به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که از کار کردن مداوم و هر روزه خود کلافه شوید. معمولاً افراد در چنین شرایطی آرزو می‌‌کنند که از یک منبع دیگر درآمد اضافه داشته باشند تا از سختی کار کنونی خود کم کنند. بیشتر افراد معتقدند که درآمد حاصل از مشاغل و کارهای روزانه می‌تواند مخارج جاری زندگی آن‌ها را پوشش دهد؛ اما آنچه که سبب پس‌انداز و ایجاد ثروت می‌شود، وجود درآمدهای غیر فعال در زندگی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی 30 روش برای ایجاد درآمد غیر فعال در زندگی بپردازیم. اگر شما نیز تمایل دارید تا یک درآمد اضافه و منفعل مازاد بر درآمد شغل خود ایجاد کنید، با ما همراه شوید.


درآمد غیر فعال (Passive Income) چیست؟

درآمد غیر فعال (Passive Income) چیست؟

درآمد غیر فعال یا منفعل به درآمدی گفته می‌شود که نیاز به مشارکت فعال فرد ندارد. درآمد غیر فعال می‌تواند یک راه عالی برای ایجاد جریان نقدی اضافی در زندگی شما باشد. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای دستیابی به یک درآمد غیر فعال وجود دارد. در وصف بیشتر درآمدهای غیر فعال می‌توان گفت:


1- یک درآمد غیر فعال مانند شغل‌های روزمره، به تلاش مستمر نیاز ندارند.


2- معمولاً وقتی یک درآمد غیر فعال دارید، حتی وقت‌هایی که هیچ کاری هم انجام نمی‌دهید، درآمد خواهید داشت.


3- یکی از بارزترین شکل درآمد غیر فعال، سرمایه‌گذاری است. در این روش، شما مقداری سرمایه اولیه را به یک حوزه خاص اختصاص می‌دهید و دیگر هیچ کاری نمی‌کنید؛ اما به مرور، سرمایه‌گذاری‌ای که انجام داده‌اید، برای شما جریان نقدی ایجاد خواهد کرد.


تعاریف فوق به شما کمک می‌کنند تا یک دیدگاه کلی نسبت به درآمدهای غیر فعال به دست آورید. داشتن چنین درآمدی می‌تواند آرزوی بسیاری از افراد باشد. خوشبختانه در دنیای امروز، مسیرهای بسیاری برای کسب درآمد منفعل ایجاد شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.


بهترین ایده‌ها برای داشتن درآمد غیر فعال کدامند؟

در اینجا سعی داریم 30 مورد از درآمدهایی را که می‌توانند به‌صورت منفعل برای ما جریان نقدی ایجاد کنند، بررسی کنیم. به احتمال زیاد یکی از گزینه‌های زیر می‌تواند مورد توجه شما قرار بگیرد و باعث شود تا شما نیز درآمد غیر فعال ایجاد کنید:


1- استیکینگ کریپتو (Crypto staking)

استیکینگ (Staking) نوعی سپرده‌گذاری در شبکه‌های بلاک چینی است. استیکینگ در اصل به فرایندی گفته می‌شود که در آن فرد ارزهای دیجیتال خود را با هدف کسب پاداش و تأمین امنیت بلاک چین در شبکه قفل می‌کند. این یک روش ایده‌آل برای کسب درآمد غیر فعال است. شاید شما مقدار زیادی ارز دیجیتال در کیف‌ پولتان برای آینده ذخیره کرده باشید، با استیکینگ می‌توانید از این ارزهای دیجیتال ذخیره‌شده، درآمد کسب کنید؛ اما توجه داشته باشید که برای داشتن درآمد مناسب از این راه، باید مقدار قابل توجهی ارز دیجیتال خریداری کنید. در واقع با مقدار اندک ارز دیجیتال نمی‌توان انتظار داشت این روش، یک درآمد غیر فعال خوب ایجاد کند.


