ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین (BTC) به بازار آمدند، همگی به‌دنبال رقابت با BTC بودند و می‌خواستند راه متفاوتی را برای پرداخت‌های دیجیتالی ارائه کنند. در این میان، اتریوم (Ethereum) اولین رمز ارزی بود که از فناوری بلاک چین برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند به‌طور گسترده استفاده کرد تا امور مالی و بسیاری از حوزه‌های دیگر را متحول سازد. بااین‌حال، در مسیر پیشرفت اتریوم، حوادثی رخ دادند و بین جامعه این ارز دیجیتال اختلافاتی بروز کردند. ازاین‌طریق، اتریوم با یک هاردفورک از شبکه اصلی جدا شد و زنجیره بلوکی قبلی، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) نام گرفت.


اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC، هنوز به مقررات و تاریخچه اولیه‌ی اتریوم پایبند است و اعتبار خود را از همین تغییرناپذیری به دست می‌آورد. ازاین‌رو، بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید اتریوم کلاسیک علاقه دارند. به همین خاطر، در مقاله‌ی پیشِ رو، به‌سراغ وایت پیپر اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic Whitepaper) رفته‌ایم تا شما را با جنبه‌ها فنی این پروژه آشنا کنیم. وایت پیپر اتریوم کلاسیک به شما کمک خواهد کرد تا ارزش بنیادین یا فاندامنتال ETC را به‌خوبی درک کرده و با آگاهی کامل سرمایه‌گذاری خود را بر روی این رمز ارز انجام دهید.


پیش به‌سوی اتر با اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

پیش به‌سوی اتر با اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

در بخش ابتدایی وایت پیپر اتریوم کلاسیک، درباره ویژگی‌ها و مزایای دنیای کریپتو صحبت می‌شود. در موج جدید انقلاب دیجیتال، رمز ارزها به‌عنوان مهم‌ترین نوآوری، پس از کشف اینترنت، ظاهر شده‌اند. برای اولین‌بار در تاریخ، با استفاده از ارزهای دیجیتال، می‌توان ارزش را بدون واسطه به هر نقطه از جهان انتقال داد. بااین‌حال، این ارزها چیزی فراتر از تسهیل‌کننده‌ی پرداخت هستند. آن‌ها جایگزینی برای سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارائه می‌دهند. این جایگزین‌ها توسط هیچ نهاد متمرکزی کنترل نمی‌شوند.


رمز ارزها با استفاده از سیستم‌های توزیع‌شده‌ی اطلاعاتی، روش‌های نوین و دموکراتیکی را به میلیون‌ها نفر از سراسر جهان ارائه داده‌اند. ما معتقدیم که در آینده‌ی دنیای دیجیتال، صدها رمز ارز با ویژگی‌های منحصربه‌فردی وجود خواهند داشت که هرکدام از آن‌ها می‌توانند سهمی را از سبد سرمایه افراد به خود اختصاص دهند. در همین راستا، تیم پروژه اتریوم کلاسیک (Ethereum classic) بر توکن ETC و ارزش آن تمرکز کرده است. این تیم اعتقاد دارد که روزی اتریوم کلاسیک می‌تواند به بستری گسترده، غیرمتمرکز و ایمن برای اینترنت اشیا (IoT) تبدیل شود.


هرچه افراد و شرکت‌ها با ارزش و کاربردهای ETC بیشتر آشنایی پیدا کنند، امکان افزایش ارزش و قیمت ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک نیز وجود خواهد داشت. چنانچه با مطالعه وایت پیپر اتریوم کلاسیک، شما نیز به ارزش این رمز ارز پی بردید و قصد خرید ETC را داشتید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو به این کار اقدام کنید. اکسبیتو امکان خرید اتریوم کلاسیک را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


ریشه‌های اتریوم (Ethereum) و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

ریشه‌های اتریوم (Ethereum) و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

