در گذشته، افراد برای خرید و فروش دارایی‌ها و ارزهای مختلف باید به تالارهای بورس، کارگزاری‌ها و صرافی‌ها مراجعه می‌کردند. با پیشرفت فناوری‌، معامله‌گری هم شکلی نوین پیدا کرد و تبدیل به حالت آنلاین شد. با پیدایش ارزهای دیجیتال، معاملات آنلاین گسترش پیدا کرد و روزانه افراد زیادی، از این طریق، دارایی‌های مختلفی را تبادل می‌کنند. در ادامه‌ی این مسیر، پلتفرم‌های مختلفی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال پدید آمدند. این پلتفرم‌ها به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: بروکرها (کارگزاری‌ها) و صرافی‌ها.


در واقع بروکر و صرافی با یکدیگر تفاوت اساسی دارند و شما برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، باید یکی از این دو نوع پلتفرم را انتخاب کنید. بنابراین، برای اینکه تفاوت کارگزاری و صرافی ارز دیجیتال را به‌خوبی بدانید و گزینه‌ی مناسب را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید، باید این دو نوع پلتفرم را با دقت بررسی کنید.


کارگزاری یا بروکر (Broker) ارز دیجیتال چیست؟

کارگزاری یا بروکر (Broker) ارز دیجیتال چیست؟

بروکر (Broker) یا کارگزاری ارز دیجیتال که با OTC نیز شناخته می‌شود، دقیقاً مانند کارگزاری‌های سنتی عمل می‌کند. در واقع، بروکرها به‌عنوان واسطه‌ای بین معامله‌گران و بازار ارزهای دیجیتال هستند و به معامله‌گران اجازه می‌دهند که ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. با این حال، برخی از کارگزاری‌ها معاملات مشتقه را نیز ارائه می‌کنند. این معاملات می‌توانند شامل مواردی مانند قراردادهای آتی، معاملات CFD و قراردادهای تفاوت قیمت ارزها باشند. از این طریق، معامله‌گران می‌توانند بر اساس ارزش ارزهای دیجیتال، قراردادهایی را تنظیم کنند. معاملات CFD نیز به کاربران اجازه می‌دهند که با توجه به اختلاف قیمت معاملات باز و بسته، معاملاتی را انجام دهند.


بنابراین، کارگزارها می‌توانند افراد یا شرکت‌هایی باشند که از طریق وب‌سایت و یا نرم‌افزار کارگزاری، یک شبکه‌ی معاملاتی را برای شما فراهم می‌کنند. به این شبکه‌ی معاملاتی، بازار فرابورس (OTC) نیز گفته می‌شود. در نتیجه، زمانی که شما سفارشی را در کارگزاری ثبت می‌کنید، بلافاصله کارگزار پیگیر سفارش شده و شما را به طرف دیگر معامله متصل می‌کند. در نهایت، کمیسیون انجام این معاملات ارزهای دیجیتال به حساب کارگزاری واریز می‌شود.


کارگزاری یا بروکر (Broker) ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی دارد؟

کارگزاری یا بروکر (Broker) ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی دارد؟

کارگزاری‌های ارزهای دیجیتال، در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. اطلاع از این مزایا و معایب به شما کمک می‌کند که پلتفرم مناسبی را برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.


مزایای کارگزاری یا بروکر ارزهای دیجیتال

برخی از مهم‌ترین مزایای کارگزاری‌های ارز دیجیتال عبارتند از:


  • ارائه‌ی گزینه‌های معاملاتی گوناگون، مانند معاملات CFD

  • استفاده از روش‌های کاربری ساده برای واریز و برداشت ارزهای دیجیتال

  • ارائه‌ی امکان کپی تریدینگ یا شبیه‌سازی معاملات افراد حرفه‌ای

  • کارگزاری‌های ارز دیجیتال دارای مجوزهای قانونی هستند و بر اساس قوانین مالی کشورها عمل می‌کنند.

  • پشتیبانی قوی و 24 ساعته از مشتریان ارزهای دیجیتال

معایب کارگزاری یا بروکر ارزهای دیجیتال

معایب استفاده از بروکر برای معاملات ارزهای دیجیتال عبارتند از:


  • ایراد اصلی کارگزاری‌ها کارمزدهای آن‌ها است. در برخی از معاملات، کارمزدهای بروکرها بسیار بالا می‌روند.

  • در کنار کارگزاری‌های معتبر، برخی بروکرهای غیرقانونی نیز راه‌اندازی می‌شوند. این کارگزاری‌ها، کاربران را به استفاده از پلتفرم خود دعوت کرده و در نهایت از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.


