ایپ کوین (ApeCoin) با نماد APE به‌عنوان یک میم کوین جدید توانست تنها یک هفته پس از عرضه توجه کل اکوسیستم رمز ارز را به خود جلب کند و حتی در رتبه‌بندی CoinMarketCap به صدر پروژه‌های ارز دیجیتالِ درحال رشد برسد. این پروژه که در سال ۲۰۲۰ میلادی ایده‌پردازی شد، عملا در سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد و به‌سرعت بکارگیری شد و کاربران آن افزایش یافت. این رشد به‌حدی بود که در انتهای ۲۰۲۲ ارزش سهام ایپ کوین به ۱.۹ میلیارد یورو رسید و در جدول ۴۰ توکن برتر جهانی قرار گرفت. در سال ۲۰۲۳ نیز ارزش توکن ایپ کوین از ۴ میلیارد دلار گذشت. در این مقاله به معرفی دقیق این توکن و کاربردهای کلیدی آن می‌پردازیم.


 ایپ کوین (APE) چگونه رمز‌ ارزی است؟

ایپ کوین (APE) چگونه رمز‌ ارزی است؟

شرکت پشت پروژهٔ ایپ کوین، Yuga Labs است. همان شرکتی که دو مجموعه کلکسیون NFT بسیار موفق با نام‌های Bored Ape Yacht Club یا به‌اختصار BAYC و Mutant Ape Yacht Club یا به‌اختصار MAYC را ایجاد کرد که یک استارت‌آپ با رشد حیرت‌انگیز بود و میلیاردها دلار سود برای بنیان‌گذارانش به ارمغان آورد؛ چراکه مجموعه NFTهای آن به‌خوبی جای خود را در بازار باز کرد و با قیمت‌های بالایی در بین کاربران خرید و فروش شد و درحال‌حاضر ارزشمندترین مجموعه NFT در بازار است. دارندگان NFTهای این مجموعه مقدار مشخصی توکن APE نیز به رایگان دریافت می‌کنند.


ایپ کوین یک توکن با استاندارد ERC-20 است. پروتکل متن‌باز ایپ کوین آخرین ورودی به مجموعه BAYC و MAYC به حساب می‌آید. این دیگر یک پروژهٔ NFT نبوده و یک توکن اقتصادی است که برای بازی متاورسی که به‌زودی توسط Yuga Labs‌ ارائه می‌شود، طراحی شده است. توکن ایپ کوین تحت حاکمیت یک سازمان ناشناس غیرمتمرکز (DAO) قرار دارد.


 ایپ کوین (APE) چگونه رمز‌ ارزی است؟

در واقع ایپ کوین یک سهام رأی‌دهی برای اکوسیستم Bored Ape است که به‌سادگی با مالکیت APE هرکسی می‌تواند یک عضو DAO شود و یک پیشنهاد پیشرفت ایپ (Ape Improvement proposal) ارسال کند که می‌تواند بر قوانین، مشارکت‌ها، حاکمیت و دیگر فعالیت‌ها تأثیرگذار باشد. ایپ کوین بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده و چند کاربرد دارد که شامل اعمال حاکمیت، دسترسی به بخش‌های خاصی از اکوسیستم APE، تشویق توسعه‌دهندگان خارجی و یک واحد ارزش مصرفی برای اکوسیستم APE است. تأمین ۱ میلیارد سکه برای ایپ کوین یک‌بار برای همیشه صورت گرفته و بدین صورت تقسیم شده است:


  • 8 درصد برای بنیان‌گذاران Yuga Labs

  • 16 درصد برای سهام شرکت‌ها و افراد مشارکت‌کننده در اجرا

  • 16 درصد به امور خیریه

  • 62 درصد به خزانه DAO و ایردراپ‌های اکوسیستم

در مارس ۲۰۲۲ شرکت Yuga Labs تعداد ۱۵۰ میلیون توکن ایپ کوین را به دارندگان NFT سری BAYC و MAYC اهدا (ایردراپ) کرد. با این کار شروع فعالیت‌های معاملاتی برای توکن به نمایش گذاشته شد که بلافاصله شهرت یافت.