در ادامه وایت پیپر اتریوم کلاسیک، به تاریخچه این رمز ارز پرداخته می‌شود. در اواخر سال 2013، برنامه‌نویس و یکی از بنیان‌گذاران مجله بیت کوین، با نام «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin)، وایت پیپری را منتشر کرد و یک پلتفرم فناوری نوآورانه مبتنی بر ارز دیجیتال، به‌نام «اتریوم» (Ethereum) را شرح داد. بوترین در این وایت پیپر ایده‌ی استفاده از بلاک چین و ارز دیجیتال را برای مقاصدی فراتر از پرداخت دیجیتال بیان کرد. در همین راستا، او تصمیم گرفت تا یک اکوسیستم مجازی کامل محاسباتی را ایجاد کند که یک بلاک چین جهانی و یک پلتفرم برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند را شامل می‌شود. این بلاک چین و پلتفرم، هردو از ارز دیجیتال اتر (ETH) بهره می‌برند.


ادغام قابلیت‌های برنامه‌نویسی بر روی بلاک چین اتریوم، به توسعه‌دهندگانی از سراسر جهان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای غیرمتمرکز عمومی را طراحی کنند. قراردادهای هوشمند این نرم‌افزارها را قادر می‌سازند تا انتقال اطلاعات و ارزش را به‌صورت خودکار درآورند و مدل‌های کسب‌وکار مناسب برای «اینترنت اشیا» (IoT) و اینترنت دارای «قابلیت پرداخت ماشینی» (Machine-payable) را ارائه دهند. در واقع، این نرم‌افزارها مشابه برنامه‌های ios و مایکروسافت هستند؛ با این تفاوت که بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کنند. اتریوم از همان اصول بنیادین بیت کوین (Bitcoin) پیروی خواهد کرد؛ یعنی اطلاعات به‌صورت غیرمتمرکز در دفترکل توزیع‌شده ثبت می‌شوند و برای همیشه غیرقابل تغییر می‌مانند. امروزه، اغلب افراد معتقدند که پایبندی به این اصول برای رشد ارگانیک دنیای کریپتو ضروری است.


در ادامه این مسیر، در 30 ژوئیه 2015، ویتالیک بوترین بنیاد غیرانتفاعی اتریوم را پایه‌گذاری کرد.


دائو (DAO) و مرگ اصول

دائو (DAO) و مرگ اصول

در این بخش، به اختلاف نظری که در مقدمه این مقاله درباره آن صحبت کردیم، پرداخته می‌شود. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشت که وایت پیپر اتریوم کلاسیک از نگاه مخالفان تغییر، به این حادثه نگاه می‌کند و این مطلب نیز بر اساس چنین نگرشی نوشته شده است. در نتیجه، اگر شما می‌خواهید به نگاهی جامع و منصفانه دست یابید، باید نظرات بوترین و پیروانش را نیز مطالعه کنید. با وعده ایجاد زیرساختی ایمن و غیرمتمرکز برای نسل جدید اینترنت، نرم‌افزارها و مدل‌های تجاری جدیدی بر روی اتریوم ساخته شدند. در این میان، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز با نام «دائو» (DAO) توجه زیادی را به خود جلب کرد.


در آوریل 2016، یک شرکت راه‌حل‌های بلاک چین و اینترنت اشیا به‌نام "Slock.it" از راه‌اندازی DAO بر روی اتریوم خبر داد. دائو به‌صورت یک مدل تأمین مالی جمعی طراحی شد. در این مدل، هرکسی می‌توانست برای به دست آوردن حق رأی و تبدیل شدن به سهام‌دار، توکن‌های ETH خود را سهام‌گذاری کند. سپس، این افراد اجازه داشتند به تخصیص منابع به پروژه‌های جدید رأی دهند.


ازاین‌طریق، با پیشرفت پروژه‌های سودآور، سهام‌گذاران نیز بابت قفل کردن توکن‌های خود، پاداش دریافت می‌کردند.


