در دنیای بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده یکی از مسائل مهمی که احتمال دارد با آن مواجه شوید تغییر آدرس‌های بیت کوین است. آدرس‌های بیت کوین یک نوع شناسه هستند که برای ارسال و دریافت بیت کوین استفاده می‌شوند. تغییر آدرس بیت کوین به منظور حفظ حریم خصوصی و امنیت شما در معاملات این رمز ارز است. این کار به شما کمک می‌کند تا از ردیابی تراکنش‌ها و دسترسی غیرمجاز به ارزهایتان جلوگیری کرده و امنیت معاملات خود را تضمین کنید. در ادامه این مطلب با اکسبیتو همراه باشید.


آشنایی با بیت کوین (BTC).

آشنایی با بیت کوین (BTC)

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز همتابه‌همتا محسوب می‌شود که اولین ارز دیجیتال جهانی است. با استفاده از این ارز، کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه یا طرف ثالث، مانند بانک، با یکدیگر معامله کنند. این امکان با فناوری انقلابی بلاک چین بیت کوین فراهم شده است. این شکل جدید پول دیجیتال، سانسورناپذیر، بدون مجوز و بسیار مقاوم در برابر مصادره می‌باشد.


مردم از بیت کوین به‌دلایل مختلفی استفاده می‌کنند. مانند ارزهای فیات، بیت کوین را می‌توان به‌عنوان وسیله مبادله برای خرید هر چیزی از قهوه گرفته تا ماشین استفاده کرد؛ تا زمانی که فروشنده بیت کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت قبول کند. این امر بدون مجوز است؛ بنابراین هرکسی با یک اتصال اینترنت می‌تواند آن را ارسال و دریافت نماید.


طبیعت دیجیتال بیت کوین امکان انتقال آن را به‌راحتی در سراسر جهان فراهم می‌کند. هزینه ارسال پول بین‌المللی با استفاده از بیت کوین اغلب بسیار کمتر از انتقال بانکی است. در بسیاری از کشورهای جهان، بیت کوین روش ترجیحی ارسال حواله به حساب می‌آید؛ زیرا ارزان‌ترین راه برای انجام این کار است.


بیت کوین بسیاری از ویژگی‌های مشترک با کالاهای سنتی و ارزهای فیات را دارد؛ ویژگی‌هایی که به دارایی‌ها ارزش می‌دهند، مانند کمیاب بودن، دوام، حمل‌پذیری، تقسیم‌پذیری، قابلیت مبادله و پذیرش. با توجه به ماهیت دیجیتالی بیت کوین حتی می‌توان استدلال کرد که بیت کوین در همه این ویژگی‌ها از پول سنتی برتر است.


عرضه بیت کوین به 21 میلیون محدود شده و از این نظر کمیاب محسوب می‌شود؛ بنابراین، عرضه آن حتی از فلزات گران‌بها هم محدودتر است. درحال‌حاضر (دسامبر 2023)، بیش از ۱۹ میلیون بیت کوین در گردش بازار قرار دارند و آخرین بیت کوین انتظار می‌رود در سال 2041 وارد عرضه شود.


بیت کوین کاملاً دیجیتالی بوده و بنابراین بسیار بادوام است. با بیت کوین می‌توانید تمام ثروت خود را در فلش درایو ذخیره کنید یا آن را به سرعت در سراسر جهان از طریق اینترنت انتقال دهید. تمام ارزها دارای denominations هستند تا مردم بتوانند کالاهایی با ارزش‌های متفاوت را خریداری کنند. به‌عنوان مثال، دلارهای آمریکا تا دو رقم اعشار قابل تقسیم هستند.


قیمت لحظه‌ ای بیت کوین را می‌توان تا هشتمین رقم اعشار تقسیم کرد. کوچکترین واحد ارز به نام ساتوشی نامگذاری شده است که به افتخار خالق بیت کوین می‌باشد. 1 بیت کوین برابر با 100,000,000 ساتوشی است. همچنین، ویژگی Fungible یا قابلیت تعویض به این معنی می‌باشد که هر واحد از ارزی را می‌توان با هر واحد دیگر با ارزش یکسان مبادله کرد. به عبارت دیگر، هر بیت کوین ایجاد‌شده را می‌توان با بیت کوین دیگری تعویض نمود؛ زیرا آنها اساساً یکسان هستند.


