بلاک چین یک فناوری نوظهور است که شرایط لازم برای رمزنگاری و مدیریت داده‌ها، نقل و انتقال دارایی‌ها و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند. این فناوری کاملا غیرمتمرکز بوده و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند خدمات مورد نیاز خود را در یک محیط امن و با سرعت بالا انجام دهند. بلاک چین انواعی مختلفی دارد که هرکدام برای منظوری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلاک چین عمومی یکی از کاربردی‌ترین انواع بلاک چین است که برای استفاده عموم ساخته شده و هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. در این مقاله از اکسبیتو بلاک چین عمومی (Public Blockchain) و هر آنچه را که لازم است درباره آن بدانید، مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید به‌طور کامل با بلاک چین عمومی آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.


بلاک چین عمومی (Public Blockchain) چیست؟

بلاک چین عمومی (Public Blockchain) یکی از انواع بلاک چین است که به‌صورت عمومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در واقع کاربران می‌توانند آزادانه وارد بلاک چین عمومی شوند، تراکنش انجام دهند و در فرایندهای مختلف آن شرکت کنند. در این بلاک چین هیچ‌گونه قوانین سفت‌و‌سختی وجود ندارد؛ به همین جهت؛ کاربران بدون نیاز به مجوز می‌توانند از امکانات بلاک چین برای رفع نیازهای خود استفاده نمایند.


به عبارت ساده‌تر، بلاک چین عمومی به بلاک چین غیرمتمرکزی گفته می‌شود که هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و هیچ سازمان یا شخص ثالثی آن را کنترل نمی‌کند. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که کاربران بدون نگرانی از بابت فاش شدن هویت یا تراکنش‌های خود، بتوانند از بلاک چین عمومی استفاده کنند. از محبوب‌ترین بلاک چین‌های عمومی می‌توان به بلاک چین بیت کوین، لایت کوین و اتریوم اشاره کرد.


بلاک چین عمومی (Public Blockchain) چگونه کار می‌کند

بلاک چین عمومی (Public Blockchain) چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین عمومی به‌صورت منبع‌باز طراحی شده است و همه کاربران می‌توانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند. همه افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، می‌توانند از بلاک چین عمومی برای پردازش، اعتبارسنجی و مشاهده جزئیات تراکنش‌ها بهره ببرند. این بلاک چین‌ها به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند و از امنیت بالایی برخوردارند. بلاک چین‌های عمومی با حفظ حریم خصوصی کاربران و استفاده از تدابیر امنیتی مختلف ایمنی دارایی‌ها را حفظ کرده و هویت آن‌ها را مخفی نگه دارند.


ماینرها و اعتباردهنده‌ها به‌عنوان شرکای شبکه بلاک چین عمومی شناخته می‌شوند و نقش موثری در حفظ یکپارچگی شبکه و افزایش امنیت آن دارند. متن‌باز بودن این شبکه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که تغییرات و به‌روزرسانی‌های موجود در شبکه را بررسی کرده و پیشنهادات خود را به‌راحتی اعلام کنند. به‌عنوان مثال، شبکه بیت کوین از پیشنهاد بهبود BIP و شبکه اتریوم از پیشنهاد به‌روزرسانی EIPs استفاده می‌کند تا تجربه کاربری خود را افزایش دهد.


بلاک چین‌های عمومی برای همه کاربران در دسترس هستند و می‌توان با ایجاد حساب کاربری به گره‌های آن‌ها متصل شده یا با شبکه تعامل برقرار کرد. به‌عبارتی، بلاک چین‌های عمومی راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند و به آن‌ها کمک می‌کنند که نیازهای خود را بدون هیچ محدودیتی برطرف نمایند. همه کاربران بلاک چین عمومی از حقوق برابر برخوردارند و می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی با کشف مشکلات شبکه و ارائه راه‌حل‌های مختلف به بهبود آن کمک کنند.


مزایا و معایب بلاک چین عمومی (Public Blockchain) چیست؟

مزایا و معایب بلاک چین عمومی (Public Blockchain) چیست؟

بلاک چین عمومی یکی از انواع بلاک چین است که همانند تمام تکنولوژی‌های دنیا یک‌سری مزایا و معایب خاص دارد. با توجه به این قضیه اگر می‌خواهید دید بهتری نسبت به Public Blockchain داشته باشید، باید مزایا و معایب آن را به‌طور کامل بشناسید.


مزایای بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد به‌عنوان محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین نوع بلاک چین شناخته می‌شود. شناخت مزایای بلاک چین عمومی به شما کمک می‌کند که بتوانید دید بهتری نسبت به آن داشته باشید و به‌صورت هوشمندانه از Public Blockchain استفاده کنید. به‌طور کلی، مزایای بلاک چین عمومی عبارت‌اند از:


شفافیت (Transparency)

شفافیت، اولین و مهم‌ترین مزیت بلاک چین عمومی است. این بلاک چین‌ها برای عموم کاربران در دسترس هستند و هیچ‌گونه محرمانگی در آن‌ها وجود ندارد. با توجه به این ویژگی، کاربران می‌توانند به‌راحتی و با اعتماد کامل از بلاک چین عمومی برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنند.


تغییرناپذیری (Immutability)

شبکه بلاک چین عمومی به‌صورت تغییرناپذیر طراحی می‌شود. این بدین معنی است که هیچکس قادر به دستکاری بلاک چین یا سوءاستفاده از آن نیست. این موضوع باعث می‌شود که هیچ‌گونه تقلب مالیاتی یا نقض قانونی در بلاک چین عمومی صورت نگرفته و هر یک از اعضا وظایف خود را به‌نحو احسن انجام دهند.