در 17 ژوئن 2016، یک هکر ناشناس از نقص کدنویسی قرارداد هوشمند دائو کمک گرفت تا توکن‌هایی را به ارزش تقریبی 60 میلیون دلار به سرقت ببرد. این مسئله اعضای جامعه را ترساند و بسیاری از سرمایه‌گذارن دارایی‌های خود را نقد کردند.


ETC

در روزهای بعد، تلاش‌های گوناگونی برای بازیابی وجوه دزدیده‌شده و ایمن‌سازی شبکه اتریوم صورت گرفتند. بااین‌حال، بسیاری از اعضای جامعه به این نتیجه رسیدند که دخالت مستقیم در پروتکل و ایجاد یک هاردفورک ضروری به نظر می‌رسد. این کاربران معتقد بودند که با هاردفورک می‌توان نسخه کاملاً جدیدی را از بلاک چین ایجاد کرد، هرگونه سابقه سرقت را از بین برد و وجوه دزدیده‌شده را به صاحبان آن‌ها برگرداند.


در سوی مقابل، مخالفان هاردفورک اعتقاد داشتند که این رویکرد با ماهیت و اصول تغییرناپذیری بلاک چین در تضاد است و یکی از جنبه‌های کلیدی و جذاب این فناوری را به خطر می‌اندازد.


با بالا گرفتن اختلافات، تصمیم در مورد این مسئله به نظرسنجی گذاشته شد و در 15 ژوئیه 2016، خواسته‌ی بنیاد اتریوم مبنی بر ایجاد هاردفورک به اجرا درآمد. باید به این نکته توجه داشت که کمتر از 6 درصد دارندگان اتریوم در این نظرسنجی شرکت کردند. ازاین‌رو، این سؤال مطرح شد که آیا این نظرسنجی دموکراتیک بود یا خیر. در نهایت، در 20 ژوئیه 2016، نسخه جدید اتریوم، بدون تاریخچه سرقت، پدید آمد.


در آن زمان، بسیاری از افراد معتقد بودند که نسخه قبلی اتریوم از بین خواهد رفت. بااین‌حال، به‌سرعت مشخص شد که کاربرانی وجود دارند که به‌دلایل فلسفی و اقتصادی از ادامه حیات نسخه ابتدایی حمایت می‌کنند. به‌این‌ترتیب، نسخه اولیه به اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) تغییر نام داد و تاریخچه تراکنش‌ها را بدون تغییر حفظ کرد.


ماجرای دو اتریوم (Ethereum)

ماجرای دو اتریوم (Ethereum)

امروزه دو نسخه از اتریوم باقی مانده‌اند که هرکدام تقریباً کاربردهای مشابهی در دنیای واقعی دارند؛ اما تفاوت اساسی در ساختار حاکمیتی، اقتصادی و توسعه آن‌ها است. وایت پیپر اتریوم کلاسیک اعتقاد دارد که ETC به‌خاطر این تفاوت‌های سه‌گانه، نسبت به اتریوم برتری پیدا می‌کند.


حاکمیت پروتکل

تحقیقات گوناگونی وجود دارند که نشان می‌دهند، رابطه مثبتی بین شیوه حکمرانی و بقای بلندمدت دارایی‌های سنتی برقرار است. وایت پیپر اتریوم کلاسیک اعتقاد دارد که این مسئله در دنیای ارزهای دیجیتال هم اهمیت داشته و به افزایش پذیرش رمز ارزها کمک می‌کند.


در دنیای ارزهای دیجیتال، می‌توان سیستم حاکمیتی یک پروژه را بر اساس اصول و شیوه طراحی آن ارزیابی کرد. اصول دارای اهمیت هستند؛ چراکه ارزش‌های جمعی کاربران را حفظ می‌کنند. طراحی نیز مهم است؛ زیرا ساختاری را ایجاد خواهد کرد تا به محافظت و حمایت از اصول بپردازد.


