دنیای ارزهای دیجیتال به کمک اتریوم وارد یک فاز جدید شد. بیت کوین خود را یک ارز دیجیتال برای معاملات همتا به همتا تعریف کرد، اما اتریوم قصد دارد به یک کامپیوتر جهانی تبدیل شود. در حال حاضر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز زیادی در اکوسیستم اتریوم توسعه پیدا کرده‌اند و **اتریوم مهم‌ترین و قابل‌اعتمادترین شبکه برای سرویس‌های دیفای به شمار می‌آید**. مشکلی که در این میان وجود دارد، مقیاس‌پذیری و سرعت پایین تراکنش‌های آن است. این مساله باعث کندی شبکه می‌شود و کارمزدها را بسیار بالا می‌برد. به همین دلیل راهکارهایی ارائه شده که پلتفرم‌های لایه دو نام دارند. این پلتفرم‌ها به اتریوم در انجام تراکنش‌ها کمک می‌کنند و سرعت آن را بسیار بالا می‌برند.** آربیتروم یکی از مهم‌ترین راهکارهای لایه دو اتریوم است.** در این مقاله در مورد آربیتروم و نحوه انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم به شما آموزش می‌دهیم.
آربیتروم چیست؟

آربیتروم چیست؟

آربیتروم یکی از اولین راهکارهای لایه دو اتریوم است که در سال ۲۰۲۱ لانچ شد. این پلتفرم از تکنولوژی رول آپ بهره می‌برد تا تعداد تراکنش‌های خرید و فروش اتریوم را بدون کاهش امنیت کم کند. آربیتروم تراکنش‌ها را در زنجیره‌های موازی پردازش کرده و پس از دسته‌بندی آنها، نتیجه نهایی را به بلاک چین اتریوم می‌فرستد. با این کار تعداد تراکنش‌هایی که به شبکه اتریوم فرستاده می‌شوند به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند و از شلوغی آن کاسته می‌شود.


برای انتقال دارایی از شبکه‌ آربیتروم به اتریوم از بریج یا پل‌های بلاک چینی استفاده می‌شود. بریج‌ها به بلاک چین‌ها کمک می‌کنند تا به صورت بهینه‌تری دارایی‌ها را انتقال دهند. به این صورت که کاربر در شبکه اصلی، دارایی خود را قفل می‌کند و در بلاک چین مقصد به مقدار دارایی قفل شده خود، توکن تولید می‌کند. زمانی که تراکنش‌های خود را در بلاک چین مقصد انجام داد، می‌تواند آن‌ها را بسوزاند و به دارایی اصلی خود دسترسی پیدا کند.


انواع بریج‌های آربیتروم به اتریوم کدامند؟.

انواع بریج‌های آربیتروم به اتریوم کدامند؟

بریج‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس میزان غیرمتمرکزی، کارمزد، سرعت و امنیت خود دسته‌بندی می‌شوند. آربیتروم به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین شبکه لایه دو اتریوم از بریج‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. در این قسمت ۵ بریج مهم آربیتروم را به شما معرفی می‌کنیم.


1- اکراس پروتکل (Across Protocol): این بریج کارایی بالایی دارد و حجم معاملات زیادی در آن انجام می‌شود. اکراس پروتکل از توکن‌ها و کیف پول‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند و با ولت‌هایی مانند متامسک سازگار است. اکراس پروتکل از تکنولوژی «رول آپ خوشبینانه» یا “Optimistic rollup” بهره می‌برد و داده‌های خود را از اوراکل UMA دریافت می‌کند.


2- سیناپس (Synapse):
کارمزدهای بریج سیناپس رقابتی و پایین هستند و محیط کاربری ساده و دوستانه‌ای دارد. این بریج به کاربران اتریوم امکان می‌دهد تا دارایی‌های خود را با لغزش قیمتی پایین و سرعت بالا به آربیتروم انتقال دهند و کارمزد بسیار پایینی بپردازند.


استارگیت فایننس (Stargate Finance)

3- استارگیت فایننس (Stargate Finance):
بریج استارگیت فایننس به نقدینگی بالای معاملات، سادگی و راحتی استفاده و کارمزد بسیار پایین شناخته شده است. این بریج از توکن‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و معاملات آن به صورت روان و با نقدینگی بالا انجام می‌شوند.


4- هاپ پروتکل (Hop Protocol):
هاپ پروتکل به کاربران خود امکان می‌دهد تا تراکنش‌هایی امن و سریع در آربیتروم داشته باشند. تراکنش‌هایی که از طریق این بریج منتقل می‌شوند به صورت لحظه‌ای و با کمترین زمان انتظار به انجام می‌رسند و یکی از بهترین بریج‌ها به شمار می‌آید.


5- کانکت بریج (ConnectBridge):
این بریج بر امنیت تراکنش‌ها و کارمزد پایین معاملات متمرکز است. کاربرانی که به دنبال یک تجربه راحت و ساده از انتقال دارایی بین شبکه اتریوم و آربیتروم هستند می‌توانند از این بریج استفاده کنند.


6- آربیتروم بریج (Arbitrum Bridge):
آربیتروم بریج، پل رسمی شبکه آربیتروم است که از کیف پول‌های معروف وب ۳ پشتیبانی می‌کند. از طریق این بریج کاربران می‌توانند دارایی خود را میان اتریوم، آربیتروم وان و آربیتروم نوا جا به جا کنند.


