یکی از روش‌های درآمدزایی در بازار ارزهای دیجیتال، استیک کردن است که اگر در خصوص آن اطلاعات کافی به دست بیاورید؛ فعالیت در حوزه رمزارزها به مراتب برای شما جذاب‌تر خواهد بود. استیکینگ بخشی از فرآیندی است که یک سری ارز دیجیتال خاص برای تأیید تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کنند. درواقع استیک کردن به معنی کسب سود از ارزهای دیجیتال است.


وقتی‌که تعدادی ارز دیجیتال خریداری می‌کنید و آن‌ها را در حساب خود در یک صرافی قرار می‌دهید، علاوه بر دریافت سود، سرمایه شما نیز رشد می‌کند. به این فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال می‌گویند.به طور مثال استکینگ اتریوم، یکی از مشهورترین و پرسودترین انواع استیک کردن در کریپتو است. به ویژه اکنون که با توجه به هزینه‌های بالای مصرف انرژی و بالا رفتن سختی استخراج، ماینینگ دیگر به اندازه سابق جذاب نیست.


در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم استیکینگ ارز دیجیتال چیست و چطور می‌توان از این روش به عنوان یک تکنیک درآمدزایی در بازار ارزهای دیجیتال به جای ماینینگ بهره برد. همین‌طور خواهیم دید که محاسبه سود استیکینگ چطور انجام می‌شود.

استیکینگ در ارز دیجیتال


استیک کردن ارزهای دیجیتال چیست؟ شاید چند سال پیش استخراج ارزهای دیجیتال هنوز جذابیتی داشت، اما با افزایش هزینه‌های ماینینگ و همین طور هزینه‌های سرسام آور راه اندازی ریگ استخراج رمزارز، می‌توان گفت که برای بسیاری از افراد دیگر سودآوری و جذابیتی در استخراج ارزهای دیجیتال به روشی که می‌شناسیم؛ وجود ندارد. اما خبر خوب این است که روش جایگزین با هزینه به مراتب کمتر و جذابیت سودآوری بالاتر در این حوزه وجود دارد که می‌توانید از آن بهره مند شوید.


اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید بیشترین اصطلاحی که با آن برخورد می‌کنید سرمایه‌گذاری خواهد بود. استیکینگ هم به‌ نوعی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. استیک کردن روشی است که بسیاری از ارزهای دیجیتال از طریق آن تراکنش‌های خود را تأیید می‌کنند و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند از این راه پاداش دریافت کنند. استیکینگ انواع ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که این قابلیت را دارند.


بعد از سرمایه‌گذاری و به‌اصطلاح استیک کردن رمزارزهای خود از شبکه بلاکچین حمایت کرده و تراکنش‌ها را نیز تأیید می‌کنید. به همین دلیل است که هم سود می‌گیرید و هم پاداش دیگری دریافت خواهید کرد. روش استیکینگ یک روش بسیار عالی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. مخصوصاً که برخی از ارزهای دیجیتال نرخ بهره بالایی را برای آن ارائه می‌دهند.

استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟


استیک (Stake) کردن یا استیکینگ به چه معناست؟

استیک کردن در کریپتو، به معنای وارد شدن در شبکه به عنوان یک نود (گره) و در حقیقت تبدیل شدن به یک نود در شبکه است. زمانی که یک کاربر به عنوان یک نود وارد شبکه شده و در شبکه شروع به بررسی تراکنش‌ها می‌کند، با اضافه کردن بلاک‌های جدید به شبکه بلاک چین، درآمدزایی خواهد داشت.


به واقع به زبانی ساده می‌توان گفت که پاداشی که بابت اعتبارسنجی در این شبکه به عنوان یک نود به دست می‌آورید، همان درآمدزایی شما خواهد بود. اما این تبدیل شدن به یک نود در شبکه چطور انجام می‌شود؟

استیک کردن چطور کار می‌کند؟


استیکینگ چطور کار می‌کند؟

به سادگی! کافی است که مقداری از یک ارز دیجیتال را خریداری کرده و در کیف پول دیجیتال نگهداری کنید. با نگهداری ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید در قالب یک سرمایه گذاری یا به عبارتی دیگر سپرده‌گذاری رمزارزی، دارایی‌های دیجیتال مورد نظر خود را بلاک کرده و متناسب با آن در شبکه پاداش به دست بیاورید که همان درآمد شما از استیکینگ خواهد بود.