چرا آدرس کیف پول بیت کوین تغییر می‌کند؟

چرا آدرس کیف پول بیت کوین تغییر می‌کند؟

آدرس کیف پول بیت کوین که به آن آدرس عمومی یا آدرس دریافت می‌گویند معمولاً به‌دلایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی تغییر می‌کند، یکی از مزیت‌های اصلی بیت کوین حفظ حریم خصوصی کاربران است. در صورت تغییر آدرس کیف پول بیت کوین، با هر تراکنش جدید، ردیابی فعالیت‌ها و تراکنش‌های شما به‌سختی ممکن می‌شود.


اگر آدرس کیف پول ثابت باقی بماند، افرادی که در بلاک چین بیت کوین فعالیت می‌کنند، می‌توانند تمامی تراکنش‌ها و معاملات شما را رصد کرده و اطلاعات شخصی‌تان را به دست آورند. با تغییر آدرس کیف پول، شما می‌توانید از ردیابی و شناسایی خود توسط دیگران جلوگیری کرده و حریم خصوصی خود را حفظ کنید.


تغییر آدرس کیف پول بیت کوین به جلوگیری از سوءاستفاده و حملات توسط اشخاص خرابکار کمک خواهد کرد. در‌صورتی‌که آدرس کیف پول شما ثابت باشد، افرادی که قصد دزدیدن بیت کوین‌های شما را دارند، می‌توانند به آدرس شما متصل شوند و تلاش کنند تا به ارزهای شما دسترسی پیدا کنند. با تغییر آدرس کیف پول بیت کوین هر بار که می‌خواهید تراکنشی انجام دهید، ریسک سرقت و دسترسی غیرمجاز به ارزهای شما کاهش می‌یابد. بنابراین، تغییر آدرس کیف پول به امنیت معاملات شما کمک می‌کند.


همچنین، تغییر آدرس کیف پول به شما اجازه می‌دهد تراکنش‌ها و معاملات خود را بهتر مدیریت کنید. با داشتن آدرس‌های بیشتر در کیف پول بیت کوین، می‌توانید معاملات خود را به دسته‌های جداگانه تقسیم کرده و از تراکنش‌های بیشتری برای هر آدرس استفاده نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا مدیریت مالی بهتری داشته باشید و از ردیابی تراکنش‌هایتان جلوگیری کنید.


آیا عوض شدن آدرس‌های بیت کوین نگران کننده است؟

آیا عوض شدن آدرس‌های بیت کوین نگران کننده است؟

عوض شدن آدرس‌های بیت‌کوین به‌طور کلی برای بسیاری از افراد ممکن است گیج‌کننده یا نگران‌کننده به نظر برسد؛ اما در واقعیت این یک ویژگی طبیعی و امنیتی از بلاک‌ چین بیت‌کوین به حساب می‌آید که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت تراکنش‌ها ارائه شده است.


تغییر آدرس‌ها در بیت‌ کوین به‌دلایل امنیتی اتفاق می‌افتد و برای کاربران بیت‌کوین به‌طور معمول نباید نگران‌کننده باشد. به‌این‌ترتیب حتی اگر در هر تراکنش جدید آدرس تازه‌ای برای دریافت وجه تولید شود، تمامی این آدرس‌ها به یک کیف پول متصل و در اختیار کاربر قرار دارند.


بلاک‌ چین بیت‌کوین از طریق کلیدهای خصوصی و عمومی اطلاعات تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. در نتیجه حتی اگر آدرس‌ها تغییر کرده باشند، تمام تراکنش‌ها و اطلاعات لازم در بلاک‌ چین ذخیره می‌شوند و قابل دسترسی هستند.


همواره مهم است که کاربران از کیف پول‌های معتبر و روش‌های امن برای مدیریت و ذخیره بیت‌کوین خود استفاده کنند تا از احتمال هرگونه تهدید امنیتی کاسته شود.


چگونه می‌توان آدرس ولت بیت کوین را تغییر داد؟

چگونه می‌توان آدرس ولت بیت کوین را تغییر داد؟

اصولاً دو روش برای تغییر آدرس بیت کوین وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای ناشناس ماندن تراکنش‌هایتان استفاده کنید. به همین خاطر، در این بخش، این دو روش را برای شما توضیح خواهیم داد.


استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

برای تغییر آدرس عمومی بیت کوین می‌توان از برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کرد. ما در این آموزش، از کیف پول لجر (Ledger) کمک می‌گیریم تا موضوع را برای شما شرح دهیم. بااین‌حال، شیوه‌ی کار در اغلب ولت‌ها، تقریباً مشابه همین روش خواهد بود.