اکوسیستم ایپ کوین چیست؟

اکوسیستم ایپ کوین چیست؟

ایپ کوین بخشی از یک اکوسیستم تأییدشده است. با اینکه در نگاه اول Bored Apes فقط NFT عرضه می‌کند؛ ولی توسعه‌دهندگان آن با کسب موفقیت اولیه تلاش کردند دنیای میمون‌های خود را گسترش دهند. آن‌ها با تولید توکن APE نه‌تنها یک توکن، بلکه یک DAO تولید کردند. آنها باز هم جلوتر رفتند و یک متاورس ساختند که بر اساس شخصیت‌های Bored Apes ایجاد شده بود. حالا ایپ کوین واسطی برای مبادله در پلتفرم دیگر Yuga Labs یعنی پلتفرم GameFi برای خرید منابع درون بازی نیز به حساب می‌آید.


اکوسیستم ایپ کوین متشکل از دارندگان ایپ کوین و دیگر محصولات و خدمات آن از قبیل مجموعه‌های NFT و متاورس‌ها هستند:


  • BAYC: اولین عضو اکوسیستم ایپ که یک مجموعه با ۱۰ هزار NFT منحصربه‎‌فرد با تصاویر میمون‌های خسته است.

  • MAYC: پس از موفقیت عظیم BAYC دومین مجموعه متشکل از ۲۰ هزار NFT با تصاویر میمون‌های جهش‌یافته (Mutant Apes) ساخته شد.

  • BAKC: کلوپ NFT متشکل از ۱۰ هزار تصویر سگ که تنها برای دارندگان NFT از مجموعه BAYC در دسترس قرار دارد.

  • Otherside: به معنی طرف دیگر، آخرین افزونه به اکوسیستم APE است. اینجا NFTهای Bored Apes و دیگر NFT‌ها در یک متاورس به نمایش گذاشته شده‌اند. کاربران می‌توانند با ایپ کوین اجازه دسترسی به یک زمین مجازی پیدا کنند.

مزایای ارز دیجیتال  ایپ کوین چیست؟

مزایای ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟

ارز دیجیتال ایپ کوین مزایای متعددی دارد که در این قسمت با جزئیات بیشتری آن‌ها را تشریح کرده‌ایم.


حجم معامله خیره‌کننده‌

سهم بازار خیره‌کننده و حجم مبادله ایپ کوین نشان‌دهنده محبوبیت روبه‌افزایش آن و تقاضای بالایش در بازار ارز دیجیتال است. سهم بازار فعلی ایپ کوین به مبلغ سرسام‌آور ۱.۳۵ میلیارد دلار رسیده که بالاترین سهم بازار از ابتدای اجرای آن نیز محسوب می‌شود. حجم مبادله روزانه ایپ کوین به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در روز می‌رسد که نمایانگر کاربرد گستردهٔ آن در بازار است.


محبوبیت زیاد

محبوبیت زیاد

ایپ کوین از چندین دارایی دیجیتال موجود محبوب‌تر است و در طی یک ماه به یک دارایی ارز دیجیتال معاملاتی تبدیل شد. تنها پروژه‌های Axie Infinity و CryptoPunks از آن محبوبیت بیشتری در بین پروژه‌های NFT دارند. این محبوبیت باعث شد به‌سرعت ایپ کوین در فهرست صرافی‌های معتبر ظاهر شود؛ زیرا صرفا در یک صرافی فهرست شدن یک چیز است و در یک صرافی ارز دیجیتال با قوانین و مقررات حرفه‌ای، مشهور، ایمن و با گردش نقدینگی بالا فهرست شدن به کلی موفقیت دیگری به حساب می‌آید. امروزه بیشتر صرافی‌ها از ایپ کوین برای مبادلات پشتیبانی می‌کنند.


نام تجاری ارزشمند

یکی از دلایل موفقیت ایپ کوین این است که در قالب پروژه‌های ارزشمند NFT شرکت Yuga Labs معرفی شد و به همین دلیل، به‌خوبی توانست بر موج بازار سوار شود و به موفقیت برسد. قطعا اگر ایپ کوین به‌طور مستقل می‌خواست به بازار نفوذ کند، مسیر دیگری را باید طی می‌کرد و بعید بود به موفقیتی در این سطح دست یابد.


کمیاب بودن

کمیاب بودن

میزان تأمین توکن ایپ کوین یک میلیارد سکه بوده که در طی سال‌های اجرا کل تأمین سکه به گردش درآمده است. بدین ترتیب قوانین ابتدایی عرضه و تقاضا در مورد آن عملیاتی می‌شوند. تریدرها تلاش می‌کنند تا قیمت ارز دیجیتال ایپ کوین را تنظیم کنند که ممکن است آن‌ها را قادر سازد وابستگی توکن به BAYC را کاهش دهند. همچنین ایپ کوین می‌تواند از الگوهای مبادله بیت کوین مستقل‌تر شود. در این صورت، کمبود توکن باعث خواهد شد قیمت به اوج‌هایی برسد که قبلا قابل تصور نبودند. تحلیل Coin Journal می‌گوید ممکن است قیمت APE در انتهای ۲۰۲۴ به ۵۰ دلار و در انتهای ۲۰۳۰ میلادی به ۲۳۸ دلار برسد.


