تکنولوژی بلاکچین در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین فناوری‌ها در سراسر جهان است. این فناوری، صنایع مختلف را به چالش کشیده واگر هر صنعتی از بلاکچین استفاده کند، تغییرات قابل‌توجهی را ایجاد خواهد کرد. در این مقاله می‌خواهیم درباره کاربردهای بلاکچین در صنایع مختلف و تأثیرات آن بر روی آن‌ها صحبت کنیم. اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه بیندازید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین برای اولین بار برای فعال کردن ارزهای دیجیتال به وجود آمد. با این حال، این فناوری توانایی تغییر در حوزه‌های مختلف را داشت و همین موضوع سبب محبوبیت آن شد. همان‌طور که در مقاله تکنولوژی بلاکچین چگونه کار می‌کند بیان کردیم، بلاکچین ساختاری منظم است که سوابق تراکنش‌ها را ذخیره می‌کند. این ساختار ذخیره‌سازی، سوابق تراکنش‌ها را به‌عنوان یک بلوک عمومی در چندین پایگاه داده که به «زنجیره» معروف است و در شبکه‌ای که از طریق گره‌های همتا به همتا به هم متصل هستند، نگهداری می‌کند.


این ذخیره‌سازی با عنوان «دفتر کل دیجیتال» شناخته می‌شود. این کاربرد بلاکچین در حوزه ارزهای دیجیتال است، اما این تکنولوژی کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. یش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی که بر روی بلاکچین صورت می‌گیرند در سال 2024 به 17.9 میلیارد دلار برسد، رشدی که با نرخ سود 46.4 درصدی در مدت پنج سال ایجاد می‌شود. بلاکچین این رشد را حدوداً دوساله محقق می‌کند.

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین

همان‌طور که گفتیم، بلاکچین در صنایع متنوعی مورداستفاده قرار گرفته است. از جمله کاربردهای این تکنولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • بانکداری
  • امنیت سایبری
  • مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • دولت
  • بیمه
  • حمل‌ونقل
  • فضای ذخیره ابری
  • مشاور املاک

در ادامه هرکدام از این موارد را با جزئیات بیشتری برای شما توضیح می‌دهیم تا کاربرد بلاکچین را در این صنایع بهتر درک کنید.


بانکداری

فرض کنید می‌خواهید برای یکی از دوستان خود پول واریز کنید. برای این کار باید هزینه زیادی را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنید. این فرآیند سرعت کم و هزینه زیادی دارد. اگر بخواهید برای دوست خود در خارج از کشور پول واریز کنید، کارتان سخت‌تر می‌شود؛ هزینه کارمزد از یک‌طرف، سرعت انجام این کار و امنیت هم طرف دیگر. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید امنیت این انتقال پول را تضمین کنید، اما بلاکچین تمام این نگرانی‌ها را از بین برده است. دنیای ارزهای دیجیتال که مبتنی بر بلاکچین است، سرعت و امنیت بالایی دارد و کارمزد کمی هم از کاربران برای انتقال ارز دریافت می‌کند.


از سوی دیگر، بلاکچین با ارائه یک سیستم پرداخت همتا به همتا با امنیت بالا و کارمزد کم، سیستم بانکداری سنتی را مختل می‌کند. هیچ مرجع مرکزی هم بلاکچین را کنترل نمی‌کند، بنابراین شما مجبور نیستید برای انتقال وجه پول بپردازید. به‌عنوان‌مثال، یک برنامه ارز دیجیتال به نام ابرا (Abra)، انتقال پول همتا به همتا را فراهم می‌کند. با استفاده از برنامه‌ی ابرا (Abra)، کاربران می‌توانند پول دیجیتال را روی کامپیوتر، تبلت یا تلفن هوشمند خود ذخیره و دریافت کنند و یا حتی آن را انتقال دهند. گیرنده هم می‌تواند از طریق عابر بانک Abra پول نقد برداشت کند. در این روش کاربران دیگر نیازی به داشتن حساب بانکی هم ندارند! همان‌طور که می‌بینید، استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده به‌جای بانک‌ها، بازار مالی دولتی را مختل می‌کند. چرا وقتی بلاکچین می‌تواند تراکنش‌ها را به‌سرعت، آزادانه و بدون نگرانی انجام دهد، باید هزینه پرداخت کنیم و از ایمنی بترسیم؟

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین - امنیت سایبری

امنیت سایبری

حملات سایبری بزرگ‌ترین تهدید برای دنیای دیجیتال هستند. وقتی ایکویی‌فکس (Equifax) در سال 2017 حمله به خود را اعلام کرد که بر 143 میلیارد مصرف‌کننده تأثیر گذاشت، چه اتفاقی برای داده‌های کاربران افتاد؟ آن‌ها دیوانه شدند. فناوری بلاکچین می‌تواند به چنین کابوس‌هایی پایان دهد. این تکنولوژی می‌تواند داده‌های ما را در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و دست‌کاری ایمن کند. ازآنجایی‌که بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است، برای محیط‌هایی ایده‌آل است که به امنیت بالایی نیاز دارند. در اینجا، تمام اطلاعات ذخیره‌شده در یک ارز بیت کوین یا سایر شبکه‌های بلاکچین با استفاده از یک الگوریتم رمزنگاری تأیید و رمزگذاری می‌شوند.


