بیشتر پروژه‌های بلاک چینی روی قابلیت‌های قرارداد هوشمند برای وب 3، متاورس، دیفای و توکن‌های NFT کار می‌کنند. این پروژه‌ها می‌خواهند فضای بزرگتر و جامع‌تری برای توسعه قابلیت‌های بلاک چین ایجاد نمایند. در واقع، با پیشرفت هر روزه تکنولوژی، نیاز به شبکه‌های غیرمتمرکز جامع‌تر با کاربردهای جدیدتر بیشتر از پیش احساس می‌شود. یکی از شبکه‌هایی که به‌عنوان بستری برای ایجاد و مبادله NFT شناخته می‌شود و می‌تواند در جهت پروژه‌های دیفای و وب 3 مورد توجه قرار بگیرد، شبکه بلاک چین فلو (Flow) است. در ادامه ضمن بررسی ماهیت فلو و نوسانات قیمتی آن، به بررسی کاربردهای این شبکه خواهیم پرداخت. آن‌گاه می‌توانید در مورد معامله فلو یا سرمایه‌گذاری روی آن تصمیم‌گیری نمایید.
شبکه فلو (FLOW) چیست و چگونه کار می‌کند؟

شبکه فلو (FLOW) چیست و چگونه کار می‌کند؟

فلو (Flow) یک شبکه بلاک چینی است که روی ایجاد و توسعه برنامه‌ها و بازی‌های غیرمتمرکز و همچنین NFTها فعالیت دارد. در شبکه فلو می‌توان هر چیزی را به NFT تبدیل کرد. فلو در سال‌های 2017 تا 2021 توسط شرکت دپر لبز (Dapper Labs) که همان سازنده بازی معروف کریپتوکیتیز (CryptoKitties) در شبکه اتریوم بود، توسعه داده شد. در وصف بیشتر ماهیت پروژه فلو می‌توان گفت:


1- فلو یک بلاک چین سریع و مقیاس پذیر است. شرکت دپر لبز در اواخر سال ۲۰۱۷ که بازی کریپتوکیتیز باعث کندی شبکه اتریوم شد، به فکر افتاد تا بلاک چین فلو را به‌عنوان یک جایگزین توسعه دهد.


2- شبکه فلو بر ارائه یک محیط و معماری مقیاس‌پذیر برای تراکنش‌های سریع و بدون تراکم تمرکز دارد تا محیطی برای توکن‌ها، dApps و توکن‌های غیرقابل تعویض ایجاد کند.


3- فلو از پروتکل اثبات سهام (PoS) برای دستیابی به مقیاس‌پذیری بدون استفاده از شاردینگ (Sharding) بهره می‌گیرد که یک تکنیک مقیاس‌پذیری رایج برای افزایش سرعت و ظرفیت شبکه است.


4- فلو به‌جای شاردینگ، اعتبارسنج‌های شبکه را به 4 گروه تقسیم می‌کند که هرکدام وظیفه خاصی را در شبکه بر عهده دارند و با فعالیت اختصاصی خود، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه را بالا می‌برند. فلو کار روی شبکه را در میان گره‌هایی که سیستم را پشتیبانی می‌کنند، توزیع کرده است؛ با گره‌های مختلف که وظایف مختلفی را بر اساس قابلیت‌های فنی‌شان اختصاص می‌دهند.


5- ارز دیجیتال فلو با نماد «FLOW» در بازار کریپتو عرضه شده و برای استیکینگ، واگذاری، پرداخت هزینه تراکنش و پرداخت هزینه‌های ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نوسانات قیمتی ارز فلو به چه صورت است؟

نوسانات قیمتی ارز فلو به چه صورت است؟

ارز دیجیتال فلو (FLOW) از تاریخ 27 ژانویه 2021 با قیمت حدود 7.9952 دلار در بازار کریپتوکارنسی‌ها عرضه شد و تا اول فوریه به 12 دلار و در اواخر آن به 20 دلار رسید. روند صعودی فلو ادامه داشت تا اینکه بالاترین قیمت تاریخی فلو در 5 آوریل 2021 با نرخ 46.16 دلار رقم خورد. فلو پس از ثبت بالاترین قیمت خود، وارد یک روند نزولی شد و در ماه می 2021 به زیر 20 دلار و در ژوئن به زیر 10 دلار سقوط کرد. فلو در سال 2022 بین 1 تا 8 دلار در نوسان بود؛ اما با ورود به سال 2023 به زیر یک دلار رسید. بنابراین محدوده نوسان فلو در سال 2023 بین 0.3 تا 0.9 دلار رقم خورد. کمترین قیمت ارز دیجیتال فلو 11 سپتامبر 2023 در نرخ 0.3921 دلار بوده است.


