از زمان ظهور ارزهای دیجیتال تا به امروز صرافی‌های زیادی برای انجام معاملات و تراکنش‌های مختلف راه اندازی شده‌اند؛ اما یکی از با سابقه‌ترین و مطرح‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال که همچنان محبوبیت زیادی در بین تریدرهای آماتور و حرفه‌ای دارد، صرافی بایننس است. اگرچه این صرافی امکانات و آپشن‌های بسیار زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد و بستر مناسبی را جهت انجام انواع معاملات فراهم کرده است؛ اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های خارجی، کاربران ایرانی به خوبی نمی‌توانند از این صرافی معتبر و محبوب استفاده کنند. در نتیجه اکثر تریدرهای ایرانی برای شروع و ادامه فعالیت خود به دنبال یک صرافی معتبر و قابل اعتماد هستند که تا سر حد امکان قابلیت‌های بایننس را در اختیارشان قرار دهد و هنگام استفاده از آن، با محدودیت مواجه نشوند؛ احتمالا شما هم با این مشکل و دغدغه سروکار دارید. به همین واسطه در این مطلب قصد داریم ابتدا صرافی بایننس را به طور کامل بررسی کنیم و در نهایت به شما بگویم که بهترین صرافی جایگزین بایننس کدام است.


معرفی صرافی باینس

صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ تاسیس شد و تا به امروز توانسته به یکی از بزرگترین و معتبرترین پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال تبدیل شود. نام این صرافی از دو کلمه فایننس به معنای معامله و بیت کوین که اصلی ترین ارز دیجیتال جهان است، گرفته شده. این صرافی با پشتیبانی از حدود ۵۰۰ رمز ارز، تقریبا پاسخگوی نیاز تمام معامله‌گران در هر سطحی است. همچنین باید بدانید که تمرکز اصلی صرافی بایننس بر روی معامله آلت کوین‌ها است. سطح امنیت و حجم معاملات تحت بستر این صرافی بسیار بالا و قابل توجه است و می‌تواند تا حدود 1.4میلیون سفارش را در هر ثانیه پردازش کند.


معرفی صرافی بایننس

در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و مزایای این صرافی آشنا خواهید شد و می‌توانید برای انتخاب بهترین صرافی جایگزین بایننس، تصمیم دقیق و درستی بگیرید.


دلیل محبوبیت بایننس چیست؟

احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید دلایل محبوبیت Binance دقیقا چیست و چرا بیشتر کاربران فعال در سراسر جهان تحت بستر این صرافی سرمایه گذاری و معامله می‌کنند. در ادامه به طور کامل دلایل محبوبیت بایننس را ذکر می‌کنیم.


ویژگی‌های بایننس

کارمزد پایین تراکنش‌‌ها

باید بدانید که یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بایننس نسبت به سایر صرافی‌های مطرح، کارمزد پایین تراکنش است. این صرافی از هر خرید و فروش رمز ارز، 1.0 کارمزد دریافت می‌کند. همچنین جالب است بدانید که سپرده گذاری در بایننس رایگان است و بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌توانید ارزهای خود را در یک حساب کاربری نگهداری کنید. البته باید بدانید که برای برداشت از یک حساب، کارمزد متغیری دریافت می‌شود. میزان کارمزد و ویژگی‌‌های مربوط به هزینه سپرده گذاری ارزها توجه بسیاری از معامله‌گران را جلب کرده است.


امنیت بالای صرافی

به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی بایننس باید به امنیت بالای آن اشاره کنیم که برای هر معامله‌گر اهمیت بسیار زیادی دارد. بایننس با استفاده از سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای حساب کاربران را فعال می‌کند و به این صورت امنیت هر کاربر بالا می‌رود. هر کاربر هنگام ثبت درخواست برای انتقال یا برداشت ارز می‌بایست علاوه بر رمز ثابت اکانت خود، کد یکبار مصرف ارسال شده به شماره موبایل تایید شده در مرحله احراز هویت را هم در بخش مربوطه وارد کند. زمانی که قصد داشته باشید معاملات مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید، امنیت برایتان اهمیت زیادی دارد و بایننس این دغدغه را برای معامله گران از بین برده است.


حجم بالای مبادلات و معاملات

دیگر ویژگی بایننس حجم بالای معاملات و مبادلات رمز ارزی است. همان طور که گفتیم حجم بسیار بالایی معامله در طول چند ثانیه یا چند دقیقه تحت این صرافی انجام می‌شود و قدرت پردازش آن بسیار بالا است. در نتیجه هنگام خرید، فروش یا مبادله یک ارز، شانس بالاتری خواهید داشت. قدرت پردازش بالا و هوشمندی قابل توجه صرافی بایننس سبب می‌شود تا هر معامله‌گر بتواند در کمتر از چند ثانیه معامله خود را بدون معطلی انجام دهد. همچنین به واسطه این ویژگی شما می‌توانید حتی رمز ارزهایی با حجم معامله پایین را هم در مدت زمان کمتری نسبت به دیگر صرافی‌های فعال مبادله کنید، بخرید یا به فروش برسانید. اما در مجموع توجه داشته باشید هرچه یک ارز حجم معاملاتی بالاتری داشته باشد، مدت زمان انتظار شما برای خرید یا فروش آن به نسبت کمتر خواهد بود.