دارای پایگاه کاربری فعال و بسیار کارآمد

ایپ کوین در طی شش ماه اول فعالیت خود از بیش از ۲۵۷ هزار کیف پول منحصربه‌فرد گذر کرده است. رشد دارندگان توکن APE در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ میلادی بسیار بیشتر بوده و به ۶۰ هزار مالک جدید رسیده و درحال‌حاضر، بیش از ۱۴۴ هزار نفر مالک این توکن هستند.


از دلایل رشد سریع ایپ کوین استفاده موثر از سلبریتی‌ها بود که با ورود زودهنگام خود به خرید این مجموعه‌ها باعث شتاب گرفتن جذب کاربر و افزایش قدرت پایگاه کاربری آن شدند و هنوز هم Yuga Labs از هنرمندان مشهور برای تبلیغات خود به‌خوبی بهره‌برداری می‌کند. از طرفی گزینه‌های جذابی مثل دریافت توکن APE از طریق ایردراپ که عملا دریافت رایگان توکن به حساب می‌آید به جذب کاربران فعال بیشتری منجر شد. یک عامل جذب دیگر کاربران هم مجموعه بزرگ ابزارهای موجود در BAYC بود که برای کاربران بسیار جذاب است.


دارای پتانسیل بالا

دارای پتانسیل بالا

ایپ کوین در ابتدای راه خود است؛ هم از این نظر که به‌تازگی به بازار وارد شده و هم از این جنبه که به‌خوبی توانسته جامعه کاربری را به خود جلب کند و نیز از این جهت که به گوشه‌ای از بازار تمرکز کرده است که قابلیت‌های رشد بسیاری را در اختیار آن می‌گذارد. پیش‌بینی‌های قیمت ایپ کوین نیز حکایت از رشد آن تا ۲۰۳۰ میلادی دارند.


تایید امنیتی Certik

Certik یکی از پلتفرم‌های برتر رتبه‌بندی امنیتی است که پروتکل‌های بلاک چین و نیز پروژه‌های DeFi را ارزیابی می‌کند. دریافت تاییدیه امنیتی این پلتفرم نکته مهمی است که قابلیت اعتماد یک پروژه ارز دیجیتال را نمایان می‌کند. ای‍پ کوین تا کنون امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ امنیتی از Certik دریافت کرده است. این امتیاز بر اساس بررسی امکانات مختلف و میزان آسیب‌پذیری آن‌ها صادر می‌شود و از نظر فنی کاملا قابل اعتماد به حساب می‌آید.


پشتیبانی توسط صرافی‌های بزرگ

اگر یک پروژه ارز دیجیتال توسط صرافی‌های بزرگ پذیرفته نشود، ممکن است مثل پروژه SafeMoon شکست بخورد؛ ولی توکن APE توسط اغلب صرافی‌های بزرگ فهرست شده و هیچ نگرانی برای کاربران در مورد خرید و فروش آن وجود ندارد. صرافی‌های مهمی مانند بایننس، کوکوین، کراکن، کوین بیس و بسیاری دیگر از ایپ کوین پشتیبانی می‌کنند. در ایران نیز شما می‌توانید به‌راحتی و با سرعت بالایی از طریق صرافی اکسبیتو به خرید ایپ کوین اقدام کرده و بر روی این ارز جذاب سرمایه‌گذاری داشته باشید.


نسبتا ارزان‌تر

نسبتا ارزان‌تر

ایپ کوین سیستم پرداخت دیگری پیشنهاد می‌کند که نسبتا ارزان‌تر است و تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید، فوری و امن خواهد بود. تفاوتی ندارد که کاربر کجای دنیا باشد؛ تنها با داشتن یک آدرس کیف ارز دیجیتال می‌توان به بخشی از سیستم مالی جهانی تبدیل شد.


تشویق توسعه‌دهندگان به مشارکت در اکوسیستم

قابلیت ایپ کوین در تعامل با دیگر بلاک چین‌ها یک گزینهٔ انعطاف‌پذیری عالی است که فرصت‌های یکپارچه‌سازی فراوانی ایجاد می‌کند. بدین ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند از مزایای فناوری ایپ کوین در پلتفرم‌های دیگر استفاده کرده و کاربردهایی خلق کنند که به‌آسانی با ارزهای دیجیتال دیگر تراکنش داشته باشند.


اولین بودن

یکی از دلایل موفقیت ایپ کوین این است که به پروژه بسیار موفق قبلی BAYC تکیه داشت. با اینکه تنها دلیل موفقیت این نیست، ولی اولین کوین متعلق به مشتاقان NFT بودن، مزیت خاص ایپ کوین است که آن را در نوع خود اولین و بی‌نظیر می‌سازد. بدین ترتیب هر کسی که پس از APE در این حوزه وارد شود در سایه آن قرار می‌گیرد و مزیت اولین بودن برای همیشه برای ایپ کوین باقی می‌ماند.


متصل به NFT

متصل به NFT

APE به‌عنوان یک توکن اختصاصی برای پلتفرم NFT موجب ایجاد یک اکوسیستم NFT حول ارز دیجیتال شده و در روند رشد علاقه به NFT جایگاه خاصی برای خود در بازار دست‌و‌پا کرده است. این رشد باعث شده شرکت Yuga Labs پس از پروژه موفق BAYC دست به ساخت بازی HV-MTL Forge با محوریت NFT بزند که توکن APE در آن قابل استفاده برای فعال کردن ویژگی‌های درون بازی خواهد بود. بدین ترتیب اکوسیستم NFT حول APE در حال گسترش است و آینده نویدبخشی را به نمایش می‌گذارد.


کاربرد و حاکمیت

APE دارای کاربردهای حاکمیتی و ابزاری نیز در سراسر چند پلتفرم شرکت Yuga Labs است. این توکن کل سیستم را به خود وابسته کرده و یک دارایی قوی و سریع محسوب می‌شود. دارندگان APE از طریق APE DAO رای می‌دهند تا مسیر حرکت اولیه اکوسیستم را تعیین کنند. دارندگان APE مزیت دسترسی به ویژگی‌هایی را دارند که مخصوص اعضا است؛ مثل بازی‌ها، رویدادها و دیگر خدمات.


خاستگاه

ایپ کوین در واقع از بستر پروژه BAYC شرکت Yuga Labs برخاسته و موفق بودن آن پروژه عامل مهمی در به شهرت رسیدن سریع APE است. قطعا اگر ای‍پ کوین بر موج BAYC سوار نمی‌شد نمی‌توانست به این سادگی در بازار نفوذ کند و جایگاه خود را تثبیت نماید. این اتفاق درست زمانی افتاد که موج جذابیت NFT شدت گرفت و ایپ کوین همان به اصطلاح فرد درست در موقعیت صحیح بود که ظاهر شد و موفقیت را از آن خود کرد.


معایب ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟

معایب ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟

پروژه ایپ کوین نیز دارای معایبی است که با توجه به جوان بودن این پروژه رفع آن‌ها به‌تدریج صورت خواهد گرفت. در ادامه این معایب را بررسی می‌کنیم.


عامل تبلیغات قوی

ای‍پ کوین با پشتیبانی تبلیغاتی قوی کار خود را شروع کرد. این خود می‌تواند عاملی لرزان برای موفقیت آن باشد؛ زیرا پروژه‌هایی که تنها با تبلیغات قوی رشد می‌کنند در درازمدت ممکن است نتوانند عوامل جذابیت خود را حفظ کرده و سقوط کنند.


 نوسان بالای قیمت در گذشته

نوسان بالای قیمت در گذشته

با اینکه APE درحال‌حاضر شرایط رشد قیمت نسبتا مناسبی دارد، اما به‌هرحال یک ارز با قیمت متغیر است و در گذشته نوسان قیمتی مثبت و منفی را مرتبا تجربه کرده و از این جنبه برای سرمایه‌گذاری نیازمند بررسی بسیار خواهد بود.


تکیه بر الگوهای قیمتی بیت کوین

برخلاف سابقه معاملاتی کمی که از ای‍پ کوین موجود است، این ارز دیجیتال علائمی نشان داده که قیمت آن همراه با الگوهای قیمتی بیت کوین حرکت می‌کند و به‌نوعی به آن وابسته است. این ارز دیجیتال جوان بوده و نیازمند زمان برای اثبات خود به بازار می‌باشد و ممکن است این وابستگی در آینده کاهش یابد.