بدون محدودیت (Unlimited)

بدون محدودیت (Unlimited)

هیچ محدودیتی برای استفاده از بلاک چین عمومی و خدمات آن وجود ندارد. تمام افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند وارد بلاک چین عمومی مورد نظر خود شده و از امکانات آن استفاده کنند. بهره‌مندی از این ویژگی باعث می‌شود که بلاک چین عمومی کاربردپذیری بیشتری داشته و یک گزینه ایدئال برای انجام تراکنش‌ها باشد.


امنیت بالا (High Security)

بلاک چین عمومی به‌صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و توسط هیچ ارگانی نظارت نمی‌شود. این ویژگی باعث افزایش امنیت شده و به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند با خیال راحت از خدمات آن استفاده کنند. امنیت این بلاک چین زمانی نقض می‌شود که حمله 51 درصدی توسط هکرها صورت بگیرد. با توجه به این قضیه، امکان دسترسی هکرها به بلاک چین عمومی غیرممکن خواهد بود و امنیت آن با کیفیت بالایی حفظ می‌شود.


توانمندی کاربران (User Empowerment)

سیاست بلاک چین عمومی بدین صورت است که کاربران اختیارات و توانمندی زیادی داشته باشند. در واقع، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین، کاربران می‌توانند برای انجام امور مختلف همچون اشتراک‌گذاری ایده‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌ها از بلاک چین عمومی استفاده کنند.


حفظ حریم خصوصی (Privacy protection)

حفظ حریم خصوصی (Privacy protection)

بلاک چین‌های عمومی در کنار ایجاد یک محیط امن برای انجام تراکنش‌ها، حریم خصوصی کاربران را نیز به‌طور کامل حفظ می‌کنند. حریم خصوصی و ناشناس ماندن از جمله ویژگی‌هایی هستند که محبوبیت بلاک چین عمومی را افزایش می‌دهند. در واقع، کاربران برای استفاده از بلاک چین عمومی نیاز نیست از هویت واقعی خود استفاده کنند و همه اطلاعات خصوصی آن‌ها مخفی می‌مانند. با توجه به این ویژگی، هیچ ارگان یا فردی قادر به ردیابی تراکنش‌ها نبوده و دارایی کاربران حفظ می‌شود.


معایب بلاک چین عمومی

بلاک چین‌های عمومی در کنار مزایای بسیار زیادشان، دارای یک‌سری معایب خاص نیز هستند. شاید این معایب به‌قدری بزرگ نباشد که محبوبیت آن‌ها را کمتر کند؛ اما اگر می‌خواهید Public Blockchain را به‌طور کامل بشناسید لازم است که معایب این نوع از بلاک چین را بدانید. در حالت کلی، مهم‌ترین معایب بلاک چین عمومی عبارت‌اند از:


مصرف برق (Power Consumption)

بلاک چین‌های عمومی مبتنی برای الگوریتم «اثبات کار» (PoW)، برای حفظ ساختار غیرمتمرکز خود به توان محاسباتی زیادی نیاز دارند. این موضوع باعث می‌شود که این بلاک چین‌های عمومی برای پیشبرد اهداف خود انرژی بیشتری لازم داشته باشند و یک تهدید جدی برای محیط زیست تلقی شوند.


مقیاس‌پذیری (Scalability)

مقیاس‌پذیری (Scalability)

مقیاس‌پذیری یک مشکل جدی است و بلاک چین عمومی را دچار مشکل می‌کند. هرچقدر یک شبکه بلاک چین شلوغ‌تر باشد، زمان بیشتری برای تایید تراکنش‌ها نیاز خواهد بود و همین موضوع باعث بُروز مشکل مقیاس‌پذیری می‌شود. در واقع، با وجود این مشکل کاربران نمی‌توانند تراکنش‌های خود را طبق انتظارشان و در مدت‌زمانی کوتاه انجام دهند.


پذیرش (Acceptance)

بلاک چین‌های عمومی به‌صورت متن‌باز و شفاف طراحی می‌شوند. به همین جهت، سازمان‌ها و دولت‌ها نمی‌توانند آن‌ها را بپذیرند؛ چون‌که قادر به کنترل این شبکه‌ها نخواهند بود. ازاین‌رو، بلاک چین عمومی تنها برای انجام مقاصد عمومی و در سطح جهانی استفاده می‌شود.


سرعت تراکنش‌ها (Transactions Speed)

سرعت تراکنش‌ها (Transactions Speed)

پایین بودن سرعت تراکنش‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که بلاک چین عمومی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. تراکنش‌هایی که در بلاک چین عمومی پردازش می‌شوند، در مقایسه با بلاک چین‌های خصوصی سرعت پایین‌تری دارند. با توجه به اینکه همه افراد می‌توانند از بلاک چین عمومی استفاده کنند، شاهد ازدحام این نوع از بلاک چین‌ها هستیم و همین موضوع سرعت پردازش و تایید تراکنش‌هایشان را کندتر می‌کند.


سخن پایانی


بلاک چین عمومی (Public Blockchain) همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، به‌صورت عمومی ساخته شده و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بلاک چین‌های عمومی هیچ‌گونه محدودیتی ندارند و تمام افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند به‌راحتی از خدمات این بلاک چین استفاده کنند. چنین شبکه‌هایی از امنیت بالایی برخوردارند و شرایط لازم برای انجام تراکنش‌های بیشتر و سریع‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند. این ویژگی سبب شده است که بلاک چین عمومی محبوبیت بیشتری داشته و نسبت به سایر بلاک چین‌ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله، بلاک چین عمومی (Public Blockchain)، نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. این مطلب به شما کمک می‌کند که بتوانید درک بهتری از بلاک چین عمومی داشته باشید و به‌صورت هوشمندانه از آن استفاده کنید.