بنیاد اتریوم با نقض تمرکززدایی و تغییرناپذیری، اطمینان به این شبکه را زیر سؤال برده و راه را برای ایجاد چالش‌های جدید باز گذاشته است. در سوی مقابل، اتریوم کلاسیک شبکه‌ای را ارائه می‌دهد که با حفظ اصول، به‌طور قابل ملاحظه‌ای مشکلات و خطرات احتمالی را برطرف می‌کند.


اتریوم کلاسیک

از نظر طراحی نیز اتریوم به‌طور مداوم مکانیزم اجماع خود را به‌روزرسانی کرده و نسخه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. در عوض، اتریوم کلاسیک به یک مدل اجماع اثبات کار (PoW) برای پردازش تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید به زنجیره پایبند خواهد ماند؛ تا زمانی که یک مدل جدید بتواند کارایی بهتر خود را به اثبات برساند. در واقع، اتریوم کلاسیک از همان مدل اجماع بیت کوین، موفق‌ترین ارز دیجیتال دنیا، بهره می‌برد.


از طرفی، بنیاد اتریوم قصد دارد تا در آینده‌ای نزدیک، این شبکه را به مکانیزم اثبات سهام (PoS) انتقال دهد (منظور وایت پیپر اتریوم کلاسیک آپدیت Merge است که در سال 2022 به اجرا درآمد). در این مدل، کاربران می‌توانند با سهام‌گذاری توکن‌های خود در تأیید تراکنش‌های جدید مشارکت داشته باشند. در واقع، در اثبات سهام، فرض بر این است که سهام‌گذاران به‌خاطر سهمی که در پروژه دارند، رفتار صادقانه‌ای را از خود بروز می‌دهند. بااین‌حال، این صداقت صرفاً در حد تئوری است و شیطان می‌تواند در جزئیات این فرایند نفوذ کند.


ازاین‌طریق، وایت پیپر اتریوم کلاسیک تردید خود را نسبت به مدل اجماع اثبات سهام اتریوم بیان کرده و اعتقاد دارد که باید منتظر ماند و نتیجه کار را دید.


 اقتصاد پروتکل

اقتصاد پروتکل

با درک نیاز به یک مدل اقتصادی قوی که منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و شرکای تجاری را تضمین کند، سهام‌داران کلیدی در جامعه اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، تعهد خود را مبتنی بر پیاده‌سازی یک مدل پولی جدید و پویا اعلام کرده‌اند. اتریوم کلاسیک نیز مانند بیت کوین، مدل اقتصادی خود را بر اساس مطلوبیت و کمیابی بنا گذاشته است؛ بنابراین، ETC دارای سقف عرضه کل خواهد بود.


در زمان نگارش وایت پیپر اتریوم کلاسیک، پاداش استخراج هر بلوک 5 ETC است که پس از ایجاد هر 5 میلیون بلوک، این پاداش 20 درصد کاهش می‌یابد. همچنین، زمان تقریبی استخراج هر بلوک نیز 15 ثانیه خواهد بود. به‌این‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که عرضه نهایی اتریوم کلاسیک در حدود 210 میلیون واحد باشد و هرگز از 230 میلیون ETC تجاوز نکند.


در سوی مقابل، اتریوم هیچ سقفی را بر عرضه توکن‌های خود در نظر نگرفته است. اگرچه احتمال دارد که اتریوم مدل عرضه خود را در آینده تغییر دهد، اما با مدل فعلی، پیش‌بینی می‌شود که در 30 سال آینده، تعداد توکن‌های در گردش ETH دوبرابر ETC باشد. این مسئله می‌تواند به تورم اتریوم بینجامد و ارزش آن را در بازار کاهش دهد.


ETC اتریوم کلاسیک

بااینکه موارد ذکرشده ارزش بالقوه ETC را نسبت به ETH نشان می‌دهند، اما هنوز 2 خطر جدی در این زمینه وجود دارند:


  • اول اینکه اعضای بنیاد اتریوم 90 درصد از توکن‌های ETC خود را واگذار کرده‌اند، اما هنوز 10 درصد را در اختیار دارند. فروش این میزان اتریوم کلاسیک می‌تواند بر روی بازار این رمز ارز تأثیر منفی بگذارد.