راه‌اندازی فروشگاه دراپ شاپینگ (Start a dropshipping store)

2- راه‌اندازی فروشگاه دراپ شاپینگ (Start a dropshipping store)

دراپ شاپینگ (Dropshipping) یکی از روش‌های راه‌اندازی فروشگاه آنلاین است. در این روش، خرده‌فروش محصولی را که به مشتری می‌فروشد، در انبار ندارد؛ بلکه محصول او را یک تولیدکننده یا تأمین‌کننده دیگر برای مشتری می‌فرستد. بنابراین، در راه‌اندازی فروشگاه با روش دراپ شاپینگ، شما نیاز به تهیه محصول ندارید، بلکه فقط به‌عنوان یک واسطه آنلاین عمل می‌کنید. دراپ شاپینگ می‌تواند به‌عنوان یک شغل پاره‌وقت یا یک درآمد غیر فعال مطرح باشد؛ چراکه به صرف کردن وقت زیادی نیاز ندارد.


3- فروش یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار کاربردی (Create apps or software to sell)

اگر توانایی کدنویسی دارید، می‌توانید یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن کاربردی بسازید و آن را برای فروش بگذارید. اپلیکیشن‌ها، یکبار تولید می‌شوند و می‌توانند هزاران‌بار به فروش برسند. اگر خودتان به کدنویسی علاقه ندارید، اما ایده خوبی برای تولید یک بازی موبایلی یا یک برنامه کاربردی دارید، می‌توانید برای تولید آن با یک برنامه‌نویس شریک شوید. اگر برنامه شما برای کاربران مفید باشد، حتی زمانی‌ که در خواب هستید، برنامه شما به فروش می‌رسد و جریان نقدی از آن وارد حساب شما خواهد شد.


ایجاد و فروش کتاب‌های الکترونیکی (Publish eBooks)

4- ایجاد و فروش کتاب‌های الکترونیکی (Publish eBooks)

شما می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی تولید کنید و آن را برای فروش در یک وبسایت یا صفحه مجازی قرار دهید. کتاب‌های الکترونیکی طرفداران بسیاری دارند. شما می‌توانید یک کتاب الکترونیکی را یکبار تولید کنید و آن را به هزاران نفر بفروشید.


5- فروش دوره‌های آموزشی آنلاین (Teach online courses)

در هر زمینه‌ای که تخصص داشته باشید، می‌توانید از آن یک دوره آموزشی تهیه کنید و به کسانی که به آن نیاز دارند بفروشید. برای مثال، اگر در خیاطی، آشپزی، نقاشی، معامله در بازارهای مالی، تعمیرات خودرو، جوشکاری، تزیین کیک یا هر زمینه دیگری مهارت یا تخصص دارید، می‌توانید از آنچه می‌دانید، یک دوره آموزشی ویدئویی بسازید. برای فروش دوره آموزشی خود، نیازی به ایجاد وبسایت ندارید؛ چون وبسایت‌های جامعی وجود دارند که مخاطبان زیادی دارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای فروش دوره خود استفاده کنید.


وبلاگ‌نویسی (Become a blogger)

6- وبلاگ‌نویسی (Become a blogger)

اگر به وبلاگ‌نویسی علاقه دارید، می‌توانید وبلاگ شخصی خود را ایجاد کرده و در آن محتوای مورد علاقه خود را منتشر کنید. وقتی وبلاگ شما به اندازه کافی مخاطب پیدا کرد، می‌توانید با دریافت تبلیغات، فروش محصول یا دیگر راه‌های ممکن از آن درآمد کسب کنید.


7- فروش اجناس دست‌ساز (Sell handmade goods)

برای داشتن درآمد غیر فعال می‌توان محصولات دست‌ساز دیگران را در یک صفحه مجازی به فروش رساند. اگر خودتان یک محصول دست‌ساز تولید کنید، می‌توانید از صفحات پربازدید برای فروش آن کمک بگیرید و درآمد داشته باشید.


داشتن املاک اجاره‌ای (Own rental properties).

8- داشتن املاک اجاره‌ای (Own rental properties)

املاک اجاره‌ای یکی از بهترین ایده‌ها برای داشتن درآمد غیر فعال است. شما می‌توانید بدون هیچ زحمتی، از اجاره دادن املاک خود، درآمد کسب کنید. البته این کار گاهی دردسرساز است؛ برای مثال، اگر ملک شما برای مدت طولانی خالی بماند یا تعمیرات داشته باشد، باید هزینه زیادی را صرف آن کنید؛ در هر صورت، با احتیاط و دقت لازم، داشتن املاک و مستغلات می‌تواند بسیار سودآور باشد.


