ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) ابتدا به‌عنوان یک رمز ارز بامزه یا میم کوین (Memecoin) به بازار معرفی شد؛ ولی به‌سرعت جدی گرفته شد و با رشد قیمت توانست جایگاه قدرتمندی در بین ارزهای دیجیتال کسب کند و کاربرد دوج کوین دیگر یک شوخی نباشد. در این مقاله به معرفی این ارز دیجیتال جذاب و کاربردهای آن می‌پردازیم.


آشنایی با ارز دیجیتال دوج کوین DOGE

آشنایی با ارز دیجیتال دوج کوین DOGE

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) با علامت اختصاری DOGE یک رمز ارز متن‌باز نظیربه‌نظیر یا همتابه‌همتا (Peer to Peer) است که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. شعار جالبی که در سایت دوج کوین آمده، می‌گوید: «ما دوج کوین هستیم، یک حرکت رمزی تصادفی که باعث می‌شود مردم لبخند بزنند.» علت ‌آن هم مشخص است؛ دوج کوین ابتدا به‌عنوان یک میم کوین (Memecoin) به بازار عرضه شد و تصور نمی‌شد چندان جدی گرفته شود؛ زیرا از نماد یک سگ نژاد Shiba Inu برای معرفی خود استفاده می‌کرد.


بااین‌حال، این وضعیت در سال ۲۰۲۱ میلادی تغییر کرد و در آوریل این سال دوج کوین به یکی از ده ارز دیجیتال برتر از نظر سهم بازار با ارزش کلی ۵۰ میلیارد دلار تبدیل شد.


شروع فعالیت دوج کوین با یک شوخی همراه بود. جکسون پالمر (Jackson Palmer) که کارمند شرکت Adobe است در توییتی به شوخی عنوان کرد: «درحال سرمایه‌گذاری بر دوج کوین هستم – یک سکه فیک مبتنی بر یک میم محبوب که یک سگ شیبا اینو را نشان می‌دهد.» با اینکه هدف او از ارسال این توییت یک شوخی بود، چندین کاربر حرف او را جدی گرفتند و او حس کرد صنعت ارز دیجیتال واقعا به چنین چیزی نیاز دارد. پس با بیلی مارکوس (Billy Markus) یک تیم تشکیل داد و دوج کوین واقعا متولد شد.


   دوج کوین

دوج کوین ابتدا به‌عنوان یک جایگزین بامزه و کم‌هزینه برای بیت کوین خلق شد. با معرفی آن در اواخر ۲۰۱۳ میلادی توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Marcus) به‌سرعت توسط جامعه کاربران آنلاین مورد استقبال گرفت و کاربرد دوج کوین برای پرداخت هزینهٔ هر چیزی حتی ارسال تیم ورزشی جامائیکا به المپیک زمستانی ۲۰۱۴ شروع شد. طراحان دوج کوین با دریافت بازدید بیش از ۱ میلیون نفر در ماه اول فعال شدن سایت خود شوکه شدند. بخشی از این موفقیت به بامزه بودن آن و بخشی به این واقعیت نسبت داده می‌شود که دوج کوین یک ارز دیجیتال تمام عیار است که بلاک چین خود را داشته و سیستم استخراج مشابه لایت کوین (Litecoin) دارد.


یکی از دلایل رشد محبوبیت و ارزش دوج کوین نامحدود بودن سکه‌های آن است. در دسترس بودن سکه‌های بسیار امکان تجارت با آن را تسهیل می‌کند. دوج کوین در ماه‌های اول سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش قیمتی ۷۰۰۰ درصدی را پشت‌سر گذاشت؛ زیرا سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در Reddit با هدف بالا بردن قیمت‌ها و رونق گسترده‌تر ارز‌های دیجیتال استفاده از آن را ترویج کردند و حتی ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا نیز با توییت‌هایی از این حرکت حمایت کرد.


در نتیجه با بالا رفتن سریع قیمت ارز دیجیتال دوج کوین در ۲۰۲۱ توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به این میم کوین جلب شد و چرخه‌ای به‌وجود آمد که سرمایه‌گذاران بیشتری را به این سمت بازار کشاند و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شد؛ گرچه نمی‌توان مطمئن بود که در آینده روند تغییرات قیمت آن به چه شکل پیش می‌رود.


دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

با تأمین بی‌نهایت توکن‌های دوج کوین، قیمت این ارز دیجیتال نسبتاً ثابت می‌ماند. نکتهٔ منفی این واقعیت بسیار پایین ماندن قیمت است. برای بیشتر مردم که با نگاه سرمایه‌گذار به دنیای رمز ارزها وارد می‌شوند، این امیدواری وجود دارد که اگر به‌اندازهٔ کافی توکن‌های خاصی را نگهداری کنند، می‌توانند آن‌ها را به‌ازای دریافت سود بفروشند؛ ولی این اتفاق در مورد دوج کوین نمی‌افتد. چراکه تأمین سکه بسیار زیاد بوده و قیمت پایین است و در نتیجه برای سرمایه‌گذارانی که قصد نگهداری دارایی‌ها را دارند جذاب نیست. در نتیجه ارز دیجیتال دوج کوین یک دارایی دیجیتال بسیار نقدشونده و دارای گردش آزادانه نظیربه‌نظیر است.


دوج کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوج کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

جامعه کاربران ارز دیجیتال دوج کوین بسیار فعال هستند و با بیش از ۳۰۰ هزار عضو یک مجموعهٔ دوستانه و گرم را تشکیل داده‌اند. این جامعه تاکنون هزاران دوج کوین را برای اهداف بشردوستانه و خیریه برای مثال در جامائیکا و کنیا اهدا کرده‌اند. در ادامه چند ویژگی مهم دوج کوین را بررسی می‌کنیم.


حد نهایتی برای تولید وجود ندارد

ارز دیجیتال دوج کوین برخلاف بیت کوین که طوری طراحی شده که کمیاب باشد، برای فراوان بودن طراحی شده است و در هر دقیقه ۱۰ هزار سکهٔ جدید ضرب می‌شود و هیچ سقف نهایی برای آن وجود ندارد. درحال‌حاضر بیش از ۱۳۰ میلیارد واحد دوج کوین در گردش هستند. البته در ابتدا بنا بود دوج کوین حداکثر ۱۰۰ میلیارد سکه داشته باشد، ولی بعداً برای تأمین بی‌نهایت سکه مکانیزم آن تغییر داده شد که موجب پایداری نسبی قیمت آن در بازار شد.


عملاً سرعت بالای تراکنش‌ها و هزینه‌های پایین تراکنش از مزایای مهم دوج کوین هستند که باعث گسترش آن در سطح جهانی شدند.


غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن

دوج کوین نیز مثل دیگر رمز ارزهای دیجیتالی به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و هیچ نهاد مرکزی بر آن تسلط ندارد. در نتیجه کاربران هستند که آن را فعال نگه‌ می‌دارند. بااین‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که دوج کوین با ۱۰۹۰ گره مستعد قرار گرفتن در حملهٔ ۵۱ درصد است که در آن یک گروه احتمال دارد برای تصاحب بیش از ۵۰ درصد شبکه تلاش کنند و عملا کنترل آن را به دست بگیرند.


بیشتر دوج کوین در مالکیت افراد معدودی است

یکی از مشکلات ارز دیجیتال دوج کوین این است که مشخص شده بیشتر کیف پول‌های آن دارای مقادیر بالایی از دوج کوین هستند که یک خطر بالقوه را نشان می‌دهد؛ زیرا می‌تواند موجب نوسانات قیمت و نقدینگی در بازار شود. بنا به بررسی‌ها، حدود دوهزارم درصد از کیف‌های پول دوج کوین حاوی حدود ۶۶ درصد کل عرضهٔ دوج کوین هستند که یک ناترازی شدید را در مالکیت این ارز دیجیتال به نمایش می‌گذارد.


دوج کوین چه کاربردهایی دارد؟

دوج کوین چه کاربردهایی دارد؟

یک استفادهٔ کلیدی ارز دیجیتال دوج کوین به‌عنوان یک سیستم پرداخت انعام آنلاین است. مثلا اگر بخواهید به کسی که مطلبی را در جامعه کاربران دوج کوین سایت Reddit نوشته انعام بدهید، می‌توانید چند دوج کوین برایش بفرستید. این باعث شده که این جامعه کاربری در رفتار دوستانه خوشنام باشد. در ادامه کاربردهای دیگری از دوج کوین را توضیح می‌دهیم.


پرداخت‌های بین‌المللی

بسیاری از خرده‌فروشی‌های آنلاین دوج کوین را می‌پذیرند و می‌توانید از آن برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کنید. شرکت تسلا نیز محصولات خود را به‌ازای دوج کوین به شما می‌فروشد.


حواله‌های برون‌مرزی

به‌علت ماهیت غیرمتمرکز دوج کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و پذیرش گستردهٔ‌ آن توسط جامعهٔ‌ کاربران، به‌خوبی می‌توان از آن برای ارسال پول به‌صورت حواله‌های برون‌مرزی استفاده کرد.