خوشبختانه فلو در سال 2024 توانست به قیمت بالای 1 دلار برگردد. فلو درحال‌حاضر (مارس 2024) با قیمت حدود 1.3 دلار در صرافی‌ها قابل معامله است. به‌ نظر می‌رسد روند صعودی فلو در سال 2024 همچنان ادامه داشته باشد.


کاربرد‌های فلو (FLOW) کدامند؟

کاربرد‌های فلو (FLOW) کدامند؟

گفتیم که فلو یک شبکه بلاک چینی مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز و NFT است؛ اما در بررسی کاربردهای این شبکه به موارد جزئی‌تری خواهیم رسید. شبکه فلو به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز می‌تواند پتانسیل‌های بالایی در آینده داشته باشد. به‌خصوص که از یک تیم قوی برخوردار است؛ اما درحال‌حاضر کاربردهای این شبکه را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:


حاکمیت (Governance)

حاکمیت (Governance)

شبکه فلو از ابتدا برای غیرمتمرکز بودن ساخته شد و در طول زمان به غیرمتمرکزتر شدن خود ادامه داد. فلو 10000+ توسعه‌دهنده در مراحل مختلف ساخت برنامه‌های کاربردی داشته و درحال‌حاضر بیش از 3000 قرارداد هوشمند در این شبکه مستقر شده‌اند. ساختار حاکمیت فلو برای اولویت‌بندی امنیت شبکه، شفافیت و طول عمر به وجود آمده است. فلو با رویکردی مبتنی بر جامعه، از راه‌های زیر حاکمیت غیرمتمرکز خود را برقرار می‌کند:


1- هر کسی می‌تواند با قرار دادن توکن‌های FLOW و اجرای یک گره، به یک اعتبارسنج در شبکه فلو تبدیل شود. این موضوع تضمین می‌کند که شبکه توسط هیچ نهاد واحدی کنترل نمی‌شود و حاکمیت آن غیرمتمرکز است.


2- فلو از یک فرایند چند نقشی منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که در آن اجماع از اجرای تراکنش جدا می‌شود. در این روش، هر گروه از نودها وظیفه مشخصی دارند. این موضوع شبکه را ذاتاً ایمن‌تر می‌کند.


3- ساختار حاکمیت فلو برای اولویت‌بندی امنیت شبکه، شفافیت و طول عمر ایجاد شده است. حاکمیت فلو با رویکردی مبتنی بر جامعه برای هدایت نگهداری، مدیریت و رشد پلتفرم، به‌طور موثر نیازهای جمعی جامعه آن را برآورده می‌کند.


کاربران و توسعه‌دهندگانی که از شبکه فلو سود می‌برند، می‌توانند برای بهبود فعالیت‌هایی که در این شبکه انجام می‌دهند، در فرایند حاکمیت آن مشارکت داشته باشند. این مشارکت از طریق توکن FLOW امکان‌پذیر خواهد بود. یعنی دارندگان این توکن می‌توانند در تصمیمات شبکه حق رأی داشته باشند.


پرداخت هزینه (Payment of Fees and Expenditures)

پرداخت هزینه (Payment of Fees and Expenditures)

مهم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال FLOW پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، پرداخت هزینه ذخیره‌سازی، پرداخت پاداش به اعتبارسنج‌ها و شرکت در تصمیم‌گیری‌های شبکه است. فلو همچنین به‌عنوان یک بلاک‌ چین مناسب برای ایجاد سیستم‌های مالی دیجیتال و اعتباری در اینترنت اشیا و دنیای دیجیتال استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال می‌تواند در تراکنش‌های پرداختی، وام‌های دیجیتال و مدیریت دارایی‌های مالی نیز مورد استفاده قرار گیرد.


برنامه‌های غیرمتمرکز (Decentralized Applications)

فلو از یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر به نام کادنس (Cadence) پشتیبانی می‌کند که برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و قراردادهای هوشمند بهینه شده است. کادنس یک محیط امن و مطمئن برای برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند فراهم می‌سازد. به عبارت دیگر، فلو یک پلتفرم انعطاف‌پذیر است که می‌تواند طیف وسیعی از Dappها را پشتیبانی کند.