  • معمولاً تعداد ارزهای دیجیتال بروکرها محدود است.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) بستری را برای خرید، فروش و تجارت ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. معمولاً صرافی‌ها از ارزهای دیجیتال گوناگونی مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و ... پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر آن، بازار جفت‌ارزهایی مانند BTC/USD و ETH/BTC نیز در این صرافی‌ها ارائه می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال گزینه‌های بسیار زیادی را برای انواع معاملات پیشرفته‌، در اختیار کاربران می‌گذارند. این گزینه‌های معاملاتی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:


  • معاملات اسپات (Spot)


  • بازار ان‌اف‌تی (NFT)


و ...


از سوی دیگر، معاملات CFD در صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه نمی‌شوند. با این حال، تفاوت اصلی این دو نوع پلتفرم، در ارائه‌ی گزینه‌های مختلف ارزهای دیجیتال و انواع دارایی‌های رمزنگاری‌شده در صرافی‌ها است.


مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مزایای استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال امکانات گسترده‌ای را در اختیار معامله‌گران می‌گذارند. بنابراین، کاربران می‌توانند به انواع ارزهای دیجیتال و معاملات پیشرفته دسترسی داشته باشند. با این حال، اطلاع از مزایا و معایب استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال، باعث می‌شود که با شناختی کامل از این پلتفرم‌ها، معاملات خود را انجام دهید.


مزایای استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال


بعضی از مهم‌ترین مزایای صرافی‌های ارز دیجیتال عبارتند از:


  • امکان معامله‌ی مستقیم یا همتا‌به‌همتای ارزهای دیجیتال


  • ارائه‌ی انواع ابزارهای تجاری و معاملاتی

  • معرفی فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری

معایب استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال


معایب استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال شامل موارد زیر است:


  • برخی از ابزارها و گزینه‌های معاملاتی، کارمزدهای بسیار بالایی دارند.

  • صرافی‌های ارز دیجیتال در خطر حملات سایبری قرار دارند.

  • در حالت کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال تن به قوانین کشورها نمی‌دهند. با این حال، در نظر برخی از کاربران، قانونی نبودن صرافی‌های ارز دیجیتال، یک ویژگی محسوب می‌شود.

کارگزاری ارز دیجیتال چه شباهت‌هایی با صرافی ارز دیجیتال دارد؟

کارگزاری ارز دیجیتال چه شباهت‌هایی با صرافی ارز دیجیتال دارد؟

با اینکه کارگزاری (Broker) و صرافی (Exchange) ارز دیجیتال، از روش‌های مختلفی برای ارائه‌ی امکانات به کاربران استفاده می‌کنند اما با یکدیگر شباهت‌هایی دارند. بنابراین، باید این شباهت‌ها را بررسی کنیم تا بروکرها و صرافی‌های ارز دیجیتال را بهتر بشناسیم.


درگاه‌های ارز دیجیتال

کارگزاری‌ها و صرافی‌های کریپتو، دروازه‌ها یا درگاه‌هایی هستند که امکان تجارت ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند. بنابراین، با استفاده از هرکدام از این دو نوع پلتفرم، می‌توانید ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. بازارهای آنلاین صرافی‌ها و بروکرها تقریباً شبیه به یکدیگر هستند و در هر دو مورد، امکان معامله‌ی دارایی‌های رمزنگاری‌شده فراهم است. با این حال، نحوه‌ی انجام معاملات در صرافی و بروکر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای مثال، در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید معاملات مستقیم را انجام دهید اما در کارگزاری‌ها، معاملات با واسطه‌ی کارگزاری انجام می‌شوند.


کمیسیون‌ها و ساختار هزینه‌ها

صرافی‌ها و کارگزاری‌ها به‌عنوان رابطی بین معامله‌گران و بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. بنابراین، کاربران برای استفاده از امکانات هر دو نوع پلتفرم، باید کارمزدهایی را بپردازند. ساختار پرداخت کارمزدها و هزینه‌ی معاملات، بستگی به نوع خدمات تجاری دارند. معمولاً بروکرها کارمزدها را بر اساس اندازه و حجم معاملات تعیین می‌کنند اما کارگزاری‌هایی هم وجود دارند که هیچ کمیسیونی از کاربران خود نمی‌گیرند اما اختلاف قیمتی برای کسب درآمد از کاربران دریافت می‌کنند.