  • علاوه‌بر آن، سارق دائو هنوز حدود 3.36 میلیون ETC را در اختیار دارد که 4 درصد از کل عرضه اتریوم کلاسیک را تشکیل می‌دهند. فروش این توکن‌ها نیز می‌تواند بر روی قیمت ETC تأثیرگذار باشد.

 توسعه پروتکل

توسعه پروتکل

به‌عقیده‌ی وایت پیپر اتریوم کلاسیک، هردو پروژه را ذهن‌های خلاق و افراد کاربلدی پیش می‌برند. بااین‌حال، یک تفاوت مهم در زمینه توسعه اتریوم و اتریوم کلاسیک وجود دارد. در اتریوم، بودجه توسعه بیشتر توسط یک بنیاد و چند فرد محدود مدیریت می‌شود؛ اما اتریوم کلاسیک رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. در واقع، اتریوم کلاسیک به‌طور کامل توسط جامعه‌اش مدیریت می‌شود و این مسئله ماهیت غیرمتمرکز ETC را به‌همراه داشته است.


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رویکرد توسعه اتریوم باعث می‌شود که این پروتکل به همان سمتی برود که پلتفرم‌های متمرکز وب 2 رفتند. در سوی مقابل، توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک به‌طور مداوم با اعضای جامعه نشست‌هایی را برگزار می‌کنند و برای پیشبرد اهداف خود رویکرد شفافی را در پیش گرفته‌اند.


فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم کلاسیک (ETC)

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم کلاسیک (ETC)

به‌گفته‌ی وایت پیپر اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، این رمز ارز دارای ارزشی مشابه فلزات گران‌بها است و می‌تواند به‌شکل ابزاری برای ذخیره ارزش در بلندمدت عمل کند. همچنین، اتریوم کلاسیک به‌عنوان یک دارایی دیجیتالی که قراردادهای هوشمند و اینترنت اشیا را تأمین می‌سازد، قادر است که به یک کالای کمیاب تبدیل شود. ازاین‌رو، در ادامه، به بررسی چنین جنبه‌هایی در اتریوم کلاسیک خواهیم پرداخت.


اتریوم کلاسیک به‌عنوان ابزار ذخیره ارزش

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اتریوم کلاسیک (ETC) منجر به کمیابی و ارزشمند شدن آن می‌شوند و برای سرمایه‌گذاران اهمیت فراوانی دارند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:


  • کمیابی: اتریوم کلاسیک یک دارایی کمیاب است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2070، حدود 210 میلیون واحد ETC استخراج شده و در گردش بازار قرار بگیرند. این ویژگی نقشی حیاتی را در افزایش قیمت اتریوم کلاسیک در درازمدت بر عهده دارد.

  • تقسیم‌پذیری: یکی دیگر از ویژگی‌های اتریوم کلاسیک تقسیم‌پذیری است؛ به‌طوری که این رمز ارز را می‌توان تا هجده رقم اعشار تقسیم کرد.

  • قابلیت حمل: اتریوم کلاسیک را می‌توان در کسری از ثانیه به نقاط مختلف جهان فرستاد. این مسئله به ETC کمک می‌کند که از بیت کوین سریع‌تر بوده و جایگزین مناسبی برای فلزات گران‌بها به حساب بیاید.

  • قابلیت جابه‌جایی: این ویژگی نیز مشابه قابلیت حمل بوده و کاربران می‌توانند ETC را با خود به همه‌جا ببرند.

  • قابلیت شناسایی: تراکنش‌های اتریوم کلاسیک در دفترکل توزیع‌شده ثبت می‌شوند و هرکسی می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را شناسایی کند.

  • عدم تمرکز: ETC بر روی یک شبکه غیرمتمرکز به اجرا درمی‌آید. شبکه‌های غیرمتمرکز نسبت به سیستم‌های سنتی ایمن‌تر و پایدارتر هستند؛ زیرا امکان حملات خرابکارانه را کاهش می‌دهند.