این موضوع باعث می‌شود که هکرها و مهاجمان نتوانند به سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین وارد شوند. همچنین به‌راحتی می‌توانید حملات مخرب را با بلاکچین به دلیل اتصالات همتا به همتا شناسایی کنید، جایی که داده‌ها قابل‌تغییر یا دست‌کاری نیستند. بلاکچین توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود و بنابراین راهی امن و شفاف برای ثبت تراکنش‌ها بدون افشای اطلاعات خصوصی فراهم می‌کند. یکی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز شرکتی که از امنیت سایبری به این روش استفاده می‌کند، Guardtime است.

مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

فناوری بلاکچین می‌تواند تمام مراحل یک زنجیره تأمین را ردیابی کند. فرض کنید شما غذا سفارش داده‌اید. غذا تحویل شما داده می‌شود، اما از کیفیت و طعم آن خوشتان نمی‌آید. مالک رستورانی که شما غذا را به آنجا سفارش داده‌اید می‌تواند از طریق دفتر کل بلاکچین خود تمام مراحل طبخ غذا را بازرسی کند و متوجه شود که سفارش در کجای زنجیره تأمین اشتباه بوده که باعث نارضایتی شما شده است. به‌عنوان‌مثال، او می‌تواند از کشاورز، تولیدکننده، توزیع‌کننده، خرده‌فروش و سپس خریدار همه و همه را بررسی کند.


به‌عبارت‌دیگر، در مدیریت زنجیره تأمین، بلاکچین شفافیت و اعتبار دائمی تراکنش‌های به اشتراک گذاشته‌شده توسط چندین شریک زنجیره تأمین را فراهم می‌کند. همه تراکنش‌ها دائمی و قابل‌تأیید هستند و مشاهده هر رکورد را برای مالک یا مشتری آسان می‌کنند. می‌توان از بلاکچین برای هر نوع تأیید استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، تأیید صحت غذاهای دریایی، جایی که می‌توان غذاهای دریایی را از دریا به بازار بررسی کرد. پروژه ماهی تن اقیانوس آرام از بلاکچین برای مدیریت اطلاعات ماهیگیری، جزئیات واردات و صادرات و جزئیات پرداخت برای ردیابی ماهیگیری استفاده می‌کند. این امر از ماهیگیری غیرقانونی جلوگیری به عمل می‌آورد. به‌عبارت‌دیگر، استفاده از بلاکچین برای کار مدیریت زنجیره تأمین به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات موردنیاز خود را جستجو کرده و هر بار پاسخ‌های مناسب را دریافت کنید.

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین - مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

مراقبت‌های بهداشتی

امروزه مشکلات بی‌شماری در ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به سلامت افراد وجود دارد. هرکسی می‌تواند به این اطلاعات بسیار خصوصی دسترسی داشته باشد، زیرا همه آن‌ها در فایل‌های مرکزی قرار دارند. زمانی که شخصی اطلاعات خود را از مسئول بایگانی یک بیمارستان می‌خواهد، ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا آن شخص فایل مناسب را پیدا کند و فرصت‌هایی را برای نقض اطلاعات، سرقت یا از دست دادن آن‌ها فراهم میکند. به همین دلیل است که فناوری بلاکچین در این صنعت بسیار اهمیت دارد.

فناوری بلاکچین در اینجا نیاز به یک مرجع مرکزی را از بین می‌برد و دسترسی سریع به داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. در اینجا، هر بلوک به بلوک دیگری متصل شده و در سراسر گره‌های بلاکچین توزیع می‌شود و خراب کردن داده‌ها را برای هکر دشوار می‌کند. محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات پرونده پزشکی شخصی بسیار مهم است، بنابراین استفاده از تکنولوژی بلاکچین در این صنعت بسیار منطقی است. یکی دیگر از نگرانی‌های مراقبت‌های بهداشتی حول محور داروهای تقلبی است و فناوری بلاکچین نیز می‌تواند این موضوع را کنترل کند.


مشکل این است که معمولاً تشخیص داروهای تقلبی از داروهای اصلی دشوار است. فناوری بلاکچین این مشکل را با استفاده از پروتکل‌های مدیریت زنجیره تأمین که در آن می‌توان منشأ دارو را ردیابی کرد، حل می‌کند. United Healthcare، حریم خصوصی، امنیت و کامپیوتری کردن سوابق پزشکی را با استفاده از فناوری بلاک چین بهبود بخشیده است. درنتیجه نحوه عملکرد این سازمان به‌طور قابل‌توجهی بهتر شده است.