برای انتخاب بریج مناسب باید نکاتی را از قبیل کارمزد انتقال دارایی، امنیت، توکن‌ها و کیف‌ پول‌های پشتیبانی شده را در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که کیف پول مبدا و مقصد شما برای انتقال دارایی یکسان باشد.


مراحل انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم به چه صورت است

مراحل انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم به چه صورت است؟

آربیتروم بریج معروف‌ترین و محبوب‌ترین بریج در شبکه آربیتروم است. برای انتقال دارایی از طریق پل آربیتروم نباید کارمزدی پرداخت کنید و تراکنش‌ها به سرعت انجام می‌شوند. در این قسمت به شما آموزش می‌دهیم که چگونه دارایی‌های اتریومی خود را از طریق آربیتروم بریج به آربیتروم وان منتقل کنید.


اتصال کیف پول به پل آربیتروم

در مرحله اول باید کیف پول خود را به بریج متصل کنید. در نظر داشته باشید کیف پولی باید به بریج متصل شود که دارایی‌های انتقالی شما در آن قرار دارد. در این قسمت گزینه ‘Connect Wallet’ را کلیک کنید و کیف پول مورد نظر خود را از لیست کیف پول‌ها انتخاب کنید.


اتصال کیف پول به پل آربیتروم

در قسمت بعدی آدرس و تراکنش‌های مورد نظر خود را در کیف پول انتخاب کنید.


در قسمت بعدی

انتخاب دارایی

زمانی که کیف پول شما به پل آربیتروم متصل شد، بلاک چینی که می‌خواهید از آن دارایی خود را انتقال دهید و دارایی مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال ما می‌خواهیم ارز دیجیتال اتریوم را از شبکه اصلی اتریوم به شبکه آربیتروم وان منتقل کنیم.


انتخاب دارایی

با انتخاب آربیتروم وان به عنوان مقصد، پل آربیتروم مقدار کارمزد انتقال را به شما نشان می‌دهد.


با انتخاب آربیتروم

تایید فرایند انتقال دارایی

اگر با کارمزد پرداختی موافقید و تمام اطلاعات تراکنش را تایید می‌کنید، گزینه «انتقال دارایی به آربیتروم وان» را کلیک کنید. با تایید انتقال دارایی، یک تراکنش در کیف پول اتریوم شما ثبت می‌شود.


تایید فرایند انتقال دارایی

برای اینکه انتقال دارایی شروع شود، باید گزینه تایید را در کیف پول خود کلیک کرده و تراکنش را تایید کنید. پل آربیتروم با تایید شما، فرایند انتقال دارایی را آغاز می‌کند و توکن‌های شما از اتریوم به آربیتروم وان منتقل می‌شوند.


تایید دریافت دارایی

پل آربیتروم تمام پروسه انتقال اتریوم را به شما نشان می‌دهد اما در پایان شما هم باید دریافت آن را در کیف پول مقصد خود تایید کنید. با چک کردن کیف پول آربیتروم خود می‌توانید دارایی منتقل شده را ببینید و آن را در پل آربیتروم تایید کنید.


تایید دریافت دارایی

همچنین برای اطمینان بیشتر، امکان چک کردن انتقال دارایی در موتور جستجوی تراکنش‌های آربیتروم نیز وجود دارد. به عنوان مثال وارد سایت “Arbiscan” شوید که جستجوگر تراکنش‌های آربیتروم به شمار می‌آید و آدرس خود را در آن وارد کنید. با تایید آدرس خود، میزان دارایی به شما نشان داده می‌شود.


علاوه بر استفاده از پل «آربیتروم بریج» می‌توانید از پل‌های دیگر هم برای انتقال دارایی اتریومی خود استفاده کنید.


کارمزد‌های انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم چگونه است؟

کارمزد انتقال اتریوم به آربیتروم از طریق بریج‌های مختلف متفاوت است. در این مقاله ما پل آربیتروم بریج را انتخاب کردیم. در این پل زمانی که می‌خواهید دارایی اتریومی خود را انتخاب کنید، کارمزد انتقال هر دو شبکه اتریوم و آربیتروم برای شما نمایش داده می‌شود. حتما قبل از انتقال دارایی خود مبلغ کارمزد را چک کنید و زمانی که دارایی شما انتقال پیدا کرد، میزان کارمزد کسر شده را دوباره بررسی نمایید.


سخن پایانی


شبکه‌های لایه دو برای بهتر کردن بلاک چین اتریوم به وجود آمده‌اند. این راهکارهای تازه هم هزینه معاملات را کاهش می‌دهند و هم سرعت بالایی را به آن‌ها می‌افزایند. با این حال باید در انتقال دارایی خود میان شبکه‌های مختلف و از طریق پل‌های بلاک چینی، احتیاط لازم را به عمل بیاورید تا متضرر نشوید. در این مقاله ما پل آربیتروم بریج را به شما معرفی کردیم. پل‌های دیگری نیز برای انتقال اتریوم به آربیتروم وجود دارد. شما می‌توانید با بررسی انواع پل‌های آربیترومی، بهترین آن‌ها را بسته به نیازتان انتخاب کنید و برای انتقال دارایی خود مورد استفاده قرار دهید.