در کیف پول لجر، هربار که مقداری بیت کوین و یا سایر دارایی‌های مبتنی بر این شبکه را دریافت می‌کنید، آدرس عمومی شما تغییر خواهد کرد. البته ارزهای سایر شبکه‌ها دارای این ویژگی نیستند. ازآنجایی‌که تراکنش‌های بیت کوین عمومی هستند، کیف پول لجر این خاصیت را در نظر گرفته تا اطلاعات شما در امان باشند. نرم‌افزار «لجر لایو» (Ledger Live) به‌طور خودکار با استفاده از استانداردهایی، این کار را برای شما انجام می‌دهد. البته همچنان آدرس‌های قبلی معتبر هستند، اما سطح امنیت پایین‌تری دارند.


در کیف پول لجر، دارایی‌های رمزنگاری‌شده شما دارای یک «کلید عمومی توسعه‌یافته» می‌باشند که "xpub" نامیده می‌شود. از طریق این آدرس پیچیده، آدرس‌های جدید بیت کوین تولید خواهند شد.


کلید عمومی توسعه‌یافته‌ی شما، هربار که کلید جدیدی را بسازد، بلاک چین را بررسی کرده و میزان دارایی‌تان را محاسبه می‌کند. برای دریافت xpub، به‌صورت زیر عمل نمایید:


1- به صفحه اصلی لجر لایو بروید.


2- بر روی نماد آچار بزنید و از پنجره‌ای که باز می‌شود، بر روی "Advanced logs" کلید کنید.


5

3- همان‌طور که در تصویر مشخص شده است، با این کار، می‌توانید آدرس عمومی توسعه‌یافته‌ی خود را مشاهده کنید.


حالا همین کار را می‌توانید در نرم‌افزار موبایلی لجر نیز انجام دهید. برای دریافت کلید عمومی توسعه‌یافته از طریق موبایل، به‌صورت زیر عمل کنید:


1- حساب بیت کوین خود را در کیف پول باز نمایید.


2- از سمت راست بالای صفحه، بر روی عکس چرخ‌دنده بزنید.


3- سپس، "Advanced logs" را انتخاب کنید تا این کلید عمومی به شما نمایش داده شود.


Advanced

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث

روش دیگر تغییر آدرس بیت کوین، استفاده از برنامه‌های شخص ثالث است. البته در استفاده از این برنامه‌ها باید دقت لازم را به خرج داده و به هر سایت یا پلتفرمی اعتماد نکنید. ما در این آموزش، از برنامه «بیت کوین آدرس یوتیلیتی» (Bitcoin Address Utility) استفاده خواهیم کرد.


بیت کوین آدرس یوتیلیتی یک برنامه منبع‌باز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کارهای مختلفی را بر روی آدرس‌های بیت کوین خود انجام دهند؛ برای مثال، تبدیل به فرمت‌های مختلف، رمزگذاری، رمزگشایی و چاپ آن‌ها به‌عنوان کیف پول کاغذی برخی از این اقدامات هستند. به همین خاطر، در ادامه، این برنامه را به شما توضیح خواهیم داد:


1- برنامه را نصب کرده و صفحه اصلی آن را باز کنید.


2- در این صفحه، شما به امکاناتی مانند تولید آدرس عمومی با فرمت "minikey"، ساخت کلید خصوصی از طریق کد هش "SHA256"، اعتبارسنجی آدرس عمومی و… دسترسی خواهید داشت.


SHA256.

3- همچنین، برای تولید آدرس بیت کوین، می‌توانید به صفحه "Key Combiner" بروید.


Key Combiner

4- در دو کادر ورودی بالا، باید کلیدهای خود را بنویسید. با نوشتن یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی و فشردن "Combine"، به 3 رشته کاراکتر دست پیدا خواهید کرد.


5- کادر اول از بالا، «آدرس بیت کوین» (Bitcoin Address) شما خواهد بود.


6- در کادر میانی، «کلید عمومی» (Public Key) را مشاهده می‌کنید.


7- در نهایت، کادر پایینی نیز «کلید خصوصی» (Private Key) را به شما ارائه خواهد داد.


سخن پایانی


تغییر آدرس‌ بیت‌کوین نشان‌دهنده جنبه‌ی مهمی از امنیت و حفظ حریم خصوصی در این فناوری ارز دیجیتال می‌باشد که نه‌تنها امکان ارتقای امنیت و حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌کند، بلکه به سلامت و پایداری سیستم بیت‌ کوین نیز کمک خواهد کرد. این رویکرد به کاربران اجازه می‌دهد تا با اطمینان بیشتری تراکنش‌های خود را انجام دهند و به‌شکلی امن در این فضای دیجیتال فعالیت کنند.