عرضه رمز ارزهای جدید

این صرافی به سرعت بعد از تکمیل شدن ارزه اولیه رمز ارز، آن را به فهرست معاملاتی اضافه می‌کند و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این موضوع مهر تاییدی بر محبوبیت بالای بایننس برای توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال هم است و نشان می‌دهد که بیشتر توسعه دهندگان تمایل دارند که در اولین قدم روی بایننس حساب کنند.


پشتیبانی از تعداد زیادی آلت کوین‌

به عنوان آخرین مورد از دلایل محبوبیت صرافی بایننس باید به پشتیبانی آن از بیشتر آلتکوین‌ها اشاره کنیم. ‏آلت کوین به رمز ارزهایی گفته شود که بعد از بیت کوین تولید شده‌اند. در حال حاضر بایننس بیشتر از ۲۰۰ کوین را پوشش می‌دهد. از آنجایی که تعداد کوین‌ها روز به روز در حال افزایش است، بایننس تلاش کرده تا با پشتیبانی از بیشتر این آلت کوین‌ها، پاسخگوی نیاز تمام کاربران و معامله‌گران خود باشد. این مورد در انتخاب بهترین صرافی جایگزین بایننس اهمیت زیادی دارد و شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مثل این صرافی، از بیشتر آلت کوین‌های مورد نظر شما پشتیبانی کند.


بایننس چه محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم صرافی بایننس متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی برای بیشتر کاربران ایرانی محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده است. در در نوامبر سال ۲۰۱۸ با خروج دولت آمریکا به صورت یک طرفه از برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ایران در نظر گرفته شد که یکی از مهم‌ترین آنها، عدم اجازه به شرکت‌های خارجی برای همکاری با کشور بود. با اعمال تحریم صرافی بایننس تحت یک اطلاعیه مهم به تمام کاربران ایرانی هشدار داد تا هرچه سریعتر دارایی‌های خود را از حساب کاربری‌شان خارج و به صرافی دیگری منتقل کنند تا حسابشان بلوکه نشود.


البته از آنجایی که صرافی بایننس برای معامله در سطوح ابتدایی، الزامی برای احراز هویت کاربران نداشت، بخشی از معامله گران ایرانی تصمیم گرفتند تا در همین سطح به انجام فعالیت‌های مورد نظر خود در صرافی بایننس بپردازند. البته این موضوع پایدار نبود و به واسطه به وجود آمدن فساد مالی و پولشویی در دنیای کریپتوکارنسی، قوانین سنگینی برای صرافی ارز دیجیتال وضع شد که بایننس هم از این قاعده مستثنا نبود. به همین واسطه بایننس از سال ۲۰۲۰ برای معامله در تمام سطوح احراز هویت دو مرحله‌‌ای را در نظر گرفت و آن را اجباری کرد. در نتیجه امروز کاربران ایرانی با محدودیت‌های زیادی از سمت بایننس مواجه هستند که مشکل عمده مربوط به احراز هویت است. همچنان با برخی راهکارها امکان دور زدن صرافی بایننس و معامله تحت آن و حتی احراز هویت دو مرحله ای وجود دارد؛ اما به دلیل ریسکی بودن این راهکارها و احتمال بسته شدن حساب و از بین رفتن دارایی‌ها در هر زمانی ممکن است، هر معامله گری نیاز دارد تا به بهترین صرافی جایگزین بایننس دسترسی داشته باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم این صرافی را فراموش کنید و تا زمان وجود محدودیت‌ها، بر روی صرافی‌هایی که در ادامه مطلب معرفی خواهند شد، حساب باز کنید.


بهترین صرافی ارز دیجیتال جایگزین بایننس کدام است؟

تا اینجا مطلب به طور کامل با ویژگی‌های صرافی باینسس آشنا شدید و فهمیدید که برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال، باید چه معیارهایی را در نظر بگیرید. در ادامه قصد داریم چهار صرافی جایگزین بایننس را به شما معرفی کنیم که تا حد زیادی می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند.


صرافی کوکوین

کوکوین یکی از معروفترین صرافی‌های ارز دیجیتال به حساب می‌آید که اخیرا در بین معامله گران محبوبیت زیادی را کسب کرده است. جالب است بدانید که قوانین احراز هویت کوکوین سفت و سخت نیستند و شما می‌تونید بدون نیاز به تایین هویت دو مرحله‌ای، در سطوح ابتدایی به معامله بپردازید و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. این صرافی از ارز بومی خود یعنی KCS پشتیبانی می‌کند که می‌توانید برای معاملات هوشمند خود از آن استفاده کنید. این رمز ارز از طریق صرافی‌های واسطه مانند KoffeeSwap برای معامله قراردادهای هوشمند قابل استفاده است. همچنین سرعت انتقال ارز در این صرافی بالا است و به علاوه کارمزد آن هم حد پایینی دارد. صرافی Kucoin از امنیت بالایی هم برخوردار است و رابط کاربری ساده و قابل فهمی دارد. حجم معاملات روزانه در این صرافی نسبتا بالا است و تا به امروز مشکلی از بابت پردازش کند و معطلی غیر طبیعی در معاملات، از سوی معامله گران گزارش نشده است. با توجه به این ویژگی‌ها، قطعا کوکوین یکی از بهترین گزینه‌های استعفای صرافی جایگزین بایننس به حساب می‌آید.