سود استیکینگ چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه سود استیکینگ چطور انجام می‌شود؟ بدیهی است که متناسب با میزان ارز دیجیتال مسدود شده در کیف پول دیجیتال، شما از میزان کمتر یا بیشتری پاداش به عنوان نود اعتبارسنج در شبکه برخوردار خواهید شد. به این ترتیب که داشتن ارز دیجیتال بیشتر، برابر بر به دست آوردن پاداش و درآمد بالاتر از استیک کردن آن ارز دیجیتال خواهد بود.


سود استیکینگ چطور محاسبه می‌شود؟

چه شرایطی برای استیک کریپتو وجود دارد؟

در نظر داشته باشید که برای استیک کردن یک ارز دیجیتال، باید ضمن آن که رمزارز مورد نظر شما این قابلیت را داشته باشد، حتما آن را در والتی استیک کنید که دارای پشتیبانی استیکینگ بوده و متناسب با آن سود یا همان بهتر بگوییم پاداش استیکینگ را محاسبه خواهد کرد.


البته در نظر داشته باشید که لزوما وارد شدن به هر شبکه‌ای از کریپتو در قالب یک نود، مسیر اعتبارسنجی و کسب درآمد را باز نخواهد کرد. از این روی لازم است که حتما تحقیقات کافی به عمل آورده و با دریافت مشاوره حرفه‌ای در این حوزه، بهترین تصمیم گیری را داشته باشید. در واقع الگوریتم‌های شبکه‌های مختلف ارزهای دیجیتال با هم متفاوت بوده و لزوما تمام این شبکه‌ها، قابلیت استیک کردن را ندارند.


انواع روش‌های استیک کردن ارز دیجیتال

در بالا دیدیم که استیک کردن ارز دیجیتال به معنای نگهداری و سپرده گذاری آن در یک صرافی یا کیف پول دیجیتال است. برای استیکینگ ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی وجود دارد. استیکینگ سرد، استیکینگ انعطاف‌پذیر و استیکینگ قفل‌شده از روش‌های استیک کردن هستند که در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.


استیکینگ سرد (Cold Staking)

برای استیکینگ سرد باید ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد یا سخت‌افزاری ذخیره کنید. برای استیکینگ سرد می‌توانید از صرافی آنلاین بایننس هم استفاده کنید، اما این روش خیلی پیشنهاد نمی‌شود، زیرا اگر دارایی‌هایتان زیاد باشد امکان هک شدن و از بین رفتن سرمایه‌تان وجود خواهد داشت. البته می‌توانید از صرافی‌های آفلاین استفاده کنید. این روش ریسک کمتری نسبت به صرافی‌های آنلاین دارد. تا زمانی که ارزهای شما در این صرافی‌ها قرار داشته باشد، به شما سود تعلق خواهد گرفت.


استیکینگ انعطاف‌ پذیر (Flexible Staking)

استیکینگ انعطاف‌پذیر روشی است که در آن هم می‌توانید ارزهای خود را استیک کنید و هم آن‌ها را خریدوفروش کنید. بلاکچین‌های کمی از این روش پشتیبانی می‌کنند. صرافی بایننس از استیکینگ انعطاف‌پذیر پشتیبانی نمی‌کند.


استیکینگ قفل‌شده (Locked Staking)

در استیکینگ قفل‌شده شما از خرید ارزهای دیجیتال خود و در نهایت ذخیره آن ها با روش استیکینگ قفل شده، سود به دست می‌آورید، اما دارایی‌های شما بلاک می‌شود. یعنی قادر به خرید و فروش و انجام معاملات با آن‌ها نخواهید بود. حتی نمی‌توانید ارزهای بیشتری به دارایی قبلی‌تان اضافه کنید. صرافی بایننس از این روش استیکینگ پشتیبانی می‌کند. زمانی که دارایی شما در این صرافی قرار دارد از آن سود به دست خواهید آورد.


چطور استیکینگ انجام می‌شود؟

نحوه استیکینگ ارزهای دیجیتال

برای شروع استیک کردن ارزهای دیجیتال باید تصمیم بگیرید که در کجا و چه ارز دیجیتالی را می‌خواهید استیک کنید. در ادامه مراحل این کار را برایتان توضیح می‌دهیم.


مرحله اول: یک ارز دیجیتال انتخاب کنید. توجه کنید که این ارز باید قابلیت استیکینگ داشته باشد. سپس ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید.