هزینه‌های بالای تراکنش

هزینه‌های بالای تراکنش

بالا بودن هزینه تراکنش ای‍پ کوین مانعی در برابر گسترش شبکه آن است. هرچه این هزینه پایین‌تر باشد منجر به جذب بیشتر کاربران فعال خواهد شد.


تحت فشار بودن توسط پروژه‌های نوظهور

مزیت اولین بودن ایپ کوین با ورود رقبای جدید به بازار NFT مورد تهدید قرار گرفته است. حالا ایپ کوین باید مراقب از دست دادن برتری خود با حمله رقبا با ایده‌های جدید و متفاوت به بازار NFT باشد.


بلاک چین مستقل نبودن

ایپ کوین دارای بلاک چین اختصاصی نیست و بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند. بدین ترتیب ایپ کوین در معرض تهدیدات امنیتی اتریوم بوده و تا زمانی که بلاک چین اختصاصی نداشته باشد و خود نسبت به تامین امنیتش وارد عمل نشود، این چالش ادامه دارد.


ارزش‌گذاری واقعی ناواضح

ارزش‌گذاری واقعی ناواضح

قیمت ایپ کوین عملا بر اساس تراکنش‌های کاربران تعیین می‌شود و با توجه به استیبل کوین نبودن آن دائم در نوسان است؛ ولی مکانیزم روشنی برای ارزش‌گذاری آن وجود ندارد.


کاهش شدید کاربران جدید

کاهش جذب کاربران جدید برای هر پروژه متکی به جامعه کاربران خبر خطرناکی بوده و این خطر درحال تهدید ایپ کوین است.


کمبود سرمایه‌گذاران بزرگ

نداشتن تعداد زیاد سرمایه‌گذاران بزرگ زنگ خطری برای هر پروژه ارز دیجیتال است؛ زیرا این سرمایه‌گذاران عملا امنیت سرمایه‌گذاری را با س‍پرده‌های خود تضمین می‌کنند.


افت شاخص‌های کلیدی در ۲۰۲۳

افت شاخص‌های کلیدی در ۲۰۲۳

افت شاخص‌های کلیدی اقتصادی ایپ کوین در سال ۲۰۲۳ میلادی هشداری جدی به علاقمندان آن بود تا نسبت به سرمایه‌گذاری در آن احتیاط لازم را به خرج دهند.


فاقد کاربرد واقعی در دنیا

APE عملا در دنیای NFT کاربرد دارد و مشکلی از دنیای واقعی را حل نمی‌کند. در این پروژه کلکسیون‌های قراردادی دارای قیمت‌های مزایده‌ای می‌شوند و اگر روزی تمایل کاربران را از دست دهند، این پروژه با سقوطی وحشتناک روبه‌رو خواهد شد.


عدم سابقه تجارت طولانی

ایپ کوین در دنیای ارزهای دیجیتال تازه‌کار به حساب می‌آید و عملا تا طی دوران طفولیت خود و اثبات خود به بازار راه درازی در پیش دارد. مسیری که تابه‌حال طی شده نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاران هوشمند کاملا اطمینان‌بخش باشد.


سخن پایانی مزایا و معایب ایپ کوین

سخن پایانی


برای تحلیل نهایی، خوب است به مزایای ایپ کوین نگاهی بیندازیم که عبارت‌اند از ارائه ساختار حاکمیت غیرمتمرکز، عرضه توکن نه تورمی و نه ضدتورمی، تراکنش‌های سریع با هزینه‌های پایین، ایردراپ و دیگر مشوق‌های کاربران، قابلیت استفاده در دیگر پلتفرم‌های بلاک چین و مبادله با دیگر ارزهای دیجیتال که همگی مزایایی بسیار جذاب‌اند؛ ولی از معایب ایپ کوین نیز نباید غافل شد که عبارت‌اند از نبود امکان ضرب توکن‌های جدید، نوسان قیمت توکن، نگرانی از حملات وام‌های سریع (Flash Loan) و نگرانی از قوانین و مقررات دست‌وپاگیر که باید در تحلیل این پلتفرم در نظر گرفته شوند. به‌این‌ترتیب، نمی‌توان به‌خوبی آیندهٔ ایپ کوین را پیش‌بینی کرد؛ چراکه این ارز دیجیتال به‌تازگی وارد بازار شده است و باید منتظر بمانیم تا این پروژه از مرحله طفولیت به بلوغ برسد و خود را به‌درستی به اثبات برساند.