سود در بازارهای مالی به افراد صبوری می‌رسد که از استراتژی‌های درست برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند، اگرچه روحیات افراد نیز در این موضوع بی تاثیر نیست. بسیاری از افراد از نظر احساسات، نمی‌توانند به اندازه کافی برای به سود رسیدن در بازارهای مالی صبر کنند. یکی از استراتژی‌هایی که در بازارهای مالی به صبر برای به سود رسیدن نیاز دارد، میانگین هزینه دلاری است که به اختصار آن را DCA می‌نامند. این روش به عنوان راهی برای دوری از احساسات در سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و در بلندمدت، بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذار خواهد داشت. در این مقاله میانگین هزینه دلاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و روش‌های استفاده از آن را بیان خواهیم کرد.


میانگین هزینه دلاری (DCA) چیست؟

میانگین هزینه دلاری (DCA) چیست؟

استراتژی میانگین هزینه دلاری برای خرید ارزهای دیجیتال، سهام و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف از انجام آن مدیریت ریسک سرمایه گذاری است. در استراتژی میانگین هزینه دلاری، به جای این که ارزها در یک نقطه با تمام سرمایه خریداری شود، در نقاط مختلف با برنامه زمانی منظم خریداری می‌‌شود.


وقتی سرمایه‌گذار به جای انجام یکباره سرمایه‌گذاری، در مقاطع زمانی مختلف اینکار را انجام می‌دهد، خود را از ریزش ناگهانی قیمت و ضرر شدید در امان نگه خواهد داشت. قیمت همیشه در یک جهت حرکت نمی‌کند، به همین خاطر وقتی خریدهای چندباره انجام می‌دهید، در واقع میانگین قیمتی خود را پایین خواهید آورد.


استراتژی میانگین هزینه دلاری بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرد که می‌توانند بخشی از حقوق بازنشستگی یا درآمد ماهیانه خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهند.


این استراتژی کارآمد است زیرا بخش زیادی از احساسات را در سرمایه‌گذاری از بین می‌برد. با تعیین کردن تقویمِ اصولی برای خرید ارز دیگر لازم نیست نگران بالا یا پایین رفتن قیمت آن باشید. این روش سرمایه‌گذاری همچنین استرس‌های ناشی از انجام معامله یا سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.


استراتژی میانگین هزینه دلاری در بازار خرسی (نزولی) و برای ارزهایی که نوسان زیادی دارند بهتر کار می‌کند. برای بسیاری از کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال تازه‌کار هستند و دوست ندارند ریسک زیادی متحمل شوند، استراتژی میانگین دلاری یک راه حل مناسب است.


برخی افراد با سوء استفاده، ادعا دارند زمان‌های طلایی در هر ماه برای خرید ارز وجود دارد و آن‌ها می‌توانند فرمول‌هایی برای تشخیص این زمان درست ارائه دهند. اگر می‌خواهید از استراتژی میانگین هزینه دلاری استفاده کنید باید این ادعاها را نادیده بگیرید. هیچ فرمولی برای پیدا کردن یک روز طلایی در ماه برای خرید ارز دیجیتال وجود ندارد، اگر چنین فرمولی وجود داشت کسانی که ادعای آموزش آن را دارند خودشان به استفاده از آن می‌پرداختند.


⚠️وقتی نیت دارید از این استراتژی استفاده کنید باید برنامه منظمی برای خرید ترتیب دهید و به آن پایبند باشید. نکته مهم درباره استراتژی میانگین هزینه دلاری همین است که نگرانی درباره زمان خرید را از شما بگیرد، پس باید بعد از مشخص کردن زمان های خرید، به جایگاه قیمت و این که قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد اهمیت ندهید.