مرحله دوم: با علم و دانش وارد بحث استیک کردن ارز دیجیتال شوید. مثلاً باید بدانید که حداقل مقدار لازم یک ارز دیجیتال برای استیک کردن چقدر است.


مرحله سوم: یک کیف پول برای خود انتخاب کنید. یک کیف پول رمزنگاری را انتخاب کنید تا بتوانید ارزهای خود را در آن ذخیره کنید. البته باید بدانید کدام کیف پول‌ها از ارز دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی می‌کنند.


مرحله چهارم: سخت‌افزارهای لازم را آماده کنید. این وسیله می‌تواند کامپیوتر، لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند باشد.


مرحله پنجم: استیکینگ را آغاز کنید.


پس از انجام تمام مراحل بالا می‌توانید استیک کردن ارز دیجیتال را شروع کنید. البته برای انجام تمام این کارها به آموزش‌های قبلی نیاز دارید. بهتر است که بدون پشتوانه وارد این کار نشوید تا سرمایه خود را از دست ندهید.


استیک کردن در کجا انجام می‌شود؟

  1. استیک کردن ارز دیجیتال در کیف پول: با استیک کردن ارز دیجیتال در کیف پول، شما باید حتما کیف پول دیجیتالی را انتخاب کنید که دارای قابلیت استیکینگ باشد. در غیر این صورت نگهداری هر مقداری از یک رمزارز در آن، هیچ سودی از این بابت برایتان نخواهد داشت.
  2. استیک کردن ارز دیجیتال در صرافی: برخی از صرافی‌های مشهور نیز خدمات استیکینگ رمزارزها را ارائه داده و می‌توانید با نگهداری ارزهای دیجیتال دارای قابلیت استیکینگ در کیف پول اختصاصی این صرافی‌ها، به درآمد ماهیانه از محل سپرده گذاری ارز دیجیتال دست یابید.

چه رمزارزهایی را می‌توان استیک کرد؟

استیکینگ چه مزایایی دارد؟

استیک ارز دیجیتال مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای استیکینگ ارز دیجیتال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مصرف انرژی: همان‌طور که گفتیم استیک کردن رمزارزها به عنوان جایگزین استخراج برای درآمدزایی کاربران در شبکه کریپتو به کار گرفته می‌شود. با در نظر گرفتن شرایط متناسب با هر یک از این روش‌ها، می‌توان این تکنیک درآمدزایی را بسیار کم مصرف دانسته و در قیاس با مصرف انرژی ماینینگ، آن را یک پیروزی بزرگ برای کاهش مصرف انرژی در سطح جهانی به شمار آورد.
  • کاهش هزینه‌های درآمدزایی: برای استخراج ارزهای دیجیتال به راه اندازی ریگ ماینینگ نیاز داریم که قیمت بسیار بالایی داشته و به طور کلی هزینه‌های اولیه استخراج را بالا می‌برد. این در حالی است که در الگوی درآمدزایی از طریق استیک کردن ارزهای دیجیتال با چنین چیزی روبرو نبوده و نیازی به خرید تجهیزات وجود ندارد.
  • دستیابی به درآمد بدون نیاز به فعالیت: در روش استیک کردن ارزهای دیجیتال، کافی است که یک مطالعه اولیه در خصوص بازار رمزارزهای مختلفی که امکان استیکینگ آن‌ها وجود دارد، داشته و بهترین مدل استیک کردن را نیز در کیف پول دیجیتال یا صرافی انتخاب کنید.
    کدام رمزارزها را می‌توان استیک کرد؟

چه رمزارزهایی را می‌توان استیک کرد؟

همان طور که اشاره کردیم لزوما تمام ارزهای دیجیتال را نمی‌توان استیک کرد و شما باید با رمزارزهایی که دارای بیشترین پتانسیل درآمدزایی از این محل هستند، آشنا شده و بهترین آن‌ها را برای این منظور انتخاب کنید. ارزهای دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند که می‌توان آن‌ها را استیک کرد. از بهترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


استیک ارز دیجیتال تتر USDT

برای استیک کردن تتر، لازم است که به میزانی از این ارز دیجیتال را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کرده و توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ کیف پولی بروید که دارای میزان کارمزد پایین‌تری باشد. بهترین راه برای استیک کردن تتر، ذخیره آفلاین آن است که برای دراز مدت، ریسک هک کردن وجود نداشته باشد. خرید تتر USDT