9- داشتن دستگاه خودپرداز (Own a ATM)

دستگاه‌های خودپرداز را در همه‌جای شهر می‌توانید ببینید؛ اما ممکن است هرگز به این موضوع فکر نکرده باشید که مالک آن‌ها چه کسی است. داشتن یک دستگاه خودپرداز، نمونه بارز ایجاد درآمد غیر فعال محسوب می‌شود. هنگام خرید یا اجاره دستگاه خودپرداز، می‌توانید آن را در مکانی قرار دهید که مالک آن هستید یا برای تقسیم سود با شخصی که در مسیر پر رفت‌وآمدتری ملک دارد، مذاکره کنید. هر بار که شخصی از دستگاه استفاده می‌کند، از کارمزدهای ATM سود کسب خواهید کرد. البته برای خرید دستگاه خودپرداز، باید بین 20 تا 200 میلیون سرمایه اولیه داشته باشید.


10- اینفلوئنسری در رسانه‌های اجتماعی (Become a social media influencer)

امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که با به اشتراک‌گذاری محتوای جذاب از زندگی یا کار خود در شبکه‌های اجتماعی طرفداران بسیاری به‌ دست آورده‌اند. اگر شما نیز یک صفحه پرطرفدار در یکی از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دارید، می‌توانید از پتانسیل صفحه خود برای فروش یا تبلیغ محصول دیگران استفاده کنید.


اجاره ماشین یا جای پارک (Rent out your car or parking space)

11- اجاره ماشین یا جای پارک (Rent out your car or parking space)

وقتی از ماشین خود استفاده نمی‌کنید، اجازه دهید ماشینتان برای شما درآمد ایجاد کند. شما می‌توانید وسیله نقلیه خود را به‌صورت کوتاه‌مدت (چند ساعت تا چند روز) اجاره دهید. اگر در یک شهر توریستی زندگی می‌کنید، این کار می‌تواند برای شما بسیار پرسود باشد. همچنین درصورتی‌که ماشین خود را فروخته‌اید، اما هنوز جای پارک دارید، می‌توانید جای پارک خود را به شخص دیگری اجاره دهید.


12- دریافت بهره بانکی از پس‌اندازهای خود (Keep your savings in a high-interest account)

دریافت بهره بانکی، یکی دیگر از روش‌های بارز برای ایجاد درآمد غیر فعال است؛ بااین‌وجود، بسیاری از افراد این روش را قبول ندارند. در واقع، برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر پول خود را به‌جای بانک، وارد یک جریان تولیدی یا خدماتی کنند، نقش مؤثرتری در جامعه داشته‌اند؛ اما اگر شما به سود بانکی اعتقاد دارید، می‌توانید با قرار دادن پس‌اندازهایتان در بانک، یک درآمد غیر فعال ماهانه برای خود ایجاد کنید.


13- اجاره دادن اتاق‌های اضافی خود (Rent out your spare room)

درصورتی‌که یک خانه بزرگ با اتاق‌های خالی دارید، می‌توانید آن‌ها را به افراد دیگر اجاره دهید. درصورتی‌که خودتان خانه‌ای را اجاره کرده‌اید، اما می‌بینید که برای شما بزرگ است، باز هم می‌توانید قسمتی از آن را به شخص دیگری اجاره دهید (لازم نیست حتماً مالک خانه باشید).


معامله ارز دیجیتال (Digital currency trading)

14- معامله ارز دیجیتال (Digital currency trading)

بازار ارزهای دیجیتال تبدیل به یک بازار جذاب و پرسود در عصر حاضر شده است. افراد زیادی هستند که با معامله ارزهای دیجیتال به‌صورت روزانه، درآمدهای غیر فعال دارند. البته برای این امر باید تحت آموزش قرار بگیرید و با روش‌های تحلیل بازار آشنا شوید. درصورتی‌که وقت کافی برای آموزش‌های مالی ندارید، می‌توانید با ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، از سرمایه خود درآمد غیر فعال به دست آورید.


15- افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ به‌معنای «همکاری در فروش» است. در این روش، فروشنده‌ها (انتشاردهنده‌ها یا بازاریابان) لینک‌های وابسته به محصولات یا خدمات دیگران را در صفحه یا وبسایت شخصی خود قرار می‌دهند. هرگاه فروشی از طریق این پیوندها صورت بگیرد، به انتشاردهنده مقداری از سود فروش به‌عنوان پورسانت (کمیسیون) داده می‌شود. این روش با دراپ شاپینگ تفاوت دارد و معمولاً سود آن از دراپ شاپینگ کمتر است.