  • تغییرناپذیری: اتریوم کلاسیک یک بلاک چین جهانی تغییرناپذیر است و از هرگونه احتمال دخالت، سانسور و کلاهبرداری جلوگیری می‌کند.

  • سازگاری: ماهیت منبع‌باز اتریوم کلاسیک امکان سازگاری و بهبود پروتکل را فراهم کرده است. ویژگی‌ سازگاری برای ادامه حیات هر سیستمی اهمیت فراوانی دارد.

 اتریوم کلاسیک به‌عنوان یک فرصت جدید در بازار

اتریوم کلاسیک به‌عنوان یک فرصت جدید در بازار

بااینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین (BTC) را طلای دیجیتال می‌نامند، وایت پیپر اتریوم کلاسیک ارز دیجیتال ETC را نقره یا پلاتین دیجیتال معرفی می‌کند. ازاین‌رو، اتریوم کلاسیک یک دارایی دیجیتالی با قابلیت حفظ ارزش و کاربردهای فراوان در صنایع مختلف است. همان‌طوری که سرمایه‌گذاران می‌توانند در کنار طلا، به خرید نقره و پلاتین نیز اقدام کنند، امکان ایجاد سبد سرمایه متنوعی از بیت کوین و اتریوم کلاسیک نیز وجود دارد.


 اتریوم کلاسیک به‌عنوان ابزاری برای اینترنت اشیا

اتریوم کلاسیک به‌عنوان ابزاری برای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (Internet of things) مفهومی است که برای بیان یک دنیای «دیجیتالی-فیزیکی» خودکار و تعاملی به کار می‌رود که در آن، افراد می‌توانند به اینترنت متصل شوند و اطلاعات و ارزش را با مردم و دستگاه‌ها به اشتراک بگذارند. در واقع، اینترنت اشیا جهانی سیستماتیک‌تر و کارآمدتر را بنا می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد تا در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی داشته باشند. ازاین‌طریق، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا فراهم شده است.


امروزه فناوری‌های متنوعی بر پایه اینترنت اشیا درحال توسعه هستند. شرکت‌های بزرگی، مانند آمازون و گوگل، به این حوزه علاقه پیدا کرده‌اند و پژوهش‌های مختلفی را انجام داده‌اند تا نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی را در این زمینه به کاربران ارائه دهند.


بااین‌حال، نگرانی‌هایی هم در این زمینه وجود دارند؛ برای مثال، آمارها نشان می‌دهند که اغلب سیستم‌های اینترنت اشیا به یکدیگر متصل نیستند. بنابراین، وجود یک زیرساخت یکپارچه، مانند اتریوم کلاسیک، می‌تواند به ادغام این سیستم‌ها و ایجاد تعامل میان آن‌ها کمک کند.


در ادامه وایت پیپر اتریوم کلاسیک، ویژگی‌های این شبکه برای اینترنت اشیا بیان خواهد شد.


امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

اتریوم کلاسیک به‌صورت یک پروتکل غیرمتمرکز برای قراردادهای هوشمند ایجاد شده و به کاربران و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به مدیریت و ردیابی داده‌های خود بپردازند و ازاین‌طریق، مدیریت معنوی دارایی‌های دیجیتال خود را بر عهده بگیرند. همچنین، اتریوم کلاسیک با استفاده از یک بلاک چین جهانی تغییرناپذیر از سانسور، دستکاری و کلاهبرداری در زمینه‌ی داده‌های دیجیتالی جلوگیری می‌کند.


دنیایی را تصور کنید که با استفاده از اتریوم کلاسیک، کاربران می‌توانند موسیقی اورجینال، تصاویر، نوشته‌ها و حتی‌ها اطلاعات پزشکی خود را ذخیره سازند. در چنین فضایی، کاربران با یک رابط بصری قرارداد هوشمند، مشخص می‌کنند که چه افرادی به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند. در ضمن، افراد قادر هستند که بابت اشتراک‌گذاری این داده‌ها، از کاربران دیگر هزینه‌ای را دریافت کنند. این ویژگی‌ها نوید نسل جدیدی از اینترنت را برای همه مردم جهان می‌دهند.