استیک ارز دیجیتال اتریوم ETH 2.0

لازم به ذکر است که میزان درآمد از استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم، به این بستگی دارد که چه تعداد افرادی در این فرایند استیکینگ شرکت داشته و چه میزان اتریوم نیز استیک شده باشد. به این ترتیب هر چه میزان کل اتریوم استیک شده بالاتر باشد، به شکلی قابل انتظار میزان درآمد دریافتی کاربران و نرخ پاداش در شبکه نیز بالاتر خواهد رفت. خرید اتریوم ETH


استیک ارز دیجیتال پولکادات DOT

برای استیک کردن ارز دیجیتال پولکادات، می‌توانید از طریق صرافی کوینکس اقدام کرده و به میزانی که مایل هستید، این ارز دیجیتال را وثیقه قرار دهید. برای این منظور، کافی است که در صرافی کوینکس ثبت نام کرده و سپس با ایجاد ولت خود، به میزان مورد نظر پولکادات خریداری کرده و در آن سپرده گذاری کنید.

همین طور شما می‌توانید در وب سایت Polkador.js ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. سپس به میزانی که مایل هستید از ارز دیجیتال دات به حساب کاربری خود در این وب سایت ارسال کنید. خرید پولکادات DOT


استیک ارز دیجیتال تزوس XTZ

روش‌های مختلفی برای استیک کردن ارز دیجیتال تزوس وجود دارد که از جمله آن‌ها، می‎توان به صرافی بایننس، کیف پول اتمیک، کیف پول لجر، کیف پول Exodus، صرافی کوین بیس، کیف پول تراست ولت و ... اشاره کرد. با داشتن حساب کاربری در هر یک از این کیف پول‌ها، امکان سپرده‌گذاری میزان ارز دیجیتال تزوس مورد نظر خود و درآمدزایی از طریق آن را خواهید داشت. خرید تزوس XTZ


استیک ارز دیجیتال بایننس BNB

شما می‌توانید استیک ارز دیجیتال بایننس BNB را در تراست ولت انجام دهید. این بهترین روش وثیقه گذاری این ارز دیجیتال بوده و برای انجام آن کافی است که کیف پول خود را در تراست ولت ایجاد کنید. سپس با ورود به گزینه BNB، به بخش Stake وارد شده و میزان رمزارزی که می‌خواهید وثیقه بگذارید را در بخش BNB Amount وارد کنید. البته پس از آن باید ولیدیتور خود را نیز انتخاب کنید تا فرایند استیک کردن به جریان بیفتد. خرید بایننس کوین BNB


استیک ارز دیجیتال الگوراند ALGO

بهترین روش برای استیک کردن ارز دیجیتال الگوراند، استفاده از کیف پول تراست است. برای این منظور، کافی است که مقدار رمزارز ALGO خود را به کیف پول تراست انتقال داده و آن را وثیقه‌گذاری کنید. مزیت عالی این روش استیک کردن، عدم برداشت کارمزد از سوی کیف پول تراست است. خرید الگوراند ALGO


استیک ارز دیجیتال پالیگان

برای استیک کردن ارز دیجیتال پالیگان با توکن بومی Matic، می‌توانید به وب سایت Polygan.technology وارد شوید. سپس لازم است که کیف پول دیجیتال خود را انتخاب کرده و آن را به این وب سایت متصل کنید. پس از اتصال کیف پول، لازم است که یکی از نودهای اعتبارسنجی در شبکه را انتخاب کرده و توکن‌های خود را به آن وارد کنید. با راه افتادن این فرایند اعتبارسنجی، استیک توکن‌های شما نیز آغاز شده و متناسب با آن سود دریافت خواهید کرد. خرید متیک پالیگان MATIC


در نظر داشته باشید که برای پرداخت هزینه تراکنش انتقال توکن‌ها به این فضا، باید حتما مقداری اتریوم در کیف پول خود داشته باشید، زیرا هزینه این تراکنش‌ها، تنها به وسیله اتریوم قابل پرداخت خواهد بود.