صرافی کوکوین

صرافی کوین بیس

به عنوان دیگر صرافی شاخص و مطرح دیجیتال باید به کوین بیس اشاره کنیم که این روزها جزو نام های آشنا در بین افراد فعال در دنیای کریپتو است. بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار رمز ارزها را دارند، ابتدا با این صرافی شروع به معامله می‌کنند؛ چرا که این صرافی رابط کاربری ساده‌ای دارد و معامله‌گر می‌تواند بدون مواجه شدن با پیچیدگی و ابهام خاصی، به تمام بخش‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشد و نیاز به آموزش دیدن برای استفاده از امکانات این صرافی نیست. شما می‌توانید با وارد کردن دستی آدرس کیف پول یا اسکن کردن QR عمیلات انتقال خودتان را انجام دهید. همچنین یک کیف پول هوشمند هم برای هر کاربر در این صرافی در نظر گرفته شده که تمام معاملات و دارایی ها را به صورت آنلاین و لحظه ای ثبت می‌کند. صرافی Coinbase تحت اپلیکیشن موبایل در دسترس است و به همین واسطه شما می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود بدون مشکل به معامله بپردازید.


صرافی کوین بیس

صرافی کراکن

دیگر صرافی جایگزین بایننس، کراکن است که امنیت بالایی دارد و در عین حال پیچیدگی کمتری در فرایند‌ احراز هویت دارد. صرافی Kraken از حدود ۷۰ آلت کوین مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا حدی به نیازهای شما پاسخ دهد. اگرچه این حجم پوشش درباره کوین‌ها نسبت به بایننس کمتر است، اما باید بدانید که پوشش کوین‌های اصلی، سبب افزایش حجم معاملات و نقدینگی در این صرافی شده است. امنیت صرافی کراکن بسیار بالا است و همچنین کارمزد متوسط و قابل قبولی را برای هر معامله دریافت می‌کند. باید بدانید که سرعت انجام و پردازش احراز هویت کاربران هم سریع تر است.


صرافی کراکن

صرافی جیمنی

به عنوان مورد آخر از می‌توانیم به صرافی جیمنی بپردازیم که بیشتر به واسطه کارمزد پایین خود و امکان خرید ارز از طریق ارز فیات، مطرح شده است. باید بدانید که صرافی Gemini صرفا در حال حاضر از حدود ۴۰ کوین پشتیبانی می‌کند که این میزان در مقایسه با بایننس و دیگر صرافی‌های معرفی شده، نسبتا کمتر است. همچنین برای انجام معاملات در تمام سطوح نیاز به احراز هویت است. به طور کلی پیشنهاد میکنیم این صرافی را در اولویت آخر خود قرار دهید.


صرافی جمینی

صرافی اکسبیتو

با توجه به سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی صرافی‌های خارجی و حفظ دارایی‌های خود، معامله در صرافی‌های ایرانی و حفظ دارایی در کیف پولی امن، گزینه‌ای بهتر است.
در صرافی ایرانی ارز دیجیتال اکسبیتو شما می‌توانید بدون احراز هویت معامله کنید و تنها برای برداشت رمزارز نیاز به احراز هویت است. در هر لحظه از شبانه‌روز وجوه ریالی خود را به صورت آنی برداشت کنید. کیف پول شما تحت هیچ شرایطی از دست نمی‌رود و محلی امن برای نگهداشتن وجوه رمزارزی شماست.


صرافی اکسبیتو

کلام آخر


در این مطلب به بررسی کامل ویژگی‌ها و مزایای صرافی بایننس پرداختیم و همچنین معیارهای اصلی انتخاب یک صرافی مناسب را هم ذکر کردیم. به علاوه چهار صرافی خارجی جایگزین بایننس را به شما معرفی کردیم تا با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‌ها بتوانید تحت این بستر بدون مشکل و محدودیت خاصی، معامله کنید. در بین صرافی‌های خارجی معرفی شده، پیشنهاد ما به شما در درجه اول صرافی کوکوین و در درجه دوم صرافی کراکن و کوین بیس است. ولی فراموش کنید صرافی‌های خارجی همواره ریسک بسته شدن حساب کاربری و از بین رفتن ارز را در پی دارند. پس توصیه می‌کنیم دارایی‌های خود را در صرافی ایرانی نگه دارید. در انتخاب صرافی حتما به نکات و معیارهای ذکر شده توجه داشته باشید تا در ادامه مسیر خود با مشکلات و چالش‌های متعدد در زمینه انتقال ارز، برداشت، نگهداری دارایی در کیف پول، استفاده از ارز فیات و… مواجه نشوید.