سرمایه گذاری در سهام (Through Stock Investment)

16- سرمایه گذاری در سهام (Through Stock Investment)

سرمایه گذاری در سهام شامل خرید سهام شرکت‌های سهامی عام در بازار بورس است. شرکت سهامی، بخشی از سود و درآمد خود را به‌عنوان سود سهام بین سهامداران خود تقسیم می‌کند. برای این منظور باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کرده و به‌صورت آنلاین وارد پنل بورس خود شوید؛ آن‌گاه سهام شرکت‌های مورد نظر خود را خریداری نمایید. البته انتخاب نوع سهام باید با اطلاعات و دانش کافی صورت بگیرد.


17- مدیریت رسانه‌های اجتماعی (Social Media Manager)

با توجه به گسترش روز افزون کاربران صفحات اجتماعی، مدیریت صفحات پربازدید به یک منبع درآمد برای مدیر یا ادمین این صفحات تبدیل شده است. وقتی یک صفحه اجتماعی طرفداران زیادی پیدا می‌کند، نیاز به تولید محتوای خلاقانه‌تر و فعالیت بیشتری دارد که از عهده دارنده صفحه به تنهایی خارج است؛ در نتیجه صاحب صفحه می‌تواند یک ادمین استخدام کند. اگر در استفاده از صفحات اجتماعی مهارت زیادی دارید، می‌توانید به‌عنوان یک ادمین، جریان نقدی اضافی در زندگی‌تان ایجاد نمایید.


18- راه‌اندازی کانال یوتیوب (Start a YouTube channel)

یک یوتیوبر موفق به‌طور متوسط بیش از 60000 دلار در سال درآمد دارد. یوتیوب یک رسانه تصویری بسیار قدرتمند است که راه‌های زیادی برای کسب درآمد پیشنهاد می‌کند. ازآنجایی‌که تعداد ساعات تماشای هر روز در یوتیوب به 1 میلیارد ساعت می‌رسد، شانس زیادی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. شما می‌توانید ویدئوهای خلاقانه در یوتیوب بسازید و تعداد اعضای کانال یوتیوب خود را بالا ببرید؛ آنگاه‌ در برابر تبلیغاتی که اعضای کانال شما می‌بینند، سود دریافت خواهید کرد.


19- اجاره تجهیزات برگزاری مراسم (Event equipment rental)

افراد زیادی هستند که در باغ یا خانه خود مراسم برگزار کرده و تجهیزات مورد نیاز مراسم خود را اجاره می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید تعداد زیادی صندلی، میز، لوازم پذیرایی و... خریداری نمایید و آن‌ها را به دیگران اجاره دهید.


20- فروش آنلاین طرح (Sell designs online)

اگر شما فرد خوش‌پوشی هستید که یک کلکسیون از انواع کیف، کفش، ساعت و جواهرات دارد، می‌توانید با اجاره دادن آن اقلام درآمد کسب کنید. در واقع، به‌جای اینکه یکبار آن‌ها را بفروشید، می‌توانید آن‌ها را به افراد مختلف برای مهمانی یا مراسم اجاره دهید و درآمد کسب نمایید.


21- سرمایه ‌گذاری در مشاغل (Invest in businesses)

سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک و محلی، راه دیگری برای کسب درآمد غیر فعال است. بنابراین اگر مقداری سرمایه اولیه دارید، می‌توانید در کسب‌وکارهای کوچک سرمایه گذاری کنید. البته قبل از سرمایه گذاری باید شرایط و امکان موفقیت آن کار را بسنجید. دراین‌صورت، «سرمایه از شما» و «کار از دیگران» خواهد بود. شما می‌توانید طبق توافقی که می‌کنید، سود سرمایه گذاری خود را به صورت دوره‌ای دریافت نمایید.


22- تولید و فروش محصولات دکوراتیو (Production and sale of decorative products)

در دنیای امروز، چیدمان دکور خانه‌ها و قرار دادن محصولات دکوراتیو مدرن در آن‌ها اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید خودتان تابلو یا مجسمه‌های دکوراتیو بسازید و برای فروش قرار دهید.