استیک ارز دیجیتال یونی سواپ

با در نظر گرفتن میزان توکنی که در صرافی یونی سواپ استیک کرده باشید، به سود معادل آن دست خواهید یافت. در مقایسه با بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، نرخ سودآوری وثیقه گذاری یونی سواپ بالاتر است و درآمد غیرفعال قابل توجهی از این محل فراهم خواهد شد. خرید یونی سواپ UNI


استیک ارز دیجیتال دای

برای استیک کردن ارز دیجیتال دای، بهترین روش، استفاده از کیف پول Exodus است. با وثیقه گذاری و قفل کردن دارایی دیجیتال خود از رمزارز دای، به سودی نزدیک به 3.26 درصد سالیانه از این محل دست خواهید یافت. اگر چه این میزان سودآوری در مقایسه با شرایط استیکینگ بسیاری از رمزارزهای دیگر که درصدهای 9 تا 10 و حتی بیشتر دارند، کمتر به نظر می‌رسد؛ اما در نظر داشته باشید که پایداری میزان درآمدزایی این ارز دیجیتال در مقایسه با دیگر رمزارزها، قابل توجه بوده و می‌توان از این حیث، ارز دیجیتال دای را دارای یک برتری نسبی دانست.


این در واقع یک مشکل همیشگی در میان کاربرانی است که قصد استیک یا سپرده گذاری ارز دیجیتال را داشته و نگران این هستند که ضریب سودآوری آن قدری نباشد که نسبت به آن برنامه ریزی کرده بودند. این در حالی است که شما می‌توانید با انتخاب رمزارزهایی که حاشیه سود کمتر، اما پایداری دارند، به سودآوری قطعی‌تری دست یابید. خرید دای DAI


استیک ارز دیجیتال پنکیک سواپ

پنکیک سواپ از بهترین پروژه‌های استیکینگ به شمار می‌آید. با استیک کردن کوین‌های پنکیک سواپ، شما می‌توانید کوین‌های بیشتری به دست بیاورید. با جمع شدن این کوین‌ها، امکان برداشت آن‌ها را دارید و البته در اکثر مواقع پیشنهاد می‌شود که دوباره کیک‌های به دست آمده را وثیقه‌گذاری کنید. پنکیک سواپ در مدت اخیر، توانسته کاربران زیادی را برای وثیقه گذاری جذب کرده و این باعث شد تا میزان سودآوری آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد. خرید پنکیک سواپ CAKE


استیک ارز دیجیتال کازماس

پیش از هر چیزی لازم است بگوییم که ارز دیجیتال کازماس، از الگوی اجماع اثبات سهام پیروی می‌کند. برای استیک کردن این ارز دیجیتال، لازم است که کوین آن یعنی اتم یا ATOM را وثیقه گذاری کنید. قطع با افزایش میزان ارز اتم استیک شده، به یک تائید کننده برتر تبدیل شده و همان طور که انتظار می‌رود، سود بالاتری نیز در پی آن به دست خواهید آورد.


به علاوه یک میزان حداقلی برای استیک کردن ارز دیجیتال اتم در نظر گرفته شده است و شما باید حداقل ۰/۰۵ اتم را وثیقه گذاری کنید. طبق چیزی که تا اینجا برآورده شده، سود سالیانه این رمزارز، به چیزی بین ۹ تا ۱۰ درصد خواهد رسید. البته این نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و لازم است که تمام این عوامل را برای استیک کردن منطقی‌تر که با سودآوری همراه باشد، در نظر بگیرید. خرید اتم کازماس ATOM


استیک ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی

همان طور که می‌دانید اکسی اینفینیتی یکی از بازی‌های بر پایه بلاک چین NFT است. در این بازی با مشارکت در اکوسیستم، توکن های AXS را به دست خواهید آورد. در اواخر سال ۲۰۲۱میلادی بود که امکان استیک کردن ارز دیجیتال اکسی اینفینتی فراهم شد. به علاوه سود زیادی برای استیک کردن این ارز دیجیتال تعریف شده است که در ابتدا به نزدیک ۴۰۰درصد در سال می رسید. البته در حال حاضر این سود کاهش یافته و سالیانه نزدیک به ۱۹۰درصد است. خرید اکسی اینفینیتی AXS


استیک ارز دیجیتال ترون

استیک ارز دیجیتال ترون از طریق کیف پول تراست ولت به سادگی انجام شده و به طور معمولی می‌تواند سالیانه نزدیک به ۷ درصد سودآوری برای کاربر به همراه داشته باشد. البته این موضوع با بالاتر رفتن میزان وثیقه‌ای که از توکن‌های ترون قرار می‌دهید، ممکن است با افزایشی تا ۱۰ درصد همراه باشد. ترون به عنوان یکی از بهترین رمزارزهایی شناخته شده است که کاربران زیادی به سمت استیک کردن آن رفته و اتفاقا توانسته در بازدهی پایدار و ثابت به خوبی ظاهر شود. خرید ترون TRX