معامله‌گری

معامله‌گری

می‌توانید دوج کوین را در چندین صرافی ارز دیجیتال با دیگر رمز ارزها مبادله کنید. این قابلیت دوج کوین را به یک واسطه نقل‌و‌انتقال بین رمز ارزها تبدیل کرده است.


سرمایه‌گذاری

بنا به تحلیل‌های ارائه‌شده توسط Cryptopolitan پیش‌بینی می‌شود قیمت دوج کوین تا سال ۲۰۳۳ میلادی مرتبا افزایش یابد و از بیشترین مقدار ۰.۱۳۱ دلار در سال ۲۰۲۴ میلادی به تدریج به ۳.۷۷ دلار در سال ۲۰۳۳ میلادی برسد. رشدی که بسیار جذاب است و ارز دیجیتال دوج کوین را به یک فرصت سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند. نمودار این تحلیل را در شکل زیر ببینید.


نمودار دوج کوین

با دوج کوین چه چیزهایی می‌توانیم بخریم؟

انواع مختلفی از بنگاه‌های اقتصادی از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند و این بازار روبه‌گسترش است. در ادامه انواعی از موارد قابل خرید با کمک ارز دیجیتال دوج کوین را فهرست کرده‌ایم.


طلا و جواهرات

امکان خرید انواع جواهرات از طلا و نقره و تیتانیوم تا سنگ‌های قیمتی از طراحان معروف به‌ازای دوج کوین وجود دارد. حتی ساعت‌های لوکس با دوج کوین به فروش می‌رسند و برندهای معروفی مثل رولکس (Rolex)، کارتیر (Cartier)، تاگ هوئر (Tag Heuer)، گوچی (Gucci) و دیگران در این بازار حضور دارند.


علاوه‌بر این می‌توانید آثار هنری متنوعی مثل نقاشی، عکس، مجسمه و غیره را با دوج کوین خریداری کنید.


خودروها

ماشین‌سازی تسلا معروف‌ترین خودروسازی است که از دوج کوین پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال شرکت‌های مثل بی ام و (BMW)،‌ رولز رویس (Rolls-Royce) و بسیاری دیگر نیز خودروهای خود را با دوج کوین می‌فروشند. حتی فروشندگانی وجود دارند که ماشین‌های کلاسیک را با دوج کوین معامله می‌کنند.


این بازار محدود به خودرو نیست و موتورسیکلت، ون، کامیون و دیگر انواع وسایل نقلیه نیز با دوج کوین قابل خرید هستند.


لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی

یک زمینهٔ خرید مستقیم با ارز دیجیتال دوج کوین بازار کامپیوتر است و انواع لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی، نمایشگر، چاپگر یا اسکنر را می‌توان خریداری کرد. برندهای مشهوری مثل اپل، دل، اچ‌پی، لنوو و مایکروسافت در این بازار حضور دارند. به‌راحتی می‌توان یک ست کامپیوتری اداری کارآمد را با دوج کوین تهیه کرد.


دوربین‌های دیجیتال برندهای معروفی مثل کانون، نیکون، پاناسونیک، فوجی‌فیلم، سونی و غیره نیز با دوج کوین قابل خرید هستند.


فروشگاه‌های تجهیزات الکترونیکی معروفی مثل Newegg امکان خرید با دوج کوین را به علاقه‌مندان می‌دهند.


اهدای پول

یکی از کاربردهای اولیه دوج کوین اهدای پول با اهداف خیریه یا حمایتی بوده است. در ابتدا کاربران سایت Reddit به‌ازای مطالب خوب به یکدیگر دوج کوین هدیه می‌کردند؛ ولی این روند گسترش یافت و به پشتیبانی از امور خیریه در سطح بین‌المللی هم رسید.


املاک

مرتباً امکان خرید املاک با دوج کوین بیشتر می‌شود و امکان خرید آپارتمان، خانه ویلایی و زمین با ارز دیجیتال دوج کوین فراهم است. یک مزیت خرید املاک با رمز ارز نیز نبود هزینه‌های انتقال بانکی، زمان انتقال سریع‌تر و عدم نیاز به تبدیل ارز به حساب می‌آید. علاوه‌بر موارد گفته شده امکان خرید اتاق‌های هتل در بعضی کشورها با دوج کوین وجود دارد.


این انتخاب‌ها محدود به املاک نیست و می‌توانید لوازم خانگی متنوعی را نیز با دوج کوین سفارش دهید.


