، از سال 2016 به بعد، استخراج با بیت کوین کور به‌طور کامل متوقف شده است.


استفاده از رابط کاربری بیت کوین کور

بیت کوین کور یک رابط کاربری "JSON-RPC" را ارائه داده که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق درخواست‌های HTTP یا HTTPS با شبکه بیت کوین تعامل داشته باشند. همچنین، با استفاده از این رابط کاربری (API)، توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهایی را مبتنی بر این شبکه ایجاد کنند. امکان استفاده از رابط کاربری بیت کوین کور با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، جاوا اسکریپت، جاوا و... فراهم شده است.


بیت کوین اسکریپت در بیت کوین کور

بیت کوین اسکریپت در بیت کوین کور

بیت کوین کور شامل یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، به نام "Bitcoin Script" است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های پیچیده‌ای را ایجاد کنند. این زبان برنامه‌نویسی به‌گونه‌ای ساخته شده تا بتواند امنیت شبکه بیت کوین را بالا ببرد. اگرچه این زبان ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، اما تورینگ کامل نیست و این محدودیت نیز برای حفظ امنیت شبکه در نظر گرفته شده است.


تراکنش‌هایی که می‌توان با استفاده از بیت کوین اسکریپت ایجاد کرد، شامل موارد زیر هستند:


  • تراکنش‌های چندامضایی (Multisig transactions)

  • تراکنش‌های قفل زمانی (Time-locked transactions)

  • سواپ اتمی (Atomic swaps)

  • اسکریپت‌های سفارشی (Custom scripts)

ادغام شبکه لایتنینگ با بیت کوین کور

شبکه لایتنینگ (Lightning) یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 برای بلاک چین اتریوم است. بیت کوین کور می‌تواند با این شبکه ادغام شود و به کاربران اجازه دهد که به‌طور مستقیم تراکنش‌های لایتنینگ را از داخل کیف پول خود انجام دهند. علاوه‌بر آن، این ادغام به گره‌ها کمک می‌کند که مسیر بهتری را را برای اتصال به لایتنینگ پیدا کرده و عملکردهای خود را بهبود ببخشند. همچنین، لایتنینگ به کاربران کمک می‌کند تا تراکنش‌هایشان را در کنار یکدیگر دسته‌بندی کرده و سرعت پردازش را تا حد زیادی بالا ببرند.


امنیت بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

امنیت بیت کوین کور (Bitcoin Core) چگونه است؟

اگرچه تراکنش‌های کاربران در بلاک چین بیت کوین به‌صورت عمومی ثبت می‌شوند، اما روش‌هایی وجود دارند که امنیت و محرمانگی آن‌ها را افزایش می‌دهند:


  • نام مستعار: تمام تراکنش‌ها با نام مستعار ثبت می‌شوند و این مسئله شناختن طرفین معامله را دشوار می‌کند.

  • عدم نیاز به ثبت‌نام: بیت کوین کور نیازی به ثبت‌نام ندارد و کاربران مجبور نیستند که هویت خود را افشا کنند.

  • حریم خصوصی تراکنش‌ها: Bitcoin Core با پردازش تمام تراکنش‌های شبکه، کپی کاملی را از آن‌ها دریافت کرده و حریم خصوصی‌شان را حفظ می‌کند.

  • سازگاری با شبکه Tor: این نرم‌افزار با شبکه Tor سازگاری دارد. Tor امنیت کاربران و تراکنش‌هایشان را افزایش می‌دهد و به حفظ محرمانگی آن‌ها کمک می‌کند.

سخن پایانی


بیت کوین کور (Bitcoin Core) نرم‌افزار اصلی شبکه بیت کوین است که در هسته مرکزی این شبکه قرار دارد. این نرم‌افزار تمام فرایندهای اعتبارسنجی و استخراج را مدیریت می‌کند و نقشی اساسی را در حیات بیت کوین بر عهده دارد. ازاین‌طریق، نه‌تنها این بلاک چین می‌تواند با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد، بلکه ارز BTC نیز بهای بیشتری پیدا می‌کند. درصورتی‌که شما نیز به سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین علاقه دارید، به‌راحتی و با کمترین قیمت، از طریق صرافی کریپتو اکسبیتو، می‌توانید به خرید این رمز ارز اقدام کنید.