ATH بالاترین قیمت یا همان اوج قیمت است. این شاخص به معنای بالاترین قیمت یک دارایی است. در بازار کریپتوکارنسی نیز بالاترین قیمت یا همان اوج قیمت وجود دارد. این مفهوم در بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله به بررسی اوج قیمت و اهمیت آن خواهیم پرداخت.


اوج قیمت یا ATH چیست؟

اوج قیمت یا All Time High بالاترین قیمت یک ارز دیجیتال است. در بازار ارز دیجیتال این مفهوم اهمیت زیادی برای بازاریان دارد. با توجه به حجم معاملاتی که رخ می دهد، ATH ممکن است قیمت بالاترین معامله تکی نباشد، بلکه بالاترین میانگین روزانه یا نمونه قیمت در روز ATH باشد. چندین شاخص توسط وب‌سایت‌های جمع‌آوری کننده قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال مختلف، از جمله CoinMarketCap، Coin Gecko و Coindesk استفاده می‌شود. همه روش‌های محاسبه کمی متفاوت دارند، اما همه تقریباً قیمت یکسانی دارند.


چرا اوج قیمت مهم است؟

اهمیت اوج قیمت ارز دیجیتال، اهمیت زیادی برای بازار ارز دیجیتال دارد. بسیاری از تریدرها و سرمایه گذاران، با در نظر گرفتن این شاخص برای معاملات خود را برنامه‌ریزی کنند. اهمیت اوج قیمت به دو خود را نشان می‌دهد؛ اول با افزودن به تمایل به سرمایه گذاری و گاهی دیگر اجتناب از سرمایه گذاری به علت طمع برای بهره و سود بیشتر در معامله هستند.

اهمیت اوج قیمت

تمایل به سرمایه‌گذاری

هرچقدر دارایی مالی به اوج قیمت نزدیک شود، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری علاقه پیدا می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که اوج قیمت می‌تواند جابه‌جا شود و رکوردهای بالاتری را ثبت کند. بیت کوین نمونه بارزی از این مسئله است. اوج قیمت این دارایی در سال 2018 حدود 13 هزار دلار بود. به نظر می‌رسد بیت‌کوین در ماه‌های آینده، از این رکورد هم فراتر می‌رود و سرمایه گذاران نیز علاقه بیشتری به آن پیدا می‌کنیم.


عدم سرمایه‌گذاری

برعکس حالت قبل، هرچقدر دارایی مالی از اوج قیمت یا ATH خود فاصله بگیرد، سرمایه‌گذاران و تریدرها بااحتیاط آن را معامله می‌کنند. چرا که می‌ترسند باز هم فاصلۀ بیشتری اتفاق افتاده و سقوط قیمت بیشتری صورت بگیرد. این اتفاق در طی چند سال گذشته، سهام بازار بورس تهران را به بستری برای ضررهای بزرگ تبدیل کرد (بنابراین سرمایه‌گذاران در مثال عنوان شده، با احتیاط بیشتر با قیمت 500 تومان به خرید سهام می‌پردازند. چون ارزش سهم از نقطه اوج خود بسیار فاصله گرفته است).


اوج قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به صورت کلی به دو دسته بیت کوین به عنوان اولین و مهمترین و البته تاثیرگذارترین کوین و سایر کوین‌ها (آلت کوین‌ها) تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی اوج قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها خواهیم پرداخت و آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اوج قیمت کوین

اوج قیمت بیت کوین

ATH بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، بیشترین توجه را در دنیای ارزهای دیجیتال و فراتر از آن به خود جلب می کند. ATH برای بیت کوین در دوره صعودی کریپتو در سال 2017 به دست آمد، زمانی که به ماه رسید و در 18 دسامبر همان سال به نزدیک به 20000 دلار رسید.


اوج قیمت آلت کوین‌ها

در واقع، بسیاری از ATH ها برای بسیاری از آلتکوین ها نیز در این زمان به دست آمدند، از جمله برای اتر (ETH)، لایت کوین (LTC) و ریپل (XRP). نزدیک به سه سال طول کشید تا ATH بیت کوین به بالاترین حد خود برسد. این در 10 نوامبر 2021 رخ داد. در Bybit، قیمت جفت تجاری BTC/USD به 69045 دلار رسید.


هنگامی که یک دارایی به ATH برخورد می کند، به چندین عامل بستگی دارد، اما اساساً به عرضه و تقاضا بستگی دارد. یعنی کسی در جایی حاضر است آن مبلغ را برای دارایی بپردازد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بلندمدت یا دارندگان سرمایه‌گذاری، زمانی که به قابلیت یک دارایی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کنند، به پتانسیل ضربه زدن به ATH در سال‌های آینده نگاه می‌کنند.


با در نظر گرفتن بیت کوین به عنوان مثال، نگاه کردن به برخی از مواقعی که این ارز دیجیتال به ATH های خود ضربه می زند، می تواند تصویری از تاریخچه آن ترسیم کند.


تاثیر اوج قیمت بر بازار مالی

ATH یک ارز دیجیتال می‌تواند سرمایه‌گذاران به خرید بیشتر آن ترغیب کند زیرا آنان تصور می‌کنند که این دارایی در آینده به عملکرد خوب خود ادامه خواهد داد. در حقیقت دارایی‌هایی که دائماً به اوج قیمت خود می‌رسند، سرمایه‌گذاران زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند و دارایی‌هایی که بار‌ها به کمترین قیمت خود می‌رسند، خریداران را می‌ترسانند. معامله گرانی هم هستند که به ATH به عنوان نشانه‌ای از اصلاح و کاهش شدید قیمت نگاه می‌کنند و از آن برای باز کردن پوزیشن شورت (Short) استفاده می‌کنند. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران پس از رشد شدید و غیرطبیعی قیمت دچار ترس شده و شروع به فروش دارایی‌های دیجیتال خود می‌کنند.

تاثیر اوج قیمت

نحوه تشخیص اوج قیمت (All Time High)

زمانی که یک دارایی به اوج قیمت در طول تاریخ خود می‌رسد، ممکن است تا مدتی به رکوردشکنی ادامه دهد و در اوج باقی بماند؛ اما سقوط شدید در انتظارش خواهد بود. این سقوط در هر بازار مالی مقدار زمانبندی متفاوتی دارد. برای مثال 40 درصد سقوط سالانه در بازار سهام خیلی ترسناک است؛ در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال سقوط‌های 90 درصدی هم مشاهده شده است. تشخیص اوج قیمت امری بسیار پیچیده و تا حدی غیرممکن است. اگر به راحتی امکان پذیر بود، ترید کردن، سود یا ضرر کردن هیچ هیجانی نداشت. البته فاکتورهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها تا حدی اوج قیمت دارایی‌ها و ضریب خطر را ارزیابی کنید.

نحوه تشخیص اوج قیمت

قیمت روانی یک ارز دیجیتال می‌تواند عامل موثری در تشخیص اوج قیمت ارز دیجیتال باشد. قیمت ارز دیجیتال رشد سریع کوتاه مدت یک نشانه‌ی مهم برای تشخیص اوج قیمت ارز دیجیتال است.


کلام آخر
اوح قیمت ارز دیجیتال اهمیت زیادی بر بازار ارز دیجیتال دارد و به همین دلیل است که شما باید درباره آن اطلاعات کاملی داشته باشید؛ اگر همچنان پرسشی دارید در کامنت‌ها از ما بپرسید.