استیک ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو یکی از بهترین رمزارزها برای استیکینگ به حساب می‌آید. مزیت عالی این ارز دیجیتال در فرآیند استیکینگ این است که شما هر زمان بخواهید، امکان خارج کردن میزان کاردانو خود از چرخه استیکینگ را خواهید داشت. اما از طرفی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر کاربران زیادی میزان دارایی کاردانو خود را در یک استخر مشترک وارد کنند، این باعث خواهد شد تا رفته رفته، با پیش رفتن زمان، میزان سود استیک کردن کاردانو کاهش پیدا کرده و افت داشته باشد.

شما می‌توانید از کیف پول‌های yoroi و Daedalus برای وثیقه گذاری ارز دیجیتال کاردانو استفاده کنید که تقریبا سودآوری سالیانه بین ۵ تا ۹ درصد خواهد داشت. لازم به یادآوری است که این میزان سود، بسته به میزان کاربران، متغیر خواهد بود و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است حتی میزان سودآوری این ارز دیجیتال، به بیش از این ۹ درصد تعریف شده، برسد. خرید آدا کاردانو ADA


استیک ارز دیجیتال فانتوم

استیک کردن ارز دیجیتال فانتوم، در حقیقت ا هدف ایمن کردن شبکه آن صورت می‌گیرد. این رمزارز از شبکه بلاکچین اثبات سهام یا POS بهره می‌برد و امنیت این شبکه از طریق استیکینگ تامین خواهد شد. به این شکل در صورتی که شما به عنوان یک کاربر تعدادی از توکن‌های فانتوم را سپرده گذاری یا به همان اصطلاح استیک کنید، به اندازه سهمی که در تامین امنیت شبکه بازی کرده‌اید، سودآوری را تجربه خواهید کرد. بسته به میزان توکن وثیقه گذاری شده و همین طور مدت زمانی که میزان توکن‌ها را در سپرده گذاری نگه می‌دارید، سودآوری متناسب آن را خواهید داشت.


برای استیک کردن ارز دیجیتال فانتوم، کافی است که به وب سایت آن، یعنی fantom.foundation وارد شوید. پس از آن به بخش Technology رفته و از آن جا گزینه Stake Of Fantom را انتخاب کنید. سپس به بخش آن وارد شده و روی گزینه Stake your FTM کلیک کنید. در مرحله بعدی یا از کیف پول دیجیتال خود استفاده کرده یا کیف پول جدیدتان را همین جا بسازید. در صورتی که از کیف پول دیگری استفاده می‌کنید، کافی است که روی گزینه Connect Wallet بزنید تا اتصال صورت بگیرد.


بعد از اتصال کیف پول دیجیتال، باید روی گزینه Staking زده شود. همین طور در گام بعدی روی گزینه Add delegation کلیک کنید. سپس میزان توکنی که مایل هستید سپرده گذاری شوند را انتخاب کرده و ثبت کنید. در مرحله بعدی نیز باید زمان قفل کردن دارایی FTM خود را تعیین کنید که قرار است برای چه مدتی در وثیقه بمانند. خرید فانتوم FTM


استیک ارز دیجیتال سولانا

یکی از رمزارزهای عالی برای استیک کردن ارز دیجیتال سولانا است. علت این موضوع، سرعت بالای تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین سولانا و همین طور کارمزد پایین است که باعث می‌شود تا استیک این رمزارز، مقرون به صرفه باشد. با وارد کردن میزان سهام خود از سولانا به چرخه اعتبارسنجی این بلاک چین، سود استیکینگ شما شامل سود تمام گره‌های اعتبارسنجی خواهد شد و از تمام آن‌ها بهره خواهید برد. بازدهی سالیانه استیکینگ سولانا، چیزی بین ۷ تا ۱۱درصد برآورد شده است. خرید سولانا SOL


استیکینگ و رمزارزها

خطرات استیک کردن کریپتو

یکی از بدترین خطرات و ریسک‌هایی که روش استیک کردن ارزهای دیجیتال با خود همراه دارد، نوسانات قیمتی رمزارزها است. به این شکل زمانی که شما یک ارز دیجیتال را استیک کرده باشید و در این دوره اجازه برداشت از آن یا هر گونه تبدیل و نقل و انتقال را ندارید، اگر چه در حال سودآوری از این محل هستید؛ اما در صورت ریزش قابل توجه قیمت آن ارز دیجیتال، متحمل ضرر زیادی خواهید شد.