در سوی مقابل، معمولاً صرافی‌ها کارمزدها را بر اساس درصدی از ارزش معامله مشخص می‌کنند. بنابراین، در بسیاری از معاملات، حجم معامله تأثیری بر میزان هزینه‌ی دریافتی ندارد. از طرفی، ممکن است هر دو نوع پلتفرم برای واریز و برداشت ارزهای دیجیتال نیز کارمزدهایی را در نظر بگیرند. (صرافی اکسبیتو از کارمزد واریز ریال صرف نظر کرده است و کارمزد واریز دریافت نمی‌کند.)


ارائه‌ی اطلاعات مربوط به بازار ارزهای دیجیتال

معمولاً صرافی‌ها و کارگزاری‌ها ابزار و نمودارهایی را برای مشاهده‌ی تغییرات لحظه‌ای ارزش ارزهای دیجیتال، به کاربران ارائه می‌کنند. بنابراین، کاربران می‌توانند با مشاهده‌ی آخرین قیمت ارزهای دیجیتال، معاملات خود را انجام دهند.


کارگزاری ارز دیجیتال چه تفاوت‌هایی با صرافی ارز دیجیتال دارد؟

اگرچه صرافی‌ها و بروکرهای ارز دیجیتال دروازه‌ای برای ورود به معاملات ارزهای دیجیتال هستند اما عملکرد این دو نوع پلتفرم با هم فرق می‌کند. بنابراین، اطلاع از تفاوت‌های صرافی و کارگزاری ارز دیجیتال برای تمام معامله‌گران ضروری است. این مسئله به کاربران کمک می‌کند که پلتفرم متناسب با استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنند. پس، باید تفاوت‌های کارگزاری و صرافی ارز دیجیتال را بررسی کنیم.


روش انجام معاملات

مهم‌ترین تفاوت بین صرافی و کارگزاری ارز دیجیتال، مربوط به شیوه‌ی انجام معاملات است. این معاملات در صرافی‌ها به‌صورت مستقیم و در کارگزاری‌ها از طریق معاملات اهرمی (Leverage Trading) انجام می‌شوند. پس در این دو نوع پلتفرم، با تفاوت شیوه‌ی معاملاتی مواجهیم:


  • صرافی: معاملات در صرافی‌ها از روش کلاسیک خرید و فروش پیروی می‌کند و برای معاملاتی با حجم زیاد مناسب‌تر است. در این معاملات، کاربران از دارایی کیف‌پول خود استفاده کرده و یک ارز دیجیتال را معامله می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که صرافی‌ها در حال توسعه هستند و اخیراً انواع معاملات پیشرفته را به کاربران ارائه می‌کنند.

  • کارگزاری: معمولاً بروکرها از رویکرد متفاوتی، به نام معاملات اهرمی استفاده می‌کنند. در این روش، کاربران می‌توانند از دارایی موجود در حساب کارگزار، برای سپرده‌گذاری و انجام معامله استفاده کنند. از طرفی، معامله‌گران می‌توانند از اهرم‌ (Leverage) استفاده کرده و معاملاتی را با حجم بالاتر انجام دهند. از این طریق، سود و زیان مربوط به معاملات اهرمی، چند برابر سود و زیان معاملات معمولی می‌شوند.

معامله‌گری مستقیم

یکی از تفاوت‌های اساسی صرافی‌ها و بروکرها در معامله‌گری مستقیم و غیرمستقیم است:


  • صرافی: در صرافی‌های ارز دیجیتال، امکان مبادله‌ی همتا‌به‌همتا فراهم شده است. یعنی کاربران می‌توانند به‌طور مستقیم با یکدیگر معامله کنند. این مبادلات با استفاده از ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات و با آخرین قیمت بازار انجام می‌شوند. بنابراین، در این روش، صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که امکان تبادل همتابه‌همتا را به کاربران ارائه می‌کند.

  • کارگزاری: کارگزاری‌ها حضور پررنگ‌تری در معاملات کاربران دارند. در واقع، معاملات در بروکرها به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شوند و کارگزاری به‌عنوان واسطه‌ای بین کاربران و بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. به‌خاطر همین، معمولاً قیمت چنین معاملاتی توسط خود کارگزاری تعیین می‌شود.

انواع معاملات ارزهای دیجیتال

درک تفاوت بین انواع معاملات ارائه‌شده توسط بروکرها و صرافی‌ها مهم است:

  • صرافی: معمولاً صرافی‌ها از ارزهای دیجیتال گوناگون و گزینه‌های معاملاتی مختلفی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در این صرافی‌ها، معامله‌گران به انواع معاملات و ارزهای گوناگون دسترسی دارند.

  • کارگزاری: گزینه‌های معاملاتی و تنوع ارزهای دیجیتال در بروکرها محدودتر است. در واقع، خود کارگزاری انتخاب می‌کند که چه ارزهایی و چه نوع از معاملاتی را به کاربران خود ارائه کند.