قابلیت همکاری

قابلیت همکاری

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) قابلیت همکاری میان نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و مدل‌های تجاری مبتنی بر این شبکه را با استفاده از ویژگی‌ ادغام قراردادهای هوشمند فراهم کرده است. این قراردادها می‌توانند به‌طور مستقیم انتقال داده‌ها بین «ماشین به فرد» (M2P) و «ماشین به ماشین» (M2M) را بدون دخالت انسان‌ها امکان‌پذیر کنند.


آمارها نشان می‌دهند که سیستم‌های پرداخت ماشینی، تقریباً دوسوم فعالیت‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهند. بنابراین، این سطح از همکاری برای ما مشخص می‌کند که اتریوم کلاسیک چگونه می‌تواند امکان پرداخت‌های ماشینی را فراهم سازد. همچنین، این شبکه نقشی حیاتی را در زنجیره تأمین بر عهده خواهد داشت. ازاین‌طریق، تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان قادر هستند که برنامه‌های M2P و M2M مبتنی بر تعامل را ایجاد کرده و فعالیت‌هایی مانند مدیریت موجودی، حمل‌و‌نقل، توزیع، حسابداری و فرایندهای پرداخت را ساده‌سازی کنند.


 مشوق‌های اقتصادی

مشوق‌های اقتصادی

اتریوم کلاسیک دارای یک توکن دیجیتال با ویژگی‌های ذخیره ارزش است که می‌تواند مشوق کاربران برای توسعه اینترنت اشیا باشد. چرخه تبدیل شدن ETC به یک مشوق اقتصادی در اینترنت اشیا شامل مراحل زیر خواهد بود:


  • تقاضای سوداگرایانه برای خرید اتریوم کلاسیک باعث افزایش قیمت ETC می‌شود.

  • ماینرها تراکنش‌ها را تأیید کرده و امنیت دارایی‌های افراد را تأمین می‌کنند.

  • با ایمن شدن شبکه، توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهای دنیای واقعی را بر روی اتریوم کلاسیک بسازند.

  • با افزایش استفاده از این نرم‌افزارها، اتریوم کلاسیک به پذیرش عمومی دست پیدا می‌کند و ETC به‌عنوان مشوقی برای دریافت خدمات و تخفیف‌ها در این شبکه عمل خواهد کرد.

این چرخه نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه توکن ETC در آینده اینترنت اشیا است. درصورتی‌که این چرخه به وقوع بپیوندد، انتظار می‌رود که اتریوم کلاسیک مشوق اصلی اکوسیستمی جامع و کاربردی باشد و به عنصری کلیدی در اقتصاد دیجیتالی تبدیل شود.


سخن پایانی

سخن پایانی


اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) پس از جدایی از اتریوم، سعی کرده تا همچنان به مسیر خود ادامه دهد. ویژگی‌های Ethereum classic همچون پایبندی به اصول و تغییرناپذیری، به این شبکه کمک می‌کنند تا ارزش خود را در درازمدت به اثبات برساند و به بستر خوبی برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند تبدیل شود. پذیرش اتریوم کلاسیک به‌عنوان زیرساختی برای اینترنت اشیا، به افزایش ارزش و قیمت ETC کمک خواهد کرد و این رمز ارز را به یک ابزار اقتصادی مناسب در بازار کریپتو تبدیل می‌کند.


ازاین‌رو، ما در این مقاله، سعی کردیم که وایت پیپر اتریوم کلاسیک را با زبانی ساده برای شما توضیح دهیم تا با دیدگاه جامعه و توسعه‌دهندگان این رمز ارز آشنا شوید. علاوه‌بر آن، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید اتریوم کلاسیک را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است تا بتوانید سرمایه‌گذاری مطلوب و راحتی بر روی این رمز ارز سرشناس داشته باشید.