میانگین هزینه دلاری (DCA) چگونه کار می‌کند؟

استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری پیچیده نیست، قاعده اصلی این است که بعد از تقسیم سرمایه و تعیین تقویم زمانی برای خرید، در قیمت‌های پایین بیشتر و در قیمت بالا کمتر بخرید. فرض کنید می‌خواهید 1200 دلار با استفاده از این روش سرمایه‌گذاری کنید. ابتدا باید تقویم زمانی مورد نظر خود را آماده کرده و از هر جهت به آن پایبند باشید. بعد لازم است با توجه به تقویمی که مشخص کرده‌اید سرمایه خود را تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر برنامه سرمایه گذاری شما 12 ماهه است، باید هر ماه 100 دلار و اگر برنامه‌تان 6 ماهه است باید هر ماه 200 دلار در ارز مورد نظر سرمایه‌گذاری کنید.


مزایای میانگین هزینه دلاری (DCA) چیست؟

شاید برخی گمان کنند که در بسیاری موارد خرید یکباره می‌تواند از میانگین هزینه دلاری پرسودتر باشد، ولی باید توجه داشت که استراتژی DCA دارای مزایای مهمی است که به آن نسبت به بسیاری از استراتژی‌های ارز دیجیتال برتری می‌بخشد. در ادامه به تعدادی از این مزایا اشاره می‌کنیم.


  • پیشگیری از ورود و خروج بی موقع

یکی از مشکلاتی که تریدرها و سرمایه‌گذاران با آن روبرو هستند و باعث ضرر کردن آن‌ها در بازارهای مالی می‌شود، ورود و خروج به بازار در زمان اشتباه است. میانگین هزینه دلاری این مشکل را برطرف می‌کند چرا که به جای تحلیل قیمت دارای برنامه‌ریزی زمانی است و این برنامه‌ریزی در هیچ صورتی تغییر نمی‌کند.


  • پیشگیری از استفاده از احساسات در سرمایه‌گذاری

یکی از عوامل اصلی متضرر شدن سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی، دخیل کردن احساسات در فرآیند سرمایه‌گذاری یا خروج از بازار است. در ذات هر انسانی، احساساتی مانند طمع، خشم، ترس و اضطراب و... وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به نوعی باعث شکست سرمایه‌گذاری خواهند شد. میانگین هزینه دلاری از آنجایی که دارای برنامه‌ریزی مشخص است از انجام حرکت‌های ناگهانی و احساسی جلوگیری می‌کند.


  • داشتن دیدگاه بلند مدت

معمولا سرمایه‌گذاری به روش میانگین هزینه دلاری بلندمدت است و این یعنی شامل تمام مزایایی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دارند. این که این دیدگاه تا چه حد بلند مدت باشد بستگی به میزان سرمایه و انتظارات سرمایه‌گذار دارد.


با وجود این که در بالا مزایای میانگین هزینه دلاری را برشمردیم اما اگر نگاه منطقی داشته باشیم این روش نقاط منفی نیز دارد. به عنوان مثال اگرچه داده‌ها نشان می‌دهد که در طول چندین سال بازارها رشد پیدا می‌کنند اما به درستی نمی‌توان پیشبینی کرد که قیمت سهام در هر روز، هفته یا سال با چه تغییراتی روبرو خواهد شد.


آیا می‌توان از میانگین هزینه دلاری (DCA) سود برد؟

آیا می‌توان از میانگین هزینه دلاری (DCA) سود برد؟

از استراتژی میانگین هزینه دلاری مانند استراتژی‌های دیگر، زمانی می‌توان سود برد که ارز درست را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. پس برای سود بردن از این استراتژی باید سراغ ارزهایی بروید که دارای فاندامنتال قوی هستند و اگر دچار ریزش قیمت می‌شوند صرفا به خاطر اصلاح، اخبار یا موضوعات اینچنینی است.


ارزهایی که از نظر تعریف فاندامنتالی قوی نیستند حتی می‌توانند باعث ضرر سرمایه‌گذار شوند. امروزه آموزش‌های زیادی برای یادگیری تحلیل فاندامنتالی صحیح موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را نیز باید در نظر بگیرید.


استراتژی میانگین هزینه دلاری زمانی سودبخش خواهد بود که همه جوانب آن را به خوبی رعایت کنید. مقدار سرمایه مورد نظر، مدت سرمایه‌گذاری، تقسیم‌بندی دوره‌های سرمایه‌گذاری، مقدار سرمایه‌گذاری در هر بازه و پایبند بودن به همه این برنامه‌ریزی‌ها مهم‌ترین عناصری هستند که باید با دقت در این استراتژی بررسی شوند.


یکی از گروه‌هایی که این استراتژی برای آن‌ها بسیار سودبخش است، کسانی هستند که در حال حاضر سرمایه کمی برای سرمایه‌گذاری دارند اما می‌دانند که در آینده پول بیشتری به دستشان خواهد رسید. این افراد دوست دارند با سرمایه بیشتری در بازار حضور داشته باشند اما برای اضافه شدن سرمایه‌شان باید منتظر بمانند. با استراتژی میانگین هزینه دلاری، این افراد می‌توانند با هر مقدار سرمایه‌ای که در دست دارند شروع به سرمایه‌گذاری کنند.


⚠️نکته دیگر این است که کسانی که در بازارهای نزولی از روش میانگین هزینه دلاری استفاده می‌کنند، نتیجه سودبخش‌تر و بهتری از آن خواهند گرفت. البته این نکته را باید در نظر داشت که هنگام استفاده از این استراتژی در بازارهای نزولی، خروج به موقع از بازار اهمیت زیادی برای سودبخش شدن آن دارد.

البته این استراتژی یک روی دیگر هم دارد، برخلاف مثال‌های فرضی، میانگین هزینه دلاری همیشه خوب عمل نمی‌کند و سودآور نیست. برخی اوقات نیز با توجه به در نظر گرفتن تورم، بعد از یک دوره بلندمدت تنها اصل سرمایه به سرمایه‌گذار بازمی‌گردد. به همین خاطر بسیاری از حرفه‌ای‌ها استفاده از این استراتژی را تنها به گروه‌های خاصی از سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند.


چه زمانی باید میانگین هزینه دلاری (DCA) را متوقف کرد؟

چه زمانی باید میانگین هزینه دلاری (DCA) را متوقف کرد؟

استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) توقفی ندارد. شاید این جمله برایتان عجیب به نظر برسد ولی این استراتژی توقف ندارد بلکه حتی فروش ارزها نیز باید با همین روند انجام شود، با این تفاوت که به جای خرید این بار دکمه فروش را می‌زنید. در واقع در استراتژی میانگین هزینه دلاری شما دائما در حال خرید و فروش به صورت مقطعی هستید.


پیش از این که سرمایه‌گذاری با استراتژی میانگین هزینه دلاری را شروع کنید، مطمئن شوید که برنامه‌تان را چیده‌اید و می‌توانید آن را تا انتها دنبال کنید. ترک یکباره برنامه یا متوقف کردن ناگهانی آن می‌تواند سود شما را تبدیل به ضرر کند.


آیا میانگین هزینه دلاری (DCA) امن است؟

روش میانگین هزینه دلاری به طور کلی روشی مطمئن و ایمن برای سرمایه‌گذاری است ولی برای داشتن یک سرمایه‌گذاری درست باید مراقب همه چیز باشید. این استراتژی زمانی شما را راضی خواهد کرد که همه جنبه‌ها را پیش از انجام آن در نظر بگیرید.


گفتن این نکته ضروری است که هیچ استراتژی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد که تضمین صد درصدی برای پیروزی و سودآور بودن آن وجود داشته باشد. پس علی رغم این که میانگین هزینه دلاری یک استراتژی ایمن است ولی این به آن معنی نیست که در هر شرایطی سودآور خواهد بود. توصیه همیشگی به سرمایه‌گذاران این است که با پولی که به آن نیاز دارند سرمایه‌گذاری نکنند.


سخن پایانی


در این مقاله یکی از بهترین استراتژی‌های مورد استفاده برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مالی را بررسی کردیم که می‌توانید از آن در کریپتوکارنسی نیز بهره ببرید. توجه داشته باشید اگر خواستید از این استراتژی استفاده کنید حتما به نکاتی که در بالا برایتان ذکر کرده‌ایم توجه ویژه داشته باشید.