انواع سفارشات ارزهای دیجیتال

هنگامی که استراتژی معاملاتی خود را تشکیل می‌دهید، باید انواع سفارشات موجود در پلتفرم‌ها را بشناسید:


  • صرافی: معمولاً صرافی‌ها گزینه‌های مختلفی از سفارش‌ها، مانند سفارش‌های محدود، سفارش‌های باز، سفارش‌های حد ضرر و معاملات حاشیه را ارائه می‌کنند.

  • کارگزاری: نوع سفارش‌ها در بروکرها محدودتر است. بنابراین، گزینه‌های کمتری پیش روی کاربران کارگزاری‌ها قرار دارد و در هنگام تشکیل استراتژی معاملاتی، محدودیت‌هایی را برایشان ایجاد می‌کند. با این حال، از آنجایی که کارگزاری‌ها به‌عنوان واسطه‌ای در معاملات عمل می‌کنند، دقت انجام معاملات را بالاتر می‌برند.

امنیت و مقررات

تفاوت امنیت و مقررات مربوط به صرافی‌ها و کارگزاری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد:


  • صرافی: اصولاً امنیت صرافی‌ها از کارگزاری‌ها پایین‌تر است. به‌خاطر اینکه بسیاری از صرافی‌ها از قوانین مالی کشورها پیروی نمی‌کنند. از طرفی، صرافی‌های ارز دیجیتال در خطر حملات سایبری قرار دارند و برخی از صرافی‌ها مسئولیت از دست رفتن دارایی کاربران را بر عهده نمی‌گیرند.

  • کارگزاری: از آنجایی که کارگزاری‌ها تحت نظارت نهادهای مالی کشورها هستند، امنیت آن‌ها هم بالاتر است. با این حال، این مسئله در مورد همه‌ی کارگزاری‌ها وجود ندارد و بروکرهای غیرمجازی هم در دنیای کریپتو فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر، بروکرها در برابر حملات سایبری مقاوم‌تر هستند و دارایی کاربران را بیمه می‌کنند.

میزان نقدینگی

در حالت کلی، نقدینگی صرافی‌ها بسیار بیشتر از کارگزاری‌ها است. از سوی دیگر، صرافی‌ها محدودیتی برای حجم نقدینگی ندارند. این ویژگی برای کاربرانی که معاملات بزرگی را انجام می‌دهند، بسیار مناسب است.


ارائه‌ی خدمات اضافی

بررسی خدمات دیگری که صرافی‌ها و بروکرها به کاربران ارائه می‌کنند، به‌صورت زیر است:


صرافی: از آنجایی که صرافی‌های ارز دیجیتال، فقط پلتفرم‌هایی برای انجام معاملات هستند، خدمات دیگری، مانند دلالی ارزهای دیجیتال را به شما ارائه نمی‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر ابزارها و امکانات جدیدی برای کمک به تحلیل بازار، به برخی از صرافی‌ها اضافه شده است.


کارگزاری: اغلب بروکرها، در کنار معاملات، خدمات دیگری را در اختیار کاربران می‌گذارند. البته ارائه‌ی این خدمات و نوع آن‌ها بستگی به خود کارگزاری دارد و در بروکرهای گوناگون، یکسان نیست.


تجربه‌ی انجام معامله در صرافی و کارگزاری

انتخاب بین صرافی و کارگزاری ارز دیجیتال، برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد. هر کدام از این پلتفرم‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته و امکانات مختلفی را به کاربران ارائه می‌کنند. با این حال، معمولاً معامله‌گران تازه‌کار از کارگزاری‌ها راضی‌تر بوده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که دقت انجام معامله در کارگزاری‌ها، برای کاربران تازه‌کار مفیدتر است. در حالت کلی، تجربه‌ی استفاده از صرافی و کارگزاری، اطلاعات زیر را به ما ارائه می‌کند:


صرافی: استفاده از صرافی‌ها برای کاربران باتجربه بسیار مناسب است. ویژگی‌هایی مانند معاملات مستقیم، کمتر بودن کارمزدها و دسترسی به معاملاتی با حجم بالا باعث می‌شوند که افراد حرفه‌ای به‌راحتی استراتژی معاملاتی خود را در این صرافی‌ها پیاده‌سازی کنند.


کارگزاری: کارگزاری‌ها امنیت بالاتری دارند و کاربری آن‌ها بسیار ساده‌تر است. بنابراین، کاربران تازه‌کار، عملکرد بروکرها را بهتر درک می‌کنند. تعیین قیمت توسط کارگزاری، کار را برای کاربران تازه‌کار آسان می‌کند. از طرفی، کارگزاری‌ها برای معاملات با حجم پایین مناسب‌تر هستند.