برنامه‌نویسی کادنس آن نیز برای ساخت قراردادهای هوشمند بهینه شده که می‌تواند تعداد زیادی از کاربران را تأمین کند. فلو طیف وسیعی از ابزارها و منابع مانند «Flow SDK» و «Flow Playground» را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها برنامه‌های کاربردی خود را بسازند و اجرا نمایند. بنابراین شبکه فلو به‌عنوان یک شبکه سریع و مقیاس‌پذیر می‌تواند گزینه انتخابی توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکزشان باشد.


تولید توکن‌های غیرقابل تعویض (Production of NFT)

تولید توکن‌های غیرقابل تعویض (Production of NFT)

شاید بتوان اصلی‌ترین وظیفه‌ای که شبکه فلو با آن شناخته می‌شود را تولید و ارائه توکن‌های NFT دانست. فضای امن، مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکز فلو کمک می‌کند تا بتوان هرچیزی را در این شبکه به NFT تبدیل کرد. استاندارد NFT فلو برای سازندگان باعث می‌شود NFT‌های آن‌ها به‌طور خودکار توسط همه کیف‌ پول‌ها و بازارهای موجود و جدید پشتیبانی شوند.


مینت کردن یک NFT در شبکه فلو به انرژی کمتری نسبت به یک پست اینستاگرام نیاز دارد. محیط مناسب توسعه‌دهنده فلو و معماری منحصربه‌فرد فلو، آن را به پلتفرم ایده‌آلی برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر NFT تبدیل کرده است. توسعه‌دهندگان حتی اگر موفق نشوند برنامه‌های غیرمتمرکز یا برنامه‌های مبتنی بر دیفای خود را روی شبکه فلو مستقر می‌کنند، برای تولید NFT یا تبدیل دارایی‌های خود به NFT می‌توانند به‌خوبی از این شبکه بهره ببرند.


آیا ارز فلو برای سرمایه گذاری مناسب است؟

آیا ارز فلو برای سرمایه گذاری مناسب است؟

سرمایه‌‌گذاری همیشه باید با تحقیق صورت بگیرد. در این مطلب به بررسی کاربردهای ارز دیجیتال FLOW پرداختیم. طبیعتاً ارز فلو نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال می‌تواند در سبد سرمایه‌‌گذاری کاربران وجود داشته باشد؛ اما ممکن است کاهش قیمت فلو از سال 2022 تا به امروز، موجب نگرانی‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری روی این پروژه شود.


از طرفی دیگر، روند صعودی فعلی فلو می‌تواند برای برخی از سرمایه‌گذاران جذاب باشد. در این مطلب اطلاعاتی کلی در مورد پروژه فلو ارائه شد. شما با بررسی‌های بیشتر و دقت در نمودارهای قیمتی فلو می‌توانید تحلیل شخصی خود را در مورد این ارز دیجیتال داشته باشید؛ آن‌گاه تصمیم بگیرید آن را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید یا منتظر بمانید تا حرکت‌های قیمت قوی‌تری را از فلو شاهد باشید.


البته تریدرها برای معامله توکن FLOW اختیار عمل بیشتری دارند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند روی نوسانات کوتاه‌مدت این توکن معامله کرده و سودگیری کنند؛ اما برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا طولانی‌مدت روی توکن FLOW به تحقیق و بررسی بیشتری نیاز خواهید داشت.


سخن پایانی کاربرد های ارز دیجیتال فلو

سخن پایانی


شبکه فلو، یک شبکه درحال رشد است. فلو یک پایگاه کاربری بزرگ (بیش از 20 میلیون حساب کاربری) و یک جامعه اختصاصی از توسعه‌دهندگان دارد که می‌توانند از یکدیگر الهام بگیرند و سایرین را حمایت کنند. فلو به‌گونه‌ای طراحی شده که بدون شاردینگ مقیاس‌بندی شود. این تکنیکی است که شبکه را به زیرشبکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند و به فلو اجازه می‌دهد تا در عین حفظ تمرکززدایی، به توان عملیاتی بالا و تأخیر پایین دست یابد. در شبکه فلو می‌توان هر چیزی را به NFT تبدیل کرد. بااین‌وجود، این شبکه برای ایجاد و توسعه سایر برنامه‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های مبتنی بر دیفای نیز کاربرد دارد؛ اما رشد فلو در زمینه NFT بیشتر از سایر زمینه‌ها بوده است. به نظر شما فلو به چه سمتی حرکت می‌کند و چه آینده‌ای دارد؟