از این روی زمانی که قصد استیک کردن یک ارز دیجیتال را دارید، باید به خوبی وضعیت بازار آن را رصد کرده و در ضمن با ریسک‌های ناشی از ریزش قیمت آن نیز کاملا آشنا شده و با پذیرش این ریسک یا برآورد صحیح بازار، به این تکنیک درآمدزایی از بازار ارزهای دیجیتال ورود کنید.


به علاوه لازم است که حتما در خصوص انتخاب کیف پول و صرافی نیز دقت کافی داشته باشید که ریسکی از بابت دریافت پاداش و محاسبه آن وجود نداشته باشد. برخی از صرافی‌ها زود به زود و برخی دیگر با فواصل زیاد، نسبت به پرداخت این سود ناشی از سپرده گذاری ارز دیجیتال، اقدام کرده و باید این موارد را حتما از قبل به خوبی بررسی کنید.

تفاوت استیکینگ ارز دیجیتال و هولدینگ

حتما با دانستن درباره ماهیت استیکینگ ارز دیجیتال، به یاد هولد کردن رمزارزها افتاده و این سوال برایتان پیش آمده است که آیا تفاوتی بین این دو روش در حوزه کریپتو وجود دارد یا خیر.


باید بگوییم که بله تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان دو روش استیکینگ و هولدینگ در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد. شما ممکن است که در نگاه اول هر دوی این روش‌ها را که با نگهداری ارز دیجیتال مورد نظر خود در یک کیف پول دیجیتال یا کیف پول صرافی همراه است، یکسان ببینید؛ اما در واقعیت ماجرا متفاوت است.


نخست این‌که استیک کردن رمزارزها، به یک هدف و آن هم سودآوری از این محل انجام می شود؛ یعنی چیزی که در هولدینگ نداریم و قرار نیست که توکنی به توکن‌های حفظ شده در کیف پول از این محل اضافه شود.


مورد مهم بعدی هم به قفل شدن دارایی دیجیتال در کیف پول در روش استیک کردن رمزارزها مربوط می‌شود. به این معنا که برای استیکینگ، شما امکان جا به جایی و انتقال یا به هر شکلی دخل و تصرف در میزان ارز دیجیتال قفل شده در کیف پول را ندارید. این در حالی است که در روش هولدینگ می‌توانید به مقدار مورد نظر خود ارز دیجیتال هولد شده را به رمزارز دیگری تبدیل سازید و از این حیث مانعی وجود ندارد. اگر چه به ظاهر این امکان نقل و انتقال در هولد کردن جذاب به نظر می‌رسد؛ اما باید در نظر داشته باشید که سودآوری و درآمد استیک کردن نیز قابل مقایسه با این موضوع نیست.


آیا استیک کردن در کریپتو سودآور است؟

آیا استیک کردن در کریپتو، بهترین روش درآمدزایی از این بازار است؟

لازم به توضیح است که اگر چه سود دریافتی از استکینگ ارز دیجیتال، بسیار جذاب بوده و به عنوان یک درآمد غیرفعال در نظر گرفته می‌شود؛ اما باید همیشه ریسک‌ها و خطرات ناشی از آن را نیز در نظر داشته باشید. به علاوه اگر چه شما به یک درآمد جانبی تقریبا مستمر دست می‌یابید؛ اما در این روش به یکباره نیز به سودهای بزرگ دست نخواهید یافت. در حقیقت چیزی که در ترید کردن رمزارزها ممکن است انتظار شما را بکشد، در روش استیک کردن ارز دیجیتال، تعریف نشده است.


با این همه توصیه می‌کنیم که پیش از هر اقدامی چه در قالب کیف پول دیجیتال و چه صرافی، از مشاوره حرفه‌ای در این خصوص بهره مند شده، سپس تصمیم به استیک کردن هر یک از رمزارزها در مقدار و مبلغ متناسب بگیرید. به علاوه شما می‌توانید با محاسبه سود استیکینگ، اقدامات موثرتری در این خصوص انجام دهید.