کدام یک را باید برای خود انتخاب کنید؟ کارگزاری یا صرافی ارز دیجیتال؟

کدام یک را باید برای خود انتخاب کنید؟ کارگزاری یا صرافی ارز دیجیتال؟

اابتدا باید تصمیم بگیرید که روی چه چیزی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید و همین‌طور باید بدانید که نوع معامله‌ی مورد نظر شما کدام است. این مسئله که ارزهای دیجیتال را با چه نوع از دارایی‌ای معامله می‌کنید نیز اهمیت دارد. علاوه بر آن، باید به ساختار هزینه‌ها و کارمزدهای صرافی‌ها و بروکرها دقت داشته باشید. معمولاً تعیین کارمزد صرافی‌ها ساده‌تر انجام می‌شود و هزینه‌ی کمتری را بابت انجام معاملات می‌پردازید. این صرافی‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا هزینه‌های شما را کاهش داده و سودتان را به حداکثر برسانند.


در سوی مقابل، کارگزاری‌ها معاملات مشتقه را به شما ارائه می‌کنند. از این طریق، می‌توانید روی ارزش ارزهای دیجیتال معامله کنید. با این حال، صرافی‌ها هم به‌مرور معاملات پیشرفته را در لیست ابزارهای تجاری خود قرار داده‌ند اما هنوز از معاملات CFD پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید بر اساس تفاوت قیمت معاملات باز و بسته (معاملات CFD) سود کسب کنید، باید حتماً به‌سراغ یک کارگزاری بروید یا از صرافی استفاده کنید که امکان تبدیل سریع را در کنار بازار معاملاتی دارد. (اکسبیتو قابلیت تبدیل سریع را در پلتفرم خود دارد.)


در انتخاب کارگزاری و صرافی ارز دیجیتال چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در انتخاب کارگزاری و صرافی ارز دیجیتال چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در انتخاب صرافی‌ و بروکر ارز دیجیتال باید به نکاتی توجه کنید. توجه به این موارد، به شما کمک می‌کند که با دقت کافی، یک پلتفرم معاملاتی را انتخاب کنید.


نکات مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال


در انتخاب صرافی ارز دیجیتال به نکات زیر توجه کنید:


  • در هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال، باید به لیست ارزها و همین‌طور جفت‌ارزهای ارائه‌شده در صرافی توجه داشته باشید. علاوه بر آن، صرافی‌هایی که از ارزهای فیات پشتیبانی می‌کنند، در اولویت انتخاب قرار دارند.

  • ببینید که انواع امکانات تجاری موجود در صرافی کدامند. برای مثال، یک صرافی خوب باید معاملات اسپات، آتی، مارجین و مبادله‌ی همتابه‌همتا را در اختیار کاربران خود بگذارد. هرچه تعداد امکانات تجاری صرافی بیشتر باشد، نشان‌دهنده‌ی بهتر بودن آن است.

  • حتماً به الزامات واریز و برداشت، عملکردهای معاملاتی پلتفرم و کارمزدهای معاملات گوناگون موجود در صرافی توجه داشته باشید.

  • نظرات و انتقادات کاربران صرافی مورد نظر را مطالعه کنید و مطمئن شوید که یک صرافی قابل‌اعتماد را انتخاب کرده‌اید.

نکات مهم در انتخاب کارگزاری ارز دیجیتال


برای انتخاب یک کارگزاری خوب، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:


  • به رتبه‌ی کارگزاری و نظرات کاربران آن دقت کنید.

  • مطمئن شوید که کارگزاری مورد نظر قانونی است و از بروکرهای غیرمجاز دوری کنید.

  • تمام هزینه‌های مربوط به انجام معاملات را در نظر بگیرید.

  • ببینید که بروکر مورد نظر از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند. به این مسئله توجه کنید که ارزهای مورد نظر شما در لیست ارزهای کارگزاری وجود داشته باشند.

سخن پایانی


انتخاب صرافی و کارگزاری ارز دیجیتال به معامله‌گران و نوع استراتژی معاملاتی آن‌ها بستگی دارد. برخی از کاربران، صرافی‌ها را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر به‌سراغ کارگزاری‌ها می‌روند. با این حال، درک تفاوت‌های بین صرافی و کارگزاری ارز دیجیتال و شناخت مزایا و معایب هر کدام از این پلتفرم‌ها برای معامله‌گران ضروری است. این مسئله به شما کمک می‌کند که با آگاهی کامل از عملکرد صرافی‌ها و کارگزاری‌های ارز دیجیتال، پلتفرم متناسب با استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنید.