در دنیای کریپتو، ارزهای دیجیتال گوناگون با ویژگی‌ها و مزایا و معایب مختلف راه‌اندازی و عرضه می‌شوند. این تفاوت در رمز ارزها، شرایط را برای برآورده شدن نیاز کاربران از گروه‌های متنوع ایجاد کرده است و افراد بسیاری در حوزه‌های دیفای، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، فین تک و موارد مشابه از شبکه‌های بلاک چین برای اهداف خود بهره می‌گیرند. بیسیک اتنشن توکن (BAT) یکی از این ارزهای دیجیتال است که بر حوزه تبلیغات بلاک چینی تمرکز دارد، اما چقدر با ویژگی‌های این پلتفرم آشنا هستید؟ در این مقاله از اکسبیتو پس از معرفی BAT، به بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب این رمز ارز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


 معرفی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

معرفی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن (BAT)

در ابتدا و پیش از پرداختن به مزایا و معایب توکن Basic Attention، بهتر است تا با عملکرد کلی آن آشنا شویم و آن را معرفی میکنیم.


بیسیک اتنشن توکن یا BAT، توکنی است که به یک پلتفرم تبلیغات دیجیتال مبتنی بر بلاک چین قدرت می‌بخشد. این پلتفرم به کاربران برای توجه به تبلیغات به‌شکل منصفانه پاداش می‌دهد و از سوی دیگر، سود بهتری به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای تبلیغ‌دهنده ارائه می‌کند.


در حقیقت، این تجربه برای کاربران از طریق مرورگر Brave ارائه می‌شود. در این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند با مشاهده تبلیغات، در عین حفظ حریم خصوصی به کسب پاداش در قالب توکن BAT بپردازند. از طرف دیگر، تبلیغ‌دهندگان می‌توانند تبلیغات خود را به‌شکلی هدفمند برای مخاطبان ارائه دهند تا بیشترین بازدهی را داشته باشند و از خسارات ناشی از کلاهبرداری و سوءاستفاده تبلیغاتی جلوگیری کنند.


به‌طور دقیق‌تر، خود توکن بیسیک اتنشن واحد پاداش در این اکوسیستم تبلیغاتی به شمار می‌رود و میان کسب‌وکارها، ناشران و کاربران مبادله می‌شود. تبلیغ‌دهندگان هزینه کمپین‌های تبلیغاتی خود را در قالب توکن BAT پرداخت می‌کنند. از این بودجه، بخش کوچکی به تبلیغ‌دهندگان تعلق می‌گیرد؛ درحالی‌که 70 درصد از این سهم در میان کاربران توزیع می‌شود. در این پلتفرم، واسطه‌هایی که معمولا هزینه تبلیغات را افزایش می‌دهند، حذف شده تا هزینه‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن تمام شوند.


عرضه توکن BAT در سال 2017 و به‌دنبال یکی از سریع‌ترین فروش‌ها در ICO در تاریخ انجام شد. در این ICO، پلتفرم بیسیک اتنشن در کمتر از یک دقیقه در مجموع 35 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. از آن زمان تاکنون، این اکوسیستم تجربه تبلیغات خود را در بیشتر کشورها از طریق برنامه Brave Rewards به کاربران ارائه داد.


اکوسیستم بریو میزبان بیش از 67 میلیون کاربر ماهانه و 25 میلیون کاربر روزانه است.


مزایای Basic Attention چیست؟

مزایای Basic Attention چیست؟

در بخش‌های پیشین این مقاله با ارز دیجیتال BAT و نحوه کارکرد آن به‌طور جامع آشنا شدیم. همانطور که اشاره کردیم، بیسیک اتنشن یک اکوسیستم تبلیغاتی است که در مرورگر Brave به کاربران امکان کسب درآمد از طریق مشاهده تبلیغات با در نظر گرفتن حریم خصوصی و اطلاعات شخصی را ارائه می‌دهد. حال، در ادامه به مزایای برجسته این اکوسیستم و توکن آن می‌پردازیم و آن‌ها را به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم.


هزینه پایین تبلیغات

زمانی که قصد نمایش تبلیغات بر روی یک بستر را داریم، هزینه این کار برای ما بسیار حیاتی است. پلتفرم بیسیک اتنشن به‌گونه‌ای طراحی شده که کسب‌وکارها و تبلیغ‌دهندگان می‌توانند با هزینه‌ای ناچیز به نمایش تبلیغات در آن بپردازند و عملکرد خود را بهبود دهند.


تجربه کاربری مطلوب

یکی از موارد اساسی هر اپلیکیشنی، تجربه و رابط کاربری آن است که ارتباط میان کاربر و نرم‌افزار را شکل می‌دهد. مرورگر Brave بر پایه مرورگر محبوب و سریع کروم توسعه یافته است. کاربران می‌توانند به‌راحتی امور خود را با آن انجام دهند و از سرعت بالای آن بدون وجود تبلیغات آزاردهنده، بهره ببرند.


حفظ هویت ناشناس و حریم خصوصی کاربران

حفظ هویت ناشناس و حریم خصوصی کاربران

یکی از ویژگی‌های برجسته و حیاتی اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه بلاک چین، امکان فعالیت به‌صورت ناشناس و بدون ارائه اطلاعات هویتی است. شما می‌توانید بر بستر شبکه‌های گوناگون از جمله بیت کوین، اتریوم، کاردانو و موارد دیگر با حفظ کامل حریم خصوصی به انتقال دارایی بپردازید. پلتفرم بیسیک اتنشن نیز در نمایش تبلیغات به کاربران و جلب توجه آن‌ها برای کسب درآمد، حفظ حریم خصوصی را در نظر دارد و این موضوع را در اولویت بالا قرار می‌دهد.


ارائه پاداش و دستمزد مناسب برای ناشران و تولیدکنندگان محتوا

اکوسیستم تبلیغاتی BAT شامل تبلیغ‌دهندگان، کاربران و ناشران است. ناشران نقش تولید محتوا و انتشار آن بر بستر پلتفرم بیسیک اتنشن و مرورگر بریو را دارند. آن‌ها در ازای انجام این کار، پاداشی دریافت می‌کنند. BAT مقدار دستمزد ناشران را به‌شکلی کاملا منصفانه و مطلوب تنظیم می‌کند تا رضایت آن‌ها به‌طور کامل جلب شود.


بازدهی بالا و سیستم بهینه

طی چند سال اخیر با ظهور تکنولوژی و ورود آن به زندگی و حرفه افراد، بازدهی سیستم‌ها و عملیات مختلف تفاوت چشم‌گیری را تجربه کرده و به‌شکل‌های مختلف، تاثیر مثبتی در این زمینه‌ها رقم خورده است. مرورگر Brave و اکوسیستم BAT با بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک چین و برتری‌های آن، عملکردی مطلوب با بازدهی بالایی را به نمایش می‌گذارند.


تنوع در کاربرد

دنیای بلاک چین برای کاربران از گروه‌های گوناگون و با نیازهای مختلف، کاربردها و موارد استفاده مفید ارائه می‌دهد. پلتفرم بیسیک اتنشن هم با فراهم کردن بستری برای تبلیغ‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و کسب درآمد برای کاربران، کاربردهای متنوعی عرضه کرده و نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند.


امکان پرداخت انعام

امکان پرداخت انعام

مدتی پیش، پلتفرم ایکس (توییتر سابق) امکان پرداخت انعام (Tip) به تولیدکنندگان محتوا بر بستر این شبکه از طریق ارزهای دیجیتال را فراهم کرد. توکن BAT یکی از ارزهایی است که کاربران می‌توانند آن را در قالب انعام بر روی X اهدا کنند.


گسترش مداوم جامعه کاربران

جامعه کاربران مرورگر Brave و اکوسیستم بیسیک اتنشن به‌طور مداوم درحال گسترش است و هرروز به اعضای آن افزوده می‌شود.


غیرمتمرکز بودن

پلتفرم Basic Attention با وجود فعالیت بر بستر شبکه بلاک چین، به‌طور غیرمتمرکز عمل می‌کند و به کاربران خود سرویس می‌دهد. این امر منجر به از بین بردن چالش‌های مرتبط با تمرکزگرایی در سیستم‌های سنتی شده است.


نظارت بر توجه کاربران

نظارت بر توجه کاربران

اکوسیستم BAT به‌عنوان بستری برای تبلیغ و آگهی، باید میزان توجه کاربران به تبلیغات را در نظر داشته باشد. این پلتفرم در عین حفظ حریم خصوصی کاربران و ناشناس ماندن هویت آن‌ها، بر این موضوع نظارت می‌کند.


سرعت بالا به‌دلیل مسدودسازی تبلیغات اضافی

یکی از موارد اصلی مورد توجه شبکه‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال، سرعت بالا در انجام امور و تراکنش‌ها است. نخستین رمز ارز جهان یعنی بیت کوین، کار خود را با سرعت بالا و هزینه کم آغاز کرد، اما با افزایش کاربران آن، سرعت این ارز دیجیتال با افت مواجه شد. به‌دنبال این محدودیت، آلت کوین‌ها پدید آمدند. مرورگر Brave در اکوسیستم بیسیک اتنشن هم با مسدودسازی تبلیغات وب‌سایت‌ها، سرعت بالایی رقم می‌زند و کاربران در آن می‌توانند در زمان کوتاه به‌مرور صفحات وب بپردازند.


ارائه شفافیت در عملکرد و اطمینان از سوی تیم BAT

یکی دیگر از برتری‌های شاخص پروژه‌های بلاک چینی و ارزهای دیجیتال، شفافیت در امور است. شما می‌توانید نحوه عملکرد بسیاری از اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های رمز ارزی را به‌طور کامل مطالعه کنید و از کارکرد آن‌ها به‌شکل شفاف آگاه شوید. تیم توسعه مرورگر Brave و پروتکل بیسیک اتنشن نیز به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که امور مرتبط با تبلیغات و پرداخت پاداش در شفافیت کامل انجام شوند و برای همه افراد، قابل بررسی باشند.


معایب بیسیک اتنشن (BAT) چیست؟

معایب بیسیک اتنشن (BAT) چیست؟

در بخش پیشین این مطلب با مزایای شاخص اکوسیستم BAT آشنا شدیم. این موارد می‌توانند برای کاربرانی که قصد استفاده از این پلتفرم را دارند، بسیار حیاتی و مهم ظاهر شوند. بااین‌حال، جهت استفاده از این پلتفرم باید معایب آن را نیز در نظر داشته باشیم.


قیمت نسبتا پرنوسان

بیشتر توکن‌های بازار رمز ارزها به‌طور مداوم نوسانات متعددی را تجربه می‌کنند. توکن بومی اکوسیستم بیسیک اتنشن هم از همین قاعده پیروی کرده و حتی نوسانات بیشتری نسبت به بسیاری از رقبای خود دارد. این موضوع می‌تواند استفاده از آن را به‌عنوان ابزار تبادل دارایی یا ذخیره سرمایه با چالش مواجه کند.


هزینه کارمزد تراکنش نسبتا بالا

هزینه کارمزد تراکنش نسبتا بالا

زمانی که بیت کوین به محبوبیت بیشتری دست یافت و میزان استفاده از آن بیشتر شد، این شبکه نتوانست نیاز کاربران را به‌شکل گذشته پاسخ دهد و هزینه تراکنش‌های آن رشد شدیدی را تجربه کرد. این اتفاق منجر به پیدایش آلت کوین‌ها با کارمزد پایین‌تر شد. توکن BAT نسبت به آلت کوین‌های دیگر کارمزد نسبتا بالاتری دارد و باید به این مورد توجه کرد.


پذیرش محدود به‌عنوان ابزار پرداخت

شاید شما بخواهید از پلتفرم بیسیک اتنشن برای انتقال پول یا انجام پرداخت‌های خود استفاده کنید. اگر قصد این کار را دارید، باید بدانید که پذیرش توکن بومی این شبکه به‌عنوان ابزار پرداخت، هنوز به سطح بالایی نرسیده است و نمی‌توان از آن برای انجام پرداخت‌های فراوانی استفاده کرد.


عدم دسترسی بر روی تمام صرافی‌های رمز ارزی

معمولا بیشتر صرافی‌های رمز ارزی برجسته، 100 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازای (Market Cap) را در لیست خود برای معامله و خرید دارند. توکن BAT در میان 100 رمز ارز بزرگ بازار جایی نداشته و به همین دلیل، بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی آن را برای کاربران ارائه نمی‌دهند.


تغییرات قیمتی تحت‌تاثیر عملکرد اتریوم

تغییرات قیمتی تحت‌تاثیر عملکرد اتریوم

اتریوم بزرگترین آلت کوین بازار است و عملکرد آن می‌تواند بر روی قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال کوچکتر، تاثیرگذار باشد. قیمت توکن بومی اکوسیستم بیسیک اتنشن نیز بر اساس عملکرد Ethereum با تغییرات و نوسانات گوناگون روبه‌رو می‌شود.


محبوبیت نه‌چندان بالا

ارز BAT نسبت به رقبای خود محبوبیت زیادی ندارد و تعداد کاربران آن در مقایسه با بقیه توکن‌ها و کوین‌ها نسبتا کمتر است. این محبوبیت معمولا بر اساس سهم یک توکن در بازار کریپتو سنجیده می‌شود.