سرمایه گذاری در طلا (Invest in gold)

23- سرمایه گذاری در طلا (Invest in gold)

طلا همیشه یک روش محبوب برای سرمایه گذاری بوده است. اگر شما نیز علاقه زیادی به طلا دارید، می‌توانید سرمایه خود را صرف خرید طلای آب‌شده یا سکه کنید. آنگاه با تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی، از فروش طلاهای خود سود بگیرید.


24- جابه‌جایی مسافر (passenger transfer)

مسافرکشی یک شغل دائمی است و جزء منابع درآمد غیر فعال محسوب نمی‌شود، اما شما می‌توانید در مسیر رفت و برگشت به سر کار خود، مسافرهای همان مسیر را هم جابه‌جا کنید و از آن‌ها کرایه بگیرید.


25- طراحی قالب و افزونه وردپرس (WordPress template and plugin design)

بیشتر وبسایت‌های وردپرسی بر پایه قالب‌ها و افزونه‌های آماده طراحی می‌شوند. بنابراین اگر در زمینه توسعه وردپرس مهارت دارید، می‌توانید انواع قالب و افزونه را طراحی کرده و در پلتفرم‌های فروش محصولات وردپرسی قرار دهید. وقتی این محصولات فروش داشته باشند، شما سهم خود را دریافت خواهید کرد.


26- ضبط کتاب صوتی (Record audiobooks)

علاوه‌بر کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی نیز طرفداران زیادی دارند. افرادی که فرصت مطالعه ندارند، کتاب‌های صوتی را هنگام رانندگی یا کار گوش می‌دهند. می‌توانید کتاب‌های معروف را به پادکست تبدیل کرده و به فروش برسانید.


اجاره بیلبورد (Billboard rental)

27- اجاره بیلبورد (Billboard rental)

اگر ملک یا زمینی دارید که در آن فضایی برای نصب بیلبورد وجود دارد، می‌توانید به‌عنوان صاحب بیلبورد، آن را به کسب و کارهای مختلف اجاره دهید. هرچقدر بیلبورد شما در معرض دید رهگذران بیشتری قرار داشته باشد، ارزش آن نیز بالاتر خواهد بود.


28- ایجاد و فروش صفحات گسترده (Build and sell spreadsheets)

اگر مهارت کار با برنامه اکسل را دارید، می‌توانید قالب‌های آماده برای انواع فاکتور و فایل‌های محاسباتی شرکت‌ها را طراحی کنید. شما می‌توانید با فروش این قالب‌ها در وبسایت‌های مربوطه که واسط فروش هستند، درآمد کسب نمایید.


29- فروش لوازم دست‌دوم (Sale of second-hand appliances)

اگر به اطراف خود نگاه کنید، وسایل زیادی را می‌بینید که نیازی به آن‌ها ندارید. شما می‌توانید پوشاک، وسایل برقی، وسایل تزیینی و هرچیز بلااستفاده‌ی خودتان را که می‌تواند برای فرد دیگری مفید باشد، به فروش برسانید. همچنین می‌توانید لوازم دست‌دوم دیگران را با قیمت پایین خریداری کرده و از طریق پلتفرم‌هایی مانند دیوار، شیپور و... به فروش برسانید.


writing

30- نویسندگی (Writing)

اگر مهارت نویسندگی دارید، می‌توانید یک کتاب سرگرمی یا رمان بنویسید؛ سپس با یک انتشاراتی قرارداد ببندید. آنگاه تا زمانی که کتاب شما به فروش برسد، از فروش آن سهم خواهید داشت.


موارد فوق همگی راه‌هایی برای ایجاد درآمد غیر فعال هستند. قبل از اقدام به انجام هریک از این کارها، باید حتماً در مورد آن به‌خوبی تحقیق کنید.


سخن پایانی


اگر توجه کنید، بیشتر کارهای پیشنهادی به سرمایه اولیه یا مهارت نیاز دارند. در بین روش‌های عنوان‌شده، معامله در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نیاز به سرمایه اندک، طرفداران بیشتری برای ایجاد جریان درآمد غیر فعال دارد. خوشبختانه امکان فعالیت در این حوزه در داخل کشور و از طریق صرافی‌های داخلی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با حداقل سرمایه، هر نوع ارز دیجیتالی را از طریق صرافی اکسبیتو خریداری نمایید.