لباس و فشن

اگر به خرید لباس‌های جذاب به‌ویژه لوکس یا کیف دستی، کیف پول و دیگر اشیای مشابه علاقه‌مند هستید می‌توانید روی خرید آن‌ها با دوج کوین حساب کنید. مجموعه متنوعی از پوشاک و اکسسوری مردانه و زنانه در این بازار از برندهای مختلف قابل خرید هستند.


غذا

غذا

در رستوران‌های بسیاری می‌توانید دستمزد غذا را با دوج کوین پرداخت کنید. این سرویس به رستوران‌های برند نیز رسیده است و امکان خوبی برای خرید را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.


سفر، بلیت هواپیما و اقامت

شرکت‌های مسافرتی و گردشگری بسیاری خدمات خود را با دوج کوین عرضه می‌کنند. حالا به‌راحتی می‌توانید از دوج کوین برای خرید بلیت، رزرو هتل و سایر خدمات سفر استفاده نمایید.


گیمینگ و سرگرمی

گیمینگ و سرگرمی

تجهیزات متنوع گیمینگ در بازار قابل خرید با ارز دیجیتال دوج کوین هستند. برای مثال کیس‌های گیمینگ، اسپیکرهای حرفه‌ای، ایکس باکس، پلی استیشن و بسیاری موارد دیگر را می‌توان با دوج کوین خریداری کرد. همچنین بازی‌های محبوب بسیاری مثل کال آف دیوتی (Call of Duty)، کلد وار (Cold War)، بلک اوپس (Black Ops) و غیره در این بازار عرضه می‌شوند.


حتی دستگاه‌های بازی قدیمی که در فروشگاه‌ها یک گوشه ایستاده‌اند و منتظر گیمرهای سبک قدیمی هستند، حالا با دوج کوین هم به فروش می‌رسند. همچنین می‌توانید مجموعه‌های جذابی از بازی‌های قدیمی و کلکسیون‌های شخصی را با دوج کوین گردآوری کنید.

خدمات تخصصی

شرکت‌های تخصصی بسیاری خدمات خود را با دوج کوین عرضه می‌کنند. برای مثال دستگاه‌های تصفیه هوای کرونوس (Kronos) که هوا را از هر گونه میکروارگانیزم و مواد آلوده پاک می‌کنند را می‌توان با دوج کوین خرید. سایت محبوب تویچ (Twitch) که ارائه‌دهندهٔ خدمات پخش زنده موسیقی و ویدیو است نیز دوج کوین می‌پذیرد.


شاید بزرگ‌ترین شرکت خدمات تخصصی یعنی مایکروسافت که بیت کوین را می‌پذیرد، یکی دیگر از موارد این لیست باشد. چون عملا امکان تبدیل سریع دوج کوین و خرید از مایکروسافت هم وجود دارد.


نحوه پرداخت با دوج کوین چگونه است؟

نحوه پرداخت با دوج کوین چگونه است؟

به‌راحتی می‌توانید با باز کردن یک حساب در بسیاری از صرافی‌های رمز ارز مثل Coinbase ،Binance و غیره به خرید و فروش ارز دیجیتال دوج کوین بپردازید. صرافی اکسبیتو نیز آمادهٔ ارائهٔ خدمات خرید و فروش آسان و ارزان دوج کوین به کاربران ایرانی است.


شما به‌راحتی می‌توانید با خرید دوج کوین از اکسبیتو، از این رمز ارز برای پرداخت‌های بین‌المللی، حواله‌های برون‌مرزی و سایر کاربردهای این رمز ارز استفاده کنید. مراحل این کار به شرح زیر است:


  • مراجعه به سایت اکسبیتو و ایجاد حساب کاربری

  • تکمیل فرایند ثبت‌نام و احراز هویت پایه

  • خرید دوج کوین از بازار ریالی و یا تتری

  • دریافت دوج کوین در کیف پول اکسبیتو

با طی کردن این مراحل، به‌راحتی می‌توانید دوج کوین را به سایر کیف پول‌های رمز ارزی انتقال داده و از آن برای مقاصد تجاری مختلف بهره ببرید.


سخن پایانی

سخن پایانی


امروزه کاربرد دوج کوین مرتباً درحال افزایش است؛ چراکه با تأمین بالای توکن توانسته خود را به‌عنوان یک رمز ارز مناسب برای مبادلات مالی مطرح کند و با حمایت جامعهٔ کاربران تقویت شود. انواع متنوعی از خرید کالا و خدمات با دوج کوین ممکن بوده و حتی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآور تا سال ۲۰۳۳ میلادی توسط کارشناسان مطرح شده است.