مشکلات پذیرش

اکوسیستم بیسیک اتنشن مدل تبلیغاتی نوین و متفاوتی را در این حوزه به نمایش گذاشته که ممکن است نظر تمامی کاربران و کسب‌وکارها را به خود جلب نکند. به همین دلیل، تبلیغ‌دهندگان جریان اصلی این حوزه هنوز به این پلتفرم وارد نشده‌اند.


ناهماهنگی با برنامه‌های اعلام‌شده

شرکت توسعه‌دهنده اکوسیستم BAT از برنامه‌های خود فاصله زیادی دارد. در حقیقت، بسیاری از ویژگی‌های وعده داده‌شده برای این پلتفرم و مرورگر Brave هنوز راه‌اندازی و عرضه نشده‌اند. این امر می‌تواند نقطه ضعف برجسته‌ای برای این شبکه باشد.


حضور در رقابتی سخت

حضور در رقابتی سخت

تمرکز اصلی پلتفرم Basic Attention بر روی کاربران مرورگر Brave و میزان استفاده از این اپلیکیشن است. بنابراین، این شبکه در رقابت بزرگ و سختی با مرورگرهای شاخص و بسیار محبوب دنیای تکنولوژی از جمله گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و موارد مشابه قرار دارد.


وابستگی زیاد به محبوبیت مرورگر Brave

همان‌طور که در مورد قبلی اشاره کردیم، مرورگر Brave با رقبای بسیار سختی در رقابت قرار دارد. از طرفی، موفقیت اکوسیستم BAT به محبوبیت اپلیکیشن بریو و جامعه کاربران آن وابسته است. این موضوع می‌تواند مشکلی جدی محسوب شود.


دشواری در جذب کاربران با تبلیغ بر بستر BAT

تبلیغ‌دهندگان در تبدیل کاربران به مشتریان خود بر بستر Basic Attention هنوز با چالش مواجه هستند و این موضوع می‌تواند برای آن‌ها به مشکلی بزرگ تبدیل شود. همچنین، این امر از افزایش محبوبیت این پلتفرم جلوگیری می‌کند.


چه چیزی بیسیک اتنشن توکن را منحصربه‌فرد می‌کند؟

چه چیزی بیسیک اتنشن توکن را منحصربه‌فرد می‌کند؟

در بخش‌های پیشین این مقاله با ارز دیجیتال بیسیک اتنشن آشنا شدیم و مزایا و معایب این اکوسیستم را بررسی کردیم. همان‌طور که دیدید، Basic Attention بستری برای به نمایش گذاشتن تبلیغات و ارائه پاداش در ازای تماشای آن‌ها توسط کاربران است. بااین‌حال، آیا می‌توانید حدس بزنید که چه چیزی بیسیک اتنشن توکن را منحصربه‌فرد می‌کند؟


می‌توان گفت چیزی که این اکوسیستم را منحصربه‌فرد کرده، نوع و شکل رویکرد آن در تبلیغات و جلب توجه کاربران محسوب می‌شود. در حقیقت، این رمز ارز به‌دنبال تحول صنعت تبلیغات دیجیتال از طریق پاداش دادن به کاربران برای توجه و بازدید آن‌ها، در عین فراهم کردن بازدهی بیشتر بر روی هزینه تبلیغات است.


BAT منحصربه‌فرد بوده؛ چراکه مدل تبلیغاتی شفاف، منصفانه و بهینه‌ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای کاربران، تبلیغ‌دهندگان و تولید‌کنندگان محتوا سودآور باشد. همچنین، بیسیک اتنشن به کاربران قدرت کنترل داده‌ها و حریم خصوصی خود را همزمان با راهی جدید برای کسب درآمد از طریق بازدید تبلیغات، ارائه می‌دهد.


سخن پایانی مزایا و معایب بیسیک اتنشن

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، در ابتدا با ارز دیجیتال Basic Attention و کارکرد آن به‌طور کامل آشنا شدیم، سپس به مزایا و معایب این اکوسیستم پرداختیم. در نهایت، فاکتور منحصربه‌فرد در این پلتفرم را شرح دادیم.


پروتکل بیسیک اتنشن مدل تبلیغاتی جدید و نوینی در صنعت کریپتو ارائه می‌دهد که می‌تواند سود و بازدهی مطلوبی برای کاربران و تبلیغ‌دهندگان به‌طور همزمان به‌دنبال داشته باشد. این پلتفرم با سرعت بالا و سیستم بهینه می‌تواند برای کاربردهای مختلف به کار رود؛ اما در استفاده از آن و توکن BAT باید به معایب مهمی همچون دسترسی محدود بر روی صرافی‌ها و قیمت پرنوسان آن توجه داشت.