دولت

تکنولوژی بلاکچین می‌تواند به تقلب در رأی‌گیری‌ها پایان دهد. در فرآیند رأی‌گیری سنتی برای انتخابات مختلف کشورها، اکثر رأی‌دهندگان در صف می‌ایستند تا رأی دهند یا از طریق پست رأی ارسال کنند. سپس آرا باید توسط یک مقام محلی شمارش شوند. رأی‌گیری آنلاین در این سناریو نیز امکان‌پذیر است، اما مانند سایر صنایعی که در مورد آن صحبت کردیم، به دلیل استفاده از یک مرجع مرکزی، مشکلات تقلب به وجود می‌آید.


بنابراین استفاده از فناوری بلاکچین به بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب تبدیل می‌شود. در اینجا مردم می‌توانند به‌راحتی بدون افشای هویت خود به‌صورت آنلاین رأی دهند. با استفاده از بلاکچین، مقامات می‌توانند آرا را با دقت بسیار زیاد بشمارند، زیرا می‌دانند که هر شناسه را می‌توان تنها به یک رأی نسبت داد. کلاه‌برداری نمی‌تواند در این روش رخ دهد، زیرا با تکنولوژی بلاکچین تقلب تقریباً غیرممکن است. هنگامی‌که رأی به یک دفتر اضافه می‌شود، نمی‌توان آن را تغییر داد یا پاک کرد.

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین - دولت

یکی از پلتفرم‌های رأی‌گیری بلاکچین MiVote است. این پلتفرم مبتنی بر توکن مانند یک صندوق رأی دیجیتال عمل می‌کند. رأی‌دهندگان از طریق تلفن هوشمند رأی می‌دهند و رأی آن‌ها در دفتر کل بلاکچین ثبت می‌شود. این فرآیند ایمن، مطمئن و قابل‌اعتماد است. سایر برنامه‌های کاربردی برای دولت شامل ثبت دارایی‌های دیجیتال است که در آن ثبت سریع و ایمن دارایی‌هایی مانند خودرو، خانه یا سایر اموال موردنیاز است. خدمات اسناد رسمی، که در آن یک بلاکچین می‌تواند صحت مهر را بهتر تأیید کند. مالیات‌ها، که در آن فناوری بلاکچین می‌تواند پرداخت مالیات سریع‌تر، نرخ تقلب مالیاتی کمتر و ممیزی‌های سریع‌تر و آسان‌تر را امکان‌پذیر کند.


به‌طورکلی، بلاکچین می‌تواند شفافیت و امنیت را در ارگان‌های دولتی افزایش دهد. دبی تا سال 2020 صد در صد تمام عملکردهای دولتی خود را به تکنولوژی بلاکچین مجهز کرد و تمام خدمات دولتی خود را بر روی بلاکچین در دسترس قرار داد. همان‌طور که مطالعه کردید، بلاکچین روند طبیعی و درواقع اشتباه این صنایع بزرگ را مختل کرده است. در اینجا چند مورد دیگر وجود دارد که تأثیر بلاکچین بر آن‌ها در حال افزایش است. ازآنجایی‌که فناوری بلاکچین هرگز به یک مرجع یا نهاد مرکزی متکی نیست، عملکرد صنایع مختلف را می‌تواند بهبود ببخشد.

بیمه

با سیستم غیرمتمرکز فناوری بلاکچین، شرکت‌های بیمه می‌توانند ادعاهای نادرست بیمه‌شدگان را شناسایی کرده و از جعل جلوگیری کنند.


حمل‌ونقل

استفاده از فناوری بلاکچین قابلیت ردیابی را در صنعت حمل‌ونقل امکان‌پذیر می‌کند، جایی که محموله کالا به‌راحتی قابل‌ردیابی است و هیچ‌کس نمی‌تواند محموله‌ها و یا بارها را بدزدد.

فضای ذخیره‌سازی ابری

استورج (Storj)، یک سیستم ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز بلاکچین است. استورج، با حذف سرورها، از بلاکچین برای ذخیره داده‌ها در فضای ابری استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند از سرعت بالا و هزینه کم این سرویس بهره‌مند شوند و با اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی خود در استورج، درآمد کسب کنند.

کاربردهای تکنولوژی بلاکچین - فضای ذخیره‌سازی ابری

مشاور املاک

استقرار فناوری بلاکچین در املاک و مستغلات سرعت فرآیند انتقال املاک را افزایش می‌دهد و نیاز به مبادلات پول را نیز از بین می‌برد.


کلام آخر

واضح است که آینده همراه با فناوری بلاکچین است. همان‌طور که می‌بینید، فناوری بلاکچین آماده است تا روش کار همه صنایع را در اختیار بگیرد. چرا اکنون با تبدیل‌شدن به یک متخصص در بلاکچین آینده خود را در صنعت موردنظر خود تضمین نمی‌کنید؟ شما می‌توانید در دوره‌های آموزش بلاکچین شرکت کنید و آینده خود را بسازید.